Jump to content

Photo

Geestverruimende therapie?Labyrint tv over therapie met psychedelica [Engels ondertiteld]

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7693 posts

Posted 18 April 2013 - 09:52 AM

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#2 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7693 posts

Posted 18 April 2013 - 09:56 AM

Paddo’s gebruiken om depressieve klachten te bestrijden? Of bij de apotheek een LSD-kuur halen om van je rookverslaving af te komen? Labyrint TV over grensverleggend onderzoek naar het gebruik van psychedelica in de behandelkamer van de psychiater.

Nu met Engelse ondertiteling en op Youtube, hoezee. :D

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#3 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 18 April 2013 - 11:48 AM

Ik vind het zeker positief dat er na 3 decennia langzaam weer wat onderzoek op gang komt, echt stappen in de goede richting. Maar uiteraard zijn er veel grootschaliger onderzoeken nodig om echt aan te tonen dat psychedelica echt significant beter zijn dan de nu aangeboden oplossingen. Zo´n onderzoekje met 5 mensen bijvoorbeeld, daarbij kan je nog niet uitsluiten dat er ook een zeker placebo effect meespeelt. Want de kans is groot dat de deelnemers bij voorbaat al psychedelica een warm hart toedragen, met als mogelijk gevolg dat het hierdoor makkelijker is om toch maar niet naar de sigaret te grijpen. Immers, ze hopen als psychedelica liefhebbers, al dan niet bewust, dat de uitkomsten van het onderzoek positief zijn. De mogelijke invloed van deze ´wilskracht´ kan nu nog niet uitgevlakt worden.

Dus in de toekomst hoop ik op grotere onderzoeken, waar dan ook vooral zoveel mogelijk uiteenlopende mensen aan meedoen. Dus ook een bepaald percentage van mensen die er ronduit kritisch tegenover staan.

Verder is het natuurlijk interessant om te ontdekken welke elementen in de setting essentieel zijn om een therapeutisch effect te bevorderen. Ik heb een ayahuasca onderzoeker wel is lezen zeggen dat zo´n ritueel-achtige setting b.v. bij de santo-daime een essentieel onderdeel is van de genezende werking. Het lijkt erop dat psychedelica niet ingezet kunnen worden zoals je standaard medicijnen inzet. Het vergt echt een inbreng van de therapeut om dmv een bepaalde sturing de trip therapeutisch te laten zijn.

#4 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7693 posts

Posted 18 April 2013 - 11:54 AM

Ik vind het zeker positief dat er na 3 decennia langzaam weer wat onderzoek op gang komt, echt stappen in de goede richting. Maar uiteraard zijn er veel grootschaliger onderzoeken nodig om echt aan te tonen dat psychedelica echt significant beter zijn dan de nu aangeboden oplossingen. Zo´n onderzoekje met 5 mensen bijvoorbeeld, daarbij kan je nog niet uitsluiten dat er ook een zeker placebo effect meespeelt. Want de kans is groot dat de deelnemers bij voorbaat al psychedelica een warm hart toedragen, met als mogelijk gevolg dat het hierdoor makkelijker is om toch maar niet naar de sigaret te grijpen. Immers, ze hopen als psychedelica liefhebbers, al dan niet bewust, dat de uitkomsten van het onderzoek positief zijn. De mogelijke invloed van deze ´wilskracht´ kan nu nog niet uitgevlakt worden. [/quote]

Dat is niet helemaal waar hoor. Afhankelijk van om welk onderzoek het gaat, wordt daar wel degelijk rekening mee gehouden in de statistische analyse. Maar goed, je hebt helemaal gelijk dat je pas iets kunt zeggen als er op grotere schaal klinische trials gedaan worden.

Dus in de toekomst hoop ik op grotere onderzoeken, waar dan ook vooral zoveel mogelijk uiteenlopende mensen aan meedoen. Dus ook een bepaald percentage van mensen die er ronduit kritisch tegenover staan.

Verder is het natuurlijk interessant om te ontdekken welke elementen in de setting essentieel zijn om een therapeutisch effect te bevorderen. Ik heb een ayahuasca onderzoeker wel is lezen zeggen dat zo´n ritueel-achtige setting b.v. bij de santo-daime een essentieel onderdeel is van de genezende werking. Het lijkt erop dat psychedelica niet ingezet kunnen worden zoals je standaard medicijnen inzet. Het vergt echt een inbreng van de therapeut om dmv een bepaalde sturing de trip therapeutisch te laten zijn.

