Jump to content

Photo

Testen, zuiverheid en percentages

• Please log in to reply
37 replies to this topic

#1 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7682 posts

Posted 29 October 2012 - 03:59 PM

Vraagje over de meest voorkomende verschijningsvormen van (straat)speed: is dat 't HCl-zout? Of het sulfaat?

En dan nog een intelligente vraag: als je de puurheid van amfetamine test, is het dan gangbaar om het gewicht van het hele molecuul te meten, of alleen van 'amfetamine'?

Volgens mijn eigen berekening is de maximale purity van amfetamine-hcl namelijk 79% (en voor MDMA zou het dan 84%) zijn. Wordt dat inderdaad zo berekend, of slaat het nergens op, om het op die manier te doen?

Thanks! :)

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#2 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 29 October 2012 - 06:21 PM

DHPedia - Vrije Base/Zout verhoudingen

Je berekening kloppen in ieder geval ;)

En volgens mij als je je amfetamine laat testen bij de testservice, dan meten ze de hoeveelheid 'amfetamine' en beschouwen het zout als een onzuiverheid. Wat aan de ene kant wel logisch is, want 50 mg amf-HCl is meer amf dan 50 mg amf-sulfaat, maar helaas vergeten ze er vaak bij te vertellen dat de onzuiverheid voor grotendeels gewoon het tegen ion is.. Wat ik persoonlijk dan wel weer jammer vind.

Ik heb begrepen dat amf-sulfaat vaker voorkomt dan amf-HCl, omdat de HCl hygroscopisch zou zijn, maar dat zou iemand anders even moeten bevestigen, want zeker weten doe ik dat niet. MDMA komt volgens mij wel vaker als HCl-zout voor, maar ook dat weet ik niet zeker..

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#3 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7682 posts

Posted 29 October 2012 - 09:39 PM

Heej, die info hoopte ik eigenlijk te vinden op de Amfetamine-pagina. Nice. Ik mis nog de verschillende zouten van mescaline trouwens, die zijn best wel relevant in de echte praktijk.

Overigens dacht ik ook te weten dat amf-hcl hygroscopisch is, maar of dat betekent dat het sulfaat-zout vaker voorkomt? Dunno.

Zuiverheid is maar een tricky begrip, dus?

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#4 serodopa

serodopa

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 27 posts

Posted 29 October 2012 - 10:45 PM

zoutvormen worden in farmacie NOOIT gebruikt om "zuiverheid" uit te drukken, om begrijpelijke redenen
HCL-zout is geen verontreiniging in bv MDMA.HCl, je kan perféct 99.5% zuivere MDMA.HCl kopen, zoals je ook perfect 99.5% zuivere MDMA base kan aankopen.
In 1 gram zuiver MDMA-zout zit natuurlijk niet dezelfde absolute hoeveelheid MDMA dan in 1 gram zuivere base.

Zuiverheid van amfetamines (en de meeste drugs trouwens) wordt meestal uitgedrukt als "¨gehalte in base", net omdat deze kunnen voorkomen als verschillende zouten,
met een verschillende moleculaire massa.

On topic: amfetamine komt in de overgrote meerderheid van de cases voor als sulfaat, HCl-zout is minder gekend, net omwille van het hygroscopisch karakter.

#5 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 30 October 2012 - 10:34 AM

Heej, die info hoopte ik eigenlijk te vinden op de Amfetamine-pagina. Nice. Ik mis nog de verschillende zouten van mescaline trouwens, die zijn best wel relevant in de echte praktijk.

Goed punt & goed punt.. :)

Mochten er meer verzoeken zijn, dan hoor ik die ook wel

@Serodopa: Weet jij dan toevallig of MDMA ook vaker als sulfaat voorkomt, want hiervan had ik begrepen dat de HCl vaker voorkwam en de reden was dat deze meer crystalline is dan het sulfaat zout en dus makkelijker te herkristaliseren, maar ook dit is speculatie. Graag bevestiging, voor dat ik een mythe help verspreiden.. :)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#6 serodopa

serodopa

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 27 posts

Posted 30 October 2012 - 03:23 PM

poel: je redenering is correct

MDMA komt in 99% van de gevallen voor als het HCl zout, omdat het makkelijk en goedkoop aan te maken is, niet echt hygroscopisch is, en je - na omkristalliseren - idd mooie kristallen krijgt.

Maar in theorie is het perfect mogelijk om MDMA-sulfaat of andere zouten te maken.
Het ding met zouten is: sommige zouten zijn mooie witte poeders (bv MDMA.HCl), andere zouten zijn een kleverig goedje, etc...

