Jump to content

Photo

Beste oplos-/conserveringsmiddel voor neusspray

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2402 posts

Posted 19 January 2014 - 05:32 PM

Heeft er iemand ervaring met het pimpen van neusspray? Soms is een snelle inkick gewenst, maar is het niet (sociaal) verantwoord om iets te vappen of te snuiven.

Gewenste eigenschappen:

• Zo min mogelijk irritatie
  • Zo antibacterieel mogelijk
  • Zo niet-toxisch mogelijk
  • Zo niet-vluchtig mogelijk

Ik dacht zelf aan isopropyl alcohol, maar dat is vrij vluchtig, verder zou het vrij goed moeten werken. Water met citroenzuur zou minder vluchtig zijn, maar veroorzaakt misschien meer irritatie.

Iemand ervaring of een idee?

#2 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6350 posts

Posted 19 January 2014 - 06:06 PM

Ik weet niet hoe fijn het is om IPA in je neus te sprayen, dat zal ongetwijfeld behoorlijk branden.

Ik zou gewoon voor demi water ofzo gaan, of kraanwater met een flinke schep zout, maar dat zal al minder prettig zijn en verminderd de hoeveelheid werkzame stof die je erin op kan lossen.

Wat misschien een optie is, is om wat menthol op te lossen in je water, dit verdoofde de neus een beetje, en werkt ook antibacterieel en ruikt lekker fris. Alleen geen idee of de concentratie hoog genoeg zal krijgen in water om tot dit antibacteriële effect te komen. (misschien dat die 'frisheid' ook irritant kan zijn)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#3 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2402 posts

Posted 19 January 2014 - 06:14 PM

Ik zat aan 20% IPA te denken, extrapolerend van de 20% ethanol die vaak aangehouden wordt als antibacterieel.

#4 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6350 posts

Posted 19 January 2014 - 06:25 PM

Ik dacht altijd dat EtOH pas antibacterieel was vanaf 70%. En de 20% die bijv. in mondwater zit is slechts op de oplosbaarheid van andere antibacteriële middelen (zoals menthol) te vergroten. Tevens weet ik niet of IPA überhaupt antibacterieel is en vanaf welke concentratie.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#5 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 20 January 2014 - 11:39 AM

• Zo min mogelijk irritatie
  • Zo antibacterieel mogelijk
  • Zo niet-toxisch mogelijk
  • Zo niet-vluchtig mogelijk

Ik dacht meteen aan lenzenvloeistof... :scann0r:

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#6 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 21 January 2014 - 09:00 AM

@ poelser bepaalde gisten en schimmels begeven het al bij 10 percent maar bij 70 percent ligt het optimum, 100% is minder antisceptisch dan 70%

@immad:

Ik kan je evtueel ook een wheel filter opsturen dan kun je je flesje steriliseren (glas in snelkookpan, plastic in EtOH 70%) en dan kun je je oplossing steriel toevoegen met spuit door filter.

Ik maakte geen geintje over de lenzenvloeistof, het is steriel, bevochtigend, zit een antibateriele component in en een zeep die het oplossend vermogen voor je stofje gaat verhogen en het prikt geheid niet in keel neus en ogen.

"Prove me wrong..."

#7 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2402 posts

Posted 21 January 2014 - 10:02 AM

Ik weet nog niet hoe lang ik met 1 vulling ga doen, dus puur vooraf steriliseren lijkt me niet afdoende. Lenzenvloeistof had ik nog niet aan gedacht en klinkt inderdaad goed. Ik zal de ingredientenlijst eens opzoeken :)

#8 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 21 January 2014 - 05:58 PM

Is gewoon kraanwater zo slecht dan? Nog nooit wat van gekregen.

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#9 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2402 posts

Posted 21 January 2014 - 06:48 PM

Dat ligt eraan hoe lang je het laat staan, lijkt me. En ik zou graag hebben dat het toch een maand of twee, drie mee zou kunnen.

#10 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 22 January 2014 - 08:38 AM

Ik zou zeggen dat als je compound zuiver is dat  steriel demi water ook afdoende moet zijn. Normaal zitten medische oplossing in isotoon zout. dat zou ik dan ook doen. demi met wat zout (9.0 g zout per liter demi, wel zout zonder jodium!!!) koken.

Probleem is je weet niet wat allemaal op de vervalproducten en de vervuilingen kan groeien. Ik zou me meer zorgen maken over de (chemische) stabiliteit van mijn compound en een stabilisator/antioxidant/UV blocker toevoegen. Zowieso een bruin glas flesje.

Kijk eens wat in zo´n neusspray als antibacteriele component zit. Die lege neusspray flesjes en allerlei hulpmiddelen en conserveringsmiddelen zijn simpel en legaal te kopen. Google onderstaande info maar eens:   :kidd0:

HexaCon 91; bestaat uit 9 delen fenoxyethanol en 1 deel ethylhexylglycerine De INCI naam is: Phenoxyethanol, Ethylhexylglycerin. Gebruik HexaCon 91 in een concentratie van 0,7 tot 1,0% in je cosmetica. De maximaal toegestane concentratie is 1,1%.

Dat is vooral tegen bacterieen.

