Jump to content

Photo

wietboterde ins and outs

• Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 07 December 2011 - 10:33 PM

Hallo,

Simpele vraag:

hoe lang moet ik wiet met boter op het vuur laten staan (doe het au bain marie en water kookt niet, is wel zodanig warm dat ik er mn vinger niet in wil steken), het staat nu zo een 2, 5 uur op en ik vraag me af of ik het al kan zeven?

ik maak het met shop wiet (1,5 gram in 50 gram boter), bij gebrek aan plantenafval... is ook meer als experiment bedoeld omdat ik morgen van die heerlijke wietbrownies ga maken...
voorheen gooide ik de wiet er verkruimeld doorheen, maar ik wou iets nieuws proberen :)

daarbij meteen een off-topic vraag:
wat zouden jullie geven aan iemand die voor de tweede keer wiet gebruikt en iemand waarmee ik vaker heb geblowd, maar nog niet super veel kan hebben. het moet een chille avond worden, maar het effect moet wel duidelijk aanwezig zijn :)

edit: heb het 4 uur laten staan. ik laat weten hoe het was.

Edited by 2_muffins, 08 December 2011 - 12:09 AM.

A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 08 December 2011 - 02:50 AM

wat zouden jullie geven aan iemand die voor de tweede keer wiet gebruikt en iemand waarmee ik vaker heb geblowd, maar nog niet super veel kan hebben. het moet een chille avond worden, maar het effect moet wel duidelijk aanwezig zijn :)

Wat? Wiet toch?

Ik snap je vraag niet :huh:

#3 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 08 December 2011 - 10:42 AM

wat

je bedoelt waarschijnlijk hoeveel? Wel, dat is heel moeilijk te zeggen bij wietboter weet ik uit ervaring, werkt heel anders (sterker) uit dan wanneer je het rookt. Niet te veel alleszins dus, minder dan wat hij/zij kan hebben wanneer het gerookt wordt.
omgekeerd gaat ook

#4 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,046 posts

Posted 08 December 2011 - 03:07 PM

1,5 gram wiet op 50 gram boter is niet zo heel sterk. Gevoeligheid is afhankelijk per persoon, maar indien die vriend erg gevoelig is, zou het kunnen dat hij of zij er iets van merkt. Als je echt effect wilt is 5 gram op 50 gram boter meer in de richting (voor 2 personen).

#5 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 08 December 2011 - 09:21 PM

bedoelde idd hoeveel :)

vind 5 gram voor 2 personen echt wel veel... dat wordt voor mezelf denk ik een regelrechte bad trip, dat meer te denken aan delen door 10 en daarmee beginnen... laatst hadden we een gram met zn 2en gerookt en waren we ook echt voor pampus...
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#6 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 08 December 2011 - 09:52 PM

Zo, 5 gram voor 2 personen is wel echt damn veel ja.

Meestal is een dosering iets van "een goeie joint per persoon".
En dan eventueel 3 uurtjes later beoordelen en met 50% redosen.

#7 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,674 posts

Posted 08 December 2011 - 11:32 PM

In de Erowid Extracts van deze maand stond echt een goed artikel over hoe je voorzichtig kan gaan exploren met orale cannabis. Zie hier, is alleen nog niet online, denk alleen in de papieren versie.

Wat macaco zegt betekent echt helemaal niks trouwens. Wat is 5 gram wiet? Blaadjes? Knipafval? Van buitenwiet? 5 gram superskunk? En 50 gram boter wordt dan verdeeld over hoeveel brownies? HEEEEEL voorzichtig beginnen is het devies.

En nog wat goeie tips van Erowid dan. Dit zijn overigens mijn interpretaties ervan, maar het algemene verhaal klopt wel redelijk. Als iemand zin heeft om 't op de Wiki te zetten: be my guest.

