Jump to content

Photo

Andere tijden: house, pillen en extaseZondag 26 mei, Ned. 2, 21:20 - 22:00

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7693 posts

Posted 26 May 2013 - 05:55 PM

Andere Tijden gaat deze week terug naar de jaren 80. De housemuziek deed in die tijd zijn intrede in ons land, maar de bijbehorende feestcultuur had ook een keerzijde. Ons land werd een van de grootste producenten van de partydrug XTC.

Nederland was eind jaren 80 in de ban van de opkomst van de housemuziek. Op de beats van deze nieuwe muziekstroom leerde een hele generatie hoe je een goed feestje moest bouwen. En die houseparty's duurden vaak tot in de kleine uurtjes.

XTC
Helaas had de housecultuur ook een keerzijde: tegelijk met de nieuwe muziek veroverde ook een nieuwe drug ons land. XTC zorgde ervoor dat feestgangers urenlang konden dansen zonder vermoeidheid te voelen.

Roxy
DJ Eddy de Clercq draaide in de jaren 80 wekelijks een avond lang housemuziek in de Roxy. Hans Kuipers was destijds bedrijfsleider van de Amsterdamse club. Hij vond het geen probleem dat de bezoekers van zijn club XTC gebruikten. "De sfeer was prima", vertelt hij in Andere Tijden. "Lekker mellow, rustig, gemoedelijk, niet zo agressief als met coke."

Sfeer
Andere Tijden spreekt ook met een van de eerste XTC-dealers in ons land. Deze Robert vertelt dat hij de drug zelf maakte. "Het was in de Verenigde Staten een hit en ik heb op Usenet de samenstelling opgezocht." Velen volgden in zijn voetsporen en Nederland werd een belangrijk

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#2 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7693 posts

Posted 26 May 2013 - 08:54 PM

Als 't goed is kan je 'm hier nu ook bekijken.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#3 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 26 May 2013 - 09:09 PM

Oh ja die wil ik zeker zien!! Had al gezien dat ie kwam. Gister in afwachting van deze al wat losse filmpjes over de roxy en de Engelse rave scene gekeken maar was het met m'n 1 mb lange termijn harde schijf alweer vergeten. Thanks for posting :)

#4 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9425 posts

Posted 27 May 2013 - 09:23 AM

Als 't goed is kan je 'm hier nu ook bekijken.

Nope, hier wel: http://www.uitzendin...eringen/1346967

#5 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7693 posts

Posted 27 May 2013 - 09:39 AM

Vond 't eigenlijk een best matige documentaire: niet zo compleet en minder goed doorwrocht dan ik van Andere Tijden verwacht zou hebben. Vooral aan het einde, waarop men soort van obligaat stelde dat xtc ook een schaduwkant had en het totaal de verkeerde kant uit ging, zonder dat te substantiëren vond ik erg zwak.

Dat vond Joost van Bellen trouwens ook. Zie hier zijn mening. https://www.facebook...535682059800565

Wat heb ik me verschrikkelijk lopen ergeren aan Andere Tijden over de opkomst van dance en ecstasy. Er waren prachtige waarheidsgetrouwe verhalen van Hans Kuipers en Maz Weston, maar er kwam totale kul uit het hoofd van de HP journaliste. Het programma stond mede dankzij haar bol van de fouten. En als klap op de vuurpijl voelde het moralistische negatieve einde van deze aflevering alsof ik in 1991 een opruiend anti-house artikel in de Telegraaf las.
Ik had dat programma een stuk hoger ingeschat. Ik ben zo boos dat ik mijn ziekbed ben uitgekropen, twee paracetamol heb genomen en eens een flink op mijn laptop ben gaan rammen.

Even op een rijtje:

- House nam het niet over van de punkbeweging. Punkers had je nauwelijks in 1987/1988, dat was tien jaar eerder. In 1988 was het een subcultuurtje, niet meer, niet minder.

