Jump to content

Photo

Psychedelica vs. psychedelica

• Please log in to reply
53 replies to this topic

#1 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 07 August 2013 - 10:21 PM

Uit 'verschil tussen paddo's en lsd' een quote van Bergtrip: Er is op het internet best wel het een en ander te vinden over de verschillen tussen lsd en paddo´s. Wat je samengevat tegenkomt is:

- lsd is digitaal, paddo´s zijn analoog

- lsd is rechtlijnig, paddo´s zijn organisch

- lsd voelt ruimtelijker, paddo´s zijn aardser

- een lsd-trip is stuurbaarder dan een paddotrip

Zou je deze stellingen ook kunnen veralgemeniseren voor andere psychedelica? Alle psychedelica zijn tenslotte allemaal hetzelfde, maar toch allemaal weer even net iets anders. Onder aantal voorbeelden. Tussen haakjes de dubieuze vd 4) Gaan stellingen op voorr:

5-meo-dmt vs. dmt ??

- 5-meo-dmt is digitaal, dmt is analoog

- 5-meo-dmt is rechtlijnig, dmt is organisch

- 5-meo-dmt voelt ruimtelijker, dmt is aardser

(- een 5-meo trip is stuurbaarder dan dmt)

2c-e vs. mescaline / 2c-b ??

- 2c-e is digitaal, mescaline is analoog

- 2c-e is rechtlijnig, mescaline is organisch

- 2c-e voelt ruimtelijker, mescaline is aardser

(- een 2c-e trip is stuurbaarder dan mescaline)

Lsd vs. al-lad ??

- lsd is digitaal, Al-lad is analoog

- lsd is rechtlijnig, Al-lad is organisch

- lsd voelt ruimtelijker, Al-lad is aardser

(- een lsd trip is stuurbaarder Al-lad)

#2 Lµserg Diethel

Lµserg Diethel

zonder (roet)filter

• Members
  • PipPipPip
  • 424 posts

Posted 07 August 2013 - 11:41 PM

Okee, ik ga alvast voor de LSD, 2c-e, 5-meo-DMT. Al moet ik wel even zeggen dat ik DMT alles behalve organisch, aards en analoog vind, maar dat komt waarschijnlijk omdat het een weerspiegeling is van je eigen bewustzijn, en mijn bewustzijn is echt *alles* behalve analoog, organisch en aards :P

#3 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 08 August 2013 - 11:57 PM

dmt roken bedoel je dan waarsch? Wat me al een tijd opvalt is dat psychedelica in te delen zijn naar warme/analoge en koude/digitale regio's. Het is alleen passen en meten qua definities. Ben een eind, maar er nog niet helemaal overuit.  Om maar iets te noemen, zelfbeleving op lsd ervaren mensen doorgaans digitaal/ afstandelijker dan bv paddo's of 2c-x's. Hetzelfde heb ik  met 5-meo-dmt...vaak ook als afstandelijker/digitaler/kouder omschreven dan dmt.  Ook bij 2c-e (en 2c-t-7) valt me dit  onpersoonlijke/kille/ijle tintje op. Ik kan ze niet plaatsen als 'warme' psychedelica, zoals bv 2cb, mescaline, ayahuasca (dmt+maoi).  

Zodoende wel benieuwd naar hoe jullie ernaar kijken.. 

(lsd vs al-lad is voorspelling... )

#4 Lµserg Diethel

Lµserg Diethel

zonder (roet)filter

• Members
  • PipPipPip
  • 424 posts

Posted 09 August 2013 - 04:51 AM

DMT roken bedoel ik inderdaad. En als DMT + MAO heel warm/organisch/aards is, is ayahuasca echt niks voor mij... Ik word al zo snel naar van paddo's (in dosissen hoger dan een portie), op 4-aco-DMT ben ik ook echt keihard bad gegaan (lijkt enorm op paddo's) - terwijl ik zonder probleem gerookte DMT, dosissen van 300+ ug lsd of 30 mg 2c-e kan handlen. Ik word er sowieso heel snel ziek van als ik psychedelics neem die me bewust maken van m'n lichaam, sowieso als ik al m'n kleding te aanwezig voel zitten of m'n benen tegen elkaar voel kan dit al zo naar zijn.

