Jump to content

Photo

Bittere LSDoorzaak?

• Please log in to reply
21 replies to this topic

#21 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2455 posts

Posted 14 October 2012 - 01:56 PM

Wat is er zo giftig aan tonerpigmenten?

#22 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 15 October 2012 - 12:21 PM

Oh, excuus, nu ik wat verder zoek op m'n werk blijkt dat wel mee te vallen inderdaad. Ik werk op een plek waar uitsluitend eigenschappen van inkjet-papier, inkjet-inkten en offset technieken etc onderzocht worden, dus toner weet ik niet zoveel van. Vroeger bevatte het wel pyrrool, maar nu moet toner-bedrukt papier aan veel strengere eisen voldoen. Alleen als (fijn)stof is het nog gevaarlijk.

Maar de bittere smaak van een zegel kan zeker wel afhangen van de gebruikte inkt, "merk" inkjet-inkt is echt ongelofelijk bitter terwijl goedkopere inkt die geen retentie/anti-bleeding agents bevat bijvoorbeeld veel minder smaak zal hebben (wanneer je bijvoorbeeld "huismerk" inkt koopt bij de supermarkt). Overigens kreeg ik hier ook net te horen dat sommige inkten zoals die in fineliners, viltstiften en goedkopere inkjet-inkt het giftige pigment/glossing agent p-Anisidine kan bevatten, en dat niet alle fabrikanten even streng controleren op zware metalen.
De inkt waar ik mee werk wordt gebruikt door enkele grote printerfabrikanten en kun je in principe liters van drinken, maar die garantie is dus ook niet universeel van toepassing op alle inkten.

Als je zelf zegels zou willen maken, kun je het beste aquarelpapier van 100% ongebleekte/opwittervrije cellulose gebruiken met een hoog gramgewicht, en het gewoon simpelweg niet bedrukken. Als je er toch iets op wil drukken, zou je het beste 1% NaCl oplossen in E133/E127/E102 (CMY, bij benadering) en cephalopod inkt (K), en injecteren in een leeg of met demiwater uitgespoeld inkjet patroon, en daarmee afdrukken. Hier hebben ze dat eens toegepast voor tests om foto's af te drukken op voedsel.
Verbing weirds language.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users