Jump to content

Photo

Waarschuwing voor levensgevaarlijke ecstasy in ‘s-Hertogenbosch

PMMA XTC

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 trimbos

trimbos

Silent one

• Members
  • 15 posts

Posted 12 June 2013 - 09:46 AM

Waarschuwing voor levensgevaarlijke ecstasy in ‘s-Hertogenbosch

11 juni 2013

vb7a1.jpg

Afgelopen weekend is een 21-jarige inwoner van ‘s-Hertogenbosch overleden ten gevolge van gebruik van ecstasy. Voorlopig onderzoek heeft uitgewezen dat het om een beige ecstasytablet gaat met een doodshoofdlogo (zie foto, bron: NFI). Deze tablet bevat in plaats van MDMA (de werkzame stof in ecstasy) de levensgevaarlijke stof  PMMA (paramethoxymethamfetamine) als hoofdcomponent.

Verslavingszorginstelling Novadic-Kentron en het college van burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch waarschuwen voor gebruik van deze tablet. Er kan niet worden uitgesloten dat er ook andere pillen op de markt zijn die PMMA bevatten.

Het verschil tussen MDMA en PMMA is dat de effecten van PMMA veel later optreden, waardoor de gebruiker de illusie kan hebben met een “lage dosis” MDMA van doen te hebben en een hoeveelheid bijneemt. Uren nadat een dosis PMMA is ingenomen kunnen dan ineens ernstige fysieke effecten optreden, zoals verhoogde hartslag en extreem verhoogde lichaamstemperatuur. In de afgelopen jaren zijn in binnen- en buitenland verschillende mensen overleden na het gebruik van drugs met PMMA. Hiervoor is reeds gericht gewaarschuwd, onder meer via drugsfora en relevante sites als http://www.drugs-test.nl.

Gebruikers die in het bezit zijn van deze tabletten worden opgeroepen ze anoniem te laten testen via Novadic-Kentron (zie www.drugs-test.nl voor adressen). Gebruik van deze tabletten wordt hoe dan ook ten zeerste ontraden! De komende week zal Novadic-Kentron in ’s Hertogenbosch en andere Brabantse steden via een flyeractie jongeren in het uitgaansgebied waarschuwen. Daarnaast zullen social media ingezet worden voor deze waarschuwingscampagne.

Op dit moment zijn er geen aanwijzingen dat deze tablet op grote schaal op de markt is en wordt er  regionaal gewaarschuwd. Landelijk zijn instellingen voor verslavingszorg en medische diensten op de hoogte gesteld en is men in opperste staat van alertheid.

Meer informatie: Charles Dorpmans (Novadic-Kentron): 06-22976068 of neem contact op met het Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS) meldingen@trimbos.nl.

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9410 posts

Posted 12 June 2013 - 09:52 AM

Ah, hier ging ik ook net een bericht over posten:

http://www.omroepbra...t noodklok.aspx

Overleden Bosschenaar (21) slikte vervuilde xtc-pillen, overheid luidt noodklok
Laatst gewijzigd: woensdag 12 juni 2013 - 09:46 | Auteur: Yoeri Nijs

DEN BOSCH - De 21-jarige man uit Den Bosch die zondag overleed, stierf na het gebruik van xtc. Uit onderzoek blijkt dat het ging om een levensgevaarlijke beige tablet met een doodshoofdlogo. Dat maakten Novadic-Kentron en justitie dinsdagavond bekend. Het is nog niet zeker of de vervuilde pillen, die de politie bij het lichaam vond, ook de daadwerkelijke doodsoorzaak zijn.

De tablet met het doodshooflogo bevat in plaats van MDMA, de werkzame stof in xtc, de levensgevaarlijke stof PMMA als hoofdcomponent. Gebruikers voelen hetzelfde na het gebruik, maar bij PMMA is de kans op een overdosis aanzienlijk.

Een overdosis kan leiden tot misselijkheid, een onregelmatige hartslag, ademhalingsmoeilijkheden, stuiptrekkingen, bewusteloosheid en zelfs hartaanvallen. In de afgelopen jaren zijn verschillende mensen overleden na gebruik van drugs met PMMA.

Waarschuwingsactie in Brabant
GGD Hart van Brabant en Novadic-Kentron waarschuwen actief voor het gebruik van de beige tablet. Zij sluiten niet uit dat er ook andere pillen op de markt zijn die PMMA bevatten. Wel hebben zij geen aanwijzingen gekregen dat de tablet op grote schaal op de markt is. Mensen die in het bezit zijn van deze tabletten, kunnen ze anoniem laten testen via Novadic-Kentron.