Kort antwoord: voor MDMA geldt: HCl-zout :-)

#7 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 283 posts

Posted 30 October 2012 - 05:57 PM

Maar als mijn Amfetamine test uitslagen dus boven de 58% zijn, gaat het om een Hcl zout?

Ik dacht altijd dat Amfetaminesulfaat maximaal 73% kon zijn?

#8 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 30 October 2012 - 08:41 PM

73% amfetamine sulfaat is mogelijk, maar dan heb je twee amfetamine moleculen per sulfaat zout.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#9 serodopa

serodopa

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 27 posts

Posted 30 October 2012 - 08:52 PM

en nogmaals, zuiverheid wordt (meestal) uitgedrukt in % base per gram poeder

Nexus: aan het gehalte kan je NIET afleiden over welk zout het gaat. Je kan bv perfect een poeder hebben dat 100% amfetaminesulfaat is.
Maar, er is NOG NOOIT een poeder geanalyseerd dat enkel 100% amfetamine (in welke vorm ook) bevat. Nooit.
Illegale labo's doen NOOIT de moeite om hun speed op dit niveau te krijgen. Daarvoor is (meestal) chromatografie voor nodig.

In legale labo-omstandigheden kan het natuurlijk wel, dan kan je bv 99.5% amfetaminesulfaat in een poeder krijgen
(wat dus overeenstemt met +-70% amfetamine-base, ben te lui om de verschillen in moleculair gewicht te gaan opzoeken en om te rekenen)

#10 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 283 posts

Posted 30 October 2012 - 09:57 PM

Nexus: aan het gehalte kan je NIET afleiden over welk zout het gaat.

Ik baseer dat op deze link van dhpedia zelf. En aangezien ik meestal lees en hoor over amfetamine sulfaat 73%.

#11 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 30 October 2012 - 11:03 PM

Ik ben bang dat een aantal dingen door elkaar gehaald worden.

Amfetamine sulfaat kan inderdaad (bijna) 100% zuiver zijn, en aangezien er 2 amfetamine moleculen per sulfaat molecuul aanwezig kunnen zijn is het percentage amfetamine in 100% zuivere amfetamine sulfaat dus 73.4%.

Zover ik weet geven ze bij de test-service het percentage amfetamine. Dus bijvoorbeeld ipv dat ze zeggen dat je 85% zuivere amfetamine sulfaat hebt, zullen ze zeggen dat je 62% amfetamine hebt.

Blijkbaar zeggen ze in sommige gevallen dus wel dat de rest niet psychoactieve is, maar dat werkt verwarrend, want bedoelen ze dan het zout of versnijdingsmiddelen of bijproducten uit de reactie of iets dat ze niet kunnen analyseren. Want niet psychoactief betekend niet direct dat het onschadelijk is.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#12 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7682 posts

Posted 30 October 2012 - 11:07 PM

zoutvormen worden in farmacie NOOIT gebruikt om "zuiverheid" uit te drukken, om begrijpelijke redenen
HCL-zout is geen verontreiniging in bv MDMA.HCl, je kan perféct 99.5% zuivere MDMA.HCl kopen, zoals je ook perfect 99.5% zuivere MDMA base kan aankopen.
In 1 gram zuiver MDMA-zout zit natuurlijk niet dezelfde absolute hoeveelheid MDMA dan in 1 gram zuivere base.

Makes sense, maar ik denk dat er verwarring ontstaat omdat de meeste mensen hun dope laten testen in test-services, die (naar mijn weten althans) wel dingen zeggen als maximaal 73% zuiver.

Zuiverheid van amfetamines (en de meeste drugs trouwens) wordt meestal uitgedrukt als "¨gehalte in base", net omdat deze kunnen voorkomen als verschillende zouten, met een verschillende moleculaire massa.

Even voor mijn eigen begrip: daarmee bedoel je dat zuiverheid toch wordt uitgedrukt in, bijvoorbeeld, "amfetamine-gehalte in base", dus als je bij een testpunt amfetamine-sulfaat inlevert, men je vertelt hoeveel % van jouw sample de pure base was - en zouten dus niet worden meegeteld. Snap ik dat goed?

On topic: amfetamine komt in de overgrote meerderheid van de cases voor als sulfaat, HCl-zout is minder gekend, net omwille van het hygroscopisch karakter.

Check. Thanks voor de uitgebreide uitleg! :)

Thank you, the mdgt.

