Jump to content

Photo

Vraag aan de ad(h)d'ers over gebruik ritalin medicatie

• Please log in to reply
42 replies to this topic

#21 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 30 October 2011 - 02:44 PM

@Icelus, ik begrijp niet echt hoe je productief kan zijn als je concentratieboog op is? Hoe kan discipline daar nog effect op hebben?

Misschien heb ik een ander beeld van wat een concentratieboog zou moeten zijn, maar naar mijn idee kun je door middel van discipline gewoon elke keer weer een nieuwe concentratieboog starten als de vorige op is :) Soms moet ik elke minuut wel weer opnieuw beginnen omdat ik weer ergens in mijn gedachten ben verdwaald. Maar goed, misschien is dat een verschil tussen mij en jou, en zijn er ook mensen die na een half uurtje concentreren dat vervolgens een halve dag niet meer kunnen? Als dat echt daadwerkelijk het geval is, en discipline daar niks aan kan veranderen, dan neem ik mijn woorden terug en kan ik me voorstellen dat dit erg frustrerend is. Maar weet je zeker dat structuur en doorzettingsvermogen en al dat soort dingen niet een hele hoop voor je kunnen betekenen?

Ik vind discipline best een moeilijk begrip eigenlijk. Heeft discipline niet heel erg te maken met het kunnen controleren van aandacht? Het schijnt wel dat ADD en ADHD aangeboren zijn, dus zou daarmee een mindere discipline ook aangeboren kunnen zijn? Ik heb wel het idee dat ik door door te zetten m'n problemen kan overwinnen en steeds beter m'n aandacht bij belangrijke zaken weet te houden. Ik heb echter ook periodes meegemaakt dat dit totaal onmogelijk leek.

Ik ervaar het als kwetsend om de reactie te krijgen dat het een gesprek aan discipline of doorzettingsvermogen is wanneer ik iemand vertel dat ik moeite heb me te concentreren (die reactie krijg je van vrijwel iedereen meestal in niet zoveel woorden). Van de andere kant denk ik dat discipline en aandacht onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en is het daarom mischien wel een gebrek aan discipline. Ik ben het er dan alleen niet mee eens dat er zo'n negatieve lading rust op het hebben van weinig discipline, ik zou heel graag willen dat het allemaal minder stress zou kosten maar het is best wel moeilijk om de juiste weg te vinden. Zeker als je je gedachten niet kan structureren omdat je constant onder grote stress staat.

Ik weet niet of discipline per definitie te maken heeft met het kunnen controleren van je aandacht. Wat ik er een beetje mee bedoelde te zeggen is dat, ondanks een slechte concentratie, je door middel van discipline toch elke keer weer door kunt gaan met leren. Al raak je 200 keer afgeleid, je kunt je zelf gewoon aanleren een paar seconde later weer een poging te wagen om verder te gaan met lezen/leren/opdrachten maken :)

Overigens weet ik niet of die opmerking op mij gericht was, maar ik heb nooit gezegd dat mensen (of Evertt in dit geval) zich niet zouden kunnen concentreren omdat ze geen discipline hebben. Ik heb me alleen afgevraagd of discipline niet een grotere rol speelt dan de ADHD. Mijn idee is/was zeg maar dat je ondanks een hele slechte concentratie door middel van een sterke discipline alsnog heel veel werk kunt verrichten.
The wisest mind has something yet to learn

#22 Evertt

Evertt

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 193 posts

Posted 30 October 2011 - 06:09 PM

Icelus, heb jij wel eens van die momenten dat je naar een stuk tekst aan het kijken bent, dat je het ook echt aan het lezen bent, je leest en begrijpt elk woord, maar toch merk je dat je helemaal niets opneemt? Dat hoe hard je het ook probeert je je gewoon net zo energieloos en langzaam voelt als een slow zombie? Dat is dus wat ik krijg na een aantal minuten als ik mezelf probeer te dwingen om te concentreren op iets waar ik mij eigenlijk echt niet op wil concentreren.

Done: Alcohol, THC, MDMA, Truffels, LSD, DMT, Paddo's, N2O, Concerta 36, Racetams, Dextro-Amfetamine, MDAI, GHB, Morfine, Salvia, Nootropics (aka smart drugs)
To do: MDA, MDMAI, Mescaline, Muscimol (aka Amanita Muscaria), 5-MeO-DMT, (5-MeO)-DPT, (5-MeO)-AMT, (5-MeO)-DIPT (aka foxy), (5-MeO)-MIPT, 4-HO-MET

Op zoek naar de ultieme seks drug/combo en naar de ultieme euforische/liefdevolle drug/combo.

