Ik weet trouwens dat tegendokters advies in is, aangezien abilify meestal is voor mensen die al te raar zijn in hun hoofd, maar ik geloof erin dat de tegenovergestelde weg hetzelfde kan bieden dus niet zeiken aub

Posted 19 March 2013 - 07:11 AM
Posted 19 March 2013 - 08:32 AM
Hmm?Abilify verstoort wel de receptoren de tegengestelde richting op, maar betekent dit ook dat er extra schade kan optreden omdat de stoffen tegen elkaar botsen?
Posted 19 March 2013 - 09:15 AM
Posted 19 March 2013 - 10:06 AM
Dan lees je dus verkeerd. Er is namelijk wel een 'wisselwerking' want het medicijn blokkeert de werking van psychedelica.Ik ben blij dat dat niet zo is.
Posted 19 March 2013 - 03:45 PM
Posted 19 March 2013 - 03:57 PM
Ik denk dat de meeste artsen dit antwoord ook niet kunnen geven hoor.betekent niet dat dit zo is, hij is immers geen arts.
Posted 19 March 2013 - 06:56 PM
Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.
Thank you, the mdgt.
Posted 20 March 2013 - 01:01 PM
Posted 20 March 2013 - 10:19 PM
Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.
Thank you, the mdgt.
Posted 15 April 2013 - 05:27 PM
Antipsychotica werken helemaal niet op serotonine-receptoren'Psychoses' en 'schizofrenie' worden, voor zover mijn beperkte kennis reikt, geassocieerd met activering (agonisme) van serotonine-receptoren. Datzelfde geldt voor de werking van de meeste psychedelica.
Antipsychotica zoals Abilify (wat een kutnaam vind ik dat toch) zijn juist (voornamelijk) antagonisten voor diezelfde receptoren.
Edited by dreamer, 15 April 2013 - 09:38 PM.
Posted 15 April 2013 - 06:44 PM
^Dat ligt eraan naar welke antipsychotica je kijkt. De klassieke varianten zijn inderdaad geen 5-HT antagonisten, maar er zijn er een aantal op de markt die dat wel zijn. Voor namen moet je even wikipedia raadplegen, die heb ik zo niet paraat.
Posted 15 April 2013 - 06:53 PM
Antipsychotica werken helemaal niet op serotonine-receptoren
Als je had gezegd antipsychotica niet uitsluitend op serotonine receptoren hoeven te werken, had ik je helemaal gelijk gegeven. Er zijn inderdaad antipsychotica die vooral hun werking doen via antagonisme van de dopamine receptoren, maar er zijn er ook die uitsluitend op de serotonine receptoren werken, maar zo zijn er ook die een gecombineerde werking hebben. En ik weet niet zeker of ze al op de markt zijn, maar er zijn ook een aantal antipsychotica in ontwikkeling die op de glutamaat receptoren werken.
En in dit geval ging het over Aripiprazole en volgens wikipedia heeft deze drug het volgende farmacologisch profiel:
- 5-HT1A receptor (Ki = 1.7 nM) (partial agonist)
- 5-HT2A receptor (Ki = 3.4 nM)
- 5-HT2C receptor (Ki = 15 nM) (partial agonist)
- 5-HT7 receptor (Ki = 39 nM)
- D2 receptor (Ki = 0.34 nM) (partial agonist)
- D3 receptor (Ki = 0.8 nM)
- D4 receptor (Ki = 44 nM)
- α1-adrenergic receptor (Ki = 57 nM)
- H1 receptor (Ki = 61 nM)
- 5-HT transporter (Ki = 98 nM)
Aripiprazole's mechanism of action is different from those of the other FDA-approved atypical antipsychotics (e.g., clozapine, olanzapine, quetiapine, ziprasidone, and risperidone). Rather than antagonizing the D2 receptor, aripiprazole acts as a D2partial agonist.[45][46] Aripiprazole is also a partial agonist at the 5-HT1A receptor, and like the other atypical antipsychotics displays an antagonist profile at the 5-HT2A receptor.
Dus het werkt weldegelijk via de serotonine receptoren en o.a. ook de 5HT2a, waar het in bovenstaande discussie vooral om ging.
Drugs against War
... R.I.P. Toasted ...
0 members, 0 guests, 0 anonymous users