• Waarschuwing is hier wel op z'n plaats: orale cannabis is echt een heel andere drug dan gerookte cannabis.
  • Maak je brownies niet te lekker. Snijd een dosis af en leg de rest ver weg. Zie het eten als een drug delivery device en niet als iets wat je naar binnen kunt proppen als je de munchies hebt. Rookie mistake. Trust me, I've made it before.
  • Begin laag en stel eerst de sterkte vast. Doe het alleen als je hier de tijd en rust voor hebt, en anders niet. Dat wil zeggen, neem eerst een KLEIN stukje, en wacht wat het doet. Schrijf dan op hoe sterk het is, zodat je de volgende keer weet hoeveel effect het heeft.
  • Begin nuchter. Ga niet eerst blowen en dan pas eten. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor alcohol. Het risico op een te hoge dosering is veel groter als je al stoned bent. Als je na een uur of twee nog iets meer effect wilt, dan kan je rustig een hijsje van een jointje nemen. Wacht even om te kijken wat het doet en neem eventueel nog een hijsje na een minuut of tien. Repeat if necessary.
  • Wees niet ongeduldig. Afhankelijk van je metabolisme, hoeveel je hebt gegeten en je individuele gevoeligheid kan het makkelijk 120 minuten (TWEE UUR) duren voordat je de eerste effecten voelt en het kan tot 3 à 4 uur duren totdat je op het gewenste niveau zit. Als je te weinig tijd hebt: niet redosen. Doe de volgende keer maar.
  • De effecten kunnen 3 tot 24 uur gevoeld worden en nemen toe met de dosering. Des te meer je eet, des te langer het duurt voordat je weer nuchter bent. Houdt hier rekening mee!

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#8 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 09 December 2011 - 02:56 AM

ok, 1,5 gram shop wiet verdeeld over 50 gram boter is ok. Y die 1 keer eerder geblowd heeft, heeft genoeg gehad aan 1/8 van de browniecake (browniemix in een cackevorm)... redelijk stoned veel gelaggen, kon nog redelijk normaal doen. x die vaker met mij heeft geblowed maar er nog niet zo goed tegen kan heeft 3/8 van de cake gehad, hij is best wel zwaar stoned. ik heb zelf ook 3/8 van de cake gehad, relaxed stoned, paar biertjes bij gehad. we hebben ook wat lachgas gedaan, zij zijn beiden aan het pitten... ik dus nog niet :P eigenlijk was dit zo wel genoeg qua hoeveelheid om wel chill stoned te zijn maar niet lijp te trippen van zo een cake.

het recept was uberchill, dat maakte het ook moeilijk om er vanaf te blijven, dit is echt wel een lekkere manier van spacecake bakken en houd ik er ff in, ondanks dat het veel werk is om de boter te maken...

#9 leipe wimpie

leipe wimpie

leipe staartjes

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,744 posts

Posted 09 December 2011 - 12:09 PM

het beste is in mijn ervaring om óf idd 1joint per persoon aan te houden (en dan in bouillon/soep of melk verwerken). Of juist een volledige, hele sterke cake te maken idd met boter omdat het dan het best verdeeld is en niet 1 iemand toevallig de volle lading krijgt en de rest niet. Liefst met een zo egaal mogelijke bovenkant, dan kan je daarvan gaan exploreren hoeveel cm cake je nodig hebt voor welk effect, en dan de rest in de vriezer bewaren ofzo.

In mijn ervaring loopt het bijna altijd "slecht" af als je probeert iets echt lekkers te maken.... tenzij je dus echt max hoeveelheid per persoon bepaalt en iedereen precies zn portie cake of brownie opeet....

persoonlijk vind ik de smaak van wiet trouwens beter bij hartige dingen passen, uiensoep en kaas enzo.... maar ik heb ook weleens een hele lekkere chocoladecake met 15 of 30 gram hasj erin gemaakt ofzo en daarmee heb ik echt een hele lowlands en nog een paar weekenden daaropvolgend gedaan, en toen bleek er met oud&nieuw nogsteeds een stuk in de vriezer te liggen dus toen hadden we die met MDMA erbij...... volgensmij was dat heeeeel vaag :)
Posted Image T h e N a t i v e A l i e n.
- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -

#10 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,046 posts

Posted 09 December 2011 - 04:32 PM

Wat macaco zegt betekent echt helemaal niks trouwens. Wat is 5 gram wiet? Blaadjes? Knipafval? Van buitenwiet? 5 gram superskunk? En 50 gram boter wordt dan verdeeld over hoeveel brownies? HEEEEEL voorzichtig beginnen is het devies.