Flyeractie
Burgemeester Ton Rombouts van Den Bosch laat schriftelijk weten erg geschrokken te zijn van het overlijden van de 21-jarige man. Hij is bezorgd over de pillen die er in de regio in omloop zijn. De komende weken zal er dan ook in Den Bosch en in andere Brabantse steden een flyeractie beginnen om jongeren in het uitgaansgebied te waarschuwen.

Ook zet de verslavingszorginstelling sociale media als Facebook en Twitter in. Vooralsnog gaat het om een regionale actie, die vooral voor en tijdens het weekend plaatsvindt. Landelijk zijn instellingen op de hoogte gesteld en extra alert, zo is bekendgemaakt.

Brabantse doden
Recent zijn er twee Brabanders overleden na het gebruik van xtc. Afgelopen weekend stierf de Bosschenaar na een overdosis pillen. Nu blijkt dat hij pillen met het levensgevaarlijke PMMA had gebruikt. Of hij ook daadwerkelijk aan die pillen is overleden, kan de politie na sectie nog niet zeggen. De uitslag van het zogeheten toxicologisch onderzoek kan een tijd op zich laten wachten.

Sterke xtc-pil
Begin deze maand overleed daarnaast de 17-jarige Félice van den Burg uit Eindhoven. Zij was onwel geworden na het gebruik van een erg sterke xtc-pil. De twee 18-jarige mannen die haar de drugs hadden verkocht, blijven ondanks hun vrijlating verdachten in de zaak.

Novadic-Kentron laat desgevraagd aan Omroep Brabant weten dat Van den Burg níet de beige tablet met doodshoofdlogo had gebruikt. In beide gevallen doet de politie nog onderzoek naar de herkomst van de pillen.

Eerste publicatie: dinsdag 11 juni 2013 - 18:28

#3 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6352 posts

Posted 12 June 2013 - 10:27 AM

Dus als ik het goed begrijp is het meisje dat stierf in de 013 hoogstwaarschijnlijk aan deze pillen overleden?

Want hier zeggen ze dat er een 17-jarige meisje uit Eindhoven, terwijl in eerdere bericht staat dat het 17-jarige meisje dat in 013 overleed uit Tilburg kwam.

En uiteraard bedankt voor het delen!!

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#4 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5413 posts

Posted 12 June 2013 - 10:46 AM

Verschrikkelijk dat er gewoon producenten dit blijven maken :s

'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#5 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6352 posts

Posted 12 June 2013 - 12:01 PM

In hoe verre denk je dat ze het bewust doen?

Ik vermoed eerder dat ze (de MDMA-boeren) de grondstof voor MDMA ergens uit het oosten halen, niet checken wat het is. Het omzetten in wat ze vermoeden dat MDMA is en het in pillen persen en verkopen. Zonder echt te weten wat ze hebben. En dus als ze de verkeerde grondstof binnen krijgen maken ze het verkeerde eindproduct.

En mochten ze er 'per ongeluk' tijdig achter komen dat ze PMMA hebben, ipv MDMA, dan vrees ik dat ze het niet zomaar dumpen, want ze hebben er immers al een boel geld in gestopt. Legalisatie kan dus dit soort ONNODIGE doden voorkomen.

Zou wel mooi zijn als iemand de tijd neemt om een vergelijking te maken tussen hoeveel mensen er per jaar overlijden door vervuilde drugs en hoeveel door de 'echte' drugs zelf, direct en indirect. Ik vermoed dat de vervuilde drugs meer slachtoffers eist, wat de huidige wetgeving dus schadelijker maakt dan de drugs zelf, want de mensen die overlijden door de vervuilde drug zouden voorkomen kunnen worden.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#6 Bomba

Bomba

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 posts

Posted 12 June 2013 - 07:55 PM

bedankt voor het delen!

Wat een wereld...

#7 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7679 posts

Posted 12 June 2013 - 09:55 PM

In hoe verre denk je dat ze het bewust doen?

Ik vermoed eerder dat ze (de MDMA-boeren) de grondstof voor MDMA ergens uit het oosten halen, niet checken wat het is. Het omzetten in wat ze vermoeden dat MDMA is en het in pillen persen en verkopen. Zonder echt te weten wat ze hebben. En dus als ze de verkeerde grondstof binnen krijgen maken ze het verkeerde eindproduct.