Ik heb liever het soort drugs waarbij als ik m'n ogen sluit me terugtrek in m'n (al dan niet zeer rare op het moment) ratio, en ik een soort "hyperbewustzijn" krijg dat zo detached mogelijk is van m'n lichaam als maar kan. Denk dat dat ook een van de redenen is dat ik erg hou van ketamine tijdens m'n trips. Mijn mooiste ervaringen waren dan ook op DMT + Ketamine en LSD + Lachgas (+Ketamine.) - Ik heb sowieso ook heel weinig met het gevoel van analoge warmte, hoe jij 't omschrijft. Is een heel prominent iets in m'n hele beleving; Ik hou erg van sterk contrasterende koude kleuren in hoekige/scherpe vormen, favoriete materialen zijn kristallen, metalen, plastics en glas. En als je een symbolisch voorwerp wil hebben wat me enorm afstoot, is het een oversized beige wollen trui :P

Maar om bij mijn punt te komen, ik zou ook zo'n vergelijking kunnen maken (ook al is het geen psychedelic) bij Ketamine en Methoxetamine.. MXE heeft veel meer iets wazigs wat je op een verknipte manier in de wereld trekt, maar tegelijkertijd verdooft. Alsof je onderbewustzijn in de omgeving wordt getrokken, terwijl je bij ketamine meer je eigen onderbewustzijn in wordt weggeduwd.

#5 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 09 August 2013 - 11:53 AM

dmt roken bedoel je dan waarsch? Wat me al een tijd opvalt is dat psychedelica in te delen zijn naar warme/analoge en koude/digitale regio's. Het is alleen passen en meten qua definities. Ben een eind, maar er nog niet helemaal overuit.  Om maar iets te noemen, zelfbeleving op lsd ervaren mensen doorgaans digitaal/ afstandelijker dan bv paddo's of 2c-x's. Hetzelfde heb ik  met 5-meo-dmt...vaak ook als afstandelijker/digitaler/kouder omschreven dan dmt.  Ook bij 2c-e (en 2c-t-7) valt me dit  onpersoonlijke/kille/ijle tintje op. Ik kan ze niet plaatsen als 'warme' psychedelica, zoals bv 2cb, mescaline, ayahuasca (dmt+maoi).  

Zodoende wel benieuwd naar hoe jullie ernaar kijken.. 

(lsd vs al-lad is voorspelling... )

Waarom gooi je digitaal op een hoop met afstandelijkheid en koudheid?

#6 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7701 posts

Posted 09 August 2013 - 12:07 PM

Ik ben het met Immad eens dat de tegenstelling 'digitaal - analoog' een beetje een vreemde metafoor is, maar bizar genoeg kan ik me verder wel helemaal in je versussen vinden. Vooral ook koud versus warm komt me erg bekend voor. In de Perzische traditie zien ze voedsel als warm en koud en proberen ze in hun dieet een balans daar tussen te vinden. Weet niet of dat in dit opzicht per se ergens op slaat, maar goed.

Alhoewel de tegenstelling tussen bijv. LSD en paddo's vrij willekeurig is, ervaar ik ze wel ook zo. Vind de meeste tryptamines overigens wel 'warm' (5-MeO-DMT is inderdaad een uitzondering) en de meeste phenethylamines 'koud' (inderdaad met uitzondering van 2c-b en mescaline).

Fascinating.

Edited by dreamer, 09 August 2013 - 12:46 PM.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#7 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9431 posts

Posted 09 August 2013 - 12:50 PM

Ik vind het allemaal wel erg arbitrair en trip-gebonden.

Soms is een paddo-trip uiterst afstandelijk en kil, en dan is weer een lsd-trip zeer aards en 'warm'.

Deze "indeling" (er wordt niks ingedeeld, want het blijft allemaal relatief) doet me denken aan het lijstje cijfers dat Luc Sala aan drugs geeft door te 'pendelen' en getallen te 'ontvangen'. Zeer objectief en wetenschappelijk natuurlijk.