Onterechte opmerking. 1,5 gram op 50 is ongeveer 2,9% terwijl 5 gram op 50 ongeveer 9,8% is.
In een sterkere concentratie proef je de wiet beter. Bovendien is de hoeveelheid opgenomen THC uit de boter hoger als de concentratie wiet in de boter dus hoger is. Dit omdat door de vertering vaak een deel verloren gaat. Bijvoorbeld als je de brownies of cake heel zoet maakt, dan maskeert de suiker niet alleen de wietsmaak, maar zal ook de opname van de THC in de weg zetten.

ok, 1,5 gram shop wiet verdeeld over 50 gram boter is ok. Y die 1 keer eerder geblowd heeft, heeft genoeg gehad aan 1/8 van de browniecake (browniemix in een cackevorm)... redelijk stoned veel gelaggen, kon nog redelijk normaal doen. x die vaker met mij heeft geblowed maar er nog niet zo goed tegen kan heeft 3/8 van de cake gehad, hij is best wel zwaar stoned. ik heb zelf ook 3/8 van de cake gehad, relaxed stoned, paar biertjes bij gehad. we hebben ook wat lachgas gedaan, zij zijn beiden aan het pitten... ik dus nog niet :P eigenlijk was dit zo wel genoeg qua hoeveelheid om wel chill stoned te zijn maar niet lijp te trippen van zo een cake.

Goede ervaring. Volgende keer hogere dosering? ;) Er is een interessante beschrijving van de wiettrip door Charles Baudelaire.

Du vin et du haschisch (1851)

Online weet ik zo gauw een vertaling niet te vinden, maar ik heb het ooit in een boek gelezen als 'het serafijnse theater'. Een tripreport van Baudelaire hoogstpersoonlijk. :thumbsup:

#11 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 09 December 2011 - 06:24 PM

Onterechte opmerking. 1,5 gram op 50 is ongeveer 2,9% terwijl 5 gram op 50 ongeveer 9,8% is.

Ja, maar 2.9% hele sterke wiet? of 9.8% knipafval?

Dan kan die 2.9% toch nog een heel stuk sterker uitvallen, dus een perfect geplaatste opmerking.

#12 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 09 December 2011 - 06:49 PM

was inderdaad een leuke ervaring, maar aangezien zij nu al in slaap vielen lijkt me een hogere dosis overbodig... vond het eigenlijk wel jammer dat ze sliepen, gelukkig had ik een maat aan de telefoon die per ongeluk in een heftige acid trip was beland waar hij niet op gerekend had, dus die had ik ff een paar uur aan de telefoon, maar das een ander verhaal :)

voor mezelf zou ik wel eens willen zien hoe ver ik kan gaan met wiet... juist omdat ik nu niet vaak gebruik zou een hele stevige dosis spacecake wel eens interessant kunnen zijn. toen ik dagelijks blowde heb ik wel eens van spacecake gehad dat het licht visueel werd (in die zin van patroontjes beginnen te zien die rond draaien). dit was dan ook hele sterke spacecake... dit zou ik wel eens verder willen uitbreiden....

denk dat ik voor de volgende keer 1 gram voor mezelf probeer, maar dat wordt dan wel over een maand of zo :)

edit:
we zijn dus ook ieder met 1/8 stuk begonnen, voor 1 was dat dus genoeg voor de hele avond, voor de ander was dat achteraf gezien misschien ook wel genoeg geweest :). ben ook blij dat ik de regel heb gehanteerd dat je altijd nog wat bij kan nemen... ik lees op internet berichten dat het wordt aangeraden om vanaf een halve gram te rekenen per persoon, ik vind het echt absurd dat dit wordt aangeraden, ik kon dat wel hebben ja, maar denk dat er genoeg mensen zijn die dat niet kunnen...

