Jump to content

Photo

Vraag aan de ad(h)d'ers over gebruik ritalin medicatie

• Please log in to reply
42 replies to this topic

#1 Evertt

Evertt

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 193 posts

Posted 15 October 2011 - 04:58 PM

Ik heb sinds een paar dagen de diagnose ADD en heb nu medicatie gekregen om mij de komende weken te helpen, want de tentamenweek komt dichterbij.

Gisteren heb ik halve pilletjes genomen (op advies van de psychiater) en daar merkte ik bar weinig van. Ik merkte eigenlijk meer als het uitwerkte dan dat ik merkte dat het überhaupt insloeg. Ook heb ik de eerste nacht (gisternacht was dat) absoluut niet kunnen slapen.

Vandaag ben ik met hele pilletjes begonnen. Ik merkte wel dat ik rustiger was in mijn hoofd, wat wel comfortabel was, maar mijn spanningsboog was nog steeds niet heel veel beter. Nu de laatste dosis echter is uitgewerkt heb ik wel een knoepert van een rebound. Ik voel me zo onrustig als de pest en het is gewoon niet grappig meer.

Dus mijn vraag aan jullie is, weten jullie een trucje om de rebound minder naar te maken?

Done: Alcohol, THC, MDMA, Truffels, LSD, DMT, Paddo's, N2O, Concerta 36, Racetams, Dextro-Amfetamine, MDAI, GHB, Morfine, Salvia, Nootropics (aka smart drugs)
To do: MDA, MDMAI, Mescaline, Muscimol (aka Amanita Muscaria), 5-MeO-DMT, (5-MeO)-DPT, (5-MeO)-AMT, (5-MeO)-DIPT (aka foxy), (5-MeO)-MIPT, 4-HO-MET

Op zoek naar de ultieme seks drug/combo en naar de ultieme euforische/liefdevolle drug/combo.

#2 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 15 October 2011 - 09:03 PM

Ritalin (Methylphenidate)? En welke sterkte? En hoe laat neem je ze in?
Persoonlijk vind ik ritalin een middel met alle nadelen van dexamfetamine, maar zonder de voordelen. Maar veel anderen vinden amfetamine dan weer te verslavend, en hebben juist een naardere coming down. Qua concentratie doet ritalin niets voor mij, maar amfetamine doet wonderen. Van beiden kan ik wakker liggen als ik ze korter dan 5-6 uur voor het slapen nog in neem. Nare onrustige/lege gevoel als het uitwerkt kun je een beetje verminderen door te zorgen dat je in ieder geval genoeg gegeten hebt, en een beetje kalme sfeer om je heen maken met schemer verlichting & rustige muziek kan ook prima helpen.
Verbing weirds language.

#3 Evertt

Evertt

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 193 posts

Posted 16 October 2011 - 08:24 AM

Ritalin (Methylphenidate)? En welke sterkte? En hoe laat neem je ze in?

Ik ben nog een beetje aan het experimenteren met tijden enzo, maar gisteren begon ik om 7:30 en nam ik ze ongeveer elke 2½ uur. Ik weet dat dat eigenlijk iets te vroeg is, maar dat vond ik wel prettig, want ik had vaak dan effectief 1½ pil in mijn bloed en dan pas heb ik merkbaar effect. Vandaag probeer ik iets anders. Ik ben om 8:00 begonnen met een half en probeer elk uur een volgende halve te nemen.

Persoonlijk vind ik ritalin een middel met alle nadelen van dexamfetamine, maar zonder de voordelen. Maar veel anderen vinden amfetamine dan weer te verslavend, en hebben juist een naardere coming down. Qua concentratie doet ritalin niets voor mij, maar amfetamine doet wonderen.

Ja ik moet zelf eerlijk dat ik dat onderhand zo vaak gelezen heb op het internet dat ik ook veel meer geïnteresseerd ben om dexamf te proberen. Dat willen ze echter pas doen als ze zeker weten dat ritalin niet werkt. Ik denk dat dat komt omdat ritalin niet neurotoxisch is en dexamf wel neurotoxisch kan worden als je boven een bepaalde dosis gaat. (Er staat verdomme nergens op internet WAAR die dosis/grens dan precies ligt. Als je weet onder welke grens je zou moeten blijven dan kan je het gewoon gezond blijven gebruiken...)

Trouwens, heb jij van dexamf niet het probleem dat je zo snel tolerantie opbouwt dat het geen zin heeft om het meer dan 2 dagen achter elkaar te gebruiken? Dat lees ik namelijk ook erg vaak op internet. Ritalin is prima elke dag te gebruiken, maar de meeste mensen gebruiken dexamf slechts 2 dagen per week (maximaal 3 dagen als de nood hoog is) en moeten daarna herstellen omdat dexamf zo sterk werkt. Heb jij dat niet? Ik zou me voor kunnen stellen dat dat dan weer een behoorlijk nadeel is van dexamf.

