Jump to content

Photo

Psilocybin in the treatment of end-of-life anxietyAmsterdam, vrijdag 14 juni, 16:00 - 18:00

Lezing Stichting OPEN Psilocybin

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#21 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,400 posts

Posted 15 June 2013 - 03:15 PM

Wat ik vooral heb mee gekregen, ook door de vragensessie naderhand, is hoe zo'n onderzoek precies in elkaar steekt.

Ook dat hij het onderzoek eigenlijk in z'n "vrije tijd" op vrijdag-namiddag/avond heeft moeten doen.

En dat dergelijk onderzoek, mede door de beperkte middelen en ondanks de kleine 'pilot' opzet, erg veel tijd en voorbereiding nodig heeft.

Dus voor die 12 patienten die ze hadden (vind het nog wel apart dat er maar 1 mannelijk proefpersoon bij zat) ze toch ruim een jaar bezig zijn geweest.

(om nog niet te spreken over alle heen-en-weer qua goedkeuringen van allerlei hogere raden, FDA, etc.)

#22 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,672 posts

Posted 15 June 2013 - 03:27 PM

Niet alleen op vrijdagmiddagen, maar in het weekend, terwijl hij het hoofd van de Psychiatrie Afdeling is. Respect hoor... en dan ook nog zonder salaris te ontvangen. Dan heb je er wel wat voor over!

Vond ook dat het jammer was dat de inleiding zo uitgebreid was dat zijn eigen onderzoek een beetje onderbelicht raakte, maar desalniettemin een erg onderhoudende middag.

Volgende keer maar 's avonds lezingen organiseren, want de opkomst viel me wel wat tegen.

Verder een zeer innemende man die Grob. Goeie anekdotes ook. :)

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#23 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 15 June 2013 - 04:22 PM

Ja zeker respect voor die man. Ik denk dat met name zijn geduld en open houding echt onmisbare eigenschappen zijn om een dergelijk onderzoek van de grond te krijgen. Hij snapt dat die mensen in die ´keuringscommissies´ ook het gevoel willen krijgen dat ze gehoord worden. In een interview legt hij uit dat zijn eerste onderzoeksvoorstel was om 0.3 mg per kg toe te dienen. Zo´n commissie gaf als kritiek dat ze dit te risicovol vonden en hij vond de argumenten die ze hiervoor gaven redelijk en zo zijn ze uiteindelijk op 0.2 mg per kg terecht gekomen. Ik heb het vermoeden dat hij ook communiceert met die mensen als medemensen en niet als tuig dat er slechts op uit is alles te dwarsbomen. Uiteindelijk werkt zo´n houding het best, hoewel het natuurlijk irritant is dat het jaren moet duren. Maar hopelijk dat dergelijke pilot-studies zorgen voor een snellere goedkeuring in de toekomst.

Volgende keer maar 's avonds lezingen organiseren, want de opkomst viel me wel wat tegen.

Als je daardoor idd meer mensen krijgt, is dat een goed idee. Maar voor mensen die van buiten komen, zoals ik, kan het dan wel minder aantrekkelijk zijn qua late treinen die dan gehaald moeten worden e.d.

#24 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 15 June 2013 - 06:29 PM

en misschien ook eens in groningen organiseren  :zwaai:

A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#25 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 19 June 2013 - 07:44 PM

Ik heb een vraag mbt tot de meetinstrumenten van dit onderzoek. Hier zie je grafiekjes en ik wil ff checken of ik het goed begrijp: http://www.maps.org/...rob_23136_1.pdf

Bij STAI Trait Anxiety score, als je dan kijkt bij two weeks after, kun je dan zeggen dat twee weken na die psilocybine-sessie er gemiddeld 6% minder trait anxiety was dan twee weken na die placebo-sessie? 

Overigens weet ik dat Grob zelf ook de nadelen ziet van het door elkaar heen laten lopen van psilo-sessies en placebo-sessies. Beter is het twee gescheiden groepen te hebben, maar hij wilde niemand een psilo-sessie ontzeggen. Dus ik wil nu niet een punt maken over hoe wel of niet interessant de uitslag is in dit grafiekje. Het gaat me er puur om of ik dit zo in procenten kan vertalen. Ik ga er dus vanuit dat die schaal van 1 tot 50 loopt, maar ik vind nergens op google of dat klopt.