En mochten ze er 'per ongeluk' tijdig achter komen dat ze PMMA hebben, ipv MDMA, dan vrees ik dat ze het niet zomaar dumpen, want ze hebben er immers al een boel geld in gestopt. Legalisatie kan dus dit soort ONNODIGE doden voorkomen.

Zou wel mooi zijn als iemand de tijd neemt om een vergelijking te maken tussen hoeveel mensen er per jaar overlijden door vervuilde drugs en hoeveel door de 'echte' drugs zelf, direct en indirect. Ik vermoed dat de vervuilde drugs meer slachtoffers eist, wat de huidige wetgeving dus schadelijker maakt dan de drugs zelf, want de mensen die overlijden door de vervuilde drug zouden voorkomen kunnen worden.

QFT. Helemaal met Poelie eens.

Er zijn overigens ook al poeders verkocht als ketamine en MDMA die eigenlijk PMMA waren. Was allemaal witte fluffy shit, dus niet echt qua uiterlijk lijkend op die dingen, maar toch... blijkbaar is er ergens inderdaad een batch PMMA waar dealers van af moeten en er toch geld uit willen slepen omdat het als dusdanig verkocht is.

Dat onderzoeksidee zou je eigenlijk naar het DIMS moeten doorsturen, Poelie. Misschien leest het DIMS dit wel, trouwens...

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#8 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 12 June 2013 - 10:20 PM

Goed idee Poelster, lijkt me echt belangrijke informatie.

Ik vind zo'n doodshoofdlogo op een pil trouwens niet echt aantrekkelijk. Lomp dat er in dit geval ook echt iemand aan is overleden. :(

#9 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6352 posts

Posted 12 June 2013 - 11:01 PM

Hoe makkelijk zou het zijn om dit soort informatie te verzamelen?

Want mij lijkt het inderdaad ook heel erg nuttige informatie, maar ik vrees dat er enkele addertjes onder het gras zitten bij een dergelijk onderzoek, want;

-Hoe sluit je uit dat het niet een combinatie was van bepaalde middelen. (Bijv. PMMA + alcohol + cannabis)

-Vaak komt PMMA samen met MDMA voor in een pil (zelfde geldt voor amfetamine en PMA, dit wordt vaak samen in een sample aangetroffen) Dus welke stof is dan de schuldige, reken je beide als doodsoorzaak?

-Verhoudingsgewijs zal het percentage sterfgevallen onder PMMA gebruikers waarschijnlijk hoger liggen dan onder de MDMA gebruikers, maar aangezien je nooit de gegevens kan vind over hoeveel mensen PMMA (per ongeluk) gebruiken, zul je hier ook nooit een zinnige conclusie over kunnen maken. (maar dat is volgens mij een algemeen aanvaard probleem bij dergelijke onderzoek?)

-Hoe kan je garanderen dat je alle relevante sterfgevallen in je data set hebt.

-Bekijk je enkel Nederland of de gehele EU, want alleen NL zal waarschijnlijk een te kleine data set zijn aan sterfgevallen (gelukkig maar :)), maar de gehele EU is misschien minder vergelijkbaar, aangezien de populariteit van verschillende middel in de verschillende lidstaten ook verschillend is.

- enz..

Het is inderdaad een goed plan om dit onderzoeksidee door te sturen naar een instantie die er ook daadwerkelijk iets mee kan, maar graag heb ik dan een iets meer uitgewerkt idee, zoals bijv. een antwoord op bovenstaande issues, dus alle inbreng is zeker welkom.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#10 Spec87

Spec87

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 461 posts

Posted 12 June 2013 - 11:20 PM

Dus als ik het goed begrijp is het meisje dat stierf in de 013 hoogstwaarschijnlijk aan deze pillen overleden?

Want hier zeggen ze dat er een 17-jarige meisje uit Eindhoven, terwijl in eerdere bericht staat dat het 17-jarige meisje dat in 013 overleed uit Tilburg kwam.

En uiteraard bedankt voor het delen!!

http://www.omroepbra...t noodklok.aspx

Sterke xtc-pil
Begin deze maand overleed daarnaast de 17-jarige Félice van den Burg uit Eindhoven. Zij was onwel geworden na het gebruik van een erg sterke xtc-pil. De twee 18-jarige mannen die haar de drugs hadden verkocht, blijven ondanks hun vrijlating verdachten in de zaak.

Novadic-Kentron laat desgevraagd aan Omroep Brabant weten dat Van den Burg níet de beige tablet met doodshoofdlogo had gebruikt. In beide gevallen doet de politie nog onderzoek naar de herkomst van de pillen.

