Jump to content

Photo

Vraag PF tekeerste keer kweken Ps. C. Hawaii

PF tek hawaii cubensis paddo

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 TheStudent

TheStudent

Silent one

• Members
  • 15 posts

Posted 27 May 2013 - 11:18 AM

Hallo beste mensen,

Een vriend van me en ik zijn begonnen met de PF tek. Hij heeft 3 potten met rijstmeel en vermiculiet en de strain P.C. Hawaii. Deze staan nu al 10 dagen in het donker op 28 graden Celsius. Nou is een van de 3 potten heerlijk aan het koloniseren, maar bij de andere 2 potjes is er alleen groei te zien aan een van de 4 zijden (ja ja, van een rond potje) waar is geinoculeerd. Het zou de eerste nacht iets te warm (lees: 32 graden) kunnen zijn geweest op de plek waar de potjes staan. De sporen zijn bij alle drie de potjes door 4 gaatjes in de deksel ingespoten, maar bij 2 van de potjes is er dus maar aan een kant groei van mycelium te zien. Gebeurt dit wel vaker, dat sommige plekken waar sporen worden ingespoten niet gaan koloniseren?

Daarnaast nog een vraag. Op de foto hieronder zijn 2 plekken te zien, de rechter is veel 'dichter/geconcentreerder' dan de linker. Kan iemand ons vertellen waardoor dat komt? We hadden ergens gelezen dat het mycelium goed aan het groeien is wanneer het een hele geconcentreerde structuur heeft.

http://www.anony.ws/...05/27/tA3ea.jpg (zal binnenkort nog een paar foto's uploaden)

Verder zijn we redelijk tevreden over de voortgang. Het ziet ernaar uit dat er geen contams zijn (of vertonen die zich pas veel later dan 10 dagen?).

Kan iemand vertellen hoe lang het duurt voordat de potjes volledig zijn gekoloniseerd (duurt dit lang bij de hawaii strain)?

Andere tips zijn natuurlijk welkom!

:zwaai:

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9418 posts

Posted 27 May 2013 - 11:32 AM

Ik denk dat je sporen-water niet homogeen (gelijk) verdeeld was waardoor je bij sommige plekken veel meer sporen in hebt gespoten.
Vandaar de scheve verdeling.

Dit is wel nog een bewijs waarom de PF-tek erg suboptimaal is. Gezien je de potten niet kunt schudden om het mycelium te verdelen.

Tjah, onderdeel van het leer-proces denk ik he :)

#3 TheStudent

TheStudent

Silent one

• Members
  • 15 posts

Posted 27 May 2013 - 03:24 PM

We hadden met inoculeren goed geschud voor het inspuiten, maar dat zal dan toch het geval zijn geweest. 

Welke tek raad je aan te gebruiken? Misschien ga ik zelf namelijk nog iets proberen. Rogge is beter? 

En dat leerproces is ook zeer leuk, vandaar deze profielnaam  :boek: !

#4 TheStudent

TheStudent

Silent one

• Members
  • 15 posts

Posted 10 June 2013 - 11:58 AM

Hallo dreamer e.a.,

Om even verder te gaan op dit topic:
De 2 van de 3 potjes zijn nu volledig gekoloniseerd, de andere moet nog een klein hoekje.
Nou zijn we niet zeker ervan hoe we nu verder moeten gaan.

In een aantal handleidingen voor de PF tek (bijvoorbeeld die op fungifun en shroomery) wordt verteld dat na het koloniseren de potjes op kamertemp. in indirect daglicht moeten staan totdat er primordia (kleine pins) komen. Daarna moeten de cakes in de fc geplaatst worden zonder te worden gedunkt. Wanneer het erg lang duurt voordat de kleine pins komen kan een cold-shock helpen met het beginnen met de groei van pins. Dan wordt de pot met gekoloniseerd substraat in de koelkast gegooid en daarna ondanks gebrek aan pins toch de cake in de fc gezet. 

Nou geven een aantal mensen op verschillende fora aan dat het beter is na volledige kolonisatie meteen te dunken en (met het water) een nacht in de koelkast te laten staan. Zou iemand ons hiervoor advies kunnen geven? 

Daarnaast nog een andere vraag. Het laatste potje groeit wat langzamer dicht dan de andere 2. Nou maakt dat natuurlijk niet veel uit, maar het lijkt alsof het mycelium een beetje geel wordt op een aantal plekken ipv dat het mycelium doorgroeit. Als jullie zouden willen kijken naar de foto's en hier jullie expertise over willen uitlaten zou dat fijn zijn! 

We hebben pas 1x de potjes kort geopend om even te ruiken of er een vieze schimmellucht uit dit potje kwam, maar alle drie de potjes ruiken hetzelfde (geen vervelende geur). Daarna de deksel en aluminiumfolie afgenomen met alcohol om te ontsmetten.

http://anony.ws/i/2013/06/10/IbW2o.jpg
http://anony.ws/i/2013/06/10/EpQbj.jpg
http://anony.ws/i/2013/06/10/3pqF8.jpg

Misschien gaan we met elke cake (als de 3e met de gelige plekken ook gezond is..) een net wat andere techniek proberen en kijken welke het best voor ons werkt. Ik kan helaas niet elke dag observeren hoe het gaat, aangezien alles niet bij mij staat maar bij m'n maat.. Achja, geduld is een schone zaak!

The Student 

#5 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9418 posts

Posted 10 June 2013 - 12:56 PM

We hebben pas 1x de potjes kort geopend om even te ruiken of er een vieze schimmellucht uit dit potje kwam, maar alle drie de potjes ruiken hetzelfde (geen vervelende geur).

Als alles goed gaat ruikt het juist erg aangenaam (bossige schimmel lucht). 'Vieze' lucht duidt meestal op bacteriele infectie.

Wanneer het echt vies ruikt is er meestal iets mis. De aangename bossige lucht is een goed teken.

Dunken dan wel niet dunken kan ik je weinig over zeggen. Coldshock kan helpen ja.

Maar ik blijf simpelweg ver bij PF-Tek vandaan :P

Gewoon proberen joh. Of je doet elk potje net iets anders en documenteer het verschil.

#6 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 08 July 2013 - 02:53 PM

Mooie potjes :) . Dat gelige ziet er wat viezig uit, maar hoogstwaarschijnlijk is het niks, zeker als het goed ruikt. Mycelium scheidt wat afvalstoffen uit en dat kan er soms zo uitzien.

Je kunt misschien ook nog direct overgaan op de casingmethode. Het is misschien interessant om dat met één van de potjes te doen. Substraat verkruimelen, een casinglaag (bv. turf met wat kalk) erover, en voila, waarschijnlijk een veelvoud van de oogst die je met cakejes zou hebben. Ik heb zelf de PF-tek nooit geprobeerd, maar denk echt dat het een overgewaardeerde methode is. Casings van hele granen maken geeft naar verluid veel grotere oogsten, en is helemaal niet moeilijker.

Sometimes we live
no particular way
but our own

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users