Jump to content

Photo

Kambokikkergif op je lever

• Please log in to reply
40 replies to this topic

#1 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 23 January 2012 - 05:11 PM

Allereerst zou ik deze topic moeten beginnen met een grote foto van mn smoel een half uur terug. Echt een typisch 'kikkergezicht' krijg je van dit spul.

Het gaat hier dus om opgedroogde secretie van de Phyllomedusa bicolor die wordt gebruik als een korte maar heftige detox. De inheemse stammen zien het goedje als een manier om slechte vibes kwijt te raken, maar recent onderzoek laat zien dat het op fysiek nivo een enorme boost voor je immuunsysteem is. Hier een artikel erover:

"Kambô circulates in the heart. Our shaman said that when we take Kambô it makes the heart move accurately, so that things flow, bringing good things to the person. It is as if there was a cloud on the person, preventing the good things to come, then, when it takes the Kambô; it comes a 'green light' which opens its ways, making things easier"

There is a Kaxinawá legend that tells that the indians of the village were very ill and the Shaman Kampu had done everything that was possible to cure them. All medicinal herbs known were used, but none helped his people's agony. Kampu then entered the forest and under the effect of Ayahuasca, received the visit of the great God. He brought in His hands a frog, from which He took a white secretion, and taught how to apply. Returning to the tribe and following the guidelines that he had received the Shaman Kampu was able to cure his brothers Indians. After his death, the spirit of Kampu has started living in the frog and the Indians began to use its secretion to stay active and healthy.

Lees hier de rest van het artikel.

Posted Image

Deep in the Peruvian Amazon, the Matses Indians use the secretions of a small electric-green tree frog as both a medicine and a magic hunting aid. Until 1986, when author Peter Gorman stumbled on it, few Westerners knew of its existence. But science has begun to look at the startling chemical makeup of the Matses medicine. And their discoveries suggest that once again, a preliterate people may wind up contributing a great deal to our culture.

Bovenstaand artikel

Deze informatie zal eenieder op weg moeten helpen als je hier nog nooit van hebt gehoord. Belangrijk om te weten is dit: Het is een middel dat vanuit de filosofie werkt dat je je even klote moet voelen om er beter van te worden. Als je hier wat uit wilt halen, wees dan niet bang om even flink door de molen te gaan.

Wat je ermee kunt doen is het als voorbereiding op een trip gebruiken. Heftige middelen als ayahuasca en peyote bijvoorbeeld. Zo sta je stevig in je schoenen en zal de ervaring goed te hanteren zijn. Maar zelfs zonder dit is het al een waardevol middel.

#2 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 23 January 2012 - 06:24 PM

Heh, interessant.

Vervelend om nu weer de sceptic te spelen, maar weet je toevallig door wie dat "recent onderzoek" is gedaan, of waar het terug te vinden is?
Voor mij klinkt detoxen met een sterk toxische stof nogal... tegenstrijdig.

Toch... Interessant.
Verbing weirds language.

#3 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 23 January 2012 - 07:11 PM

Zeker interessant!

A frog used for "hunting magic" by several groups of Panoan-speaking Indians in the borderline between Brazil and Peru is identified as Phyllomedusa bicolor. This frog's skin secretion, which the Indians introduce into the body through fresh burns, is rich in peptides. These include vasoactive peptides, opioid peptides, and a peptide that we have named adenoregulin, with the sequence GLWSKIKEVGKEAAKAAAKAAGKAALGAVSEAV as determined from mass spectrometry and Edman degradation. The natural peptide may contain a D amino acid residue, since it is not identical in chromatographic properties to the synthetic peptide. Adenoregulin enhances binding of agonists to A1 adenosine receptors; it is accompanied in the skin secretion by peptides that inhibit binding. The vasoactive peptide sauvagine, the opioid peptides, and adenoregulin and related peptides affect behavior in mice and presumably contribute to the behavioral sequelae observed in humans.