Eerste publicatie: dinsdag 11 juni 2013 - 18:28

Dat 17 jarig meisje kwam dus uit Eindhoven, maar had in 013 in Tilburg de XTC gebruikt.
In dat geval ging het dus NIET om de beige PMMA pillen,

Aangezien ze het in die zaak niet over PMMA hebben gehad, of andere vervuilingen, lijkt het me dat het daar wel pure MDMA betrof.

Want mij lijkt het inderdaad ook heel erg nuttige informatie, maar ik vrees dat er enkele addertjes onder het gras zitten bij een dergelijk onderzoek, want;

-Hoe sluit je uit dat het niet een combinatie was van bepaalde middelen. (Bijv. PMMA + alcohol + cannabis)

Post-mortem toxologisch onderzoek (of als die persoon alleen in het ziekenhuis beland en niet overlijdt, daar toxologisch onderzoek)

-Vaak komt PMMA samen met MDMA voor in een pil (zelfde geldt voor amfetamine en PMA, dit wordt vaak samen in een sample aangetroffen) Dus welke stof is dan de schuldige, reken je beide als doodsoorzaak? Goede vraag. Ik zou in dat geval gewoon zeggen 'Combinatie PMMA & MDMA'  Misschien is de uiteindelijke conclusie wel dat PMMA op zichzelf gevaarlijk is, maar dat de interactie met MDMA nog gevaarlijker is.

-Verhoudingsgewijs zal het percentage sterfgevallen onder PMMA gebruikers waarschijnlijk hoger liggen dan onder de MDMA gebruikers, maar aangezien je nooit de gegevens kan vind over hoeveel mensen PMMA (per ongeluk) gebruiken, zul je hier ook nooit een zinnige conclusie over kunnen maken. (maar dat is volgens mij een algemeen aanvaard probleem bij dergelijke onderzoek?) Je zou het percentage mensen dat PMMA gebruiken kunnen afleiden aan het percentage monsters dat wordt ingeleverd bij de testpunten. Daar zitten wel een hoop maar's bij, maar het geeft een inschatting.

Niet, maar zolang je aanneemt dat de gevallen die je mist eerlijk verdeeld zijn over alle relevante middelen maakt dat ook niet zoveel uit.

-Bekijk je enkel Nederland of de gehele EU, want alleen NL zal waarschijnlijk een te kleine data set zijn aan sterfgevallen (gelukkig maar :)), maar de gehele EU is misschien minder vergelijkbaar, aangezien de populariteit van verschillende middel in de verschillende lidstaten ook verschillend is.

Data verzamelen in Nederland (meer kunnen we in NL toch niet doen) en omringende landen aansporen op dezelfde of een zo vergelijkbaar mogelijke methode ook data te verzamelen. En dan daarna kijken in hoeverre er verschillen zijn tussen de lidstaten en in hoeverre overeenkomsten.
Op basis hiervan kun je dan ook een EU rapport maken.

- enz..

Het is inderdaad een goed plan om dit onderzoeksidee door te sturen naar een instantie die er ook daadwerkelijk iets mee kan, maar graag heb ik dan een iets meer uitgewerkt idee, zoals bijv. een antwoord op bovenstaande issues, dus alle inbreng is zeker welkom.

Life starts at the edge of your comfort zone

#11 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6352 posts

Posted 12 June 2013 - 11:41 PM

Post-mortem toxologisch onderzoek (of als die persoon alleen in het ziekenhuis beland en niet overlijdt, daar toxologisch onderzoek)

Maar wordt dit toxicologisch altijd uitgevoerd? Waar screenen ze standaard op? Hoe makkelijk is dit opvraagbaar of openbaar?

...

-Verhoudingsgewijs zal het percentage sterfgevallen onder PMMA gebruikers waarschijnlijk hoger liggen dan onder de MDMA gebruikers, maar aangezien je nooit de gegevens kan vind over hoeveel mensen PMMA (per ongeluk) gebruiken, zul je hier ook nooit een zinnige conclusie over kunnen maken. (maar dat is volgens mij een algemeen aanvaard probleem bij dergelijke onderzoek?) Je zou het percentage mensen dat PMMA gebruiken kunnen afleiden aan het percentage monsters dat wordt ingeleverd bij de testpunten. Daar zitten wel een hoop maar's bij, maar het geeft een inschatting.

