Jump to content

Photo

'Zware' cannabis op Lijst I

• Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7677 posts

Posted 02 April 2013 - 08:24 AM

Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Veiligheid en Justitie, een
ontwerpbesluit, houdende wijziging van lijst I, behorende bij de Opiumwet, in
verband met plaatsing op deze lijst van hasjiesj en hennep met een gehalte aan
tetrahydrocannabinol (THC) van 15 procent of meer.

Tevens zend ik u het rapport “impactanalyse zware cannabis op lijst I” zoals dat is
opgesteld in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, voorafgaand
aan de totstandkoming van het ontwerpbesluit.  

It's a sad fucking state of affairs.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9408 posts

Posted 02 April 2013 - 08:34 AM

Pvd, daar gaat alle (fijne) hash. Misschien nog even een stash inslaan voor als ik deze zomer weer trek krijg in een snaak.

#3 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7677 posts

Posted 02 April 2013 - 08:58 AM

Ben even die besluitbrief aan het lezen, en die staat echt bol van de aannames en niet hard te maken kwalificaties. Niet normaal. Echt heel slecht.

Probeer maar eens per quote te tellen hoeveel fouten / onterechte assumpties erin staan. Belachelijk! En dit is een selectie die ik in 5 minuten gemaakt heb.

Het is bekend dat een aanzienlijk deel van de illegale teelt van hennep in Nederland bestemd is voor het buitenland. Nederwiet is vanwege de kwaliteit en de sterkte van
de werking in het buitenland een gewild product. Dat komt vooral door het hoge THC-gehalte.

Uit onderzoek blijkt dat het roken van cannabis met een hoog THC-gehalte (en een laag CBD-gehalte) een hoger risico op het ontstaan van psychosen veroorzaakt dan het roken van cannabis met een laag THC-gehalte.

(Voor het gemak hebben ze "een laag CBD-gehalte" maar even tussen haakjes gezet. Tsss.

Naar verwachting zullen de coffeeshophouders bij hun leveranciers aandringen op cannabis met een THC-gehalte onder de 15 procent, omdat zij er belang bij hebben geen middelen te verkopen die onder lijst I van de Opiumwet vallen. De leveranciers zullen hun afzetmarkt bij coffeeshops willen behouden en cannabis met een lager gehalte aan THC aanbieden.

Overigens van belang voor iedereen die mogelijk 'te zware' wiet koopt in de coffeeshop.

Gevolgen voor de handhaving
De middelen hasjiesj en hennep blijven op lijst II van de Opiumwet staan. Aan lijst I
van de Opiumwet worden toegevoegd de middelen hasjiesj en hennep waarvan is
aangetoond dat deze een THC-gehalte van 15 procent of meer bevatten. Door
hasjiesj en hennep op lijst II ongewijzigd te laten, is bij deze middelen altijd sprake
van een middel dat onder de reikwijdte van lijst II van de Opiumwet valt. De hoogte
van het THC-gehalte is vervolgens bepalend of het een lijst I middel betreft.   

Het aldus gemaakte onderscheid betekent voor de bewijsvoering het volgende. Bij
een vervolging wegens overtreding van artikel 3 van de Opiumwet voor hasjiesj en
hennep kan worden volstaan met de vaststelling dat de aangetroffen middelen
kunnen worden aangemerkt als hasjiesj of hennep. Daarentegen zal bij vervolging
van een overtreding van artikel 2 van de Opiumwet telkens moeten worden
aangetoond dat het hasjiesj en hennep met een THC-gehalte van 15 procent of meer
betreft. In de hennepplant is THC in vrije vorm en in de vorm van zuren aanwezig.
Het vaststellen van het THC-gehalte gebeurt door verhitting. Het onderzoek zal
worden uitgevoerd door het NFI. Het NFI hanteert bij de vaststelling van het THC-
gehalte een marge van 1,5 procent ter correctie van de uitkomsten.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#4 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6350 posts

Posted 02 April 2013 - 12:56 PM

En nu is het afwachten totdat ze de eerste coffeeshops permanent gaan sluiten, omdat ze 'hard-drugs' verkopen... Want daar het natuurlijk allemaal om te doen.. :( :(

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#5 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 02 April 2013 - 08:34 PM

Komen veel van de wietsoorten die tegenwoordig in de shop zitten daar eigenlijk boven? Lijkt me echt weer een loze maatregel om makkelijk shops te kunnen sluiten idd. Al lukt ze dat op een of andere manier ook wel via andere wegen, in Utrecht zijn er afgelopen jaar al twee op last van de burgemeester gesloten. Nu was ik toch al niet echt een blower, maar wel gaar dat de shop met de beste hasj nu dicht is.

