Wat mij opgevallen is, is dat er 2 veelvoorkomende soorten (straat-)amfetamine zijn, met verschillend effect op de gemoedstoestand.
Ik maak onderscheid tussen 'praktische speed' en 'happy speed'. Zoals op dit moment bijvoorbeeld, heb ik 2 verschillende porties liggen. Ze hebben praktisch dezelfde geur, maar de een geeft enkel een verhoogde hersenactiviteit / hartslag , terwijl de ander een heerlijk euforisch effect geeft, naast deze 2 basiswerkingen.
--
De 'happy' variant geeft het gevoel alsof de zon altijd schijnt bovenin je hoofd. Je raakt helemaal in je element en voelt je 'on top of the world'. De lucht ziet er mooier uit, en mijn sociale behendigheden worden zwaar versterkt, gewoon simpelweg omdat ik me helemaal in mijn element voel. Voor mijn gevoel stijgt mijn hartslag hier ook minder door.
Wanneer deze amf (in redelijk pure vorm) opdroogt, wordt het meestal een wit-gelig-gekleurd hard steen-achtig geheel, met een redelijke hardheid (als bij was of kaarsenvet in vaste vorm, iets harder..). Kan met een mesje afgeschraapt worden. Brandt iets minder hard in de neus.
--
De 'praktische' variant daarentegen is meer vergelijkbaar (eigenlijk bijna gelijk) met dextro-amfetamine, wat je als volwassene met AD(H)D als alternatief voor Ritalin mag gebruiken (aanrader voor velen! minder 'coke-achtig'-effect +meer dopamine afgifte ipv terugopname-blokkering). De eetlust wordt minder onderdrukt, en sterker nog : ik kan er mee in slaap vallen (ondanks dat mijn hartritme dan nog steeds veel te hoog ligt en ik regelmatig wakker wordt). Het werkt wel net zo concentratie-verhogend, maar niet op de 'prettige' manier.
Deze speed is meestal spierwit, en blijft ook zo na opdroging. Korrelige structuur, ook niet-versneden. Brandt bij hoge puurheid nog harder dan de 'happy' variant. Geur nagenoeg hetzelfde.
---------------------
Ter extra informatie: speed geeft bij mij geen uiterlijke kenmerken als klappertanden, bekkentrekkerij, overdreven droge mond or grote pupillen, hoe veel ik ook tot mij neem. Ook kan ik er redelijk bij eten, wat bij anderen vaak onmogelijk lijkt.
Hoe cru het ook klinkt : amfetamines maken deel uit van mijn leven.
Aan iemand die geen ADHD heeft of er van dichtbij mee te maken heeft, is dit niet goed uit te leggen of juist te ver(ant)woorden.
Amfetamine is in principe niet slopend. De meestal bijkomende levenstijl en niet in-achtneming van verschil in lichaamsfuncties en-signalen wel.
(behalve natuurlijk dat je lever er niet blij mee is, zoals bij bijvoorbeeld ook alcohol het geval is)
---------------------
Methamfetamine is niet in het spel overigens. Deze heb ik 2 maal gehad, en gaf een veel heftiger psychische reactie. Meth is itt tot 'gewone' amph wel schadelijk voor de hersenen, maar is (gelukkig?) niet veel te vinden in NL.
Ik ben ervan overtuigd dat mensen met veel speed-ervaring dit verschil in soorten ook opgemerkt hebben.
Maar kan iemand het verklaren, in chemische zin ?

sorry t is een beetje een lang verhaal geworden, maar das mijn manier om iets duidelijk neer te zetten zonder een off-topic discussie te starten ...