- In de clubs in 1987 danste je niet op The Cure en Joy Division, dat was vijf jaar eerder. Als je hip was danste op Terrence Trent D’Arby, Was Not Was, Michael Jackson’s ‘Bad’, LL Cool J, en retro op James Brown en andere ‘rare grooves’. En mainstream danste men op muziek voor de patatgeneratie, een veelal zielloos geluid waar je quasinonchalant op bewoog terwijl de meisjes de handtas voor hen op de dansvloer hadden geplaatst. Pepsi en Shirlie waren de bom op het Leidseplein.

- Het eerste housefeest in Nederland ‘Disco Hippies On Acid’ werd gegeven in The Bank op de Haarlemmerstraat in Amsterdam niet in de RoXY. Er zijn meerdere uitnodigingen geweest met plastic zakjes met daarin zoetjes. Zoetjes, je leest het goed, géén ecstasypillen zoals de kijker na het zien van deze geschiedvervalsing zal denken.

- MDMA / ecstasy was tenminste sinds 1985 al in Amsterdam te koop, niet pas in 1988. De Bhagwan introduceerde het en deelde het maar al te graag uit om zo meer volgelingen te krijgen. Daarom waren de sannyasins zo lief tegen elkaar, daarom neukten ze erop los met alles wat bewoog, daarom reed de grote bebaarde baas in een Rolls Royce, daarom wordt de beweging op Wikipedia omschreven als rebels, bevrijdend en paranoïde.

- XTC zou volgens Andere Tijden een hele donkere kant hebben: een onstabiel persoon pleegt zelfmoord na het twee jaar iedere dag gebruikt te hebben en, nog erger, pillenproducent ‘Robert’ verlaat Nederland en gaat wonen op een eiland in de Middellandse Zee. Als ik onstabiel ben en twee jaar lang iedere dag bietjes eet spring ik waarschijnlijk ook van een flat, en Mallorca (of waar hij ook mag wonen) lijkt mij niet het equivalent van de hel. Kom dan met échte feiten en niet dit soort amateurjournalistiek van lik-me-vestje.

En waarom die moraal over ecstasy? Die was gewoonweg niet nodig. Bij een programma over het levenslied en de Jordaan komt er toch ook geen zedenles over citroenjenever en alcoholisten die zelfmoord plegen? Waarom moet dance zelfs door omroepen als de VPRO en NTR in een kwaad daglicht gezet worden? En waarom word ik anno 2013 daar nog boos over? Ik ga een pil nemen en terug naar bed.

Thank you, the mdgt.

#6 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 27 May 2013 - 10:10 AM

Gisteren gezien. Vond het best een aardig stukje tv. Het moraliserende vond ik juist erg meevallen. In mijn herinnering wordt alleen in de laatste vijf minuten even benoemd dat er ook een schaduwkant aan zit. Tenzij je de belichting dat de handel in xtc een grote criminele business is geworden (ipv het idealisme waarmee het begon) ook ziet als moraliserend. Het zou pas echt een slechte aflevering zijn als het alleen maar xtc-hosanna! was geweest. Het mindere aan deze aflevering was dan misschien ook, zoals Snaap ook benoemt, dat alleen wordt benoemd dat er een schaduwkant is, maar die wordt vervolgens niet geïllustreerd met voorbeelden (bv wat het effect van op je hersens kan zijn.) Hierdoor, en door de feitelijke onjuistheden (als die van Bellen gelijk heeft), is het niet een enorme aanrader als je het naadje van de kous wilt weten over die tijd.

Maar de gemiddelde kijker die niet veel van drugs weet, zal door deze aflevering eerder een positief beeld van xtc krijgen dan een negatief beeld. Ik was bv toevallig bij mijn ouders toen ik het zag, en die weten niks van drugs, maar die zaten geboeid te kijken naar die interessante ontwikkeling van house. En wat ze er aan kennis over xtc aan over hebben gehouden is dat het niet verslavend is. Misschien komt het doordat die van Bellen ziek was, maar de sfeer van het programma was echt overwegend positief.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users