Jump to content

Photo

Silk Road Opgerold

• Please log in to reply
34 replies to this topic

#1 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 02 October 2013 - 08:41 PM

FBI rolt ondergrondse 'drugsmarkt' Silk Road op en arresteert eigenaar

Door Dimitri Reijerman, woensdag 2 oktober 2013 19:49, reacties: 52, views: 9.010 • Feedback
Submitter: SidewalkSuper

De FBI zegt de 29-jarige eigenaar van de 'online drugsmarkt' Silk Road te hebben gearresteerd. Bovendien is de website van SIlk Road, die uitsluitend via het Tor-netwerk was te benaderen, volgens de autoriteiten inmiddels uit de lucht.

De opgepakte eigenaar luistert volgens de FBI naar de naam Ross William Ulbricht, zo meldt Reuters. Hij zou opereren onder het alias Dread Pirate Roberts en dinsdag in San Francisco zijn aangehouden op verdenking van drugshandel, het witwassen van crimineel geld en hacking. De FBI zou ook Bitcoins ter waarde van 3,6 miljoen dollar in beslag hebben genomen.

Volgens de FBI was Ulbricht het leidende figuur achter Silk Road. De roemruchte website is vooral bekend voor de online verkoop van drugs. Silk Road was alleen via het anonimiseringsprotocol Tor te bereiken maar is volgens de Amerikaanse autoriteiten inmiddels uit de lucht gehaald. Op de site zouden naast drugs ook wapens worden verhandeld evenals handleidingen voor het kraken van geldautomaten. Er zou volgens de FBI zelfs geadverteerd zijn met huurmoordenaars.

Ulbricht zou via Sik Road een omzet hebben behaald van 9,5 miljoen Bitcoin, volgens de huidige koers ruim een miljard dollar. Door een aantal maal slordig om te springen met zijn identiteit zou de FBI Ulbricht op het spoor zijn gekomen.

Silk Road is sinds begin 2011 in de lucht en zou volgens de Amerikaanse politie door duizenden drugsdealer als online verkoopplatform zijn gebruikt. Eerder dit jaar werd al een verdachte opgepakt die ook betrokken zou zijn bij Silk Road.

bron: http://tweakers.net/...t-eigenaar.html

Deze link is ook wel de moeite waard, over hoe het is verlopen. Slordigheid dus: http://www.dailydot....erts-silk-road/

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 02 October 2013 - 10:58 PM

Meer info: http://gizmodo.com/f...drug-1440172693

En wazig verhaal over een huurmoord: http://gizmodo.com/8...gpin-1440197442

#3 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 02 October 2013 - 11:07 PM

Het was een interessant experiment, als fenomeen van een compleet wetteloze marktplaats.

Dat mensen het verstandig vonden om er illegale transacties te voltooien, verbaasde me wel. De site en bitcoins zijn misschien redelijk anoniem, Maar als je een adres of plaats aangeeft waar het illegale product heengestuurd kan worden, loop je alsnog risico. Je hebt nooit de garantie dat zo'n site niet door een opsporingsdienst zelf gerund wordt.... (/tinfoilhat).

Verbing weirds language.

#4 Ozymandias

Ozymandias

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 74 posts

Posted 02 October 2013 - 11:30 PM

Gister avond nog wat besteld. benieuwd of dat nog ooit zal aankomen. Vond het een makkelijk systeem, gebruikte het puur voor de stoffen die ik in mijn omgeving niet/moeilijk kon vinden. 

#5 Lµserg Diethel

Lµserg Diethel

zonder (roet)filter

• Members
  • PipPipPip
  • 424 posts

Posted 03 October 2013 - 04:16 AM

Silk Road is opgerold door de overheidsmaffia. R.I.P de meest vrije markt in onze geschiedenis. Laten we haar nooit vergeten, en hopen dat iemand anders de fakkel overneemt nu deze held van de vrijheid in een kooi wordt gegooid. Gelukkig springen nu al nieuwe alternatieven op. De vrije markt is niet te houden.

#6 SuperFunker

SuperFunker

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 634 posts

Posted 03 October 2013 - 06:32 AM

Het lijkt me inderdaad sterk dat er niet direct iets anders voor in de plaats komt met nog strakkere methoden om je identiteit te bewaren. Ik ben benieuwd!

#7 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 03 October 2013 - 10:38 AM

Ik heb er geen zicht op, maar neem aan dat er al die tijd al soortgelijke, minder populaire, sites bestonden. Die zullen nu wel staan te juichen. En zich bovendien goed inlezen over hoe deze SilkRoad-oprichter de aandacht op zichzelf heeft weten te richten. Zodat ze die fouten kunnen voorkomen.