#8 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 09 August 2013 - 12:56 PM

Ook al zijn het niet echt psychedelica in de klassieke zin van het woord, maar toch. ;)

Ketamine VS. MXE;

Ketamine is koud, MXE is warm

Ketamine is digitaal, MXE is analoog

Ketamine is een achtbaan, MXE is een onderzeeër

Uiteraard is dit persoonlijk (met name de laatste ;))

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#9 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9431 posts

Posted 09 August 2013 - 01:00 PM

Zeer, persoonlijk vind ik ketamine 'warm' en MXE 'koud' :P

#10 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 09 August 2013 - 01:37 PM

Zoals ik het bekijk gaat het om 'gevoelssferen', beetje vergelijkbaar met van die 'moodboards.' En vanuit dit perspectief bekeken vind ik digitaal wel in het rijtje passen met woorden als 'beschouwelijk' 'afstandelijk' 'koel' 'helder' 'hip' 'modern' ' futuristisch' etc...

Maar middelen indelen aan de hand van zulke analogieën heeft natuurlijk grote beperkingen. Ik zie het dan ook als een aardigheidje om een globaal beeld te krijgen, maar je krijgt het nooit kloppend. Al was het maar omdat je zelfs over de connotatie van een enkel woord als bijvoorbeeld 'digitaal' behoorlijk van mening kunt verschillen. :)  

#11 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 09 August 2013 - 10:10 PM

Ik gebruik idd willekeur in termen, maar voor mij zijn het wel min of meer gelijke concepten. Sommige gedragsveranderingen laten zich beter met discreet/digitaal beschrijven, sommige met kil/koud, sommige met afstandelijk of onpersoonlijk. Beetje afhankelijk van hoe je structuren wil beschrijven denk ik. Discreet is missch op te vatten als meer beschouwend voor de structuur die een ervaring bezit (gedachten zijn bv mneer discreet dan gevoel), koud meer kwalitatieve eigenschap van de structuur. Ik weet niet of ik het zo goed uitleg...
Zelf gebruik ik het meeste warm vs koud als meetschaal. 

@ Snaap. Vooral ook koud versus warm komt me erg bekend voor. In de Perzische traditie zien ze voedsel als warm en koud en proberen ze in hun dieet een balans daar tussen te vinden. Weet niet of dat in dit opzicht per se ergens op slaat, maar goed.

> Interessant, wist ik niet. Mooi principe.. zoeken naar datgene dat zaken neutraal maakt. Misschien een rare vraag, maar is het je wel eens opgevallen dat wij nederlanders het in in de zomer niet alleen warm willen hebben, maar ook in de winter? In de zomer accepteren we de warmte, in de winter accepteren we geen koude. Waarom niet? Maar stel dat je de koude zou accepteren (en eens niet met dei winterjas naar buiten gaat) ... dan krijg je misschien wel een soort gelijk evenwicht als dat voedsel concept. Misschien kan ik het anders zeggen, door op warme dagen de warmte te nemen zoals ze komt en op koude dagen de koude, daardoor krijg je een beter evenwicht. Je lichaam wordt als het ware instrument van temperatuur. 

Ongetwijfeld is het je wel eens opgevallen dat diepe slaap koud is, naarmate je meer wakker wordt ervaar je meer warmte.  Gedachtenstructuur is ook koud. Amfetamine is koud. lsd is koud. Ik denk dat koude en warmte ervaring iets te maken heeft met de regio's binnen het totale spectrum van zintuigelijke ervaring. Diepe slaap weerspiegelt volgens mij een vorm van ondergrens, lsd een vorm van bovengrens en amfetamine een symmetrische middenregio. Is het je wel eens opgevallen dat je met amf in een sterke gedachtenflow komt waarbij je vanaf bepaalde dosering zeer weinig/geen zintuigelijke waarneming uit je omgeving meekrijgt? 

De meeste psychedelica ervaar ik ook wel als warm, maar als je erop gaat letten kan het best zijn dat subtiele verschillen ervaren. Er zijn verschillende regio's aan te wijzen... dissociativa, sedativa, stimulantia, empathogenen, psychedelica. en binnen clusters ook regio's. het enige is hoe ga je zoeken naar die regio's, hoe of waar begin je?

Ik vind het allemaal wel erg arbitrair en trip-gebonden.

je hebt gelijk, het is allemaal trip verbonden. Je ontkomt er op gegeven moment alleen niet aan dat er verschillende 'structuren' onder te verdelen zijn. Uppers, domers, hallucinogenen; hyperactieve toestanden, actieve toest, passieve toest, hyperpassieve toest; evenwicht, nabij evenwicht, ver uit evenwicht; warm vs koud; gevoel vs gedachten etc. Als je bekend bent met representatief scala zul je valium nooit classificeren als stimulant. Het is niet op zoek gaan naar de content van een ervaring, maar naar de structuur waarin die content plaats vindt. Niet op zoek naar het incident, maar naar de structuur. 