Van beiden kan ik wakker liggen als ik ze korter dan 5-6 uur voor het slapen nog in neem.

Gisteravond heb ik gelukkig als een blok geslapen. Maarja, dat kon ook niet echt anders, want ik was al 2 dagen wakker.

Nare onrustige/lege gevoel als het uitwerkt kun je een beetje verminderen door te zorgen dat je in ieder geval genoeg gegeten hebt

Ja dat vond ik wel apart. Ondanks dat ik mij had gedwongen om gewoon goed ontbijt en lunch te eten kreeg ik nadat die uitwerkte toch ontiegelijke honger (hij werkte uit vòòr het avondeten). Maar eten voelt dan inderdaad wel heel fijn ja.

en een beetje kalme sfeer om je heen maken met schemer verlichting & rustige muziek kan ook prima helpen.

Mja, tot op zekere hoogte dan. Ik merkte dat radio-popnummers mij inderdaad nòg onrustiger maakte, maar als de sfeer om mij heen gewoon rustig was dan was niet de magic cure ofzo. :-P
Maar goed, de onrust ging na een uurtje ook wel weer weg, dus zo lang heb ik niet liggen lijden. ^_^
Het was ook wel even lekker om gewoon in het pikkedonker in mijn bed te gaan liggen.

[edit] Wat trouwens ook wel een vreemde bijwerking was die ik gisteren had. Ik heb blijkbaar de hele dag mijn tong zitten beschadigen. Ik heb ofwel mijn tong de hele tijd tegen mijn tanden zitten schuren, of ik heb op mijn tong zitten kauwen, ik weet het niet zeker. Maar toen de laatste dosis was uitgewerkt merkte ik opeens dat de linkerkant van mijn tong pijn deed en dat ik hem beschadigd had. weird... XD
Ik ken wel het kakenklemmen van amfetamine-achtige stoffen, maar dit heb ik nog nooit van gehoord.

Done: Alcohol, THC, MDMA, Truffels, LSD, DMT, Paddo's, N2O, Concerta 36, Racetams, Dextro-Amfetamine, MDAI, GHB, Morfine, Salvia, Nootropics (aka smart drugs)
To do: MDA, MDMAI, Mescaline, Muscimol (aka Amanita Muscaria), 5-MeO-DMT, (5-MeO)-DPT, (5-MeO)-AMT, (5-MeO)-DIPT (aka foxy), (5-MeO)-MIPT, 4-HO-MET

Op zoek naar de ultieme seks drug/combo en naar de ultieme euforische/liefdevolle drug/combo.

#4 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 16 October 2011 - 11:25 AM

Moet je ook niet kaken gaan klemmen met je tong er tussen. :P

ritalin niet neurotoxisch is en dexamf wel neurotoxisch

Yup. Dat is ook de reden dat ritalin altijd eerst geprobeerd wordt.
Ik heb alleen wel het idee dat het vaker niet dan wel werkt bij mensen.

Trouwens, heb jij van dexamf niet het probleem dat je zo snel tolerantie opbouwt dat het geen zin heeft om het meer dan 2 dagen achter elkaar te gebruiken?

Ja. Daarom neem ik het alleen in wanneer het echt nodig is, en probeer ik zeer conservatief te doseren. Ik neem meestal alleen 's ochtends 5mg, en probeer dan zoveel mogelijk gedaan te krijgen voordat het uitwerkt. Als er echt iets op de agenda staat wat niet mag mislukken (een belangrijke deadline) dan neem ik wel eens meer of meerdere dagen achter elkaar. Maar je hoort vaker dat "2 dagen wél, 2 dagen niet" de beste manier is om het effect te behouden. Soms is dat alleen een beetje lastig plannen.
Verbing weirds language.

#5 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 17 October 2011 - 01:10 PM

Het is niet echt een antwoord op je vraag maar...
Ik heb toevallig donderdag een intake gesprek vanwege mogelijk ADD. Ik ben vaak erg snel afgeleid en wordt dan ook snel moe van studeren omdat het zoveel energie kost om m'n aandacht erbij te houden.

Ik heb nu tijdens het studeren zo'n koptelefoon op die ze in de bouw gebruiken http://www.kuldipsin...MER EM4155.JPG. Ik heb het idee dat ik met dat ding op veel langer de energie heb om te studeren omdat ik niet zoveel achtergrond geluid hoor dat m'n aandacht afleidt.

Daarnaast heb ik het idee dat alcohol erg slecht is voor m'n klachten, en dat ook 2 of 3 glazen eigenlijk al te veel is. Ik ben dan de volgende dag erg chaotisch en wordt onrustig in m'n hoofd.

Ik mediteer nu iedere ochtend ongeveer 20 minuten en ga even lekker een rondje lopen wanneer ik m'n aandacht niet meer bij m'n studie kan houden. Dat lijkt vooralsnog een erg goed effect te hebben maar ik ben er nog niet zo lang mee bezig dat ik het met zekerheid kan zeggen.

