Jump to content

Photo

Injecteren van Psychedelicahoe, wat, wie, waarom, voor- en nadelen...?

• Please log in to reply
33 replies to this topic

#21 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 12 November 2013 - 03:02 PM

Voor mescaline kan ik me goed voorstellen dat het de moeite is, alleen vraag ik me af hoe het zou zitten met de body load. Ik heb nooit mescaline gebruikt, maar het schijnt nogal misselijkmakend te kunnen zijn en als dat allemaal geconcentreerd in 1 minuut langs komt, lijkt me dat niet bepaald prettig.

Tenzij de misselijkheid vooral veroorzaakt wordt doordat je maag er moeite mee heeft. In dat geval zou IV'en juist een alternatief zijn dat de misselijkheid omzeilt. Ik las ergens van iemand die dit ook als voordeel noemde van rectale toediening.

Overigens lijkt het voordeel van IV'en wat betreft kostenbesparing me erg betrekkelijk. Want de meeste mensen zullen toch eerst spuiten en naalden moeten kopen en eventueel Saline. Nou, met eventuele verzendkosten zal je dan geen geld besparen. 

Maar als experiment blijft het interessant.

#22 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 14 November 2013 - 11:50 AM

Tenzij de misselijkheid vooral veroorzaakt wordt doordat je maag er moeite mee heeft. 

Je zou misselijkheid en bodyload ook anders kunnen benaderen. Stel dat je het zou opvatten als een vorm van zeeziek of bewegingziek zijn? Op reis of op open zee kan de vastigheid van de zintuigelijke omgeving af nemen. Standaard referentiepunten, waaronder gevoel van rechts of links, onder of boven, zwaartekracht en horizon etc, verdwijnen. Het individu ervaart dat de externe zintuigelijke wereld bewegen. Incoordinatie, misselijkheid en kortstondig ziek als gevolg. Psychedelica werken wellicht hetzelfde, maar omgekeerd. Psychedelica bewegen zintuigen, ze veranderen de interne zintuigelijke wereld. De eigenschappen misselijkheid en bodyload zouden vanuit deze visie misschien beter te vatten zijn. Op die momenten dat je misselijkheid ervaart is er verlies van zintuigelijke referentie.. relatieve bewegingen kunnen dan overgaan in absolute bewegingen. Alle zintuigen bewegen dan tov elkaar, maar onsamenhangend

Wellicht geldt hetzelfde mechanisme voor misselijkheid en ziek door alcohol. 

#23 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 14 November 2013 - 12:54 PM

^Ik denk dat bij psychedelica misselijkheid idd ook los kan staan van je spijsverteringssysteem. Dat zeekziekte verhaal kan ik mij best iets bij voorstellen, dat het bv invloed heeft op je evenwichtsorgaan. Misschien dat in veel gevallen misselijkheid tijdens een trip een combinatie is van je maag die protesteert en je hersens die 'zeeziek' worden. Ik denk wel dat als het gaat om misselijkheid die gedurende het eerste uur plaatsvindt dat daarbij met name de maag een grote rol speelt. En die vorm van misselijkheid kan dan in elk geval omzeilt worden bij IV of rectaal.

Op zich is het wel een interessante vraag bij welke psychedelica de kans op 'zeeziek-misselijkheid' het grootst is. Met de aantekening dat niet iedereen even gevoelig is voor verstoring in het evenwichtsorgaan, net zoals sommigen een heel sterke maag hebben en daar zelden last van hebben.  

#24 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 14 November 2013 - 05:28 PM

Misselijkheid door psychedelica wordt waarschijnlijk ook voor een aanzienlijk deel veroorzaakt door serotonine 5-HT3 receptor agonisme. Iets als gember kan hier juist weer bij helpen omdat bepaalde stofjes die daar inzitten 5-HT3 antagonisten zijn. Maar naar mijn ervaring kunnen angst en weerstand ook een flinke invloed op de misselijkheid hebben. Diep ademhalen en ontspannen in tijden van misselijkheid kunnen dan ook voor een wereld van verschil zorgen. Wellicht zijn er ook nog allerlei andere redenen waarom psychedelica je misselijk kunnen maken, maar ik betwijfel of het veel te maken heeft met je maag die paddenstoelen of andere middelen er liever uitgooit. Een grote meerderheid van de serotonine in je lichaam schijnt zich trouwens in de maag en darmen te bevinden en het zit daar dan ook vol met 5HT-3 receptoren. Dus dat zou een belangrijke reden kunnen zijn. Ook zou injecteren daarom misschien voor minder misselijkheid kunnen zorgen?

