Waarom gooi je digitaal op een hoop met afstandelijkheid en koudheid?
Ik gebruik idd willekeur in termen, maar voor mij zijn het wel min of meer gelijke concepten. Sommige gedragsveranderingen laten zich beter met discreet/digitaal beschrijven, sommige met kil/koud, sommige met afstandelijk of onpersoonlijk. Beetje afhankelijk van hoe je structuren wil beschrijven denk ik. Discreet is missch op te vatten als meer beschouwend voor de structuur die een ervaring bezit (gedachten zijn bv mneer discreet dan gevoel), koud meer kwalitatieve eigenschap van de structuur. Ik weet niet of ik het zo goed uitleg...
Zelf gebruik ik het meeste warm vs koud als meetschaal.
@ Snaap. Vooral ook koud versus warm komt me erg bekend voor. In de Perzische traditie zien ze voedsel als warm en koud en proberen ze in hun dieet een balans daar tussen te vinden. Weet niet of dat in dit opzicht per se ergens op slaat, maar goed.
> Interessant, wist ik niet. Mooi principe.. zoeken naar datgene dat zaken neutraal maakt. Misschien een rare vraag, maar is het je wel eens opgevallen dat wij nederlanders het in in de zomer niet alleen warm willen hebben, maar ook in de winter? In de zomer accepteren we de warmte, in de winter accepteren we geen koude. Waarom niet? Maar stel dat je de koude zou accepteren (en eens niet met dei winterjas naar buiten gaat) ... dan krijg je misschien wel een soort gelijk evenwicht als dat voedsel concept. Misschien kan ik het anders zeggen, door op warme dagen de warmte te nemen zoals ze komt en op koude dagen de koude, daardoor krijg je een beter evenwicht. Je lichaam wordt als het ware instrument van temperatuur.
Ongetwijfeld is het je wel eens opgevallen dat diepe slaap koud is, naarmate je meer wakker wordt ervaar je meer warmte. Gedachtenstructuur is ook koud. Amfetamine is koud. lsd is koud. Ik denk dat koude en warmte ervaring iets te maken heeft met de regio's binnen het totale spectrum van zintuigelijke ervaring. Diepe slaap weerspiegelt volgens mij een vorm van ondergrens, lsd een vorm van bovengrens en amfetamine een symmetrische middenregio. Is het je wel eens opgevallen dat je met amf in een sterke gedachtenflow komt waarbij je vanaf bepaalde dosering zeer weinig/geen zintuigelijke waarneming uit je omgeving meekrijgt?
De meeste psychedelica ervaar ik ook wel als warm, maar als je erop gaat letten kan het best zijn dat subtiele verschillen ervaren. Er zijn verschillende regio's aan te wijzen... dissociativa, sedativa, stimulantia, empathogenen, psychedelica. en binnen clusters ook regio's. het enige is hoe ga je zoeken naar die regio's, hoe of waar begin je?
Ik vind het allemaal wel erg arbitrair en trip-gebonden.
je hebt gelijk, het is allemaal trip verbonden. Je ontkomt er op gegeven moment alleen niet aan dat er verschillende 'structuren' onder te verdelen zijn. Uppers, domers, hallucinogenen; hyperactieve toestanden, actieve toest, passieve toest, hyperpassieve toest; evenwicht, nabij evenwicht, ver uit evenwicht; warm vs koud; gevoel vs gedachten etc. Als je bekend bent met representatief scala zul je valium nooit classificeren als stimulant. Het is niet op zoek gaan naar de content van een ervaring, maar naar de structuur waarin die content plaats vindt. Niet op zoek naar het incident, maar naar de structuur.
Dit is het lastige, daar heb je gelijk in, want een middel zal nooit alleen maar warm of alleen koude ervaringen opwekken. Dit is de uitdaging van de psychofarmaceutica.. lage, middel en hoge doseringen aftasten en zoeken naar hoe de psychofarmaceutica de taal van de zintuigelijke ervaringsstructuur kunnen beschrijven.
@ Poelster. Leuk dat je het zegt, ik heb dezelfde indeling. Er is misschien zelfs wel een symmetrie tussen die onder en bovengrenzen. Psychedelische dissociative vs dissociative psychedelica. De bovengrens is dan associatie/ synchroniserende ervaring van modaliteiten. Ondergrens dissociatie van ervaring van modaliteiten.
@ bergtrip. Er zijn beperkingen en het kloppend maken is inderdaad moeilijk, omdat je binnen al die complexiteit terug moet een een meest basale vorm. De vorm hoe de natuur (niet de mens) omgaat met zintuigelijk en psychociaal gedag/ verandering. Het kloppend krijgen is wel mogelijk denk ik. In alle gevallen de moeite waard om te proberen...
ik had het liever aan een gehad.. excuus voor losse units
Edited by Immad, 11 August 2013 - 11:25 AM.