Ik heb het verhaal over hoe ze hem op het spoor zijn gekomen slechts vluchtig overgelezen, maar zoals ik het begrijp is het niet zo dat het Tor-netwerk heeft gefaald of dat SilkRoad niet veilig genoeg was. De oprichter heeft ooit de aandacht op zichzelf gericht door op een forum reclame te maken voor SilkRoad. Zo is hij in beeld gekomen, en gaandeweg heeft hij puzzelstukjes laten vallen die door de FBI aan elkaar zijn gelegd. En de oplossing van die puzzel was dat hij de idd de man was die ze zochten. 

Ik ben wel benieuwd, nu de FBI dus toegang heeft tot de site, hoeveel gebruikersinformatie ze kunnen achterhalen. Bv als iemand iets besteld heeft en zijn adres heeft doorgegeven, is zo'n stukje informatie dan nog ergens opgeslagen op een server. Niet dat ik verwacht dat ze klanten gaan oppakken, maar wel dat ze dan een notitie zullen maken van de namen.

Verder is het afwachten wat er allemaal nou werkelijk gebeurd is. Het is mij niet helemaal duidelijk of die moord waar hij opdracht voor gegeven zou hebben nou werkelijk uitgevoerd is. Als het klopt dat hij wel die opdracht heeft gegeven, komt wel het beeld naar voren van iemand met psychopate eigenschappen. Op zich niet verbazingwekkend, want om zo'n riskante onderneming als SilkRoad te leiden heb je ook wel stalen zenuwen nodig.

Mocht het zo zijn dat hij idd zo ultra-Libertarisch is dat hij over lijken gaat, dan zal hij het feit dat de FBI achter hem aanzat ook wel kunnen duiden als onderdeel van het vrije spel. De FBI is dan 1 van de spelers, en zij trekken nu aan het langste eind en bij een nieuwe onderneming kan het weer andersom zijn. Hij die bij het zwaard leeft...

Op zich was SilkRoad trouwens wel een initiatief dat mijn sympathie had. Dus ik wil nu niet Roomser dan de Paus gaan klinken. Maar door zo'n nieuwsbericht word ik weer even bewust gemaakt van de nadelen die aan dit soort handel kleeft.

Wat doe je als iemand je in dit circuit wil chanteren, zouden mijn grenzen over wat goed en slecht is dan makkelijk verschuiven? Tja, wie weet. En in hoeverre draag je als eventuele consument verantwoordelijkheid?

Hoe het ook zij, ik kan me iig niet voorstellen dat die oprichter echt een leuk leventje had. 

#8 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 03 October 2013 - 07:13 PM

Inderdaad, recruteren van webdesigners op het gewone net, en andere "cross contamination" met user names, gmail adressen, etc.

De FBI heeft overigens aangegeven (niet dat ze te vertrouwen zijn), dat ze bepaald deel van de data hebben ingezien, maar dat er is ook een deel encrypted was op de servers. Ze hebben aangegeven verder niet achter mensen aan te gaan, tenzij het levensbedreigende dingen zijn (wapens, moordopdrachten, explosieven, etc).

Het is mij niet helemaal duidelijk of die moord

Hij heeft opdracht gegeven, maar de huurmoordenaar was een FBI agent. Die heeft vervolgens random pics van een willekeurige andere case teruggestuurd als verificatie, omdat de opdrachtgever het slachtoffer toch niet van gezicht kende. De verificatie was alleen een codewoord op een stukje papier, voor het lijk van het slachtoffer, gemakkelijk te faken voor de FBI die dagelijks moorden onderzoekt.

De FBI kan het hele verhaal ook verzonnen hebben om het oprollen van Silk Road extra te legitimeren, iets wat me allerminst zou verbazen.

Overigens zou in een idealere wereld een Silk Road wat mij betreft geen bestaansrecht hebben, als drugs gereguleerd waren had ik het oprollen van die site echt wel toegejuichd. Maar met de huidige wetgeving hoop ik dat er zo veel mogelijk alternatieven opduiken, en het net als torrentsites een onvergaanbare soort onkruid tussen de tegels van het rechtssysteem wordt. Een silkroad dealer was namelijk wel van de straat af, en had geen wapen nodig om zich tegen concurrerende dealers te verdedigen; en door de kortere distributie chain & ratingsystem kregen veel mensen ook veiligere en puurdere producten.

bewust gemaakt van de nadelen die aan dit soort handel kleeft

In dezelfde zin dat er (nog?) geen fair trade cocaïne bestaat, jup.
Maar, zoals eindeloos herhaald wordt, dat voorkom je alleen door een goed product, tegen concurrerende prijzen, bij gereguleerde verkooppunten aan te bieden.

Overigens zal er zelfs dan nog sprake zijn van corruptie zoals dat ook bij alcohol en tabak het geval is. En bij de misschien-biologische-eieren, paarde-rundvlees, opvulling-zoetstof, etc...
Perfect zal het nooit worden, maar het kan nog wel véél beter.