The wisest mind has something yet to learn

#25 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 14 November 2013 - 06:44 PM

^Zeker interessant.

Ik ben zelf wel iemand met een gevoelige maag. In de tijd dat ik in het weekend veel dronk ben ik eigenlijk nooit stomdronken geweest, simpelweg omdat mijn maag het al vrij snel niet meer trekt en ik dus moest overgeven. Bij paddo's en truffels heb ik ook best vaak een misselijk gevoel gehad (eigenlijk altijd in het begin) en ook wel paar keer overgegeven, altijd binnen 20 minuten na inname. Bij LSD niet. Bij ayahuasca hetzelfde verhaal, was ik geheid de eerst in zo'n kring die voor de bijl ging. Hoe dat bij mij precies zit weet ik niet.

Maar over die 5HT-3 receptoren. Bedoel je dan dat je lichaam zou kunnen overgeven als er te veel serotonine aangemaakt dreigt te worden, of sla ik de plank helemaal mis? 

En ik ben het met je eens dat diep ademhalen wonderen kan doen. 

#26 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 14 November 2013 - 08:02 PM

Inderdaad interessant. Niet iedereen is even gevoelig inderdaad en in tijd kan gevoeligheid per persoon ook verschillen. Ik kan me voorstellen dat visueel actieve empathogenen en psychedelica hier voornamelijk voor in aanmerking komen. Met visueel actief bedoel ik natuurlijk mogelijkheid tot opwekken van visuals en synesthesien. 

Wat wel opmerkelijk is dat misselijkheid voor veel mensen al redelijk snel na inname begint. Ook komt misselijkheid vaak in golven, in de lijn van de algemene werking van psychedelica. Opbouw en ontwikkeling van misselijkheid zou je misschien procesmatig kunnen beschrijven als een transitie. Er valt iets voor te zeggen dat transitie (overgang van toestand naar toestand B) al snel na inname in gang gezet wordt. Bepaalde zintuigelijke structuren zullen in beweging moeten komen en breken met hun gehandhaafde omgeving, terwijl andere zintuigelijke structuren onderling zullen moeten gaan wisselwerken en synchroniseren tot nieuwe zintuig stromen.
Ik kan me voorstellen dat visueel actieve psychedelica (paddo's, mescaline etc) meest selectief zijn in opwekken van misselijkheid. De eigenschap van het opwekken van dergelijke dynamische visuals en synesthesien geeft aan dat er veel bewegingsvrijheid is voor de zintuigen om te bewegen. Naarmate de zintuigen over meer bewegingsvrijheid beschikken zullen visuals niet alleen complexer kunnen worden, ook kan kans op misselijkheid toenemen (te snelle of te onsamenhangende zintuig wisselwerkingen). Dat vermoed ik iig.

#27 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 17 November 2013 - 08:06 PM

Kleine toevoeging.  

* Veel psychedelica (harmala's, paddo's, mescaline, verschillende 2c's en 2c-t-x's) staan meer bekend om misselijkheid en braken dan lsd. Verhoudingsgewijs is lsd bijzonder weinig ziekmakend. De zintuigelijke veranderingen/ synesthesien van lsd verschillen ook van die van de rest van de groep. Ik gok erop dat deze verschillen samenhangen

* ik kan mij voorstellen dat injectie relatief minder misselijkheidsfluctuatie zal geven dan orale toediening, snuiven of inhaleren als gevolg van snellere 'doorstroming' van de zintuigen. 

#28 Daturae

Daturae

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 82 posts

Posted 09 December 2014 - 09:22 PM

... En nu? <knock, knock> ?

Ben wel nieuwsgierig. :rolleyes:

Had hier werkelijk nog nooit van gehoord. Zou niet in me opkomen ook, niks om in aderen te spuiten eigenlijk... Nogal definitief als het niet goed valt. Is er geen risico dat je je hart of ademhaling lam legt of zo?

