Diazepam is een van de lichtere benzodiazepine klasse drugs. Het gevoel dat het je geeft is dat je minder betrokken raakt en kalmer blijft waarbij je normaal misschien sneller dingen persoonlijk zou nemen of je zouden irriteren. Het dempt de emoties voor een deel dus ook eventuele negatieve emoties, in welke mate hangt samen met de dosering. Verder heeft het ook een spier ontspannende werking wat zeker bij menstruatie een prettig aspect kan zijn.
Over het algemeen word naar mijn weten diazepam door de meeste mensen goed getolereerd vooral als het maar kortstondig gebruik is (waar diazepam eigenlijk ook voor bedoeld is). Ik kan echter moeilijk oordelen over jullie situatie want als je vriendin nog andere medicijnen neemt kunnen er interacties ontstaan en er zijn ook gevallen bekend van mensen die allergisch ervoor zijn. Tevens dien je ook uit te kijken met het drinken en eten van grapefruit aangezien deze de opnamen van de actieve stof kunnen verhogen. Alcohol is ook het beste om te vermijden omdat beide middelen de ademhaling kunnen deprimeren.
Ik denk dat bijwerkingen best mee zullen vallen, zo niet bijna niet merkbaar. Dit is echter gesproken vanuit mijn eigen eerste ervaringen met verschillende benzodiazepines. Als je toch voor de route diazepam wilt kiezen zou ik beginnen met een allergie test waarbij je probeert 1-2 mg van je pil af te halen en deze je vriendin in te laten nemen en het ongeveer 60-90 minuten de tijd te geven. Mocht alles ok blijken en misschien zelfs al enkele depressieve symptomen verholpen hebben dan zou je het hierbij kunnen laten. Mocht het niet voldoende zijn dan zou ik voor 5 mg (dus +3 mg) in totaal gaan en de dag afwachten. Diazepam heeft een zeer lange halveringstijd waardoor het zeker zo'n 20–100 uur in je systeem kan blijven. Als er geen bijwerkingen zijn en geen allergische reactie is zou eventueel op de tweede dag nogmaals 2 mg erbij genomen kunnen worden als de depressieve symptomen niet iets milder zijn.
Ik zou je zelf even aanraden om ook deze bijsluiters te bekijken:
- Bijsluiter Diazepam
- En deze Engelstalige bijsluiter
Zoals Poelster ook al vermeldde is diazepam geen antidepressiva, het kan echter wel helpen om emoties te dempen waardoor men in staat is om misschien minder negatief beïnvloed te worden door de gevoelens. Een overdosis diazepam en benzodiazepines in zijn algemeenheid resulteren in overgeven, het is dus vrij moeilijk als er geen combinatie gebruik in het spel is of interactie met andere medicijnen om hieraan te overlijden vooral niet met 2x 10 mg diazepam. Om je een beetje contrast te geven, ik weet niet of je bekend bent met Xanax (alprazolam) maar 10 mg Valium (diazepam) staat ongeveer gelijk aan 1 mg Xanax. Ik weet toevallig dat een vriend z'n moeder voor angststoornis 1 mg Xanax pillen krijgt voorgeschreven dus in dit contrast zijn het niet zo'n extreme doseringen.
P.S. Ik ben geen dokter, ik gebruik zelf weleens benzodiazepines recreatief die vele male krachtiger zijn dan diazepam. Dit wil echter niet zeggen dat mijn ervaring ook direct vertaalbaar is naar jullie dus doe ook je eigen research en wees voorzichtig.