Dit is het lastige, daar heb je gelijk in, want een middel zal nooit alleen maar warm of alleen koude ervaringen opwekken. Dit is de uitdaging van de psychofarmaceutica.. lage, middel en hoge doseringen aftasten en zoeken naar hoe de psychofarmaceutica de taal van de zintuigelijke ervaringsstructuur kunnen beschrijven.

@ Poelster. Leuk dat je het zegt, ik heb dezelfde indeling. Er is misschien zelfs wel een symmetrie tussen die onder en bovengrenzen. Psychedelische dissociative vs dissociative psychedelica. De bovengrens is dan associatie/ synchroniserende ervaring van modaliteiten. Ondergrens dissociatie van ervaring van modaliteiten. 

@ bergtrip. Er zijn beperkingen en het kloppend maken is inderdaad moeilijk, omdat je binnen al die complexiteit terug moet een een meest basale vorm. De vorm hoe de natuur (niet de mens) omgaat met zintuigelijk en psychociaal gedag/ verandering. Het kloppend krijgen is wel mogelijk denk ik. In alle gevallen de moeite waard om te proberen... ;)

ik had het liever aan een gehad.. excuus voor losse units

Edited by Immad, 11 August 2013 - 11:25 AM.

#12 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 11 August 2013 - 09:13 AM

w991.jpg

#13 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9431 posts

Posted 11 August 2013 - 09:35 AM

^ ik snap 'm niet? :huh:

#14 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 11 August 2013 - 10:18 AM

Gaat over de structuur van de psychedelische ervaring. Empathogenen en psychedelica zijn nauw verwant en psychedelica zijn nauw verwant met psychedelica. Probeersel om wat orde te scheppen...

#15 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9431 posts

Posted 11 August 2013 - 10:41 AM

Ik herhaal: ik snap 'm niet? :huh:

Bovendien lijkt me dat een lineair verband compleet de plank mis slaat.

#16 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 12 August 2013 - 10:26 AM

Ik begrijp je niet. Wat bedoel je?

#17 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9431 posts

Posted 12 August 2013 - 10:39 AM

Precies wat ik zeg. Waarom zou er een lineair verband moeten zijn tussen alle middelen?

Als elk middel relatief tot elk ander middel staat, dan zou je eerder een multi-dimensionaal verband verwachten.
Bijvoorbeeld voor elk middel een 2-3-meer-dimensionale scatter-plot.

Maar dan nog zou dit er voor elk persoon heel anders uit zien, gezien niemand hetzelfde reageert op alle middelen.

Dus, wat is hier het nut van?

#18 Claviceps

Claviceps

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 166 posts

Posted 12 August 2013 - 11:35 AM

Ik begrijp je niet. Wat bedoel je?

Je gebruikt termen die je niet uitlegt, empathogenen en mystieke ervaring zijn nog enig sinds te snappen maar wat zijn lage en hoge psychedelica? Waar komt die verdeling vandaan? Daarnaast label je de assen niet dus hieruit valt ook vrij weinig af te leiden. Wat wij zien zijn een paar staafjes met een naam en dan een lijstje met stoffen er naast. De hele beredenering hiervoor ontbreekt waardoor mensen zelf op zoek moeten gaan naar jouw bedoeling. Ik denk dat je jezelf eens de volgende vraag moet stellen als je bepaalde dingen post: Als ik dit aan iemand laat zien die helemaal geen kennis heeft van wat hier staat kan men het dan nog begrijpen? 

Vanuit een technische hoek kan ik analoog en digitaal ook niet goed rijmen. Digitaal interpreteer ik als binair 0 of 1. Geen enkele drug of emotie is 0 of 1, het valt altijd op een spectrum wat ook voor komt uit de grafieken die je in een ander topic hebt gepost.

'Alle psychedelica zijn tenslotte allemaal hetzelfde, maar toch allemaal weer even net iets anders.'

