Jump to content

Photo

Oliver Sacks - HallucinationsNieuw boek

• Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Molly

Molly

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 05 November 2012 - 08:24 PM

Morgen verschijnt een nieuw boek van Olivar Sacks over verschillende soorten hallucinaties, waaronder degene opgewekt door psychedelica.
Tof dat een best-selling auteur er eens over schrijft. Ben zelf erg benieuwd!

Oliver Sacks - Hallucinations

Have you ever seen something that wasn’t really there? Heard someone call your name in an empty house? Sensed someone following you and turned around to find nothing?

Hallucinations don’t belong wholly to the insane. Much more commonly, they are linked to sensory deprivation, intoxication, illness or injury. People with migraines may see shimmering arcs of light or tiny, Lilliputian figures of animals and people. People with failing eyesight, paradoxically, may become immersed in a hallucinatory visual world. Hallucinations can be brought on by a simple fever or even the act of waking or falling asleep, when people have visions ranging from luminous blobs of color to beautifully detailed faces or terrifying ogres. Those who are bereaved may receive comforting “visits” from the departed. In some conditions, hallucinations can lead to religious epiphanies or even the feeling of leaving one’s own body.

Humans have always sought such life-changing visions, and for thousands of years have used hallucinogenic compounds to achieve them. As a young doctor in California in the 1960s, Oliver Sacks had both a personal and a professional interest in psychedelics. These, along with his early migraine experiences, launched a lifelong investigation into the varieties of hallucinatory experience.

Here, with his usual elegance, curiosity, and compassion, Dr. Sacks weaves together stories of his patients and of his own mind-altering experiences to illuminate what hallucinations tell us about the organization and structure of our brains, how they have influenced every culture’s folklore and art, and why the potential for hallucination is present in us all, a vital part of the human condition.

#2 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 05 November 2012 - 11:30 PM

komt ie ook in het nederlands?
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#3 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 06 November 2012 - 10:26 AM

Sterker nog, in het Nederlands is het boek al een tijdje verkrijgbaar.

Wel jammer dat mijn lijst met boeken die ik nog wil lezen sneller groeit dan ik lees, er zijn nog zoveel interessante boeken die ik nog wil lezen...
The wisest mind has something yet to learn

#4 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 06 November 2012 - 09:05 PM

Deze staat ook op mijn lijstje.
Nog nooit wat van Oliver Sacks gelezen, maar hoorde dat hij erg goed en toegankelijk kan schrijven. Dus ben benieuwd!

#5 Forkbender

Forkbender

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1753 posts

Posted 06 November 2012 - 09:25 PM

Sterker nog, in het Nederlands is het boek al een tijdje verkrijgbaar.

Sterker nog, de Engels is ook al een dikke anderhalve week uit.
The mind is a jungle.

#6 Molly

Molly

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 06 November 2012 - 09:32 PM

Vreemd, op zijn eigen homepage staat dit:

His newest book, Hallucinations, will be published November 6, 2012.
Oliver Sacks

Iemand die hem al gelezen heeft?

#7 Forkbender

Forkbender

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1753 posts

Posted 06 November 2012 - 09:47 PM

Was er aan begonnen toen de NLse uitkwam een paar weken terug, maar toen kwam ik iets anders tegen waar ik meer zin in had. Ben niet zo'n fan van zijn anecdotische stijl, geloof ik, maar ga het nog wel een keertje uitlezen.
The mind is a jungle.

#8 SuperFunker

SuperFunker

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 634 posts

Posted 07 November 2012 - 08:51 AM

Heb t liggen, maar ben er nog niet aan begonnen. Zijn andere boeken heb ik altijd met veel plezier gelezen. Al moet je je er soms wel een beetje door heen worstelen.

#9 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5413 posts

Posted 07 November 2012 - 01:10 PM

Goede schrijver, enkel 'migraine' heb ik maar half gelezen omdat 't sja ... is ook niet echt interessant :)
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#10 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 10 November 2012 - 04:27 PM

Goede schrijver, enkel 'migraine' heb ik maar half gelezen omdat 't sja ... is ook niet echt interessant :)

Migraine vond ik ook niet zo boeiend maar toen ik er wat meer over leerde wel meer.