Edited by 2_muffins, 09 December 2011 - 06:54 PM.

#13 El Dopa

El Dopa

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 34 posts

Posted 09 December 2011 - 10:31 PM

Dat au bain marie gedoe vond ik altijd al irritant. Ik maak er dan altijd een puinzooi van.
Tegenwoordig doe ik gewoon de kom met boter in de magnetron, laat het lekker smelten, en gooi ik de wiet erbij als het flink warm is.
Het scheelt tijd en moeite naar mijn idee. Ik roer het af en toe, en na een half uurtje geloof ik het wel.
Dan de wiet er uit zeven, en die kleffe rotzooi nog even goed uitwringen met stevig papier.
Dit levert zeer goeie wietboter op, en je kunt heel schoon en effectief werken.

Voor de rest maakt het niet veel uit hoeveel wiet je in hoeveel boter doet. Als je goed onthoudt hoeveel wiet er totaal in het gerecht zit kun je daar gewoon je portie mee bepalen.

Ik heb aan een kwart grammetje oraal echt meer dan genoeg, maar ik ben vrij gevoelig voor wiet.

#14 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,850 posts

Posted 09 December 2011 - 10:40 PM

In mijn ervaring is hasj beter geschikt om oraal te gebruiken.

Tip: hasj (choco-)melk.
Gewoon wat hasj in melk brokkelen, eventjes op het vuur en klaar voor consumptie. (eventueel zeven)
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#15 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 10 December 2011 - 03:39 AM

@el dopa: vond au bain marie prima gaan... op hoeveel watt doe jij de magnetron dan en hoe lang? zet je het nog een keer in de magnetron nadat je de wiet erbij hebt gedaan?

@mind: hasj heb ik al heel lang niet meer gehad, misschien wel leuk voor de volgende keer... hoeveel hasj per persoon voor beginners?

#16 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 10 December 2011 - 09:40 AM

wat ik ook wel eens doe is een stukje hash (genoeg voor een joint) in een lepel met whisky (of andere sterk alcoholische drank) doen, whisky in de fik steken en de hash in de whisky laten oplossen. Je kan het zo door je drankje roeren. Komt lekker aan.
omgekeerd gaat ook

#17 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,850 posts

Posted 10 December 2011 - 12:51 PM

hoeveel?
dat hangt oa af van de sterkte van de hasj, hoe high iemand wil worden.
Pas wel op, je neemt gemakkelijk te veel, dit staat ook in de nieuwe Erowid extracts zoals snaap al zei.
Ik heb wel het idee dat hasj eten vergeleken met wiet een cleanere high geeft.
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#18 El Dopa

El Dopa

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 34 posts

Posted 10 December 2011 - 02:33 PM

@el dopa: vond au bain marie prima gaan... op hoeveel watt doe jij de magnetron dan en hoe lang? zet je het nog een keer in de magnetron nadat je de wiet erbij hebt gedaan?

Meestal freestyle ik dat gewoon. Als je zorgt dat alle boter gesmolten is, en aardig heet, dan kan je het er gewoon bij gooien.
Ik doe het meestal niet nog een keer in de magnetron, maar ik denk niet dat het er beter of slechter van wordt. Dit soort details lijken me niet echt belangrijk.
Mind heeft trouwens gelijk; hasj is beter geschikt voor oraal gebruik. Hasj lost helemaal op in je hete botersoepje, dus haal je er echt het maximale uit. Bovendien is dat ook nog eens supermakkelijk; als al je hasj is opgelost in je boter ben je klaar.

