Jump to content

Photo

MDMA isomerenWaarom isomeren zo bepalend zijn?

• Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 dceas

dceas

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 50 posts

Posted 29 August 2004 - 02:16 PM

Isomeren zijn moleculen die op elkaar lijken, maar op een andere manier in elkaar zitten. Tot zover ik weet kan MDMA uit 2 isomeren opgebouwd zijn, de "S" en de "R" isomeer. Inprincipe zijn ze hetzelfde, allebei vormen ze MDMA, maar de structuur van deze 2 verschillen van elkaar. De isomeer die potenter zou zijn is de "S" isomeer, een potentere vorm van methamfetamine en amfetamine.

Nu zijn er methoden om MDMA te maken dat uiteindelijk 1 isomeer bevat, alleen zou dit een stuk duurder uitvallen.

Hieronder staan de verschillen tussen de effecten van MDMA die alleen bestaat uit de "S" of de "R" isomeer (bron: http://mdma.net/mdma.html);

(with 100 mg of the "R" isomer) "There were the slightest of effects noted at about an hour (a couple of paresthetic twinges) and then nothing at all. "

(with 160 mg of the "R" isomer) "A disturbance of baseline at about forty minutes and this lasts for about another hour. Everything is clear by the third hour. "

(with 200 mg of the "R" isomer) "A progression from an alert at thirty minutes to a soft and light intoxication that did not persist. This was a modest +, and I was at baseline in another hour. "

(with 60 mg of the "S" isomer) "The effects began developing in a smooth, friendly way at about a half-hour. My handwriting is OK but I am writing faster than usual. At the one hour point, I am quite certain that I could not drive, time is slowing down a bit, but I am mentally very active. My pupils are considerably dilated. The dropping is evident at two hours, and complete by the third hour. All afternoon I am peaceful and relaxed, but clear and alert, with no trace of physical residue at all. A very successful ++. "

(with 100 mg of the "S" isomer) "I feel the onset is slower than with the racemate. Physically, I am excited, and my pulse and blood pressure are quite elevated. This does not have the 'fire' of the racemate, nor the rush of the development in getting to the plateau. "

(with 120 mg of the "S" isomer) "A rapid development, and both writing and typing are impossible before the end of the first hour. Lying down with eyes closed eliminates all effects; the visual process is needed for any awareness of the drug's effects. Some teeth clenching, but no nystagmus. Excellent sleep in the evening. "

Ik vraag me af of er verschil zit tussen de MDMA van 10 a 15 jaar geleden tot de dag van vandaag als je kijkt naar de isomeren. Zou het niet zo kunnen zijn, dat MDMA "vroeger" grotendeels of alleen maar uit "S" isomeren zou bestaan? Ik hoor en lees dat er echt een duidelijk verschil zou zitten in het effect van toen en nu. Ook zou je toendertijd meer betalen dan wat je nu betaald (bijna niks), misschien dat dat de reden is waarom de kwaliteit gewoon beter was?

Ik denk persoonlijk dat niet uitmaakt of een pil nou 80mg of 140mg MDMA bevat, okee, er zit wel verschil tussen, maar toch denk ik dat de isomeren een grotere rol spelen in het effect wat MDMA geeft.

(correct me if i'm wrong)

dceas

#2 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 29 August 2004 - 03:04 PM

als aanvulling:
die text van mdma.net is uit de PiHKAL http://www.erowid.or...pihkal109.shtml

over dat de mdma/xtc vroeger vaak als "beter" wordt beschouwd lijkt me meer soort van nostalgie.
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#3 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 29 August 2004 - 03:27 PM

over dat de mdma/xtc vroeger vaak als "beter" wordt beschouwd lijkt me meer soort van nostalgie.

Toen deed men het ook niet elke week !! :)

#4 Blowmonkey

Blowmonkey

Guess who's back?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2018 posts

Posted 29 August 2004 - 04:22 PM

Ik vraag me af of er verschil zit tussen de MDMA van 10 a 15 jaar geleden tot de dag van vandaag als je kijkt naar de isomeren.

Waarschijnlijk dat de verschillende manieren van MDMA synths n?t iets meer van de ene isomeer opleveren dan van de andere, alhoewel je dit verschil amper of niet zal merken.

Zou het niet zo kunnen zijn, dat MDMA "vroeger" grotendeels of alleen maar uit "S" isomeren zou bestaan?

Nee, dat is onzin..

Ik hoor en lees dat er echt een duidelijk verschil zou zitten in het effect van toen en nu. Ook zou je toendertijd meer betalen dan wat je nu betaald (bijna niks), misschien dat dat de reden is waarom de kwaliteit gewoon beter was?

MDMA is nu bijna overal verkrijgbaar, warom denk je dat het zo goedkoop is..? De kwaliteit is trouwens niet echt veranderd, die is vandaag de dag net zo goed, misschien wel beter dan vroeger.

Toen deed men het ook niet elke week !!

Zelfs Shulgin deed MDMA wekelijks omdat hij dacht dat het geen kwaad kon, talloze mensen deden het 10 jaar geleden ook wekelijks.. Hoe kom je tot deze redenering?
Newman: I'm a United States postal worker. George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody? Newman: Sometimes.