#23 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 30 October 2011 - 10:55 PM

@Icelus: Ik ben het daar wel mee eens ja, dat je door steeds weer opnieuw te proberen nog best veel gedaan kunt krijgen. Ik denk dat je op die manier het langzaam ook steeds langer gaat volhouden. Ik vroeg me af of discipline en het controleren van aandacht niet dezelfde dingen waren omdat ik het soms zo heb ervaren met sporten bijvoorbeeld. Als ik maar m'n aandacht op m'n ademhaling kon houden dan kon ik veel langer doorgaan en dat is ook discipline toch? Ik vroeg me daarom af of dat discipline niet het vermogen was om je aandacht bij bepaalde zaken te houden en je niet laten afleiden door andere dingen. Maar het zou eigenlijk ook wel kunnen dat deze dingen los staan van elkaar staan.
Ik haakte aan op de discipline die je noemde omdat ik daar zelf vaak over nadenk. Is het een gesprek aan discipline of concentratie. Als iemand tegen me zegt dat ik een gebrek aan discipline heb heeft dat een veel negatievere lading dan een gebrek aan concentratie vind ik. Maar zoals ik het nu begrijp zeg je dat een gebrek aan concentratie is te compenseren met extra discipline en daar ben ik het wel mee eens.

@Evert: Ik herken dat iig wel, of dat ik bijvoorbeeld een bladzijde van een boek gelezen heb en op het einde echt geen idee heb van wat er stond. Ik merk nu als ik niet opgeef en blijf proberen dat ik gewoon meer kans heb om in de juiste gedachtesfeer te raken ofzo om lekker door te werken. Maar ik weet ook hoeveel moeite ik er een tijd geleden mee had en het is nog steeds vaak moeilijk, dus ik kan best begrijpen dat je daar zwaar gefrustreerd en moedeloos van wordt. Toch heb ik het idee dat sinds ik het probleem actief aanpak er een hoop verbeterd is.

#24 Evertt

Evertt

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 193 posts

Posted 01 November 2011 - 01:38 PM

Afgelopen vrijdag heb ik weer een afspraak gehad met mijn psychiater. Ik heb haar verteld dat ik niet tevreden ben met ritalin. Ik merk nauwelijks de werkingen, maar de rebound komt toch hard aan. Nu heb ik dextro-amfetamine gekregen om uit te proberen. Ook heb ik verteld dat ik, zodra de tentamenweken voorbij zijn, gewoon überhaupt wil stoppen met medicatie en wil deelnemen aan het coaching-gedoe. Ik denk namelijk dat mijn allergrootste blokkade komt uit een psychologisch/emotioneel probleem en niet zozeer uit een onbalans van neurotransmitters. Maar goed, voor zolang er tentamenweken zijn kan een extra duwtje in de rug geen kwaad denk ik.

Op dit moment zit ik aan de dextro-amfetamine en ik ben wel tevreden over het effect, ondanks dat ik er niet beter van ga studeren. Raar is dat hè? XD
Het zit zo: ik merk dat die dextro-amfetamine inderdaad helpt om rust in mijn hoofd te krijgen dus zover ben ik er tevreden over. Op dit moment moet ik echter aan een tentamen werken waarbij ik totaal geen overzicht kan vinden over welke stof ik naar binnen moet werken. Er is heel veel informatie die heel breed is en het tentamen lijkt van alles wat te vragen dus het lijkt erop dat ik gewoon álles moet gaan lezen. Dat is echter een onmogelijke taak, want het boek is heel dik en daarnaast heeft de docent ook nog 22 pdf-documenten op internet gezet met informatie en dat krijg ik nooit in één dag naar binnen. Door dat gebrek aan overzicht is de moed mij nu in de schoenen gezakt en daar kan geen enkele medicatie tegenop. Helaas maar het tentamen van morgen gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken ondanks de dextro. Ik had de dextro beter kunnen bewaren voor een ander vak, want nu krijg ik natuurlijk tolerantie.

