@Icelus, ik begrijp niet echt hoe je productief kan zijn als je concentratieboog op is? Hoe kan discipline daar nog effect op hebben?
Misschien heb ik een ander beeld van wat een concentratieboog zou moeten zijn, maar naar mijn idee kun je door middel van discipline gewoon elke keer weer een nieuwe concentratieboog starten als de vorige op is

Ik vind discipline best een moeilijk begrip eigenlijk. Heeft discipline niet heel erg te maken met het kunnen controleren van aandacht? Het schijnt wel dat ADD en ADHD aangeboren zijn, dus zou daarmee een mindere discipline ook aangeboren kunnen zijn? Ik heb wel het idee dat ik door door te zetten m'n problemen kan overwinnen en steeds beter m'n aandacht bij belangrijke zaken weet te houden. Ik heb echter ook periodes meegemaakt dat dit totaal onmogelijk leek.
Ik ervaar het als kwetsend om de reactie te krijgen dat het een gesprek aan discipline of doorzettingsvermogen is wanneer ik iemand vertel dat ik moeite heb me te concentreren (die reactie krijg je van vrijwel iedereen meestal in niet zoveel woorden). Van de andere kant denk ik dat discipline en aandacht onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en is het daarom mischien wel een gebrek aan discipline. Ik ben het er dan alleen niet mee eens dat er zo'n negatieve lading rust op het hebben van weinig discipline, ik zou heel graag willen dat het allemaal minder stress zou kosten maar het is best wel moeilijk om de juiste weg te vinden. Zeker als je je gedachten niet kan structureren omdat je constant onder grote stress staat.
Ik weet niet of discipline per definitie te maken heeft met het kunnen controleren van je aandacht. Wat ik er een beetje mee bedoelde te zeggen is dat, ondanks een slechte concentratie, je door middel van discipline toch elke keer weer door kunt gaan met leren. Al raak je 200 keer afgeleid, je kunt je zelf gewoon aanleren een paar seconde later weer een poging te wagen om verder te gaan met lezen/leren/opdrachten maken

Overigens weet ik niet of die opmerking op mij gericht was, maar ik heb nooit gezegd dat mensen (of Evertt in dit geval) zich niet zouden kunnen concentreren omdat ze geen discipline hebben. Ik heb me alleen afgevraagd of discipline niet een grotere rol speelt dan de ADHD. Mijn idee is/was zeg maar dat je ondanks een hele slechte concentratie door middel van een sterke discipline alsnog heel veel werk kunt verrichten.