#13 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 30 October 2012 - 11:08 PM

hoezo is het dan niet 66,6% als het 2 op 1 is?
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#14 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7682 posts

Posted 30 October 2012 - 11:09 PM

Ik ben bang dat een aantal dingen door elkaar gehaald worden.

Amfetamine sulfaat kan inderdaad (bijna) 100% zuiver zijn, en aangezien er 2 amfetamine moleculen per sulfaat molecuul aanwezig kunnen zijn is het percentage amfetamine in 100% zuivere amfetamine sulfaat dus 73.4%.

Zover ik weet geven ze bij de test-service het percentage amfetamine. Dus bijvoorbeeld ipv dat ze zeggen dat je 85% zuivere amfetamine sulfaat hebt, zullen ze zeggen dat je 62% amfetamine hebt.

Blijkbaar zeggen ze in sommige gevallen dus wel dat de rest niet psychoactieve is, maar dat werkt verwarrend, want bedoelen ze dan het zout of versnijdingsmiddelen of bijproducten uit de reactie of iets dat ze niet kunnen analyseren. Want niet psychoactief betekend niet direct dat het onschadelijk is.

Ah, dat was inderdaad het antwoord op mijn vraag. Met andere woorden, de testservices maakt het eigenlijk nodeloos ingewikkeld. Aangezien de meeste mensen gewend zijn om bijvoorbeeld 30 mg. speed te nemen, en niet 24 mg. pure amfetamine. Needlessly confusing, if I may say so. Ik zal ze d'r eens op aanspreken.

Thank you, the mdgt.

#15 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 30 October 2012 - 11:21 PM

Met andere woorden, de testservices maakt het eigenlijk nodeloos ingewikkeld.

Gemengde gevoelens hier, aan de ene kant maken ze het inderdaad onnodig 'onoverzichtelijk', maar aan de andere kant, het effect van je 'speed' komt wel (grotendeels) van het percentage amfetamine-(base) in je sample, dus door te vertellen hoeveel amfetamine je hebt, kan de gebruiker wellicht beter inschatten hoeveel hij moet nemen voor gewenst effect.

Echter weegt de gemiddelde 'speed'-gebruiker zijn amfetamine sowieso niet af, zelfs als hij al de moeite heeft genomen deze te laten testen. En het is overigens vrij eenvoudig om te achter halen welk zout het betreft, mits de sample relatief zuiver is, dus het zou in die gevallen zonder meer een toegevoegde waarde zijn als ze kunnen vertellen welk zout je hebt. Maar we moeten ook niet vergeten dat dit een gratis service is en ik weet verder ook niet welke technieken ze tot hun beschikking hebben..

En muffin, hoe kom je aan 66,6%? Bij mij is namelijk (2x135,21)/368,49x100=73,39

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#16 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 30 October 2012 - 11:36 PM

omdat ik geen reet van scheikunde af weet en 3 moleculen waarvan er 2 amfetamine zijn, mij 2/3 = 66,6% lijkt...

care 2 explain in a simple mans language?
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#17 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 30 October 2012 - 11:46 PM

Zal mijn best doen;

Amfetamine vrije base weegt: 135,21 g/mol
Zwavel zuur (=sulfaat) weegt: 98,08 g/mol

Dus als je twee amfetamine moleculen per 1 zwavel zuur molecuul hebt dan kom je op een totaal gewicht van 368,5 g/mol en aangezien je twee 2 maal amfetamine in dit 'complex' hebt zitten heb je dus in totaal 2x135,21=270,42 g/mol amfetamine, wat neer komt op 73,4%, want 270,42/368,5x100=73,4

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#18 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 31 October 2012 - 07:20 AM

heldere uitleg, ik snap t. had er niet bij stil gestaan dat de molecules natuurlijk verschillend wegen :beuk:

#19 serodopa

serodopa

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 27 posts

Posted 31 October 2012 - 11:11 AM

Poel: bedankt :-)
Voor dit soort dingen heb ik de tijd niet, jammer genoeg.

Maar gehaltes uitdrukken als base is eigenlijk de enige manier om vergelijking tussen verschillende stalen (en verschillende landen, en verschillende labo's) mogelijk te maken.
Dit zijn standaardpraktijken in scheikunde, als de test-services ook nog eens moeten gaan bepalen welk zout het juist is, lopen de kosten al snel énorm uit de hand...

#20 DutchPassion

DutchPassion

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 288 posts

Posted 31 October 2012 - 09:40 PM

En toch blijf ik versteld staan van de kennis die hier op 't forum rondhangt! :) :duimpje:

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users