Ik haat zweverige vakken als deze. Wiskunde vakken zijn makkelijk, er zijn gewoon een aantal concepten die je moet begrijpen, een paar definities en formules die je moet kennen (of in je GR moet typen hehe) en dan kun je het tentamen halen. Programmeren is ook easy, want als je al een aantal jaren programmeert voor je hobbie dan kun je elke nieuwe taal in een paar dagen/weken onder de knie hebben. De concepten/ideeën achter elke taal is toch vrijwel hetzelfde, alleen de syntax is anders. Dit vak is echter gewoon een verzameling van feitjes en ideeën en over alles valt te discussiëren en dat haat ik het meest. Er is geen exact antwoord op een vraag, over alles kun je discussiëren dus weet je nooit zeker of je antwoord goed gerekend zal worden.

Done: Alcohol, THC, MDMA, Truffels, LSD, DMT, Paddo's, N2O, Concerta 36, Racetams, Dextro-Amfetamine, MDAI, GHB, Morfine, Salvia, Nootropics (aka smart drugs)
To do: MDA, MDMAI, Mescaline, Muscimol (aka Amanita Muscaria), 5-MeO-DMT, (5-MeO)-DPT, (5-MeO)-AMT, (5-MeO)-DIPT (aka foxy), (5-MeO)-MIPT, 4-HO-MET

Op zoek naar de ultieme seks drug/combo en naar de ultieme euforische/liefdevolle drug/combo.

#25 Elentherelien

Elentherelien

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 825 posts

Posted 01 November 2011 - 01:49 PM

Er is heel veel informatie die heel breed is en het tentamen lijkt van alles wat te vragen dus het lijkt erop dat ik gewoon álles moet gaan lezen. Dat is echter een onmogelijke taak, want het boek is heel dik en daarnaast heeft de docent ook nog 22 pdf-documenten op internet gezet met informatie en dat krijg ik nooit in één dag naar binnen. Door dat gebrek aan overzicht is de moed mij nu in de schoenen gezakt en daar kan geen enkele medicatie tegenop. Helaas maar het tentamen van morgen gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken ondanks de dextro. Ik had de dextro beter kunnen bewaren voor een ander vak, want nu krijg ik natuurlijk tolerantie.

Ik heb denk ik geen adhd, alhoewel ik zo nu en dan wat 4fa neem of ritalin voor het leren maar.. wat bij mij in zulke situaties helpt zijn to-do lists! Als een taak te groot lijkt, split het dan op in 100 kleine taakjes. Als je vervolgens een taakje afhebt, kun je blij zijn dat je iets hebt gedaan. Zo creëer je ook overzicht. Daarbij, dat tentamen moet je wss toch herkansen dus alles wat je nu leert is niet verspild :)

Succes!

#26 Evertt

Evertt

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 193 posts

Posted 01 November 2011 - 02:33 PM

Ja die techniek ken ik en in principe werkt het ook wel. Het is heerlijk om iets af te kunnen kruisen omdat je weet dat je een stap dichterbij bent gekomen bij je doel. Ik weet niet zeker of het nu ook zou werken, maar ik zal het proberen. Nu is het probleem alleen dat als ik een stukje van alle random feitjes/ideeën (en dat zijn er veel) heb geleerd weet ik niet zeker of ik daarmee ook dichter bij mijn doel kom om het tentamen te halen, want misschien gaat die helemaal niet vragen naar dat stuk wat ik net geleerd heb. Met die twijfel in mijn achterhoofd is het lastig om tegen jezelf te zeggen dat je goed bezig bent. Maar goed, ik heb nu het tentamen van morgen al bijna opgegeven. Je zou denken dat dat slecht is, maar dat is het niet. Dan ligt er namelijk geen druk meer op en kan ik gewoon uit eigen interesse leren ipv uit het "moeten halen van het tentamen".

Dankjewel in ieder geval!

#27 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 03 November 2011 - 09:07 PM

Hoe ging je tentamen nog Evert? Ben benieuwd wat dat coaching gebeuren voor je gaat betekenen.
Ik rookte de laatste tijd regelmatig wat hasj terwijl ik een maandje daarvoor was gestopt met roken. Toen kon ik wel lekker relaxen en goed slapen. Het werd alleen al heel snel weer een verslaving dus daar ben ik nu ook maar weer mee gestopt. Merk meteen dat ik weer veel onrustiger wordt en moeite heb m'n aandacht bij zaken te houden. Ik weet eigenlijk niet of dat normale ontwenningsverschijnselen zijn van nicotine ontwenning maar ik heb daar altijd wel erg veel last van. Gelukkig heb ik op het moment een redelijk overzicht van wat ik moet doen voor m'n stageproject dat ik morgen afrond. Dat geeft me net genoeg rust om lekker door te werken.

