fenobarbital / phenobarbitonevoor de hond
Started by
leipe wimpie
, Dec 31 2005 01:15 PM
9 replies to this topic
Posted 31 December 2005 - 01:15 PM
yo mijn ouders en de dierenarts zijn op het briljante idee gekomen om de hond fenobarbital te geven tegen vuurwerk en nu heeft het beest in 1 ochtend een extreem opgezette klier ontwikkeld.
ik zag al dat er weinig over dit medicijn gerept is op dit forum maar misschien weet toch iemand of dit toeval is of dat het een bijwerking van fenobarbital kan zijn?
ik vind het iig niet zo best er uit zien en ik vind het sowiezo niet zo'n goed idee om honden te drogeren omdat ze een beetje opgewonden raken van vuurwerk.
ik zag al dat er weinig over dit medicijn gerept is op dit forum maar misschien weet toch iemand of dit toeval is of dat het een bijwerking van fenobarbital kan zijn?
ik vind het iig niet zo best er uit zien en ik vind het sowiezo niet zo'n goed idee om honden te drogeren omdat ze een beetje opgewonden raken van vuurwerk.

- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -
Posted 31 December 2005 - 01:46 PM
Fenobarbital is echt een paardemiddel! Ik zou hooguit een zeer kleine dosis diazepam (valium) geven (of wat een dierenarts voorschrijft (maja jij was ook naar de dierenarts gewweest vertel je), zij hebben daar wel medicatie voor die minder ingrijpend is imo). Fenobarbital kan dodelijk zijn omdat het ook inhibiterend op de hersenstam en dus de ademhaling werkt...
Btw welke klier is opgezet??
Btw welke klier is opgezet??
Posted 31 December 2005 - 02:00 PM
ja het is idd voorgeschreven door de dierenarts en voorgaande jaren werd er o.a. valium en tryptofaan gegeven. maar dat werkte niet goed genoeg blijkbaar...
maar ik weet niet echt wat voor klier t is (als t al een klier is) maar ze heeft een flinke bult onder d'r oog net aan het eind van de bovenkaak.
misschien heeft het niks met fenobarbital te maken maar ik vind t wel erg frappant dat het precies ontstaan is na het geven ervan.
verder maakt de hond het wel goed... dus kijken of het erger wordt en anders naar de dierenarts weer.
maar ik weet niet echt wat voor klier t is (als t al een klier is) maar ze heeft een flinke bult onder d'r oog net aan het eind van de bovenkaak.
misschien heeft het niks met fenobarbital te maken maar ik vind t wel erg frappant dat het precies ontstaan is na het geven ervan.
verder maakt de hond het wel goed... dus kijken of het erger wordt en anders naar de dierenarts weer.

Posted 31 December 2005 - 02:01 PM
Wat een naare dierenarts die ie je hondje zulke zware middelen toedient. Het lijkt me dat ze veel betere middelen achter de hand hebben zoals de benzo's die dil al noemde. Ik dacht dat de barbituraten bijna niet meer gebruikt werden, maarja blijkbaar dus wel op dieren.
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life
Posted 31 December 2005 - 02:45 PM
tsja opzich lijkt de fenobarbital wel goed te werken. het zal wel een lichte dosering zijn.
maar moet nog wel ff bijvermelden dat de betreffende 4-voeter al redelijk op leeftijd is en niet al te beste nieren meer heeft. ze drinkt nu ook meer dan normaal. als fenobarbital zwaar op de nieren is kan dit er voor zorgen dat er afvalstoffen ophopen en voor dergelijke zwellingen zorgt?
wie zal het zeggen. het zal wel los lopen denk ik.
maar moet nog wel ff bijvermelden dat de betreffende 4-voeter al redelijk op leeftijd is en niet al te beste nieren meer heeft. ze drinkt nu ook meer dan normaal. als fenobarbital zwaar op de nieren is kan dit er voor zorgen dat er afvalstoffen ophopen en voor dergelijke zwellingen zorgt?
wie zal het zeggen. het zal wel los lopen denk ik.

Posted 31 December 2005 - 02:51 PM
Fenobarbital is zo erg nog niet. Het wordt nog steeds toegepast bij epilepsie bij kinderen en ook nog wel als slaapmiddel. Het heeft alleen een smalle therapeutische breedte.
Posted 31 December 2005 - 03:36 PM
Kan ze niet gewoon ergens tegenaan gelopen zijn? Ik loop ook wel eens tegen de deurpost aan met dat soort middelen...
Posted 31 December 2005 - 04:15 PM
^^ daar lijkt het niet op, maar goeie opmerking, soms is het euvel veel simpeler dan men in de eerste instantie vermoedt...
maar aangezien het gedrag van de hond verder in het geheel niet wijst op pijn/ellende lijkt het me dat het allemaal wel meevalt en zal het wel weer wegtrekken.
bedankt voor de reacties iig, ik heb zelf nl weinig tot geen ervaring met downers als barbituraten, benzo's e.d.
(uitgelezen kans om een keer fenobarbital te proberen? nah drink wel een wijntje extra...)
maar aangezien het gedrag van de hond verder in het geheel niet wijst op pijn/ellende lijkt het me dat het allemaal wel meevalt en zal het wel weer wegtrekken.
bedankt voor de reacties iig, ik heb zelf nl weinig tot geen ervaring met downers als barbituraten, benzo's e.d.
(uitgelezen kans om een keer fenobarbital te proberen? nah drink wel een wijntje extra...)

Posted 31 December 2005 - 04:40 PM
Dit weet je natuurlijk, maar niet combineren met alcohol he?

Posted 31 December 2005 - 04:55 PM

daarom laat ik het even aan me voorbijgaan vanavond. er staat nog een breed scala aan andere middelen op het programma...

0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users