Frog secretions and hunting magic in the upper Amazon: Identification of a peptide that interacts with an adenosine receptor

Three naturally occurring dermorphin-like peptides from the skin of the frog Phyllomedusa bicolor, the related carboxyl-terminal amides, and some substituted analogs were synthesized, their binding profiles to opioid receptors were determined, and their biological activities were studied in isolated organ preparations and intact animals. The opioid binding profile revealed a very high selectivity of these peptides for mu sites and suggested the existence of two receptor subtypes, of high and low affinity. The peptides tested acted as potent mu opioid agonists on isolated organ preparations. They were several times more active in inhibiting electrically evoked contractions in guinea pig ileum than in mouse vas deferens. When injected into the lateral brain ventricle or peritoneum of rats, the high-affinity-site-preferring ligand, [Lys7-NH2]dermorphin, behaved as a potent analgesic agent. By contrast, the low-affinity-site-preferring ligand, [Trp4,Asn7-NH2]dermorphin, produced a weak antinociception but an intense catalepsy.

Dermorphin-related peptides from the skin of Phyllomedusa bicolor...

Poisons are common in nature, where they often serve the organism in chemical defense. Such poisons either are produced de novo or are sequestered from dietary sources or symbiotic organisms. Among vertebrates, amphibians are notable for the wide range of noxious agents that are contained in granular skin glands. These compounds include amines, peptides, proteins, steroids, and both water-soluble and lipid-soluble alkaloids. With the exception of the alkaloids, most seem to be produced de novo by the amphibian. The skin of amphibians contains many structural classes of alkaloids previously unknown in nature. These include the batrachotoxins, which have recently been discovered to also occur in skin and feathers of a bird, the histrionicotoxins, the gephyrotoxins, the decahydroquinolines, the pumiliotoxins and homopumiliotoxins, epibatidine, and the samandarines. Some amphibian skin alkaloids are clearly sequestered from the diet, which consists mainly of small arthropods. These include pyrrolizidine and indolizidine alkaloids from ants, tricyclic coccinellines from beetles, and pyrrolizidine oximes, presumably from millipedes. The sources of other alkaloids in amphibian skin, including the batrachotoxins, the decahydroquinolines, the histrionicotoxins, the pumiliotoxins, and epibatidine, are unknown. While it is possible that these are produced de novo or by symbiotic microorganisms, it appears more likely that they are sequestered by the amphibians from as yet unknown dietary sources.

The chemistry of poisons in amphibian skin

Bron: Erowid

research paper phyllo medusa

#4 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 23 January 2012 - 07:45 PM

#5 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 30 January 2012 - 05:19 PM

Gisteren als voorbereiding op ayahuasca weer Kambo gedaan:

Eerst 1,5 liter water opgedronken.

Daarna 6 gaatjes op een rij gebrand op mn huid, deze goed schoongemaakt en de bovenhuid verwijderd. Daarna voorzichtig een paar puntjes van het kambostokje afgeschraapt en voorzichtig op de wondjes gedaan.

Na een minuut kreeg ik het al warm en mn ledematen begonnen te tintelen. Het steeg naar mn hoofd en ik hing boven de emmer klaar om over te geven. Vreemd genoeg wilde dat niet lukken. Soms gebeurd dat, maar in meestal alle gevallen ga je keihard over je nek.

Enfin, na een kwartier werd het effect minder en voelde ik me weer redelijk. Afgezien van dat ik met 1,5 liter water in mn maag zat.

Procedure herhaald, zelfde gaatjes - nieuwe kambo erop. Dit bleek echter niet goed te werken. Het effect kwam nauwelijks opzetten en na 10 minuten besloot ik het nog een keer te proberen, maar dan met nieuwe gaatjes.

Weer 6 gaatjes braden en schoongemaakt, kambo erop gedaan en afgewacht. Deze keer kwam het effect wel duidelijk opzetten, maar zelfs na wat hulp ging ik er niet van over mn nek.

Ok, daarbij heb ik het gelaten. Daarna een beetje gegeten en in de avond dus ayahuasca gedronken. Lichamelijk viel het allemaal reuze mee, weinig misselijkheid, geen overgeven of diarree, terwijl ik wel flinke dosis genomen heb.

Enige nadeel van kambo zijn die puntjes branden, dat kan kleine littekens geven.

#6 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 30 January 2012 - 06:19 PM

Al die artikelen die je post verwijzen naar onderzoek uit de jaren '90. Ben zelf ook wel benieuwd naar dat recente onderzoek wat zou aantonen dat het je immuunsysteem een enorme boost geeft. Kon het zelf zo snel niet vinden, maar heb dan ook niet echt tijd om uitgebreid te zoeken...
The wisest mind has something yet to learn

#7 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 30 January 2012 - 08:09 PM

Macaco, voelt het niet alsof je je lichaam mutileert, zowel van buiten als binnen? Ondanks dat ik het idee interessant vind, lijkt het me zo indruisen tegen alle reinigende/helende gevoelens die men meestal voelt bij psychoactieve rituelen.
Verbing weirds language.