#28 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 03 November 2011 - 10:08 PM

Icelus, heb jij wel eens van die momenten dat je naar een stuk tekst aan het kijken bent, dat je het ook echt aan het lezen bent, je leest en begrijpt elk woord, maar toch merk je dat je helemaal niets opneemt? Dat hoe hard je het ook probeert je je gewoon net zo energieloos en langzaam voelt als een slow zombie? Dat is dus wat ik krijg na een aantal minuten als ik mezelf probeer te dwingen om te concentreren op iets waar ik mij eigenlijk echt niet op wil concentreren.

Ik heb inderdaad wel vaker dat ik dingen lees maar niks opneem. Al heb ik daar tegenwoordig wel een hele goede radar voor ontwikkeld die dat detecteert. Als het nu gebeurt lees ik niet door, maar begin ik weer opnieuw te lezen. Bij mij heeft dat in ieder geval vooral te maken met een bepaalde state of mind die ik tegenwoordig wel redelijk makkelijk kan veranderen in iets wat er voor zorgt dat ik het gene wat ik lees wel opneem. Ik weet niet of dat bij jou net zo goed te veranderen en te trainen is. Misschien hebben we wel een hele andere vorm van concentratieproblemen of een hele andere oorzaak voor die problemen. Succes er mee in ieder geval!
The wisest mind has something yet to learn

#29 DasBeer

DasBeer

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 64 posts

Posted 08 December 2011 - 12:50 AM

Persoonlijk heb ik ADHD al vanaf mijn 3 jaar. das dus 17 jaar ervaring :duimpje: en ik moest een redelijk hoge dosis risperdal nemen aangezien ik van relatine agressief werd. Ik ben nu al bijna een jaar gestopt met het nemen van die pillen in samenspraak omdat ik depressief werd. Gevolg is dat ik me nu dag na dag moeilijker kan concentreren, meer hersensprongen maak en al de andere symptomen. Voor de hyperactiviteit ga ik naar de fitnes of lopen met een vriendin. Zolang tot ik echt moe ben. Voor de concentratie doe ik altijd hetzelfde ritueel. Structuur in de dag van een AD(H)D patiënt is heel belangrijk. Sluit ook al de andere prikkels uit. Doe gordijn of rolluik dicht, niets op je bureau waarmee je kan spelen, geen muziek of zeer lichtjes op de achtergrond. En voldoende pauze. Dat zijn de dingen die ik uit eigen ervaring kan aanraden.

wat bij mij in zulke situaties helpt zijn to-do lists! Als een taak te groot lijkt, split het dan op in 100 kleine taakjes.

Dit lijkt me een enorm handig middeltje dat ik zeker ga uitproberen.

#30 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2441 posts

Posted 08 December 2011 - 06:06 PM

^Hoe is zoiets te diagnosticeren op je 3e? :blink:

#31 leipe wimpie

leipe wimpie

leipe staartjes

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4744 posts

Posted 09 December 2011 - 12:25 PM

^tering, ja.... das echt veel te vroeg....... je werd toch niet ook al ervoor behandeld op je 3e?? Dan heb je nieteens de kans om zelf te ontwikkelen...
Posted Image T h e N a t i v e A l i e n.
- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -

#32 leipe wimpie

leipe wimpie

leipe staartjes

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4744 posts

Posted 09 December 2011 - 12:28 PM

Icelus, heb jij wel eens van die momenten dat je naar een stuk tekst aan het kijken bent, dat je het ook echt aan het lezen bent, je leest en begrijpt elk woord, maar toch merk je dat je helemaal niets opneemt? [...]

Ik heb inderdaad wel vaker dat ik dingen lees maar niks opneem. [...]

heeft niet iedereen dat dan? en das toch het hele idee van school? dat het niet zozeer gaat om dat je iets interessants leert maar meer leert om te doen wat ze je zeggen dat je moet doen?
Maar niet alleen school, ook bij fictie... dat betekent dat je gewoon nu niet moet lezen maar een blokje om moet wandelen of gaan slapen... hoef je geen ADD voor te hebben hoor....gewoon naar je lichaam luisteren.
En als je toch wil of moet lezen, gewoon steeds opnieuw beginnen tot je in de flow komt.Of na elke zin jezelf afvragen wat ie nu precies betekent.. jezelf overhoren tijdens het lezen... op den duur stopt de overige praat in je hoofd wel... m..maar ik ben de 1e om toe te geven dat dat met amphetamine op een stuk sneller gaat.