Dat heb ik de onderzoekers ook wel eens horen (lezen) zeggen. Juist omdat mensen zo intensief worden voorbereid op de doelen van zo'n psychotherapeutische sessie is de uitkomst ook veel vaker heilzaam en positief, vergeleken met mensen die gewoon maar LSD nemen en op het beste hopen. Een ritueel zoals bij Santo Daime is een ander voorbeeld, waar alles gericht is op het bereiken van een bepaald soort ervaring. Dus ik geloof wel dat de omgeving en voorbereiding een essentieel onderdeel zijn voor de helende werking van psychedelica.

Zoals ik altijd benadruk.... drug, set & setting, baby. That's what it's all about.

Thank you, the mdgt.

#5 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 18 April 2013 - 09:33 PM

Want de kans is groot dat de deelnemers bij voorbaat al psychedelica een warm hart toedragen, met als mogelijk gevolg dat het hierdoor makkelijker is om toch maar niet naar de sigaret te grijpen. Immers, ze hopen als psychedelica liefhebbers, al dan niet bewust, dat de uitkomsten van het onderzoek positief zijn. De mogelijke invloed van deze ´wilskracht´ kan nu nog niet uitgevlakt worden.

Ik weet niet zeker hoe het bij die pilot-studie zit waarin ze psilocybine inzetten om rookverslaafden te behandelen, maar bij veel van deze onderzoeken is eerdere ervaring met psychedelica een van de exclusiecriteria. Ook is het zo dat mensen die aan dit onderzoek deelnamen therapieresistent waren of in ieder geval al meerdere behandelingen hadden gehad die niet effectief bleken. Uiteraard zou wat je zegt dan nog steeds het geval kunnen zijn, maar het blijven wel verbluffende resultaten. 

Grootschalig onderzoek is uiteraard zeer welkom, maar uit persoonlijke ervaring weet ik echt 100% zeker dat psychedelica een belangrijke katalysator kunnen zijn om slechte gewoontes te veranderen en verslavingen te doorbreken. 

Ik denk dat dit laatste best wel eens moeilijk kan worden. Mensen die hier ronduit kritisch tegenover staan zullen waarschijnlijk niet zo snel mee willen doen. Zeker niet als je weet dat het een hele ingrijpende ervaring kan worden. Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Maar idealiter zou het wel gebeuren natuurlijk. Overigens zijn/worden er in het geval van MDMA voor PTSS al meerdere kleine studies gedaan waarin rond de 20 mensen aan de studie deelnemen. Je moet eerst dit soort kleine studies uitvoeren om naar fase 3 onderzoek over te kunnen gaan. De fase waarin het echt grootschalig en op meerdere plekken onderzocht gaat worden. Met MDMA gaat dat waarschijnlijk in 2015 van start en er wordt verwacht dat het rond 2020 is afgerond. Als die resultaten positief zijn zal MDMA rond die tijd voor de behandeling van mensen met therapieresistente PTSS waarschijnlijk een legale standaardbehandeling worden. 

Dat is zeker interessant. De context en je intenties kunnen echt doorslaggevend zijn bij dit soort therapie. Al zou ik niet willen zeggen dat een therapeut per definitie noodzakelijk is. Voor sommige mensen en klachten natuurlijk wel, maar je kunt ook leren om je eigen therapeut te worden met deze middelen. 

The wisest mind has something yet to learn

#6 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 19 April 2013 - 10:18 AM

^Ja, dat je deelnemers krijgt die er ronduit kritisch tegenover staan, zal idd wel moeilijk worden. En ik zal ook niet zeggen dat goed onderzoek zonder dergelijke deelnemers niet mogelijk is.

Wat betreft de grootte van het onderzoek, is financiering natuurlijk een factor (er is geen commercieel belang te bedenken, neem ik aan? Tenzij zo´n bedrijf als Sandoz nog patenten heeft lopen.) Als je een onderzoek hebt met veel verschillende mensen, dan komt misschien ook wel naar voren dat het voor bepaalde type mensen wel en voor bepaalde type mensen niet werkt.

De indruk die ik trouwens vaak krijg van psychedelica onderzoeken is dat de doses behoorlijk hoog zijn. Ik meen dat gelezen te hebben in verslagen van Stan Grof (hoewel dat dan wel in meerdere sessies wordt opgeschroefd), maar krijg ook die indruk als ik beschrijvingen hoor, zoals van een paar deelnemers in bovenstaand filmpje. Onder begeleiding van een arts, in een veilige omgeving, zou ik trouwens ook wel hogere doses durven nemen dan ik nu gewend ben.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users