Jump to content

Photo

Labyrint TV over het gebruik van psychedelica in de psychiatrie

• Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Labyrint TV

Labyrint TV

Silent one

• Members
  • 1 posts

Posted 13 December 2012 - 02:05 PM

Labyrint TV: ‘Geestverruimende therapie’
Datum: woensdag 19 december 2012
Tijdstip: 20:50 uur
Zender: Ned 2 – ook online te streamen

Het onderzoek naar de inzet van LSD bij psychotherapie heeft lange tijd stil gelegen, doordat er vanuit overheden een verbod op het middel werd gelegd. Nu pakken onderzoekers uit Amerika en Engeland de draad weer op.
Uit hun onderzoek blijkt dat hersengebieden die informatie verwerken tijdens een trip minder actief zijn. Deze gebieden functioneren als een dirigent van een orkest. Als de dirigent verdwijnt, speelt het orkest wel verder, maar veel chaotischer en experimenteler. Op dezelfde wijze worden de gedachten van een trippend persoon vrij en dynamisch. Vaste denkpatronen worden doorbroken.

Die vrijere manier van denken zou volgens psychofarmacoloog Robin Carhart-Harris mensen met een depressie veel goed kunnen doen, want zij zitten vaak vast in negatieve gedachtestromen.
Dat psychedelica vastgeroeste denkpatronen doorbreken, is ook de reden waarom ze goed lijken te helpen bij het bestrijden van verslaving. Psychofarmacoloog Matthew Johnson behaalde interessante resultaten bij het behandelen van rookverslaving met paddo’s.

Direct na de uitzending is er op internet een live napraatsessie. Daarin kunnen kijkers via chat of Twitter hun vragen over het onderwerp stellen aan deskundigen in de studio.

Op onze website kan je meer informatie vinden.

#2 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7693 posts

Posted 13 December 2012 - 02:51 PM

Woehoe! :)

Ik zie trouwens ook interessante links in de rechterkolom met eerdere uitzendingen over drugs / verslaving / psychedelica en dergelijke. Ben zeer benieuwd!

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#3 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 14 December 2012 - 11:04 AM

Ik ben benieuwd!

Er staan trouwens inderdaad zeker interessante artikelen en uitzendingen tussen die links. Zie bijvoorbeeld ook 'drugs als medicijn'. Volgens mij heb ik die artikelen destijds nooit gezien.
The wisest mind has something yet to learn

#4 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 17 December 2012 - 05:14 PM

Zie hier alvast de sprekers die aan het woord komen. Ook staat er ondertussen een promo online.

#5 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 19 December 2012 - 02:52 PM

Vanavond dus!

#6 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 19 December 2012 - 11:08 PM

Mooie aflevering! Lijken me ook echt sympathieke gasten die Robin Carhartt-Harris en Matthew Johnson.

Zat net nog effe te kijken naar die naborrel op wetenschap24.nl waar Ruud Kortekaas ook bij zat. Is er nou eigenlijk een psychedelisch effect bij de doseringen die hij gebruikt?

#7 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 20 December 2012 - 11:53 AM

Vond het ook een goede uitzending. Goed gemaakt en de informatie wordt voor zover ik weet goed gepresenteerd.

#8 SuperFunker

SuperFunker

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 634 posts

Posted 20 December 2012 - 09:13 PM

Er zal bijna tot geen psychedelisch effect zijn bij de doseringen die Kortekaas wil gaan onderzoeken denk ik. Als het goed is het een orale dosis van 10 tot 40 mg. Dat heeft nasaal al nauwelijks een effect. Bovendien zou je dit geloof ik voor het slapen gaan innemen. Dus als het meezit (of tegen..) slaap je al voordat je er iets van merkt.

#9 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 20 December 2012 - 09:38 PM

Ik vond het echt een hele goede uitzending. Dat is nog eens kwaliteitstelevisie :duimpje:

Voor de mensen die de napraatsessie hebben gemist, die is ondertussen ook online te bekijken.

Wat betreft de effecten van de dosissen die Ruud Kortekaas wil gaan gebruiken:

Kortekaas begint binnenkort met een nieuw onderzoek, waarin hij praktische problemen rond de toepassing van ketamine probeert te ondervangen. In dat onderzoek dient hij depressieve patiënten die therapieresistent zijn gebleken een zeer lage dosis ketamine toe in de vorm van een tablet. Kortekaas: ‘Het effect van die lage dosis is heel subtiel en heel traag. Mensen kunnen niet merken of ze een placebo krijgen of het echte middel. Ik wil daarmee uitzoeken of de veranderde bewustzijnstoestand van de ketaminetrip wel echt nodig is om tot het antidepressieve effect te komen.’ Als deze lage, onmerkbare dosis nog steeds een antidepressief effect heeft, dan betekent dat dat het chemische effect voldoende is om het psychologische effect teweeg te brengen. Een patiënt zou dan geen merkbare trip hoeven te doorstaan. Als gevolg daarvan hoeft het medicijn niet onder begeleiding van een arts te worden ingenomen. Dat zou een doorbraak kunnen vormen om ketamine verder te ontwikkelen tot een regulier middel tegen depressie.

Zie hier.

#10 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 22 December 2012 - 12:51 PM

Thanks Icelus! Vinden jullie ketamine dan bij die doseringen eigenlijk nog een psychedelicum, of meer gewoon een antidepressivum? Ik neig zelf een beetje naar het eerste, heb dan ook sterke twijfels of dit echt mensen gaat genezen i.p.v. een vervangende chronische medicatie gaat bieden. Maar ben benieuwd waar het naar toe gaat :)

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users