Doug Stanhope

No! It's not ADD! i'm thinking!! "well you're not listening to me"... What? No! It's coz i'm thinkin'about something that's more interesting than you! I'm trying to build a perfect utopian society in my head... what are you talking to me about... bowling? or what??

Posted Image T h e N a t i v e A l i e n.
- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -

#33 DasBeer

DasBeer

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 64 posts

Posted 11 December 2011 - 12:20 AM

Hoe is zoiets te diagnosticeren op je 3e?

Weet ook nie hoe ze dat gedaan hebben. Met rugprik mischien.
Weet iig dat ze na mijn hersentumor te hebben weggesneden testen hebben gedaan en daar is gebleken dat ik epilepsie en ADHD had.
Heb toch iig sinds dan zo'n officieel papiertje. de medicatie voor epileptie zijn ze dan gestart en voor adhd ook. da ging nie samen
dus zijn ze ermee gestopt tot ik +- 10 jaar was. toen zen ze beginnen experimenteren met verschillende brol tot uiteindelijk risperdal bleek te werken
helaas wierd ik er depressief van en ben er dus mee gestopt van zodra ik zelf erover kon beslissen (18 jaar dus).

#34 DMTroy

DMTroy

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 131 posts

Posted 12 December 2011 - 01:43 PM

Ik werd depri van ritalin/concerta en van speed trouwens ook :-)

Dus ook al heb ik ADHD ik ben gestopt met de "medicijnen" . Een rebound zal je altijd blijven houden ook al wordt het wel minder naarmate je lichaam gewend raakt aan de ritalin.

Maar succes
Na 10 jaar ervaring weet ik nu wat de lompste drug is: NICOTINE!

#35 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 15 May 2013 - 10:57 AM

Ik heb dus de diagnose add gekregen via een gz-psycholoog (die mogen diagnoses stellen), maar we hebben het nog niet gehad over eventuele medicatie (en ja, ik weet dat alleen een arts medicijnen mag voorschrijven.) Ik vind het wel positief dat er niet meteen naar medicatie gekeken is, maar eerst naar het aanbrengen van structuur in mijn dagelijkse leven. Maar over een paar weken zie ik haar weer en wil ik toch is naar voren brengen of ritalin voor mij voordelen kan hebben. Ik neem aan dat ik dan doorverwezen zal moeten worden naar een psychiater.

Ik hoor best veel verhalen over de nadelen van Ritalin. Met name de afname van eetlust klinkt me niet echt gezond in de oren, en ook het rebound effect lijkt me een indicatie dat het een apart goedje is, om over het eventuele gevoel van ´afstomping´ nog maar te zwijgen. Nu ben ik benieuwd of Ritalin zich ook leent om het bv maar twee dagen per week te gebruiken. Bijvoorbeeld dinsdag en donderdag; dat ik dan om 10 uur 10 mg neem en om 13:00 uur weer. Als dan idd mijn vermogen om te focussen toeneemt, dan zou ik iig 2 werkdagen hebben waarop ik wat werk kan verzetten, maar dan zonder al te grote nadelen, hopelijk.

Ik heb dus ook niet de behoefte om perse 7 dagen per week gefocust te zijn. Want ik ben op zich best blij met hoe mijn brein werkt, maar als ik met Ritalin iets productiever kan worden, dan heb ik daar wel interesse in. 

Ik zit er ook over te denken om zelf alvast is een stripje ritalin te kopen, om het is te testen. Want tegen de tijd dat een psychiater mij iets voorschrijft zijn we wsl ook wel weer een paar maanden verder. Hoe het ook gaat, ik zal mijn ervaringen hier wel ff posten.

#36 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2441 posts

Posted 15 May 2013 - 06:10 PM

Wat ik heb gezien in mijn naaste omgeving is dat het time released erg goed werkt. Voor focus en als mood elevator.

#37 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 15 May 2013 - 08:12 PM

Wat ik heb gezien in mijn naaste omgeving is dat het time released erg goed werkt. Voor focus en als mood elevator.

Wat ik ervan lees zijn de ervaringen met vertraagde afgifte meestal positiever idd. Volgens mij wordt dat verkocht als Concerta, maar dit wordt in veel gevallen niet vergoed door de verzekering. Ik ben zowel naar de standaard Ritalin als naar deze duurdere Concerta wel benieuwd. 