Verbing weirds language.

#9 Lµserg Diethel

Lµserg Diethel

zonder (roet)filter

• Members
  • PipPipPip
  • 424 posts

Posted 03 October 2013 - 11:46 PM

Waarom zou je de vrije markt willen reguleren? Het is toch juist mooi dat er een alternatief bestaat voor de gereguleerde markt. Dat mensen kunnen kiezen. In een ideale wereld had je zowel SR als de legale markt, kijken wie het best concureert.

#10 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 04 October 2013 - 01:40 PM

Een legale ongereguleerde markt zorgt voor net zo veel troep als een illegale markt... Sojasaus bijvoorbeeld, kun je traditioneel bereiden door fermentering. Dat is duur. Er is een goedkope & snelle manier, alleen bevat de sojasaus dan een kankerverwekkende stof. Door strenge regulering is de meeste sojasaus in Nederland wat duurder dan in China, maar als consument weet je in ieder geval iets zekerder dat het veilig te gebruiken is. Mij lijkt een legale ongereguleerde drugsmarkt net zo onwenselijk als ongereguleerde medicijnen, babymelk, of vlees.

En, een werkelijk vrije markt voor plutonium of gestolen nieren is ethisch toch ook weer iets anders is dan een vrije markt voor drugs.

Verbing weirds language.

#11 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 04 October 2013 - 04:47 PM

Het was een interessant experiment, als fenomeen van een compleet wetteloze marktplaats.

Dat mensen het verstandig vonden om er illegale transacties te voltooien, verbaasde me wel. De site en bitcoins zijn misschien redelijk anoniem, Maar als je een adres of plaats aangeeft waar het illegale product heengestuurd kan worden, loop je alsnog risico. Je hebt nooit de garantie dat zo'n site niet door een opsporingsdienst zelf gerund wordt.... (/tinfoilhat).

Ook echt belangrijk als je een grammetje van iets bestelt. En daarom gebruik je ook PGP.

lol: https://blockchain.i...MDqcw6o5GNn4xqX

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#12 Lµserg Diethel

Lµserg Diethel

zonder (roet)filter

• Members
  • PipPipPip
  • 424 posts

Posted 05 October 2013 - 01:32 AM

Een legale ongereguleerde markt zorgt voor net zo veel troep als een illegale markt... Sojasaus bijvoorbeeld, kun je traditioneel bereiden door fermentering. Dat is duur. Er is een goedkope & snelle manier, alleen bevat de sojasaus dan een kankerverwekkende stof. Door strenge regulering is de meeste sojasaus in Nederland wat duurder dan in China, maar als consument weet je in ieder geval iets zekerder dat het veilig te gebruiken is. Mij lijkt een legale ongereguleerde drugsmarkt net zo onwenselijk als ongereguleerde medicijnen, babymelk, of vlees.

En, een werkelijk vrije markt voor plutonium of gestolen nieren is ethisch toch ook weer iets anders is dan een vrije markt voor drugs.

Gestolen nieren impliceren geweld, daar is al wetgeving voor binnen het libertarische systeem gebaseerd op het NAP - non-aggression principle. En plutonium, ja, wie bepaalt wie wel of geen plutonium mag hebben? De overheid? Maar als de mens niet te vertrouwen is met plutonium, waarom zetten we mensen aan om plutonium te reguleren? Ze zijn er toch niet mee te vertrouwen? Maar nogmaals ik zeg niet dat we geen gereguleerde markt moeten hebben. Ik ben groot voorstander! Ik zeg alleen dat we beide kunnen hebben. Aan de consument is dan zelf waar ze voor kiezen, zolang dit DUIDELIJK is. Dat ze geen overlap hebben en het bij de ongereguleerde helder is welk risico je neemt. Want als dat zo is, is het toch je eigen verantwoordelijkheid? Waarom zou ik geld afstaan voor politiemacht die andere mensen hun verantwoordelijkheid overnemen?

Is dat niet indirect de verantwoordelijkheid bij mij neerleggen? Dat vind ik pas crimineel.

#13 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2460 posts

Posted 05 October 2013 - 01:58 PM

^Het punt is dat het plutonium van je buurman erg makkelijk ook jouw probleem kan worden. Wie zegt dat die knakker de kennis en middelen heeft om daar correct mee om te gaan?

