Jump to content

Photo

peyotewanneer moet ik de grond vervangen?

• Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 29 April 2014 - 01:24 PM

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn peyote. hij heeft de hele winter droog gestaan. Ik heb hem helemaal geen water gegeven. nu wil ik weer beginnen met water geven, aangezien het wat mooier weer wordt. nu heb ik een vraag over de potgrond. ik heb cactusgrond gebruikt, waar ik hem een half jaar geleden in heb gedaan. moet ik deze grond ook vernieuwen of kan de cactus daar in blijven?

verder lees op het internet dat je de cactus kan bemesten. volgens mij moeten cactussen juist voedingsvrije grond hebben. klopt dit? of moet ik mijn cactus ook bemesten en zo ja, met welk doel? om hem te laten groeien of om er voor te zorgen dat hij meer mescaline aanmaakt?

groeten,

2_muffins

A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#2 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 29 April 2014 - 03:14 PM

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij is cactus grond zelfs te voedzaam voor peyotes, dus bij voeden hoeft absoluut niet, ik heb het in ieder geval nog nooit gedaan en ik heb zo ook nog nooit verpot.

Ik heb onlangs ook mijn peyotes voor het eerst water gegeven, dit seizoen.  Ik doe dat door ze een paar minuten natte voetjes te geven, zodat ze het water opnemen. Ik geef nooit water van bovenaf. En de volgende keer zal waarschijnlijk ergens eind juni zijn.

En volgens mij maakt een peyote meer mescaline aan, als deze gestrest is (helaas geen bron), dus dan zou juist geen water geven helpen, om te groeien kan je beter wel water geven.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#3 The_Imagizer

The_Imagizer

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 308 posts

Posted 30 April 2014 - 10:12 AM

Die van mij staat gewoon in potgrond voor het raam hier. Ik heb hem deze winter ook gewoon water blijven geven, al dronk hij wel duidelijk wat minder, en hij is tijdens de winter opnieuw in bloei geschoten! Behalve een stevige dosis geduld hebben die plantjes niet zó veel nodig heb ik de indruk.

#4 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,009 posts

Posted 30 April 2014 - 08:54 PM

Naar mijn ervaring is een van de belangrijkste dingen niet teveel water geven. En inderdaad beter van onderaf zoals Poelie zegt. Volgens mij kun je bijna niet te weinig water geven aan een peyote.

The wisest mind has something yet to learn

#5 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 17 March 2015 - 09:48 PM

heb een probleem, het is dezelfde cactus. maar hij begint de laatste tijd te verschrompelen. Ik heb hem laatst met het lekkere weer een beetje in de zon gezet en sindsdien is het raak en wordt het steeds erger. heeft iemand advies?

gr.

2_muffins

A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#6 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 18 March 2015 - 08:30 AM

Heb je ze al water gegeven? Zo niet dan zou ik hem heel even een paar minuten natte voetjes geven. Als dit het issue was, dan ze die binnen een week moeten zijn opgeknapt.

Het kan ook zijn dat hij is gaan rotten en dan is er weiniog meer dat je kan doen. Heb ook al een aantal keer op zo'n manier een peyote verloren, ze zakken gewoon in elkaar tot er een hoopje niks overblijft, maar gezien het tijd in het seizoen denk ik dat hij gewoon wat dorst heeft. Wanneer was de laatste keer dat je hem water hebt gegeven?

En Ik denk dat de zon er weinig mee te maken heeft, maar pas wel op met je cactus van de winter binnen in 1x in de volle zon te zetten, dit kan een te grote schok voor ze zijn en dan kunnen ze verbranden, dus beter is om ze geledeidelijk laten te wennen, ook al denk ik dat de zon nu nog niet krachtig genoeg is, maar wel een goed iets om te onthouden.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#7 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 18 March 2015 - 04:22 PM

tnx voor het advies!

ik heb hem volgens mij een jaar geleden voor het laatst water gegeven. ik heb nu een beetje water bij zn wortels gedaan. ik hoop er het beste van, hij is echt goed verschrompeld...

hoe zou ik hem dan langzaam moeten laten wennen aan de zon dan?

#8 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 18 March 2015 - 04:40 PM

Om de dag een half uurtje langer in de volle zon, ipv van hele dag indirecte zon naar een volle dag in de volle zon.

Maar als het nu bijna een jaar terug is dan zal hij wel gewoon dorst hebben. ;)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#9 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,398 posts

Posted 20 March 2015 - 11:16 AM

Een jaar is inderdaad wel een erg lange droogte ;)

Een paar wintermaanden geen water kan al voldoende zijn voor redelijk wat rimpels.

#10 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 21 March 2015 - 05:48 PM

ik ben bang dat hij er niet meer bovenop komt... :/

hij is alleen maar meer verschrompeld...

:afscheid:

#11 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,398 posts

Posted 22 March 2015 - 01:26 AM

Zolang hij niet verrot is, kun je hem altijd nog invriezen om later te consumeren.

#12 EsX78

EsX78

Silent one

• Members
  • 7 posts

Posted 18 April 2015 - 08:29 AM

Verschrompelen/ rimpelen is normaal...mijn Peyote gaat bloeien, na 6 maanden zonder water .  Nou hopen dat mijn " cluster" Peyote ook wil bloeien...

#13 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 18 April 2015 - 12:26 PM

die van mij is echt helemaal ingeklapt en is helemaal opgedroogd... :( 

#14 EsX78

EsX78

Silent one

• Members
  • 7 posts

Posted 18 April 2015 - 01:08 PM

Als 'ie echt aan het verdorren/ opdrogen is, dan kan je hem afschrijven, vrees ik.

Mijn cactussen hou ik mooi door ze zwaar te verwaarlozen qua watergift. In de rustperiode staan ze koel en droog. In de zomer sproei ik ze soms een beetje met de spuit en geef ze 1 keer in de 5 á 7 week een plens water.

Ik zag een topic waar je foto's kon plaatsen van je bloeiende planten. Ik zal daar binnenkort een paar foto's dumpen van mijn bloeiende cactussen (o.a Opuntia's, flagelliformis en Lophophora's)

#15 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 18 April 2015 - 09:07 PM

Foto's zijn altijd welkom :)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#16 Ozymandias

Ozymandias

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 73 posts

Posted 01 May 2015 - 12:55 AM

De enige plant die ik ooit in leven heb weten te houden, mijn grote trots die al vier jaar mijn kameraad was is gister toegetakeld door de ware baas in mijn huis. Vos de kater :master: . Ik laat de peyote nog maar even staan in de hoop dat er genezing plaatsvind maar ik heb er een zwaar hoofd in.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users