#26 Spec87

Spec87

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 461 posts

Posted 19 June 2013 - 10:32 PM

Ik heb een vraag mbt tot de meetinstrumenten van dit onderzoek. Hier zie je grafiekjes en ik wil ff checken of ik het goed begrijp: http://www.maps.org/...rob_23136_1.pdf

Bij STAI Trait Anxiety score, als je dan kijkt bij two weeks after, kun je dan zeggen dat twee weken na die psilocybine-sessie er gemiddeld 6% minder trait anxiety was dan twee weken na die placebo-sessie? 

Dus ik wil nu niet een punt maken over hoe wel of niet interessant de uitslag is in dit grafiekje. Het gaat me er puur om of ik dit zo in procenten kan vertalen. Ik ga er dus vanuit dat die schaal van 1 tot 50 loopt, maar ik vind nergens op google of dat klopt.

Bron

The STAI revealed no significant changes from 1 day before to 2 weeks after treatment, although a substantial but nonsignificant decrease was evident for the state anxiety subscale 6 hours after psilocybin administration, which was not observed after placebo (Figure 5A and C). Although minimal change was observed in the STAI state anxiety score for follow-up data, a sustained decrease in STAI trait anxiety was observed for the entire 6-month follow-up, reaching significance at the 1-month (t11=4.36, P=.001) and 3-month (t10=2.55, P = .03) points after the second treatment session (Figure 5B and D).

Oftewel, geen significante verschillen. Maximale score per subschaal is trouwens 80, maar dat wordt bijna niet gehaald.

Zie deze bron voor de Nederlandse versie van de STAI. Bron: pagina 36 en 37

Overigens weet ik dat Grob zelf ook de nadelen ziet van het door elkaar heen laten lopen van psilo-sessies en placebo-sessies. Beter is het twee gescheiden groepen te hebben, maar hij wilde niemand een psilo-sessie ontzeggen. 

Each subject acted as his or her own control and was provided 2 experimental treatment sessions spaced several weeks

apart. They were informed that they would receive active psilocybin (0.2 mg/kg) on one occasion and the placebo, niacin (250 mg), on the other occasion.

Hoewel bij de long-term follow up inderdaad geen onderscheid gemaakt kan worden tussen beide groepen kan dat bij de placebo groep dus wel na 2 weken, mits hij de 2 placebo groepen gescheiden had. Dat is volgens mij niet gedaan, mogelijk omdat de samplesize dan nog veel kleiner werd waardoor de kans dat je significante resultaten vindt nog kleiner wordt.

Life starts at the edge of your comfort zone

#27 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 19 June 2013 - 11:27 PM

Maximale score per subschaal is trouwens 80, maar dat wordt bijna niet gehaald.

Oke dat is de info die ik zoek. Dat het niet significant was, wist ik wel.

[...]mits hij de 2 placebo groepen gescheiden had.  [...]

Ik heb er niet echt een beeld bij wat je hiermee bedoelt.

Maar het feit dat hij maar 12 mensen mocht laten deelnemen zorgt er idd ook wel voor dat hij niet de groep in tweeën kon delen in een placebo en psilocybine groep.

#28 Spec87

Spec87

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 461 posts

Posted 20 June 2013 - 02:03 AM

Wat ik bedoelde te zeggen is het volgende:

groep 1: placebo - test - psilocybine - test

groep 2: pilosybine -test - placebo - test

Het beste zou zijn als je alleen de post-placebo test data van groep 1 zou gebruiken.

In groep 2 zie je nin de post placebo-test namelijk mogelijk nog lange termijn effecten van de eerdere psilocybine.

Maar omdat er maar 6 mensen in groep 1 zaten krijg je dan wel erg lage power/kans om significante resultaten te vinden.

Life starts at the edge of your comfort zone

Also tagged with one or more of these keywords: Lezing, Stichting OPEN, Psilocybin

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users