#8 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 30 January 2012 - 10:38 PM

Mutileren, ja misschien de buitenkant - maar dat heelt bij mij uiteindelijk ook weer (duurt eventjes). Van binnen voelt het wel ok hoor. Meestal zijn de paar dagen na zo'n ritueel erg prettig en gaan dingen lekker. Zit lekker in me vel en ondervind weinig weerstand bij de dingen die ik onderneem. Er valt echt een last van je af...

Ik heb het geleerd via via en het komt onder andere van iboga ceremonies. Daar wordt het erbij genomen omdat mensen meer iboga kunnen innemen voordat ze gaan kotsen. Punt met iboga is dat als je eenmaal kotst, je (oraal) echt niks meer van het spul naar binnen krijgt. Daar helpt kambo dus omdat mensen het daarna beter verdragen.

Feroxium, misschien moet je het idee gif = slecht van je af zetten. In dit geval is gif op zo'n manier slecht voor je lichaam dat het er beter op wordt. Dat klinkt en is paradoxaal, maar het is niet veel anders dan met een ziekte: als de ziekte niet te slecht voor je is (je er niet aan doodgaat of blijvend letsel aan overhoud), dan wordt je er sterker op.

Misschien heb ik een verkeerde indruk aan je gegeven, maar echt zo erg is het nou ook weer niet. Ik ben niet iemand die zichzelf met messen in de armen krast ofzo - en dit is ook niet daarmee te vergelijken. Had er zelf niet aan gedacht, maar er zijn idd mensen die zichzelf mutileren. Zie dat aub in een ander licht dan kambo.

#9 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 31 January 2012 - 12:01 AM

Nouja, mutilatie hoeft ook niet per sé slecht te zijn, peircings en tatoeages zijn ook een vorm van je lichaam mutileren waar sommige mensen zich prima bij voelen.
En mensen van het psychonautische slag zijn soms bereid een stapje verder te gaan om hun nieuwsgierigheid te stillen. Ik heb toen ik klein was ooit eens met een nijptang een van m'n nagels er uit getrokken, om te zien wat er onder zat. :rolleyes:

Maar ik was vooral nieuwsgierig naar de precieze redenen om het te gebruiken, of je het alleen deed als ervaringsonderdeel van een ritueel, of dat het ook een functionele werking had die de beproeving/mutilatie waard is.

Na jouw uitleg klinkt het helemaal zo gek nog niet :)
Verbing weirds language.

#10 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 31 January 2012 - 06:25 PM

Heb er gisteren eens goed over nagedacht, nav jou vragen en commentaar zijn er een paar dingen die me zijn opgevallen.

Namelijk ten eerste dat Kambo in de categorie 'heksenmiddelen' valt, vergelijk het met dat topic over DMT padden van een tijdje terug. Het is geen plantaardig, maar een dierlijk middel en het is onderdeel van een traditie die het op 'magische' wijze gebruikt.

Daarnaast over het soort van gif wat we hier hebben. Uit al het materiaal dat ik erover heb gelezen zijn de volgende dingen me opgevallen: Dat iemand die een phyllo medusa op zn hand neemt, en daar een klein wondje heeft - vrijwel direct de uitscheiding van het diertje zal voelen. Bovendien wordt er verteld dat het beestje zich niet zal verweren bij een aanval van bijvoorbeeld een slang. Als die slang hem opeet, zal die ook meteen weer worden uitgekotst, geen pretje dus.

Nou is dit dus duidelijk geen gif om een prooi mee te doden, maar om zichzelf te beschermen. Het is ook geen gericht gif tegen slangen/ reptielen of andere soorten dieren, maar een algemeen gif dat waarschijnlijk het beest ook op bacterieel nivo bescherming biedt.

Hieruit meen ik te kunnen afleiden dat dit soort van gif dus geen dodende uitwerking heeft, maar een uitdrijvende werking. Je eigen lichaamscellen zulllen er beter tegen kunnen dan inwonende bacterien. Of er ook eigen cellen hierdoor sterven kan ik niet zeggen.

Het komt je lichaam binnen via het lymfe systeem. Die puntjes branden zijn bedoeld om een klein laagje huid weg te schroeien, want daaronder zit een laag waar lymfe kliertjes zitten.

