Jump to content

Photo

Houdbaarheid paddestoelen & truffels

• Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7701 posts

Posted 09 July 2012 - 11:50 AM

Howdy-diddles DHP-ers,

Volgens mij was er al ooit een topic over het bewaren van paddestoelen, maar ik kon 'm niet vinden en het is ook best handig om er een speciaal topic over te hebben.

Mijn ervaringen met het bewaren van zowel verse als gedroogde paddestoelen en/of truffels zijn niet bijster goed. Afgelopen weekend had ik twee vacuum zakjes truffels uit de diepvries gehaald (lagen er een paar maanden in, daarvoor een tijdje in de koelkast, dus koud en donker en vacuum bewaard) en die deden helemaal niks meer.

Nog langer geleden heb ik meerdere soorten kurkdroge shrooms, die op kamertemperatuur in een plastic zakkie in mijn kast hadden gelegen, geprobeerd en ook met zeer weinig tot nul effect. Grrrr is dat. Kan me herinneren dat het Ps. cubensis en cyanescens waren.

Hoe irritant is dat? Waar moet je het meest op letten als je paddestoelen goed wilt bewaren? Eerst snel drogen, daarna in een afgesloten bakkie in je diepvries doen ofzo? 'Natte' truffels in de diepvries was dus geen succes.

Wat zijn jullie tips? Waar zijn paddestoelen het gevoeligst voor (licht, warmte, lucht?) en hoe lang kan je ze volgens jullie maximaal bewaren?

Thanks! (:

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#2 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 09 July 2012 - 12:05 PM

Als je shrooms langer wilt bewaren, dan is ze goed drogen absoluut het eerste wat je moet doen!!

En zodra ze goed droog zijn, zorgen dat ze donker en goed droog liggen. Koud is een pre, maar geen noodzaak (in mijn ervaring).
Mocht je ze in de vriezer bewaren, dan is vacuum zeker aan te raden, want anders kan het nog steeds vocht aan trekken.

Paddestoelen goed drogen gaat het beste in een zelfgemaakt kastje/doosje met een computerfan die er overheen blaast. Laat ze daar een dag of twee onder en ze zijn kurkdroog. Mocht je geen zin hebben om zo'n ding in elkaar te knutselen, dan moet je zorgen dat ze op een goed geventileerde plek liggen, liefst in het donker.

Persoonlijk vermoed ik dat shrooms het meest kwetsbaar zijn als ze op een vochtige lichte plek liggen. 25 graden is opzich niet zo'n probleem zolang licht en vocht geen invloed kunnen hebben..

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#3 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9431 posts

Posted 09 July 2012 - 12:16 PM

Hmmm, in mijn ervaring werkt het drogen van Ps. cyanescens en vervolgens droog en donker bewaren erg goed.
Psilocybine is behoorlijk stabiel en deze soort bevat voornamelijk deze stof. Psilocine oxideert behoorlijk snel en cubensis verliest daarom veel van de sterkte.

#4 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 09 July 2012 - 07:36 PM

VacuVin Coffee/Cereal bakken werken errug goed.

Eerst drogen in een dessicator is aan te bevelen. Grote ovenschaal met goed werkende silicagel korrels, kleiner schaaltje of vergiet met paddestoelen er op, deksel er op, silicagel zuigt vocht uit de lucht waardoor paddestoelen heel snel drogen (in een paar uurtjes klaar).

Dan lichtdicht verpakken (maar niet luchtdicht), in zo'n tupperware bak, vacuum zuigen, evt in koelkast.

Helaas was m'n vorige oogst dus te groot om zo te bewaren (750 gram gedroogd), maar na een jaar was de overgebleven 20-30 gram in de tupperware bak nog prima te consumeren.
Verbing weirds language.

#5 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 09 July 2012 - 08:46 PM

Dan lichtdicht verpakken (maar niet luchtdicht)

pardon?
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#6 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 09 July 2012 - 10:14 PM

Anders heb je een ballonnetje vol lucht in je vacuüm box wanneer je de lucht er uit trekt...
Verbing weirds language.

#7 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 09 July 2012 - 10:26 PM

maar... hoe verpak je iets lucht dicht zonder het lucht dicht te verpakken? are you dividing by zero???
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#8 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9431 posts

Posted 09 July 2012 - 10:34 PM

licht-dicht

#9 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 09 July 2012 - 11:41 PM

ach kijk eens aan, misschien toch een dyslexie test laten afnemen :(

#10 psylo-freak

psylo-freak

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 46 posts

Posted 18 September 2014 - 09:37 PM

heb psylo's van vorig jaar april gedroogd en opgeborgen in een niet lucht dicht zakje in een kast...nou gister deden ze het prima na een jaar te zijn bewaard.

nieuwe lichting is ook al droog

liever vaag voor mijn omgeving, dan een open boek en doorzichtig.