Van welke partij komt zo'n wetsvoorstel?

#6 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7677 posts

Posted 02 April 2013 - 09:07 PM

Wordt in elk geval uitgevoerd door staatssecretaris Van Rijn van PvdA. Maar voorstel is van het vorige kabinet, dus tsja... dan weet je 't wel.

Thank you, the mdgt.

#7 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 02 April 2013 - 09:22 PM

Ja dat was niet echt een feestteam :D

#8 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 03 April 2013 - 10:12 PM

Om van te huilen.

Volgens mij heb ik me dit al eens eerder afgevraagd op DHP, maar kunnen coffeeshopeigenaren dit überhaupt wel testen zonder dure geavanceerde apparatuur?

Zie ook dit topic.

The wisest mind has something yet to learn

#9 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7677 posts

Posted 04 April 2013 - 09:24 AM

Antwoord: neen. Er zijn wel verschillende mensen bezig om goedkopere sneltests te maken, weet ik uit betrouwbare bron, maar momenteel is het helemaal niet mogelijk om dat goed(koop) te testen. Zelfde geldt overigens voor de politie.

Thank you, the mdgt.

#10 leipe wimpie

leipe wimpie

leipe staartjes

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4744 posts

Posted 05 April 2013 - 08:27 PM

I rest my face. In handpalm.

Posted Image T h e N a t i v e A l i e n.
- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -

#11 Pete Pablo

Pete Pablo

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 07 April 2013 - 03:29 PM

maar betekend dit dat bijna alle hash uit de handel wordt gehaald? aangezien hash voor 20-40% uit thc bestaat.

Darwin had it all wrong...we never evolved from apes, but rather beams of light, as its conciousness that forms matter and not the other way around.

#12 Stupide

Stupide

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 389 posts

Posted 08 April 2013 - 10:27 PM

Ik zag in de shop een petitie liggen om dit tegen te houden, waarin werd aangegeven dat er als dit realiteit wordt, er alleen nog maar thai en buitenwiet verkocht kan worden.Verder is het niets meer dan een hoop onzin-blabla waarvan afgewacht moet worden of er door de politie prioriteit aan wordt gegeven. Ik vraag me af waarom ze dat zouden doen. Aan de andere kant, als de infrastructuur voor strenge vervolging er eenmaal is, is het een koud kunstje om dat te gebruiken waar het uitkomt.

Die gasten hebben trouwens de joint ook goed laten rondgaan:

pfoe.jpg

#13 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9408 posts

Posted 08 April 2013 - 11:25 PM

^ heb je een hogere kwaliteit van dat plaatje? Dit is vrij onleesbaar :P

#14 DutchPassion

DutchPassion

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 288 posts

Posted 09 April 2013 - 09:41 PM

Hmm, ik vraag me af hoe ze dat gaan handhaven.

15 procent is ook zo lekker vaag, en laat zien dat de mensen die dit bedenken totaal geen verstand van zaken hebben. Thc is immers niet het enige werkzame bestand deel van wiet.

En daarnaast, 15 % wat? Gewichtsprocent? Volumeprocent?

En inderdaad, goeie hasj verdwijnt natuurlijk, nee alleen niet harddrugs hasj waar troep doorheen is geroerd blijft op de markt aangezien daar minder dan 15% thc in zit...

#15 Stupide

Stupide

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 389 posts

Posted 09 April 2013 - 10:20 PM

^ heb je een hogere kwaliteit van dat plaatje? Dit is vrij onleesbaar :P

Hoe hoog de kwaliteit ook is, het blijft onleesbaar. :kidd0: Zit in de bijlage van het rapport in de tweede link van de openingspost.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users