Ik heb nog niks gevoeld op de darmen de keren dat ik het deed, dat zou kunnen betekenen dat je darmflora niet of nauwelijks wordt aangetast.
Het braaksel bevat zo te zien veel gal, dus kan met redelijke zekerheid zeggen dat de lever goed onder handen wordt genomen.

Als conclusie/ en als iemand die geen tattoo's of piercings heeft of wil hebben, kan ik zeggen dat de prijs van die puntjes op je huid acceptabel is in verhouding tot de weldadige uitwerking als het ritueel is volbracht.

#11 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 31 January 2012 - 06:33 PM

wow, moet je gal kotsen?? niet iets wat je te vaak moet doen dus...
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#12 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 31 January 2012 - 07:02 PM

Gal afgifte wordt normaal getriggerd door veel vet en eiwit in het eten. In sommige gevallen wordt een overschot gal naar de maag 'geduwd' en in het geval van Kambo wordt dit waarschijnlijk getriggerd icm antiperistaltische reflex, waardoor het wordt uitgekost. Maar nogmaals, dit is geen afschuwelijk scenario en al je gruwelijke voorstellingen zullen waarschijnlijk overdreven zijn ten opzichte van de werkelijkheid.

#13 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6362 posts

Posted 31 May 2012 - 02:40 PM

Kambo: From the Forests of Acre to the Urban Centers

Zelf nog niet gelezen, maar dacht dat het zeker wel de moeite waard zou zijn om al vast te delen..

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#14 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 03 June 2012 - 04:27 PM

Zelf nog niet gelezen, maar dacht dat het zeker wel de moeite waard zou zijn om al vast te delen..

Zeker de moeite waard! Ga het zelf even grondig lezen, zo te zien eens wat degelijke informatie over El Sapo.

Heb het vandaag weer eens gedaan. Het doet veel goeds als je het op de juiste manier doet. Even het ritueel in het kort:

- 1,5 liter lauw water drinken
- gaatjes branden (8 stuks) en goed schoonmaken
- Kambo slijm aanbregen

Daarna was het al vrij snel te merken. Hitte en duizeligheid die aanzwelt, dan volgt het overgeven (als je geluk hebt). Soms moet ik een 2e ronde doen, want zonder flink over te geven krijg je niet dat effect wat het zo de moeite waard maakt. Het is dus wel afzien. Maar als het eenmaal is gelukt en de emmer flink vol zit, heb je er dagen lang profijt van. Het gevoel helemaal jezelf te zijn en in je centrum te zitten. Mensen krijgen je dan ook niet van je stuk.

Vandaag ging ik wel over mn nek, maar een klein beetje. Daarna besloot ik het te laten, want had het koud en het is echt afzien, moet me er altijd toe zetten. Achteraf had ik beter een 2e ronden kunnen doen want inmiddels is het effect weer helemaal weg.

Het liefst zou ik het elke week doen, maar mijn huid is echt crap (net geen albino) en de brandgaatjes blijven om die reden te lang staan. Mensen stellen vragen als je gaat sporten etc en begrip voor dit soort praktijken hoef je echt niet te verwachten.
Toch kan ik het aanraden, vooral als je (net als ik) merkt dat geestelijk de balans houden een opgave is.

#15 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 16 June 2012 - 05:31 PM

Vandaag weer gedaan. 8 gaatjes is nu een beetje de standaard. Het ging makkelijk deze keer. De misselijkheid was niet zo ongemakkelijk als voorgaande keren. Overgeven ging als vanzelf, het laatste stukje kwam er gal mee en dat is fucking bitter.

Daarna viel het allemaal van me af. Een uurtje of 2 even heerlijk aangenaam zonder welke troubles dan ook. Een 2e ronde zag ik niet zo zitten. Had immers al een emmertje vol. Inmiddels is het al weer behoorlijk weg aan het ebben. Volgende keer waarschijnlijk meer puntjes zetten, of toch een tweede ronde.

Met 1x per 2 a 3 weken lijkt er een soort van gewenning op te treden. Jammer dat er niet meer mensen hier over posten, ben benieuwd hoe dat bij een ander namelijk is.