#11 tikkellord

tikkellord

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 38 posts

Posted 10 October 2014 - 09:44 AM

Ik ben nog bezig paddo's uit maart 2013 te verorberen en deze doen het uitstekend. 

Heb ze middels droogkorrels in een afgesloten bak gedroogd (de verse paddo's op een roostertje een paar cm boven die korrels gelegd. Binnen 2 dagen waren ze kurkdroog.

Het is belangrijk dat ze echt kurkdroog zijn, dat ze niet meer kunnen buigen en dus breken, miniscule beetjes vocht kunnen de paddo's alsnog verpesten natuurlijk. 

Ik bewaar ze verder in zo'n vriesbakje met op de bodem nog wat droogkorrels, laagje pleepapier erop en het bakje afsluiten. 

Vriezen kan waarschijnlijk best maar gaat naar mijn idee best vaak mis, daarnaast, mocht je eens een stroomuitval of gewoon een kapotte vriezer hebben, dan zijn de rapen gaar natuurlijK!

Once you get the message, hang up the phone

#12 J0rrit

J0rrit

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 48 posts

Posted 19 October 2014 - 09:25 PM

Iemand ervaring met gedroogde paddos die meer dan 2 jaar oud zijn? Goed bewaard, donker, redelijk luchtdicht en op een droge plek (in sluitzakjes van de AH, dan in een 'luchtdicht' doosje van de AH, dan in een geldkluisje, en dan in een donkere kast? Kun je er ziek van worden?

#13 Mitrapars

Mitrapars

Silent one

• Members
  • 14 posts

Posted 09 November 2014 - 08:35 PM

Mijn ervaringen met het bewaren van zowel verse als gedroogde paddestoelen en/of truffels zijn niet bijster goed. Afgelopen weekend had ik twee vacuum zakjes truffels uit de diepvries gehaald (lagen er een paar maanden in, daarvoor een tijdje in de koelkast, dus koud en donker en vacuum bewaard) en die deden helemaal niks meer.

Waar moet je het meest op letten als je paddestoelen goed wilt bewaren? Eerst snel drogen, daarna in een afgesloten bakkie in je diepvries doen ofzo? 'Natte' truffels in de diepvries was dus geen succes.

Wat zijn jullie tips? Waar zijn paddestoelen het gevoeligst voor (licht, warmte, lucht?) en hoe lang kan je ze volgens jullie maximaal bewaren?

Dit is mijn methode (die naar mijn ervaring goed werkt):

Versnipper de paddo/truffel in zeer kleine stukjes en extraheer de psychoactieve stoffen door de boel een half uur lang in bijna kokend water (ca. 95 graden) te laten, onder af en toe roeren.

Filtreer het extract zodat je een bijna helder (ietwat troebel) water-extract overhoudt.

Laat de vloeistof afkoelen en vries dit in.

Op deze manier kan je het lange tijd bewaren.

Zorg dat je van te voren weet hoeveel je in het heet water heb gelegd, zodat je de gefiltreerde voeistof over verschillende glazen kunt verdelen, en in elke portie de juiste dosis hebt. Zo kun je voor elke reis simpelweg een glas uit de vriezer pakken.

#14 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 09 November 2014 - 09:29 PM

Denk dat het een goed idee is om de paddestoelen te verpulveren (alvorens goed te drogen), maar de waterextractie, daar heb ik mijn twijfels bij. Nu moet ik bekennen dat ik dit nooit geprobeerd heb. Wat versta jij onder "lange tijd bewaren"? Weken, maanden, jaren?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#15 Mitrapars

Mitrapars

Silent one

• Members
  • 14 posts

Posted 12 November 2014 - 08:31 PM

Denk dat het een goed idee is om de paddestoelen te verpulveren (alvorens goed te drogen), maar de waterextractie, daar heb ik mijn twijfels bij. Nu moet ik bekennen dat ik dit nooit geprobeerd heb. Wat versta jij onder "lange tijd bewaren"? Weken, maanden, jaren?

Ja sorry. Ik had eigenlijk moeten zeggen "langere tijd". Tot nu toe heb ik altijd alles binnen een haf jaar opgemaakt. Dus tot zo lang is het in elk geval houdbaar. Of het langer kan weet ik niet.

#16 Ayahuasquero

Ayahuasquero

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 444 posts

Posted 22 November 2014 - 09:52 AM

Iemand vertelde mij dat hij laatst nog stoeltjes op had uit aug 2013, leek niet veel mis mee te zijn. Die waren donker en redelijk droog bewaard.

They don't like my lifestyle..

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users