Trouwens, de laatste keer dat ik dit zo deed was met hasjbrownies. Het waren ongelooflijk potente (en zeer lekkere) brownies geworden. Ik en een vriend van me hadden een klein beetje gesnoept om te proeven, maar zelfs van dat kleine stukje werden we nog best high.
Ik had destijds omgerekend dat ik maar 0,1 gram hasj nodig had om flink high te worden. Dus je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

#19 Bochie

Bochie

Silent one

• Members
  • 4 posts

Posted 10 December 2011 - 07:45 PM

Ik heb de laatste tijd vaak Hasjchocomel gedronken, werkt heerlijk mellow. Ik blow nu ongeveer 5 jaar 1 a 2 keer in de week, dan is iets meer dan een dikke joint per persoon wel relaxt. Dus voor ongeveer 3,50 aan hasj p.p. (ik weet dat dit niet echt representatief is, maar ik let nooit echt op hoeveel ik precies koop). Laatst had mijn vriendin ook een kop met daarin ongeveer 3,50 aan goede hasj gedronken omdat ze niet minder wilde dan de rest. Dit was niet zo'n goed idee, ze is niet echt ervaren. Ik kon 'r wel enigszins erdoor heen praten, maar ze was echt te stoned (en ik was er van te voren al bang voor, stom van me). Het te stoned zijn uitte zich bij haar in emotionele wisselingen, oenigheid, verwarring etc. Bij echte beginners kun je dus beter rond de 2,- euro erin doen denk ik.

Wat Mind ook zegt, Hasj geeft inderdaad een wat meer heldere high dan wiet in mijn beleving. Je hoofd wordt lekker warm, je raakt ontspannen en kan makkelijker meegaan in muziek, films, gesprekken etc. Daarnaast is Hasjchocomel hartstikke makkelijk te maken en lekker ;) Het duurt wel erg lang, en de volgende dag kun je ook nogal suf zijn.

#20 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,046 posts

Posted 10 December 2011 - 08:31 PM

Ja, maar 2.9% hele sterke wiet? of 9.8% knipafval?

Dan kan die 2.9% toch nog een heel stuk sterker uitvallen, dus een perfect geplaatste opmerking.

Hmmz, ik dacht dat 2_muffins het had over 1,5 gram shop wiet. Dat is dus het uitgangspunt...

Wat Mind ook zegt, Hasj geeft inderdaad een wat meer heldere high dan wiet in mijn beleving. Je hoofd wordt lekker warm, je raakt ontspannen en kan makkelijker meegaan in muziek, films, gesprekken etc. Daarnaast is Hasjchocomel hartstikke makkelijk te maken en lekker ;) Het duurt wel erg lang, en de volgende dag kun je ook nogal suf zijn.

Heb het vaak gemaakt. Volle melk met een beetje roomboter, daarin een klont hasj oplossen.

Heb er kosmische lachkicks en onnavolgbare gedachtengangen op gehad. Ook een keer dat ik niet meer kon opstaan, was zo ongelooflijk stoned dat ik ongeveer een uur gedemobiliseerd ben geweest.

Of dat je zintuigen zo ongelooflijk scherper worden. Van die dingen in muziek die normaal niet opvallen, kleine details en harmonieën, maar ook dat je de productie terug hoort - geluiden achter de muziek verborgen.

Ook vervalt de grens tussen fantasie en waarneming. Een film heeft zoveel meer verhalen in zich. Een woord in een boek is een encyclopedie van betekenis.

:) Hier is het relaas van Baudelaire over hasj:

In het algemeen moet je hasj, om het al zijn kracht te geven en helemaal tot ontwikkeling te laten komen, oplossen in kokendhete zwarte koffie en op een nuchtere maag innemen; de avondmaaltijd wordt tot een uur of tien, twaalf ’s avonds opgeschoven; alleen een zeer lichte soep is toegestaan. Een inbreuk op deze zo eenvoudige regel zou óf kunnen leiden tot overgeven, omdat het avondmaal strijdig is met het roesmiddel, óf tot onwerkzaamheid van de hasj.

Hele verhaal.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users