Bupropion
Posted 19 January 2006 - 11:11 AM
Bupropion wordt gebruikt bij de behandeling van rookverslaving en therapieresistente depressies.
Bekend onder de merknamen Zyban, Zyntabac en Wellbutrin.
Iemand ervaringen met deze stof?
Posted 19 January 2006 - 04:58 PM
Ik ben nu zo'n 11 maanden gestopt met roken met behulp van Buprion. Is mij zeer goed bevallen. Maar ik ken ook iemand die er niet zo'n goede ervaringen mee heeft gehad. Vraag maar raak, wat wil je weten.

Ik heb overigens geen eravring in het nemen van grotere hoveelheden voor recreatieve doeleinden
Posted 20 January 2006 - 04:18 PM
Mooi dat het gelukt is met behulp van het middel!Bloempje meld zich.
Ik ben nu zo'n 11 maanden gestopt met roken met behulp van Buprion. Is mij zeer goed bevallen. Maar ik ken ook iemand die er niet zo'n goede ervaringen mee heeft gehad. Vraag maar raak, wat wil je weten.
Ik heb overigens geen eravring in het nemen van grotere hoveelheden voor recreatieve doeleinden
Wat had diegene dan voor slechte ervaringen met het middel?
Hoelang heb jij het gebruikt en hoeveel was je totaal kwijt? (lees dat het in NL zo'n 70 euro/maand is)
Kreeg je het snel bij de huisarts voorgeschreven of moest je veel moeite doen om hem/haar te overtuigen dat je echt wilde stoppen?
(had hem bij uppers gezet om te kijken of dit reacreatief werd gebruikt, maar vind dit ook wel interessant om te weten Bloempje)
Posted 27 July 2009 - 04:07 PM
Nicotine is ook een lichte MAO-B inhibitor waardoor je meer dopamine krijgt. Wellbutrin is natuurlijk wel een gezondere alternatief

Posted 18 October 2009 - 11:14 AM
Posted 15 February 2011 - 12:53 PM
https://www.dhpforum...__1#entry112420
Maar ik post mijn vraag maar in het officiële topic.
Ik heb er een bergje van dit "veelzijdige" middel weten te bemachtigen. Ik rook niet, en ben niet depressief, maar heb wel een algemene interesse in de werking.

Incidenteel geslikte/gesnoven amfetamine werkt wonderlijk goed bij mij, tegen dissociatieve/psychotische klachten.
Nu vraag ik mij af: Interacties?
Amfetamine is DA/NE-releaser, Bupropion is reuptake inhibitor. Betekent dat dat de Amfetamine potenter wordt omdat na release het niet terug opgenomen wordt?
Ook begrijp ik uit artikelen dat Amfetamine eerst de vesicles in de presynaptische neuron leeg laat lopen, via de VMAT's, en vervolgens de DAT's in het membraan "omkeert", het transport achterstevoren laat lopen en zo de Dopamine in de synaps terecht komt. Maar een opname-remmer blokkeert de DAT, dus kan die dan nog wel omgekeerd worden? Dat zou dan weer suggereren dat Amfetamine z'n werking verliest en de NE/DA(en 5HT) alleen in de presynaptische neuron vrijkomt maar niet in de synaps terecht komt... Confused...

Ik weet er echt te weinig van af, maar als iemand een theorie kan verzinnen die gegrond is op wat degelijkere kennis dan de mijne, graag!

(En anders ga ik gewoon los van elkaar proberen, en later combineren in belachelijk lage dosering).
Edited by Feroxium, 15 February 2011 - 12:58 PM.
Posted 15 February 2011 - 01:08 PM
Posted 15 February 2011 - 02:14 PM

Toch, mijn psychiater was van plan om beiden op recept mee te geven (al ik heb het nu zonder recept via via iemand anders) en gaf destijds aan dat er geen interacties waren omdat Bupropion geen MAOi of SSRI antidepressant is. Vond dat al wat verdacht, omdat er ergens in mijn achterhoofd de gedachte nog hing dat het juist op DA/NE werkt (zie link hierboven), maar kon hem toen niet direct de feiten presenteren.
Maar psych's zijn vaker (helaas) net zo onwetend als de patient op dat gebied, ze kijken in een database en zien "geen bekende interacties", en gaan er van uit dat het veilig is.
Het effect van de een op de ander vind ik wel interessant, hoe werkt dit nou precies. Vooral de vraag of een heropname remmer ook de release remt? Zit het Dopamine Transporter "kanaaltje" maar in één richting "verstopt" of in beide?
Dat zou wel het verschil maken tussen niet werkende amfetamine en (dodelijk?) sterk werkende amfetamine, twee uitersten...
Ik zie trouwens op wiki dat Amfetamine zelf ook heropname remmer is via een soort interne feedback mbv proteïne kinase C, terwijl Cocaïne een "directe" DARI is...?
Snap er steeds minder van.

Edited by Feroxium, 15 February 2011 - 02:14 PM.
Posted 21 February 2011 - 04:04 PM
300mg-XR:
Voelbaar, licht opgewekt, gemotiveerd, wakker. Een soort van mdma-zweem van: "Het is allemaal wel goed zo, ik voel me lekker", en tegelijk zin om dingen te doen. Energie is vergelijkbaar met één kop koffie, maar dan zonder lichamelijke spanningen. Geeft veel meer focus dan cafeïne, maar haalt het niet bij amfetamine qua concentratie.
450mg-XR:
Sterker effect, vooral de moodboost ligt hoger. Geen rushes/tintelingen/extra helderheid/strak staan, enkel een "makkelijker" gevoel, tevredenheid. Ik voel me na een slechte nacht slaap direct weer wakker en gemotiveerd.
600mg-XR:
(2x aanbevolen dosering, 2% kans op seizures)
Veel duidelijker aanwezig, al lijken de positieve effecten niet direct toe te nemen. Lichte duizeligheid en onrustigheid, maar geen effect op hart of ademhaling. Vrolijkheid voelt hier en daar wat geforceerd aan.
Persoonlijke (en misschien wat voorbarige) conclusie:
Werkt direct (15-30 minuten) en langduring (12-15 uur), geen wekenlange inwerktijd, geen kaakspanning zoals bij SSRI's. Geen comedown zoals bij amfetamine. Voelt ook op geen enkele manier recreatief, effecten zijn duidelijk aanwezig maar subtiel: je zou je bijna kunnen indenken dat je gewoon een goede/vrolijke/actieve dag hebt.
- Lijkt prima antidepressivum, vooral omdat het snel werkt.
- Lijkt geen geschikt middel voor ADHD, geeft amper verhoging in concentratie, geen extra heldere geordende gedachten.
- Lijkt wél een goede voor slaapritmeproblemen/jetlag, door wakkerheid zonder speedgevoel. 'S ochtends innemen na een nacht doorhalen laat brakheid snel verdwijnen.
Amf. werkt véél langer, 10 uur voelbaar betere concentratie, minder rush/tinteling/euforie maar veel meer helderheid. Voor recreatie een slechte combo, maar bij functioneel gebruik wil ik juist liever geen recreatieve effecten, en de synergie is prima om goed op te functioneren. Bij combinatie met "gewone" amfetamine (nasaal) is het effect korter, maar nog steeds langer en "getemder" dan bij amfetamine alleen.
Edited by Feroxium, 21 February 2011 - 04:05 PM.
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users