Geweldige contradictie deze zin btw  :kidd0: Hetzelfde maar toch anders. Psychedelica zijn hetzelfde in het respect dat je in een alternatieve staat terecht komt maar voor de rest kan er een sterke verdeling in effecten zijn als je het hele spectrum aan psychedelica erbij betrekt. Zoals dreamer voorstelt zou je deze in een 2-3d scatter plot (misschien wel een 4d plot afhankelijk van je classificatie) kunnen bevangen waarbij clusters ontstaan met psychedelica die wat betreft effect gelijknissen vertonen als je een classificatie op basis doet van hoog niveau categorisering bijvoorbeeld visueel, empathisch, fysiek, en mentaal. 

'- lsd is digitaal, Al-lad is analoog'

Verder als voorbeeld: AL-LAD is een analoog van LSD en toch label je ze verschillend? Wellicht dat ik niet begrijp wat digitaal en analoog voor jouw betekenen, want hoe koud en warm - digitaal en analoog kunnen betekenen is mij iets ver uit de lucht gegrepen. Ik meet mijn temperatuur zowel digitaal via sensoren als analoog met een kwikthermometer :)

'een lsd-trip is stuurbaarder dan een paddotrip'

Met deze stelling ben ik het helemaal eens. LSD vind ik wat betreft mentaal aspect veel kalmer en controleerbaarder en minder een circle jerk van gedachten die maar blijven herhalen. Voor mij voelt het meer alsof er een boom met takken groeit die bestaat uit allerlei verschillende gedachtenstromingen.

“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”

#19 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 12 August 2013 - 12:02 PM

Als ik een niet-lineair verband gebruikt had was het ook niet goed geweest.. dan commentaar over de slechte leesbaarheid. Volgens mij is de vorm van type classificatie methode afhankelijk. Werken met formules begint pas in relevantie toe te nemen  naarmate je kwalitatieve definities en concepten meer beheerst. Tot die tijd lijkt mij uitvoeren van experimenten meer waardevol dan niet-lineaire verbanden op de computer simuleren.

Werk aan een kwalitatief meerdimensionaal concept. Dschaalinvariantie. De mens is meetinstrument van de eigen sensoren. Waarom nut? Moet iets nut hebben dan? Ok, in dat geval, het nut van deze info lijkt me vooral om eens na te denken over de relaties die psychedelica onderling (en met empathogenen) hebben. Hoe vergelijk jij de genoemde stoffen voor jezelf?

Vanuit een technische hoek kan ik analoog en digitaal ook niet goed rijmen. Digitaal interpreteer ik als binair 0 of 1. Geen enkele drug of emotie is 0 of 1, het valt altijd op een spectrum wat ook voor komt uit de grafieken die je in een ander topic hebt gepost.

'Alle psychedelica zijn tenslotte allemaal hetzelfde, maar toch allemaal weer even net iets anders.'
Geweldige contradictie deze zin btw  :kidd0: Hetzelfde maar toch anders. Psychedelica zijn hetzelfde in het respect dat je in een alternatieve staat terecht komt maar voor de rest kan er een sterke verdeling in effecten zijn als je het hele spectrum aan psychedelica erbij betrekt. Zoals dreamer voorstelt zou je deze in een 2-3d scatter plot (misschien wel een 4d plot afhankelijk van je classificatie) kunnen bevangen waarbij clusters ontstaan met psychedelica die wat betreft effect gelijknissen vertonen als je een classificatie op basis doet van hoog niveau categorisering bijvoorbeeld visueel, empathisch, fysiek, en mentaal.

Volgens mij ben je het met veel dingen niet eens. En dat is ok. Voordat je kunt werken met classificaties heb je meetschalen nodig. Je kunt wel plots willen maken, maar eerst zul je experimenteel onderzoek moeten doen naar de meetvariabelen/parameters die het systeem vastleggen. Het plotje is echt het minste werk.

Edited by Immad, 12 August 2013 - 01:42 PM.

#20 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9431 posts

Posted 12 August 2013 - 01:27 PM

de meetvariabelen/parameters die het systeem vastleggen

Je hebt tot nu toe nog geen enkele parameters aangetekend, maar wel al een hoop vergelijkingen en plots/schalen toegewezen.

Dus misschien moet je hier zelf eerst eens mee beginnen voordat je ons allerlei incoherente plaatjes voorlegt?

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users