Jump to content

Photo

San Pedro gebrokenWat te doen?

• Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 12 July 2012 - 10:12 PM

Oh nee, mijn San Pedro is geknakt! Een huiskamerlijke dans met een vriendin bleek nogal zuur voor mijn kaktus. Een dread vloog in de rondte en haakte zich vast in de kaktus waarna hij me pot en al op de grond derderde, met als gevolg:

Posted Image

Posted Image

Wat te doen?

Is het stuk groot genoeg om op te eten, of zijn beide delen nog te redden, door het afgebroken stuk weer worrtel te laten schieten, en het stompje verder te laten groeien?
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#2 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5413 posts

Posted 12 July 2012 - 10:24 PM

lol. Snij het een beetje met een mes zodat het vlak is. Je kan de afgebroken stengel op wat krantenpapier ergens opzij leggen en na paar weken zou die al wat wortel moeten beginnen schieten, dan kan ie weer in de grond.

Is mij ook al paar x overkomen :)
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#3 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9418 posts

Posted 12 July 2012 - 10:32 PM

Hehe, prutser.

Dat dunne topje er af snijden, wachten tot het droog is geworden (duurt 2-3 dagen ofzo) en in een nieuwe pot steken.

Dat middenstuk gewoon opeten dan maar :P

#4 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 12 July 2012 - 10:44 PM

ik ben ook voorstander van opeten :) die dingen schieten idd heel makkelijk weer wortels... dus je kunt alle kanten op :)
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#5 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 12 July 2012 - 10:49 PM

Hehe, prutser.

Dat dunne topje er af snijden, wachten tot het droog is geworden (duurt 2-3 dagen ofzo) en in een nieuwe pot steken.

Dat middenstuk gewoon opeten dan maar :P

Hmm, het topje weer opkweken, en het middenstuk opeten, klinkt wel goed eigenlijk. Is zo een stuk genoeg voor 1 iemand?

Kan het stuk dat nog in de grond zit ook gewoon verder groeien?

Ik heb gelukkig nog cactus grond liggen.

#6 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6385 posts

Posted 13 July 2012 - 07:06 AM

Van wat je op de foto ziet, ziet het er zeker uit als genoeg voor 1 persoon. Maar je kan altijd een betere indactie krijgen door het stuk te wegen. Als je hem heel recent water hebt gegeven zal die natuurlijk wat zwaarder zijn, houdt daar rekening mee.

En eet smakelijk. :D

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#7 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 13 July 2012 - 09:07 AM

moest ik jou zijn zou ik mijn cactus toch ergens in een broeikas zien te krijgen, hij ziet er nogal magertjes uit en krijgt waarschijnlijk niet genoeg zonlicht aan de nieuwe groei te zien. Mijn sp's zijn ongeveer 4 keer zo dik. En om stevig callus te krijgen dat bestand is tegen fungi infecties toch zeker een week of 2 laten drogen.

Hier is een link die je kan helpen:

How to root a columnar cactus
omgekeerd gaat ook

#8 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 13 July 2012 - 12:40 PM

Ik heb het topje er af gesneden om opnieuw op te kweken, het middenstuk ligt nu apart. Ik heb alleen de komende paar weken geen tijd om hem op te eten. Kan ik hem gewoon laten liggen? Nu hij nog lekker sappig is, is het nog best goed te eten op zich. Als het indroogt nog steeds? Over 2 weken ofzo kan ik hem wellicht opeten namelijk.

Het stuk dat nog in de grond zit, moet ik dat geen water geven tot het weer opkomt?

#9 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9418 posts

Posted 13 July 2012 - 12:45 PM

Kan best een paar weken blijven liggen hoor (zou 'm wel in het donker leggen). Droogt maar nauwelijks in, alleen de uiteinden eigenlijk.

Ik had een iets groter stuk (zo'n 40cm) ruim een half jaar laten liggen (denk wel bijna 10 maanden trouwens) en toen pas verwerkt tot soep/prutje.
Was echt mega sterk en kon maar 2/3 van de drank op krijgen.
(heb ergens nog foto's, zal er eens een log van maken)

#10 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 13 July 2012 - 01:02 PM

Die dingen drogen inderdaad echt bizar langzaam. Heb hier al 6 maanden twee stukken San Pedro op een plank liggen, en ze zien er nog altijd uit alsof ze zo weer verder groeien als ik ze in wat aarde zet.

Misschien een beetje off-topic, maar je kunt ook prima thee trekken van San Pedro hè? Zo bereidt een sjamaan die ik ken dat in ieder geval vrij vaak. Ik weet niet hoeveel actieve stoffen je dan weggooit, maar ik heb meerdere malen een thee gedronken van gedroogde stukjes San Pedro die een paar uur waren meegekookt, en dat werkte nog best goed en is ook nog best te drinken.
The wisest mind has something yet to learn

#11 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 13 July 2012 - 02:25 PM

ik denk dat je cactus best in schijfjes snijdt als je hem wil laten drogen
omgekeerd gaat ook

#12 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9418 posts

Posted 13 July 2012 - 02:26 PM

^ dreadmanneke zegt juist dat hij 'm niet wil drogen.

#13 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7690 posts

Posted 13 July 2012 - 03:06 PM

Ik heb die van mij laatst ook vernield. Is het belangrijk dat ik 'm aan beide kanten recht afsnijd? Of kan ik 'm ook zo gewoon laten hangen? (hij hangt nog middels een klein draadje vast aan het onderstuk :P )

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#14 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 13 July 2012 - 04:48 PM

je kunt hem ook laten drogen door hem op piepschuim te leggen (gewoon ter info, ik begrijp dat hij dat net wil...), dat schijnt sneller te gaan, heb ik me laten vertellen...
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#15 shroomie

shroomie

Silent one

• Members
  • 8 posts

Posted 06 September 2012 - 10:48 PM

needs more ducttape

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users