Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie, hier kan ik zeker wat mee!
Ongetwijfeld ben je niet de enige met deze vraag. Ik kan me voorstellen dat bijna iedereen die magic feeling wel wil behouden. Dat je tot nu toe weinig concrete antwoorden gevonden hebt op internet geeft denk ik aan dat het onderwerp binnen wetenschap weinig prioriteit heeft. De vraag hoe tolerantie en kruistolerantie van mdma ervaren worden door het individu is ondergeschikt aan de vraag hoe tolerantie en kruistolerantie werken op biochemisch niveau. Tenminste, in de ogen van de wetenschap (anders was het onderwerp echt wel onderzocht).
Op fora zou je een genuanceerder antwoord kunnen vinden. Daar staan de drug effecten, hoe je zaken ervaart, meer centraal. Hier is natuurlijk het lastige dat die magische mdma momenten beperkt zijn in aantal, slechts een aantal keer voorkomen, zodat vermoedelijk niemand een echt bevredigend antwoord kan geven. Zo zie ik het in ieder geval.
Dat geloof ik graag. Ik snap dat er vrij weinig objectiefs te zeggen is over de interpretatie van het individu van subjectieve effecten, dat is ook niet iets waar ik niet van verwacht dat er zomaar een antwoord op gegeven kan worden. Wat ik wel vaak lees is dat je de zogeheten 'magie' wel langer houdt zolang je niet te vaak achter elkaar gebruikt en niet teveel gebruikt. Iets wat, je naar mijn mening, kunt testen door te kijken of je het volledige effect ervaart op het moment dat je weer gebruikt. Misschien is een betere vraag wel of het gebruik van deze middelen in je MDMA-pauze het effect van de volgende keer MDMA verminderd.
Misschien kun je de zaken ook vanuit een ander perspectief bekijken. Je weet dat de magic na een aantal keer verdwijnt. Wat je hieruit kunt afleiden is denk ik dat de magic feeling geen hoofdeffect is van mdma. Een drug effect dat na een aantal keer verdwijnt kan geen hoofdeffect zijn. Of wel? Wat blijft over als de magic weg is? Voor mij minder absorptie in de ervaring, minder intense eenheidsgevoel. Maar absorptie, eenheidsgevoel en sociale bewogenheid blijven, alleen minder intense.
Veel mensen focussen zich op die eerste, de meest intense ervaringen, maar misschien kom je meer open te staan voor de werking van mdma als je niet focust op die magie. Stel dat je zou accepteren dat de mdma magic een bijzonder aangename nevenwerking is die voorbij gaat, dan is er ook meerwaarde van mdma, naast de magic. Niet alle ervaringen hoeven ‘ver uit evenwicht’ te zijn om van te genieten.
Mijn eerste mdma’s waren de beste, maar volgens mij weerspiegelt de echte mdma werking zich in de bijzondere subtiliteit van de effecten. Die leer je pas na de magic kennen.
Hier heb je ook een goed punt. Ik denk dat ik me vraag eigenlijk een beetje verkeerd gesteld hebt. Natuurlijk wil ik de magie zo lang mogelijk behouden, maar ik vindt het veel belangrijker om wel de volledige ervaring mee te maken (zelfs als is het zonder de magie). Natuurlijk valt het nu voor mij nog slecht te vergelijken omdat ik enkel ervaring heb met het wél ervaring van de magie tijdens gebruik, maar daarnaast geloof ik graag dat je van de effecten, na het verliezen van de magie, nog steeds kunt genieten. Maar dat is iets dat ik waarschijnlijk vanzelf een keer mee zal maken. 
Bij 4-fa en mephedrone zie ik overigens hetzelfde patroon. De eerste keren zijn meest intense en geleidelijk aan worden ook die ervaringen minder. Minder absorptie etc. Hetzelfde als met mdma: je kunt dosering verhogen om ervaringen te forceren. Het werkt, maar slechts tot bepaalde hoogte. Ik weet niet hoe anderen dit ervaren?
Had je bij 4-fa of mephedrone de eerste keren de meest intense ervaringen, terwijl je dit al 'kwijt' was van MDMA? Of raakte je deze intensere ervaringen tegelijk met deze middelen kwijt?
Of er wel of geen kruistolerantie is weet ik niet, maar voor mij voelen de piek effecten van 4-fa, mephedrone en methylone behoorlijk hetzelfde aan als mdma. Tijdens de piek effecten heb ik geen gedachten. Ik zit dan in een voelflow en ben niet in staat tot nadenken, analyseren. De ervaringsstructuren van de verschillende drugs ervaar ik als gelijkvormig. Op basis hiervan zou ik wel kruistolerantie verwachten.
Zoiets dacht ik dus inderdaad ook al te lezen in de chemie die ik erachter kon vinden, maar ik hoop op zoveel mogelijk reacties 
Misschien leuk: probeer eens een paar sommetjes te maken onder invloed of iets te analyseren
Dat zou zeker een leuk experiment kunnen zijn! Ik moet dan alleen even kijken hoe ik dat het beste kan doen, aangezien ik hierbij toch het liefst in een kroeg/club ben. Hier ga ik nog even over nadenken!