Bij een grote groep mensen die lijdt aan migraine wordt de hoofdpijn namelijk voorafgegaan door migraine aura. Bij migraine aura kan je rare dingen gaan zien die best wel overeenkomsten vertonen met wat je tijdens een trip kan zien (site over migraine & aura). Daarbij lijken triptanen en ergotamines die worden gebruikt bij de behandeling van migraine qua structuur heel veel op psilocybine en LSD, ergotamine is geloof ik zelfs een voorloper in de synthese van LSD. Ook wordt de 'pijn pathway' bij migraine wel verondersteld te overlappen met die van cluster hoofdpijn. En mensen met cluster hoofdpijn schijnen weer langdurige verlichting van hun klachten te ervaren na het gebruik van psilocybine en LSD. Mogelijk is er dus wel iets van overlap tussen het neurobiologisch werkingsmechanisme van migraine en (serotonerge) psychedelica.Kan nog best interessant worden! :laugh:

#11 Forkbender

Forkbender

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1753 posts

Posted 11 November 2012 - 11:01 AM

Was er aan begonnen toen de NLse uitkwam een paar weken terug, maar toen kwam ik iets anders tegen waar ik meer zin in had. Ben niet zo'n fan van zijn anecdotische stijl, geloof ik, maar ga het nog wel een keertje uitlezen.

Heb het hoofdstuk over zijn ervaring met bewustzijnsveranderende middelen gelezen en hoewel het voor de leek misschien nog wel interessant is, vond ik het totaal oppervlakkig. Het hele boek leest een beetje als een aaneenschakeling van ervaringen van mensen die dingen zien/horen/voelen die er niet zijn zonder echt in te gaan op de onderliggende mechanismen (of ze nu fysiek, psychologisch of zelfs cultureel zijn). Beetje teleurstellend. Hou het nu maar voor gezien.
The mind is a jungle.

#12 Claviceps

Claviceps

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 166 posts

Posted 15 November 2012 - 09:22 PM

The highly regarded neurologist, psychologist and author Oliver Sacks has released a podcast with the New Yorker and a video on his blog (embedded below), describing some of his experiences with cannabis, amphetamines and LSD. In the podcast Sacks describes the inspiration and insights he gained from using the drugs, including the effect on his writing and the increase in his ability to be empathic with patients, but in the video Sacks issues a stark warning in which he describes amphetamines as "the most dangerous drugs physiologically" due to the powerful impact on the reward pathway and the cardiovascular system.

[Source]

Podcast met Oliver Sacks: http://www.newyorker...iver-sacks.html of rechtstreeks op Soundcloud.
YouTube clipje:

Heb het hoofdstuk over zijn ervaring met bewustzijnsveranderende middelen gelezen en hoewel het voor de leek misschien nog wel interessant is, vond ik het totaal oppervlakkig. Het hele boek leest een beetje als een aaneenschakeling van ervaringen van mensen die dingen zien/horen/voelen die er niet zijn zonder echt in te gaan op de onderliggende mechanismen (of ze nu fysiek, psychologisch of zelfs cultureel zijn). Beetje teleurstellend. Hou het nu maar voor gezien.

Dat klopt inderdaad, net zoals veel van zijn andere boeken gaat het over zijn eigen ervaringen enig sinds geïnterpreteerd door zijn wetenschappelijke bril. Als je op zoek bent naar een wetenschappelijke uiteenzetting van drugs is dit boek inderdaad niet het juiste.

“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”

#13 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7693 posts

Posted 19 January 2013 - 04:15 PM

Ben niet zo'n fan van zijn anecdotische stijl, geloof ik, maar ga het nog wel een keertje uitlezen.

Helemaal mee eens. Ik heb al zijn boeken altijd al matig geschreven / slecht vertaald gevonden, en dit boek is geen uitzondering. Véél te anekdotisch inderdaad, lange citaten met af en toe heel snel uitgelegd hoe bepaalde breinmechanismen werken, zonder dat het echt duidelijk wordt wat er precies aan de hand is. Dat hoofdstuk over psychedelica had ik al een keer in The New Yorker gelezen en is wel echt leuk leesvoer, maar de rest valt me eigenlijk best tegen...

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users