Maar zoals ik al schreef, kan ik me niet voorstellen dat ik zo´n middel 7 dagen per week wil gebruiken. Dus ik hoop dat het ook effectief is bij meer gericht gebruik, om specifieke taken efficiënter uit te voeren en om productiever te zijn. Maar in het onwaarschijnlijke geval dat ik wel elke dag aan de methylfenidaat zou willen gaan, bv omdat ik daardoor in staat zal zijn om een baan voor langere tijd aan te houden, dan zou ik wsl kiezen voor de vertraagde afgifte. Want wat ik ervan hoor, voelt dat het meest natuurlijk.

Overigens ´krijg´ ik morgen van iemand een doosje Ritalin, dus kan ik iig voorzichtig wat testen.

Ik ben echt benieuwd wat op mij het effect is. Sommige mensen lijken het drie keer niks te vinden, terwijl het voor anderen precies goed is.

Ik ben o.a. benieuwd of het ook een positieve invloed heeft op mijn focus in drukke verkeerssituaties. Het feit dat ik jaren terug richting de 100 rijlessen heb gehad en na een mislukte examenpoging, door een tekort aan geld, er de brui aan moest geven, wijt ik voornamelijk aan mijn verstrooide focus. Nu ben ik zo onzeker over mijn moeite om mijn aandacht er bij te houden, dat ik zelfs wel is heb overwogen dat ik moet accepteren dat ik nooit in staat zal zijn om als automobilist deel te nemen aan het verkeer. Wie weet dat methylfenidaat een danig positieve invloed heeft op mijn focus dat ik zelfs weer aan autorijlessen kan gaan denken. Maar dat zou bijna te mooi wezen om waar te zijn.

#38 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 15 May 2013 - 08:24 PM

Een vriend van me had vroeger (middelbare schooltijd) ook ritalin voor ADHD en hoefde deze alleen doordeweeks te slikken als hij naar school ging. In het weekend slikte hij ze niet. Zover ik weet had het bij hem prima resultaat.

#39 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 15 May 2013 - 09:14 PM

^Oke, klinkt goed.

#40 Pete Pablo

Pete Pablo

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 15 May 2013 - 11:31 PM

8 jaar geleden is bij mij ook ADD vastgesteld, we hebben toen ook rustig opgebouwd tot er goed effect was. Uiteindelijk nam ik s'ochtends 6, s'middags 6 en om 5 uur nog 3 tabletten (volgens mij waren dat ritalin 5mg) in het weekend 2 in de ochtend en 2 in de middag. Mijn gedachten waren toen eindelijk rustig en kon voor het eerst echt studeren. De nadelen waren dat ik bijna niks meer kon eten, niet meer vrolijk was, en nergens meer zin in had en last had van enorme huilbuien, Ik was mezelf niet meer. Na een paar maanden kreeg ik door de honger en ritalin enorme buikkrampen, alsof ik in mijn buik werd gestoken door een mes (althans, ik denk dat het zo voelt) Na bij de dokter te zijn geweest ben ik toen overgestapt op concerta 54mg, de buikkrampen en honger gingen weg, maar mijn persoonlijkheid was ver te zoeken. nadat ik mijn Havo had afgerond ben ik gestopt met de concerta. Ik ben toen anders gaan eten. Geen snelle suikers, maar langzame Koolhydraten, genoeg vitamines en geen snoep meer. Dit scheelde voor mij enorm veel. daarnaast ben ik ook gaan mediteren en dat heeft mij ook rustiger gemaakt. Ik werd al snel stukken vrolijker en kon eindelijk normaal slapen.

Wat ik ook heb ondekt is dat alcohol 1 van je grootste grootste vijanden kan zijn. Doordat mensen met ADD vak vrij inpulsief zijn, en alcohol ook daadwerkelijk al je remmen weg kan halen. Dit heeft bij mij tot enorm veel vervelende situaties geleid.

Probeer het eerst zonder medicatie. ADD heeft er bij mij ook voor gezorgd dat ik ook echt uniek ben, Het kan een stoornis zijn, maar je kan het ook zien als een karaktertrekje waar je wat beter om mee moet leren gaan.

Darwin had it all wrong...we never evolved from apes, but rather beams of light, as its conciousness that forms matter and not the other way around.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users