Jump to content

Photo

Hoe kunnen drugs met bijna tegengestelde werkingen vergelijkbare effecten geven?

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#21 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9414 posts

Posted 10 March 2012 - 05:02 PM

Daar heb je dan compleet de plank mee mis geslagen, want contransmissie en contransmittors zijn heel iets anders.
Verder hebben die quotes over PBR daar helemaal niks mee te maken.

#22 J0rrit

J0rrit

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 48 posts

Posted 11 March 2012 - 12:33 PM

Dan gebruik ik idd de verkeerde term, maar het gaat erom dat je begrijpt wat ik bedoel

#23 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9414 posts

Posted 11 March 2012 - 12:58 PM

Precies hetzelfde wat ik al zei: neuromodulatoren.

Neemt niet weg dat agonisten op de BZD-site van GABAA dopamine niveaus verlagen, dus dat jouw subjectieve ervaring en dopamine-hypothese niet samen gaan.

#24 J0rrit

J0rrit

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 48 posts

Posted 11 March 2012 - 04:41 PM

Nope, jij denkt te oppervlakkig na wat mij betreft.

Hier een artikel (heb nu eens iets langer de tijd genomen)uit nature neuroscience. Als je wilt kan ik het hele artikel sturen, het is namelijk niet gratis te bekijken.

Addictive drugs: Benzodiazepine's hook
Monica Hoyos Flight

Benzodiazepines exert rapid anxiolytic effects by increasing GABA (γ-aminobutyric acid)-mediated neurotransmission. However, their use in treating anxiety disorders is limited owing to the loss of control of consumption after prolonged use. Lüscher and colleagues now show that positive modulation of GABAA receptors containing the α1 subunit in the ventral tegmental area (VTA) underlies the addictive nature of benzodiazepines and suggest that the design of α1-sparing compounds could lower the risk of addiction.

Addictive drugs increase mesolimbic dopamine levels by reducing the inhibition of dopaminergic neurons (an effect known as disinhibition), by directly depolarizing dopaminergic neurons or by inhibiting dopamine transporters. Addictive drugs also trigger long-lasting changes in the VTA, which can be measured as an increase in the AMPA (α-amino-3-hydroxy-5-methyl-4-isoxazole propionic acid)/NMDA (N-methyl-D-aspartate) ratio and a change in the gradient of the current–voltage curve of evoked excitatory postsynaptic currents (EPSCs).

The authors showed that benzodiazepines induced such changes in the mouse VTA circuitry 24 hours after injection, and went on to examine whether these effects were dependent on the activation of particular GABAA receptor isoforms. Interestingly, the benzodiazepine-induced adaptive plasticity was lost in mice with a mutation in the α1 subunit of GABAA receptors (H101R) that disrupts binding of the drug. Similarly, a subtype-selective GABAA receptor modulator that acts as a partial agonist at α2, α3 and α5 subtypes but as an antagonist at the α1 subtype and has anxiolytic properties did not induce adaptive plasticity, indicating that this effect is dependent on α1 subunit-containing receptors in the VTA.

Immunohistochemical staining revealed that the VTA is enriched in GABAergic neurons containing the α1-subunit isoform of the GABAA receptor. Moreover, in vivo electrophysiological recordings showed that benzodiazepine-induced disinhibition of dopamine neurons in the VTA was abolished in H101R mice, but not in mice in which other α-subunit isoforms were mutated. Finally, the authors showed that H101R mice do not develop a preference for a drinking solution containing benzodiazepines, yet still develop a strong preference for a sucrose solution over water, indicating that their general reward reinforcement pathway is intact.

These findings not only show that benzodiazepines increase dopamine levels through disinhibition but also, by implicating GABAA receptors that contain the α1 subunit in addiction liability, point towards a new strategy to design improved anxiolytics.

#25 J0rrit

J0rrit

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 48 posts

Posted 11 March 2012 - 04:50 PM

Er hoort een ander artikel bij trouwens, de lange versie van dit artikel, hoe kan ik pdf plaatsen?

#26 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9414 posts

Posted 11 March 2012 - 05:30 PM

hoe kan ik pdf plaatsen?

Ergens uploaden en hier de link posten. Hier in ieder geval de originele pdf van wat je hier boven gepaste hebt.
Ik ga nog wel even het originele artikel proberen te zoeken.

Vind het wel erg raar dat ze het hier steeds over 'disinhibition' heeft, terwijl dit totaal geen farmacologische term is maar uit de psychologie komt.
Ik snap dus totaal niet wat ze hier in deze context mee bedoelt.

#27 J0rrit

J0rrit

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 48 posts

Posted 11 March 2012 - 05:36 PM

Vind het wel erg raar dat ze het hier steeds over 'disinhibition' heeft, terwijl dit totaal geen farmacologische term is maar uit de psychologie komt.
Ik snap dus totaal niet wat ze hier in deze context mee bedoelt.

Disinhibitie is naar mijn weten gewoon een medische term hoor. Wat er dus gebeurt is dat de outlet van GABA-neuronen vermindert, zo ontstaat er dus een disinhibite van dopaminerge neuronen.

#28 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9414 posts

Posted 11 March 2012 - 05:46 PM

wat ik nog vreemder aan dat artikel vindt (ik lees het nu) is dat ze eigenlijk nergens de dopamine concentratie gemeten hebben, alleen uit het feit dat bij aanwezigheid van een GABAA-BZD agonist de 'firing rate' van DA-neuronen omhoog gaat, DUS is er ook meer dopamine.

Natuurlijk speelt dopamine (en dopamine receptoren/pathways) een rol in verslaving, en dit zal ook bij benzodiazepines zo zijn, maar ik zie in dit onderzoek geen enkele aanwijzing dat de concentratie van de stof dopamine ook daadwerkelijk verhoogt wordt.
Verklaar jij die andere onderzoeken maar eens dan.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users