Zat vandaag een beetje te browsen op me werk en stuitte op sumatriptan, een medicijn tegen migraine.
Interrese was gewekt door de structuur (N,N-dimethyltryptamine=N,N-DMT).
Hieronder een onduidelijk plaatje van de structuur samen naast n'n-dmt en een van de actieve stoffen in paddo's:
blijkbaar zijn dit soort structuren dus goed tegen hoofdpijn 
Het is inderdaad een grappige constatering, echter is deze niet 'nieuw'. Het is al erg lang bekend dat ergotamine en ergotaminevarianten zeer nuttige eigenschappen hebben. Zo werd rond 1920 al 'ergocoffe?ne' en 'ergocofcyclizine' (ergotamine/cafe?ne en ergotamine/cafe?ne/cyclizine(cyclizine is simpel gezegd 'misselijkheid verminderend')) voorgeschreven bij hoofdpijn en migraine. Zoals uitgebreider in Occam z'n post te lezen is, goed te gebruiken bij hoofdpijnen, en bij bloedingen bij o.a. bevallingen.
Leuk aan sumatriptan is natuurlijk dat n,n-DMT structuur erin te herkennen is. Het middel heeft bloedvatvernauwende eigenschappen (zoals te lezen was op de bijgevoegde wikipedia-link). Hier een stukje betreffende dit medicijn:
"Sumatriptan behoort tot de groep triptan antimigrainemiddelen. Het vernauwt de bloedvaten in de hersenen die bij migraine zijn verwijd. Bovendien remt het de afgifte van stoffen die ontstekingen kunnen veroorzaken en zorgt het ervoor dat een 'pijnbericht' via de zenuwen niet of minder sterk in de hersenen aankomt. Artsen schrijven het voor bij migraine en clusterhoofdpijn."
Ik weet alleen niet precies wat die analogue act hier mee te maken heeft. Het middel is sinds 1990 verkrijgbaar op de internationale markt en er is behoorlijk veel onderzoek naar verricht. Het enige 'onduidelijke' is geloof ik nog de interactie die het heeft met ergotamine-gebaseerde-anti-migraine medicijnen.
Hier de IB-tekst pdf uit de geneesmiddelen informatiebank betreffende dit medicijn.
Tot slot, mind: jammer dat je pubmed link het niet doet en daarmee niet naar een bepaald artikel hebt gerefereerd.