Wat betreft de wondjes aan de huid. Bepaalde plekken helen sneller dan andere. Op sommige plekken is het namelijk helemaal verdwenen, terwijl op andere het waarschijnlijk voor de rest van het leven zal blijven staan. Op onderarmen of -benen zou ik daarom afraden. Rond de hartstreek wordt ook niet aangeraden. Oksels lijkt me ook een slecht idee.

#16 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 16 June 2012 - 08:59 PM

Nou, om eerlijk te zijn vind ik het hoe meer je het er over hebt hoe minder aanlokkelijk om het ook eens te proberen.

#17 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2422 posts

Posted 17 June 2012 - 12:36 PM

Vooral die permanente littekens klinken niet goed. Het belangrijkste ingredient van kambo is toch dermorphin? Volgens wikipedia is het een vrij specifieke mu-agonist, dus zou het niet gewoon een langwerkende agonist met een lage efficientie zijn? Dat zou de geleidelijke opbouw van tolerantie kunnen verklaren.

#18 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 17 June 2012 - 04:07 PM

Permanent is een groot woord. Mocht je uitgerust zijn met redelijk wat huidpigment dan hoef je je niet echt ongerust maken. Heb het namelijk gisteren vergeleken en bij mij blijven ze lang staan vanwege een nogal pigmentloze huid. Maar een vriend van wie ik het heb geleerd, bij hem genezen ze wel volledig. Bij mij alleen op bepaalde plaatsen. Op mn kuiten en onderarmen zullen bijvoorbeeld een leven lang staan, maar op de bovenbenen die verdwijnen wel weer. Mocht je helemaal albino zijn, reken er wel op dat ze dan blijven staan.

Wat betreft tolerantie, een kameraad die het al langer doet is blijft nu bij 12 puntjes. In het begin had hij ook steeds meer nodig, maar vanaf een bepaalde dosering blijft het bij hem stabiel.

Hij had het trouwens gisteren niet gedaan. We hebben ayahuasca gedronken en het viel op dat de coming up bij hem veel zwaarder was. (Hij heeft het al 40 keer gedaan, het was mijn 3e keer.)
Bij mij was er nauwelijks iets duisters qua gevoel te bekennen, maar bij hem dus wel en hij zat ook flink met handen in de haren te worstelen. Zat zelf de gehele trip te genieten, nauwelijks misselijkheid, geen diarree toestanden en heel hanteerbare gevoelens. :thumbsup:

#19 242

242

Silent one

• Members
  • 6 posts

Posted 08 August 2012 - 09:05 AM

'Geinig' spulletje... ik las hier een paar jaar geleden over bij Anarchiel.com:

http://anarchiel.com...oxic_frog_kambo

Ik werd toen wel nieuwsgierig maar ben het weer vergeten omdat ik toch niet wist hoe ik aan Kambo moest komen. Maar een tijdje geleden kwam ik het weer tegen en nu heb ik een stick thuis liggen.

Werd verstuurd met gratis wierook en kruidensamples door de -erg sympathieke- leverancier. Jammer dat ik geen reclame mag maken :)

Het was eigenlijk mijn bedoeling om eerst ingewijd te worden door een ervaren sjamaan of Kambonist (?) en daarna pas zelf een poging te wagen. Op zich zou ik dan beter eerst naar inwijding op zoek gaan en daarna pas het middel zelf kopen, maar ik ben een beetje een fetisjist als het om bijzondere voorwerpen gaat, én ik probeer af en toe iets aan mijn collectie middelen en planten toe te voegen voor het niet meer gaat omdat de economie instort :laugh:

Je weet het niet.

Maar de laatste tijd ben ik geïnteresseerd in fysieke uitdagingen, lange wandelingen/ trektochten, vasten, mediteren etc. Het mag pijn doen. Daar leek me de Kambo goed bij te passen.

Van de week vertelde ik een vriend erover. Hij deelt mijn interesse in entheogene en anderszins exotische middelen en zoals ik al verwacht had stelde hij voor om het samen uit te proberen.

Dus over een paar weken moet het zover zijn. Erg spannend. Ik kots bijna nooit, ook niet als ik ziek ben maar die keren dát ik over mijn nek ging vond ik er geen hol aan. Dus om nou te zeggen dat ik er zin in heb, nou nee.

Maar ik kijk er wel naar uit :)

#20 242

242

Silent one

• Members
  • 6 posts

Posted 08 August 2012 - 09:07 AM

:bloos: Hele lap tekst geschreven vergeet ik nog de topic starter te bedanken voor deze post ...

:respect:

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users