#5 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 29 August 2004 - 06:15 PM

Ik denk zelf toch echt dat vrijwel de meeste mensen het toen echt niet elke week deden. Natuurlijk kan je hier feitelijk geen oordeel over trekken. Maar ik denk niet dat er toen massaal van die pillenslikkers zoals nu rondliepen :)
(remember: je had toen (ik praat over 30-40 jaar terug) niet van die hardcore & housepartys als nu. Het middel werd vrijwel alleen door psychologen en andere mensen vanuit wetenschappelijk onderzoek gegeven/genomen)

#6 Blowmonkey

Blowmonkey

Guess who's back?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2018 posts

Posted 29 August 2004 - 06:28 PM

^ Wrong! De naam "ecstacy" komt van een stel ravers die MDMA een geweldig middel vonden wat volgens hun iedereen moest meemaken. Hoe ze dit zo snel zo populair hebben gemaakt is volgens mij wel duidelijk, raves, raves, raves.. Die "pillenslikkers" liepen toen ook al rond, het is niet alsof mensen vroeger zo veel verstandiger waren..

Ja 30-40 jaar geleden werd het alleen nog maar wetenschappelijk gebruikt, maar dit topic heeft het duidelijk niet over de MDMA die in die onderzoeken werd gebruikt. Als men praat over "de kwaliteit van vroeger" praat men over de tijd waarin MDMA al mainstream werd gebruikt.
Newman: I'm a United States postal worker. George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody? Newman: Sometimes.

#7 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 29 August 2004 - 06:32 PM

Als men praat over "de kwaliteit van vroeger" praat men over de tijd waarin MDMA al mainstream werd gebruikt.

ok my bad. ik weet ook niet wrom ik hierover praat. Ik neem 't zelf nooit. Wil 't ooit eens 's nachts op de hei doen :)

#8 ksi

ksi

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 680 posts

Posted 30 August 2004 - 08:16 PM

Was ooit iemand op start2dance die MDMA zelf ging isoleren om het verschil er tussen te kunnen ervaren. Volgens mij van resultaten nooit iets gehoord, bovendien weet ik naam ook niet meer. (agrix?!? als het goed is).

En maarja denk inderdaad niet dat de verhoudingen van de isomeren anders liggen. Volgens mij zijn er alleen methodes om de isomeren te scheiden en niet reacties waarbij de S of R variant meer wordt geproduceerd.

MDMA vroeger is vaak MDMA zonder tolerantie. Alles verliest z'n charme nadat je het maar vaak genoeg doet of gebruikt.

#9 Chris

Chris

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 201 posts

Posted 31 August 2004 - 03:11 PM

KSI: die jongen op S2D heette Aidix, niet Agrix.

GreetX Chris

#10 Blowmonkey

Blowmonkey

Guess who's back?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2018 posts

Posted 31 August 2004 - 04:16 PM

MDMA vroeger is vaak MDMA zonder tolerantie. Alles verliest z'n charme nadat je het maar vaak genoeg doet of gebruikt.

Niet dus als je kijkt naar de context waarin het is geplaatst..

#11 ksi

ksi

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 680 posts

Posted 05 September 2004 - 04:50 PM

^^ lekker diepzinnig ouwe :cake:
wat bedoel je daar nou weer mee dan?

#12 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 256 posts

Posted 24 September 2004 - 08:01 AM

Tuurlijk niet, de mensen die een vergelijking kunnen geven met de "MDMA van vroeger" gebruiken van toen tot nu. Dan is het toch volledig subjectief?

Je zou OF iemand moeten laten testen die toendertijd een aantal keer MDMA heeft gebruikt en na 15 jaar nog eens laten proberen. OF je moet een pil van 15 jaar oud hebben, en vergelijken met een huidige pil..

just my 2 cents :(

#13 Cad0

Cad0

(ex-) koffie junk

• Members
  • PipPipPipPip
  • 723 posts

Posted 24 September 2004 - 05:55 PM

Ik denk dat de enige manier om dit probleem op te lossen is: de inhoud van 50 pillen van 'vroeger' te vergelijken met een 50 pillen van nu. Als je het MDMA-gehalte van al deze pillen bepaalt, de isomeer-verhoudingen, en de concentratie bijgevoegde stoffen (vari?rend van psychoactief tot enkel bindende stoffen). Dan kun je vervolgens door middel van (statistische) analyse bepalen of de pillen significant van elkaar verschillen....
Op het gevoel wat de pillen geven, en kreten als 'die waren beter dan deze', kan geen zinnige conclusie gebaseerd worden. Moge duidelijk zijn dat het effect van een drug zowel binnen personen als tussen personen keer-op-keer verschillen, en alleen maar subjectieve reslutaten oplevert.