Blessed Be, Daturae

#29 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 04 February 2015 - 02:16 AM

Ik kan me voorstellen dat visueel actieve psychedelica (paddo's, mescaline etc) meest selectief zijn in opwekken van misselijkheid.

Verfijning is wel op zijn plaats, aangezien lsa en 5-meo-dmt niet erg visueel actief zijn tov bv paddo's en mescaline, maar wel zware bodyload en misselijkheid veroorzaken. Wellicht speelt het aantal zintuigen dat onderling wisselwerkt een rol, of misschien beter gezegd de mate waarin de zintuigen wisselwerken. Naarmate meer zintuigen actief zijn, als de mate van wisselwerking groter is, kun je verwachten dat zintuig bewegingen meer absoluut kunnen worden. Absolute ervaring kenmerkt zich in het algemeen door een zekere fixatie van ervaring... tegenovergestelde bewegingen tussen de zintuigen onderling waardoor netto activiteit van beweging (van ervaring) daalt. Ervaring is dan convergent. 5-meo-dmt kan je een toestand van fundamentele stilte of leegte brengen ('the void'). lsa, dwz lsa zaden, brengen in het algemeen ook een toestand van stilte en leegte te weeg, maar anders dan 5-meo. De lsa leegte kan je in een soort transcendentale slaap laten vallen.

De relatief grote bodyload en misselijkheid van harmine/harmaline laat zich hiermee alleen niet direct verklaren. 5-meo-dmt is meer extreem in het opwekken van absolute ervaringen en dus zou je voor de harmala's dan minder misselijkheid/bodyload verwachten. Dit is niet het geval. Misschien worden bewegingsfluctuaties in die absolute regio's relatief gezien sterker, zodat kleine fluctuaties al gepaard gaan met grotere mate van onzekerheid. Je zou de naderende zintuiglijke configuraties dan kunnen zien als instabiel van aard. Grotere instabiliteit gaat zo gepaard met grotere fluctuaties. Wellicht kun je dergelijke instabiliteit op verschillende niveaus van zintuiglijke wisselwerking verwachten. 5-meo is extreem naar de bovengrens, de harmala's zullen meer richting centrum liggen, lager op de schaal van absolute ervaring (maar nog steeds absolute ervaring).

Het is overigens opvallend hoe de werking van harmaline continue polariseert tussen slaap-achtige toestanden met de ogen dicht en waak-achtige toestanden met de ogen open. Van het ene moment ben je wakker, het andere moment in slaap. Je zou het misschien kunnen opvatten als een proces van continue opeenvolgende optimalisaties/minimalisaties die plaats vinden gedurende en die slaap en die waakfase, van en richting stabiliteit/instabiliteit.

#30 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 05 February 2015 - 12:04 AM

Inmiddels kan ik op basis van persoonlijke ervaring zeggen dat IV LSD inderdaad best wel traag begint te werken en ook vrij lang duurt. Ik weet het niet meer precies, maar ik denk dat het zeker 15/20 minuten duurde voordat ik iets begon te merken en het duurde zeker 30/40 minuten voordat de effecten maximaal waren. Effecten, die ik gok na een uur of 4 enigszins begonnen af te nemen, maar na 6/7 uur nog steeds duidelijk aanwezig waren. Na een uur of 10 voelde ik ook zeker nog dat ik eerder die dag LSD had gehad.

#31 filozof

filozof

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 36 posts

Posted 29 March 2015 - 08:43 PM

Inmiddels kan ik op basis van persoonlijke ervaring zeggen dat IV LSD inderdaad best wel traag begint te werken en ook vrij lang duurt.

Wat was de dosering?

Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

#32 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 30 March 2015 - 10:56 AM

Slechts 40 microgram. En alhoewel het op basis van één ervaring moeilijk is in te schatten, zou ik zeggen dat het vergelijkbaar was met een dubbele dosering oraal.

#33 filozof

filozof

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 36 posts

Posted 30 March 2015 - 08:48 PM

Wat ik me afvraag, is het een metaboliet van LSD die voor de werking zorgt? Of is het LSD zelf? Als het LSD zelf is dan zou ik eigenlijk wel verwachten dat je het onmiddelijk voelt.

Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

#34 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 30 March 2015 - 11:40 PM

Dat is mij ook een raadsel. Dat het niet meteen werkt zeg ik overigens niet alleen op basis van mijn eigen ervaring.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users