Jump to content

Photo

β-blokkersOvervloed aan keuze

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 08 August 2009 - 07:13 PM

De meeste mensen die ik ken die een beta-blokker krijgen voorgeschreven van de dokter voor plankenkoorts (rij-examen. belangrijke presentatie, enz.) krijgen propranolol, maar waarom is het juist deze die zoveel wordt voorgeschreven, want er zijn er meer dan genoeg. Ik bedoel er zijn bijna net zoveel verschillende β-blokkers op de markt als er benzo's zijn.

Dus de vraag is; Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met β-blokkers en in het bijzonder met verschillende β-blokkers?

Dan nog wat leesvoer over β-blokkers en de verschillen in werking:
http://www.fk.cvz.nl...tihypertensiva)
http://www.fk.cvz.nl...9002b67802b450a

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#2 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 10 August 2009 - 10:30 AM

Alle onderzoek dat ik vind naar B-blockers en posttraumatische stress of examenvrees gebruiken propranolol. Ik ben erg onder de indruk van dit middel en zie gouden tijden voor dit stofje. Het is niet alleen symptom relief maar werkt chronisch door. Dus een enge ervaring met propranolol is de keer erna nuchter eigenlijk suf.

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#3 d0gmaz

d0gmaz

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 198 posts

Posted 10 August 2009 - 09:06 PM

Niet heel relevant maar de keren dat ik propanolol heb geprobeerd moest ik er gruwelijk van kotsen, dus pas op niet echt handig als je onderweg naar je werk bent. :rolleyes:

#4 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 11 August 2009 - 08:25 AM

Voorzichtig uitproberen dus. Ik heb er nooit last van. Je moet er wel iets bij eten!

Mogelijke bijwerkingen:

Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, verstopping of diarree. Deze bijwerkingen treden vooral in het begin van de behandeling op. Doordat u het middel met voedsel inneemt, heeft u hier meestal niet zo veel last van. Blijft u er ook na enige dagen last van houden? Neem dan contact op met uw arts.

"Prove me wrong..."

#5 Bosgeest

Bosgeest

held op sokken

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1519 posts

Posted 11 August 2009 - 09:57 PM

je bloeddruk kan er ook goed door dalen (met bijkomend flauwvallen) dus ik snap niet echt waarom ze het bij rij-examens aanraden. Best gevaarlijk.

#6 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 12 August 2009 - 03:06 PM

ik vond het opzich wel handig bij withdrawls van G. Had last van een te snel/duidelijk merkbaar kloppend hart.
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#7 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 13 November 2009 - 06:52 PM

Even een off-topic observatie. Propranolol blockt (grotendeels) het stonende effect van kratom (in ondergetekende).

Ikzelf wijd dit toe aan de adrenergic activity die kratom kent (naast opioid agonist)

"mitragynine's actions developed by study of its action on the brain. It has been shown to be adrenergic (like some related alkaloids from yohimbe) at lower doses while at higher doses mitragynine acts on the mu and delta opiate receptors."

en

"Propranolol (is a non-selective beta blocker, that is, it) blocks the action of epinephrine and norepinephrine on both β1- and β2-adrenergic receptors.."

Geinig detail...

"Prove me wrong..."

#8 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 14 November 2009 - 11:40 AM

ik vind dat clonidine wel de baten van een beta blocker heeft maar veel minder (nare) bijwerkingen.
wanneer je propanolol overweegt probeer dan eens clonidine.

wanneer je te strak staat om te slapen dan is clonidine trouwens echt een wondermiddel :)

If I was scared, I would
And if I was pure, you know I would
And if I was yours, but I'm not

Now I'm Ready to start

#9 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5414 posts

Posted 16 July 2011 - 01:57 PM

Propanolol en gebruik van drugs ...

Hoe gevaarlijk is het om propanolol te mixen met amphs/md-x/2c-x ? Halfwaarde is 4-5u zie ik, dus een dag voor gebruik en dag na gebruik geen propanolol gebruiken zou moeten volstaan?
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#10 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 18 July 2011 - 04:26 PM

Interacties
Er dient rekening mee te worden gehouden dat inhalatie-anaesthetica het negatief-inotroop effect van β-blokkers kunnen versterken. β-Blokkers en andere negatief-chronotrope en -dromotrope stoffen (bv. anti-aritmica) kunnen elkaars effect versterken. De eliminatie van lidocaïne kan worden vertraagd. Combinatie met calciumantagonisten die voornamelijk een negatief-inotroop, -chronotroop en -dromotroop effect uitoefenen (zoals verapamil en in mindere mate diltiazem) moet wegens het risico van hypotensie, AV-geleidingsstoornissen en insufficiëntie van de linkerventrikel – vooral bij gestoorde hartfunctie – worden vermeden. Cimetidine en hydralazine verhogen en alcohol verlaagt de bloedspiegel van β-blokkers, die in de lever worden gemetaboliseerd. Rifampicine verlaagt de bloedspiegel. Chloorpromazine en propranolol remmen elkaars metabolisme. Verder zijn interacties mogelijk met kinidine, propafenon, theofylline en dihydropyridinecalciumantagonisten, waardoor dosisaanpassing nodig kan zijn. Hartglycosiden en β-blokkers vertragen de AV-geleiding, zodat bij gelijktijdig gebruik AV-dissociatie kan optreden. Prostaglandinesynthetaseremmers kunnen het bloeddrukverlagend effect verminderen. Het risico van rebound-hypertensie bij staken van clonidinetoediening kan worden vergroot; daarom eerst de β-blokker stoppen. β-Blokkers kunnen door ergotaminegebruik veroorzaakte doorbloedingsstoornissen in de extremiteiten versterken. Niet-selectieve β-blokkers versterken de α-pressorreactie van epinefrine met hypertensie en bradycardie, omdat het β-effect van epinefrine wordt geremd. Propranolol kan de plasmaconcentratie van rizatriptan verhogen en moet twee uur voor of na rizatriptan worden ingenomen.

Bron

Als het dus mogelijk is zou ik een paar dagen van te voren stoppen met het gebruik van propranolol.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#11 Guest_Mindgamer_*

Guest_Mindgamer_*
  • Guests

Posted 15 October 2011 - 04:33 AM

Propranolol gebruik ik al jaren, en ik hou er nogal rare bijwerkingen aan over. Slaapproblemen en neerslachtige gevoelens is wat ik er aan over hou.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users