..Mmmmh, misschien dat het mogelijk is om uit een van die pil-test-services-database de 'oudste' data op te vragen en die te vergelijken met nieuwere data? Heheh, hoogst waarschijnlijk zijn daar de isomeer-verhoudingen niet vastgesteld (want dat is nogal kostbaar, als dat ?berhaupt al gangbaar zou zijn), maar concentraties MDMA en bepaalde toegevoegde stoffen zijn waarschijnlijk wel vastgesteld.... Als 't je echt interesseert zou je gewoon een 'onderzoekje' moeten starten, en wat van de database-beheer-partijen moeten aanspreken.

"Ja, goedenmiddag, u spreek met .... en ik doe een onderzoek naar de concentratie MDMA en toegevoegde stoffen in pillen, voor het ...instituut. Zou u zo vriendelijk willen zijn mij alle testdata te doen toekomen? Ik ben met name ge?ntresseerd in de testresultaten van 1960 t/m 1970, 1980 t/m 1990 en van 2000 t/m 2004... Of weet u wat, geeft u ze maar allemaal, zodat ik een goede random-steekproef kan uitvoeren voordat ik aan mijn analyses begin...."
:lol:

#14 C@ndyman

C@ndyman

paddo-palsy

• Members
  • PipPipPip
  • 365 posts

Posted 28 September 2004 - 03:56 PM

Tuurlijk niet, de mensen die een vergelijking kunnen geven met de "MDMA van vroeger" gebruiken van toen tot nu. Dan is het toch volledig subjectief?

Je zou OF iemand moeten laten testen die toendertijd een aantal keer MDMA heeft gebruikt en na 15 jaar nog eens laten proberen. OF je moet een pil van 15 jaar oud hebben, en vergelijken met een huidige pil..

just my 2 cents :)

Vergeet niet dat veel pillen vroeger MDA bevatte, dat is n stuk heftiger dan MDMA en zo kan al gauw het sprookje ontstaan dat de XTC vroeger beter was...
==========================
De Hollandse PsychoWausssss!

#15 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 28 September 2004 - 09:02 PM

referentie's ?

• Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#16 ksi

ksi

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 680 posts

Posted 07 October 2004 - 01:21 PM

ik geloof dat canyman zelf al heeel wat jaartjes xtc gebruikte; is het niet?
dus hij zal het zelf wel mee hebben gemaakt. en opzich klinkt het best aannemelijk.

#17 T-mo

T-mo

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1062 posts

Posted 09 November 2004 - 09:37 PM

En maarja denk inderdaad niet dat de verhoudingen van de isomeren anders liggen. Volgens mij zijn er alleen methodes om de isomeren te scheiden en niet reacties waarbij de S of R variant meer wordt geproduceerd.

Volgens mij is het juist andersom, isomeren zijn zeer moeilijk (zo niet onmogelijk) van elkaar te scheiden... Er bestaan echter wel bepaalde synthese methoden om alleen de S of alleen de R spiegelisomeer te verkrijgen. My guess is dat dit gewoon veel te ingewikkeld is voor de kleine labjes waar tegenwoordig MDMA in gesynthetiseerd wordt, waardoor de meeste MDMA die wordt aangeboden op de markt een racemisch mengsel is, (dwz gelijke delen S en R isomeer). De vraag is of het nuttig is alleen de 'goede' isomeer te maken, als de methode zo ingewikkeld is dat dit de prijs onvermijdelijk zeer sterk zal doen stijgen... Terwijl je met iets meer van het racemisch mengsel hetzelfde effect voor een lagere prijs bereikt!

T-mo

#18 Trashman

Trashman

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 22 posts

Posted 02 December 2004 - 01:10 PM

Vergeet niet dat veel pillen vroeger MDA bevatte, dat is n stuk heftiger dan MDMA en zo kan al gauw het sprookje ontstaan dat de XTC vroeger beter was...

Volledig mee eens!

van pillen verschillen ook de werkzame stoffen, de dosering, de concentratie

ook de sfeer of de hype speelt een rol bij het ervaren van de "trip"

vandaag de dag wordt x gebruikt op feesten om te dansen en wakker te blijven,
de originele naam was "empathy" maar dit klonk niet zo aantrekkekelijk
-->dan maar verandert naar "extasy" dit verkocht beter...

#19 Svenson

Svenson

i'm your puppet

• RIP
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1865 posts

Posted 02 December 2004 - 02:36 PM

Volledig mee eens!

van pillen verschillen ook de werkzame stoffen, de dosering, de concentratie

ook de sfeer of de hype speelt een rol bij het ervaren van de "trip"

vandaag de dag wordt x gebruikt op feesten om te dansen en wakker te blijven,
de originele naam was "empathy" maar dit klonk niet zo aantrekkekelijk
-->dan maar verandert naar "extasy" dit verkocht beter...

ho ff, de dominee in dallas die xtc begon te verspreiden heeft het zo genoemd en zo is de naam gaan rollen, de eigenlijke eerste bijnaam is adam, die heeft shulgin aan het middel gegeven

mzzl
Dit is dope!

#20 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 02 December 2004 - 05:43 PM

de eigenlijke eerste bijnaam is adam, die heeft shulgin aan het middel gegeven

mzzl

my low-calorie martini :baby: :P

(page 72, PiHKAL)

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users