Ik geef toe dat dit waarschijnlijk de meest betrouwbare data zal gegeven, maar het is ook ter gelijkertijd al direct een vertekend beeld, want als jij een pil laat testen en er zit PMMA in, dan ben je wel heel erg stom als je deze ook neemt, wat deze data is dus niet inherent gelijk maakt aan het aantal gebruikers. (maar waarschijnlijk wel de beste benadering)

Niet, maar zolang je aanneemt dat de gevallen die je mist eerlijk verdeeld zijn over alle relevante middelen maakt dat ook niet zoveel uit.

Als je over een eerlijke verdeling gaat hebben, moet je data-set groot genoeg zijn en zoals ik in het andere punt al opmerkte is dat binnen NL (gelukkig) niet het geval, dus als je 1 of 2 gevallen mist, zal dit een waarschijnlijk een significante impact hebben op je conclusie. (vermoed ik)

Data verzamelen in Nederland (meer kunnen we in NL toch niet doen) en omringende landen aansporen op dezelfde of een zo vergelijkbaar mogelijke methode ook data te verzamelen. En dan daarna kijken in hoeverre er verschillen zijn tussen de lidstaten en in hoeverre overeenkomsten.
Op basis hiervan kun je dan ook een EU rapport maken.

Mocht het ooit zover komen, zou dat inderdaad heel erg mooi zijn. Nooit stoppen met dromen.. ;)

- enz..

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#12 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 13 June 2013 - 05:01 AM

Goed idee Poelster, lijkt me echt belangrijke informatie.

Ik vind zo'n doodshoofdlogo op een pil trouwens niet echt aantrekkelijk. Lomp dat er in dit geval ook echt iemand aan is overleden. :(

Ik vind deze nochtans echt gruwelijk.  Me dealerts hebben deze niet, anders zou ik er wel 2 kopen, 1 om te nemen en om voor de collectie.

30580.jpg

pillreports over dat andere doodshoofd.

http://www.pillrepor...y_pill&id=31844

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#13 Spec87

Spec87

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 461 posts

Posted 13 June 2013 - 08:07 AM

-goede post-

Helemaal met je opmerkingen eens. Maar ik denk dat je een prima onderzoek kan uitvoeren op basis van de informatie zoals die nu verzameld wordt. Ik neem aan dat er bij ziekenhuisopnames en overlijden waar drugs als oorzaak vermoed wordt wel regematig toxologische onderzoek wordt uitgevoerd.

Als dat niet het geval is lijkt me dat iets wat aangemoedigd of mogelijk zelfs verplicht gesteld zou moeten worden.

Life starts at the edge of your comfort zone

#14 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7679 posts

Posted 13 June 2013 - 12:50 PM

In die doodshoofden van mint worden overigens ook wel hele hoge doseringen MDMA (>200mg) aangetroffen, dus als er een doodshoofd op staat is dat volgens mij wel een goede aanwijzing om 'm eerst te laten testen voordat je hem neemt.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#15 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2056 posts

Posted 13 June 2013 - 05:20 PM

is dat niet zo bij ieder logo omdat een logo simpelweg niets over de inhoud zegt...?

A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#16 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7679 posts

Posted 13 June 2013 - 05:41 PM

Vanzelfsprekend, en natuurlijk moet je altijd je drugs laten testen, maar het is wel opvallend dat er zowel zeer hoog gedoseerde MDMA pillen als PMMA pillen zijn waarbij het logo een doodshoofd is. 't Is dus wel een waarschuwing in zeker opzicht...

Thank you, the mdgt.

#17 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 20 June 2013 - 06:28 PM

Maar wordt dit toxicologisch altijd uitgevoerd? Waar screenen ze standaard op? Hoe makkelijk is dit opvraagbaar of openbaar?

@Poelster: Beetje een late reactie, maar ik denk dat dit soort onderzoek vrijwel altijd wordt uitgevoerd bij een onnatuurlijke doodsoorzaak. Geen idee waar ze standaard op screenen maar ik zou wel verwachten dat ze de meest standaard drugs en verontreinigingen meenemen. Als je het voor een onderzoek wil gebruiken zal je vast wel toegang tot gegevens kunnen krijgen denk ik. Mocht je dit willen gaan onderzoeken dan zou ik het allereerst proberen bij het Nederlands Forensisch Instituut. Daar gaan iig alle alcohol bloedtests van Nederland heen en ik weet dat ze daar ook drugsbepalingen doen.

Also tagged with one or more of these keywords: PMMA, XTC

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users