Je zou het ook gewoon in homeopatische neusspray kunnen oplossen. Weet je zeker dat het geschikt is voor je doel en dat je van de spray zelf niks merkt ;)

Dit zou ik doen. Afkoelen, compound oplossen in isotoon zout, evtueel conserveringsmiddel toevoegen welk normaliter in neus/lenzenvloeistof zit en filitersteriel in steriel flesje spuiten.

Kleine flesjes kopen en invriezen zodat je niet maanden met 1 flesje hoeft te doen.

"Prove me wrong..."

#11 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 22 January 2014 - 08:30 PM

Wanneer zou dat ongeveer een probleem worden met bacteriegroei?

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#12 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 23 January 2014 - 08:57 AM

Durf ik niet te zeggen. Maar iets dat je af en toe in je neus uitspuit waarvan dan weer iets terug drupt kan niet erg lang steriel blijven lijkt mij. nose%20pick.gifIk vermoed dat commerciele neussprays wel een soort anti terugdrup mechanisme hebben maar het bovenste deel blijf zowieso goor. Zou je het maken zoals ik boven beschijf met conserveringsmiddel en in de koelkast bewaren, gok ik op een maand.

Overigens werken hoge zout concentraties ook antispetisch maar dan gaat a je oplosbaarheid voor je compound omlaag en b waarschijnlijk je neus prikken.

"Prove me wrong..."

#13 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6350 posts

Posted 23 January 2014 - 11:30 AM

Het hangt ook af van welk middel je de neusspray wilt stoppen en in welke concentratie. Ik heb al enkele maanden wat bijna verzadigde ketamine oplossing in een neusspray zitten, maar ik maak me echt geen zorgen dat daar iets in gaat groeien omdat de concentratie ketamine belachelijk hoog is.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#14 venom

venom

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 227 posts

Posted 25 March 2014 - 11:49 AM

ik geloof dat benzylalcohol nogal vaak wordt gebruikt tegen de bacteriegroei. Samen met benzylbenzoaat. Maar die laatste kan je niet zomaar kopen geloof ik, omdat het nogal vaak in illegale toepassingen wordt gebruikt.

hier ff uit de wiki van benzylalcohol:

Benzylalcohol wordt algemeen toegepast als oplosmiddel in inkt, verf, lak en epoxyharsen.[2] Daarnaast wordt het zowel zuiver als veresterd gebruikt als geur- en smaakstof in bijvoorbeeld zeep, parfum en levensmiddelen. Ook bij de bereiding van een aantal medicijnen wordt benzylalcohol toegepast. De stof heeft bacteriostatische eigenschappen en wordt als ontwikkelaar in de fotografie gebruikt

en benzylbenzoaat:

Benzylbenzoaat kent diverse toepassingen:

• Als insecticide voor parasitaire insecten zoals luizen en mijten. Het is dodelijk voor de schurftmijt en het wordt daarom gebruikt voor de behandeling van scabiës. Het is echter niet de eerste keus hiervoor, omwille van het irriterend karakter van de stof. Herhaald toepassen op de huid kan een eczeemachtige huidaandoening veroorzaken.

•  

• Als fixeermiddel in geurstof composities. Het fixeermiddel zorgt dat de geur langer waarneembaar blijft.

•  

• Als additief in voedingsmiddelen bij kunstmatige geur- en smaakstoffen.

•  

• Als een weekmaker in cellulose en andere polymeren.

•  

• Als oplosmiddel voor diverse stoffen.

•  

• Als behandeling bij staart- en maneneczeem bij paarden.

•  

deze combi is ideaal voor bv IM injecties van olie-oplosbare middelen, maar benzylbenzoaat zou ik nooit door mn neus jagen btw :)

kwa neusspray heb ik geen idee wat benzylalcohol met je neus doet, ook niet in kleinere hoeveelheden. En het is ook matig oplosbaar in water(40g/l).

edit: ik lees juist dat mcH volgende ook al vermeld heeft :)

Zit in neusspray niet gewoon fysiologisch serum ( (9 gram keukenzout per liter water ) en is volgens mij ook gebruikt in lenzenvloeistof. Aangezien de oplossing overeenkomt met de osmolariteit van je lichaam is het dus veilig om aan te brengen, Iv gebruik, en wordt ook in baxters gebruikt bv..

Ik zou dus voor die laatste gaan ;)

#15 venom

venom

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 227 posts

Posted 25 March 2014 - 12:28 PM

heb hier btw juist een recept gevonden om midazolam neusspray te maken icm benzylalcohol tegen bacterien.

R/ midazolam.HCl 309mg
propyleenglycol 2.6g
benzylalcohol 105mg
water voor injecties tot 10ml ( fysiologische zoutoplossing dus... )

zo weet je ineens ook hoeveel benzylalcohol er gebruikt wordt als bacteriostatisch middel. In de tekst staat dat de benzylalcohol ook verwisseld kan worden met nipagine/nipasol.

grtz

#16 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 16 April 2014 - 07:16 AM

Nipagine, grappig. dat gebruiken de fruitvlieg kwekers. Kijk daarvoor eens op winkels voor spullen voor boomkikkers, die kweken vaak zelf fruitvliegen... ;)

"Prove me wrong..."

#17 venom

venom

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 227 posts

Posted 20 April 2014 - 03:17 PM

hey idd :) lees dat het vnl tegen schimmels enzo wordt gebruikt daar.

ik heb het hier gevonden

http://www.qualenica...neusspray-maken

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users