#14 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 05 October 2013 - 05:05 PM

Dat is ook een van mijn grootste probleem met extreem libertarisch gedachtegoed*: In principe zou je ieder individu natuurlijk schade kunnen verhalen op de verantwoordelijken via het rechtssysteem (volgens NAP principe); maar zonder reguleringen en controle is iedereen continu bezig elkaars grenzen op te zoeken en elkaar proberen te naaien in de rechtbank. Ik heb liever een tax-payed overheidscontroleur die periodiek checkt of mijn MDMA wel volgens GMP-richtlijnen gemaakt wordt (zoals met medicatie gebeurt), dan dat elk product willekeurige keurmerken heeft van private bureaus, die winst moeten draaien en waar dus ook makkelijker corruptie het systeem binnen sluipt. Een kleine overheid is best iets goeds, maar voor de veiligheid van producten heb je wel een controle authoriteit nodig.

*(Zaken als natuurbeheer, een goed wegennet, of concurrerende internetproviders nog buiten beschouwing gelaten)

Verbing weirds language.

#15 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 17 October 2013 - 12:08 AM

youtube: Silk Road song

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#16 Lµserg Diethel

Lµserg Diethel

zonder (roet)filter

• Members
  • PipPipPip
  • 424 posts

Posted 18 October 2013 - 02:16 PM

Als mensen niet te vertrouwen zijn met bepaalde middelen, waarom het bezit van die middelen door mensen legitimeren voor de ene en criminaliseren voor een ander?

#17 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6420 posts

Posted 07 November 2013 - 11:08 AM

http://www.aljazeera...1645668363.html

'Silk Road' illicit online market reopens
Anonymous internet market for illegal goods reopens just four weeks after original site was shut by US authorities.

A new anonymous internet marketplace for illegal drugs has opened, with the same name and appearance as the Silk Road website shut down by US law enforcement authorities a month ago.

Like its predecessor, the new Silk Road listed hundreds of advertisements for controlled substances available to buy using the anonymous Bitcoin digital currency.

On October 1, the Federal Bureau of Investigation shut down the original Silk Road and arrested its alleged mastermind, Ross William Ulbricht, 29, known online as "Dread Pirate Roberts", in San Francisco.

"It took the FBI two-and-a-half years to do what they did...but four weeks of temporary silence is all they got," a site administrator wrote, also using the "Dread Pirate Roberts" pseudonym, when the site opened on Wednesday.

A new Twitter account was also launched in conjunction with the site's re-emergence.

Multi-million dollar marketplace

The FBI declined to comment on the new version of the Silk Road. For more than two years, the original site allowed users to buy and sell illegal goods and services on the assumption that they were safe from the law.

Deliveries were made through the mail in discrete packages. US authorities also say Ulbricht had tried to have a user who had threatened to expose the identities of thousands of Silk Road users killed.

The charges against Ulbricht said his website generated sales of more than 9.5 million Bitcoins, roughly equivalent to $1.2 billion.

The new website uses improved technology meant to keep identities secret, including measures to keep users from losing their Bitcoins in case the site shuts down, according to the new Dread Pirate Roberts.

Like the original Silk Road, users access the new site using a no-cost, anti-surveillance service known as the Tor network instead of traditional web browsers.

"The Silk Road has risen once more...Open communication with your old suppliers and customers, let this wonderful news be taken to all corners of the Tor Network and beyond," the new administrator wrote.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#18 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 07 November 2013 - 11:15 AM

^Dat is dus gewoon een kopie van Silk Road op een andere url. Ben benieuwd hoe dat valt bij klanten. 

Ik heb begrepen dat sites die ook al bestonden ten tijde van de originele Silk Road nu meer klanten trekken, dus die hebben al weer hun onderdak gevonden, net als de voormalige verkopers op Silk Road (ik weet niet of zij en masse naar 1 bepaalde site zijn verhuisd of nu hun handel spreiden over meerdere sites.)

Dit initiatief getuigt in elk geval niet van originaliteit. 

#19 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6420 posts

Posted 07 November 2013 - 11:44 AM

Maar het getuigt wel van een unstoppable force. ;) En blijkbaar hebben ze wel een nieuwe methode om identiteiten beter geheim te houden, maar verder geen idee hoe innovatief deze nieuwe methode dan daadwerkelijk is..

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#20 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 07 November 2013 - 01:30 PM

Op Vice een (reclame)stukje: http://www.vice.com/...lk-road-is-back

Zolang de nieuwe eigenaar, die zichzelf ook DPR noemt :unsure:, niet dezelfde steekjes laat vallen als Ullbricht dan hebben ze wel een toekomst. Het positieve bij het oprollen van de originele Silk Road lijkt mij de constatering dat de fouten niet in het Tor-netwerk zaten of in de veiligheid van de site, maar het gevolg waren van onvoorzichtigheid. 

Ik heb de site (nog) niet bezocht, maar ik voel bij deze site niet echt een 'gunfactor.' Ik vind het eigenlijk wel jammer voor de Silkroad concurrenten. Maar goed, als dit het veiligste alternatief blijkt, dan is het volledig terecht als ze marktleider worden.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users