De enige ervaringen die ik heb met ritalin en amfetamines zijn met het gebruik van deze middelen in combinatie met alcohol. Ik heb me de keren dat ik me daartoe heb laten verleiden zo ontzettend slecht gevoeld in de daarop volgende dagen dat ik een beetje huiverig ben geworden voor amfetaminen. Ik weet niet of ik ze zou gaan slikken als de psychiater het aan me zou voorstellen. Ik ben iig benieuwd naar je bevindingen :)

#6 Evertt

Evertt

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 193 posts

Posted 17 October 2011 - 04:12 PM

Het is niet echt een antwoord op je vraag maar...
Ik heb toevallig donderdag een intake gesprek vanwege mogelijk ADD. Ik ben vaak erg snel afgeleid en wordt dan ook snel moe van studeren omdat het zoveel energie kost om m'n aandacht erbij te houden.

Ik heb nu tijdens het studeren zo'n koptelefoon op die ze in de bouw gebruiken http://www.kuldipsin...MER EM4155.JPG. Ik heb het idee dat ik met dat ding op veel langer de energie heb om te studeren omdat ik niet zoveel achtergrond geluid hoor dat m'n aandacht afleidt.

Haha, nou ik hoop dat je veel geduld hebt, want het kan maanden duren om van intake gesprek naar diagnose te komen.
Mijn symptomen lijken inderdaad op die van jou, met een heel subtiel verschil waardoor die gehoorbeschermer bij mij geen effect zou hebben. Zelfs als er geen enkele externe factoren zijn die mij kunnen afleiden dan nog word ik afgeleid door mijn eigen hoofd. Tenminste, dat is alleen zo als ik mij moet concentreren op dingen die mij niet interesseren (vrijwel alles dat met werken te maken heeft). Als ik een bijzonder slechte dag heb dan lijkt het zelfs alsof mijn hoofd alleen maar meer onrust veroorzaakt als er minder externe afleidingen zijn. Ik raak niet alleen snel afgeleid, ik word gewoon onrustig als er geen afleidingen zijn. Als er geen afleidingen zijn dan krijg ik een onweerstaanbare drang naar om zelf de afleiding op te zoeken.

Daarnaast heb ik het idee dat alcohol erg slecht is voor m'n klachten, en dat ook 2 of 3 glazen eigenlijk al te veel is. Ik ben dan de volgende dag erg chaotisch en wordt onrustig in m'n hoofd.

Hmm, dat weet ik niet zeker van mezelf. Ik drink eigenlijk al sinds 2 jaar geen alcohol meer, maar als ik even terug denk... Ik werd sowieso erg snel dronken omdat ik erg klein en licht ben. Terwijl ik dronken ben heb ik geen last van onrust in mijn hoofd (zal wel komen doordat alcohol juist een verdovend middel is). En de volgende dag had ik zelden last van een kater. Ik kan mij niet herinneren of ik de volgende dag extra chaotisch of onrustig was, dus het heeft mij waarschijnlijk niet opvallend veel last veroorzaakt, anders was mij dat wel bij gebleven. Wat ik wel nog weet is dat is dacht te merken dat mijn geheugen slechter was in de weken nadat ik een avond te hard gezopen had. Dat kan echter ook placebo zijn geweest, ik was namelijk erg bang voor het feit dat alcohol neuronen doodt.

Ik mediteer nu iedere ochtend ongeveer 20 minuten en ga even lekker een rondje lopen wanneer ik m'n aandacht niet meer bij m'n studie kan houden. Dat lijkt vooralsnog een erg goed effect te hebben maar ik ben er nog niet zo lang mee bezig dat ik het met zekerheid kan zeggen.

Ik doe nu aan een meditatie-cursus wat 1 keer per week is. Eigenlijk zou ik elke dag moeten oefenen, maar ik kan mijzelf daar niet toe brengen. Het voelt namelijk nog niet als een hobby en alleen een hobby kan ik elke dag doen zonder dat het als een verplichting voelt. Zodra iets als een verplichting voelt (huiswerk) dan krijg ik er weerstand voor. En alles dat ik met tegenzin doe kost te veel energie voor wat het oplevert. Dat rondje lopen heeft bij mij ook zeer beperkt effect. Als ik iets met tegenzin doe dan is mijn spanningsboog voor datgene zeer kort, 15 minuten als ik een goede dag heb. Als ik dan na 15 minuten even een rondje ga lopen en dan weer terug kom dan levert dat meestal niet meer dan 10 minuutjes extra concentratievermogen op. En als ik dan weer een rondje loop kan ik daarna misschien nog 8 minuten enzovoorts. Uiteindelijk heeft datgene wat ik met tegenzin deed mij zoveel energie gekost dat ik er geen minuut meer naar kan kijken en voor de hele dag gewoon kapot ben.
Het is echt een vreselijk gedoe allemaal. En het stomme is dus, het heeft allemaal met attitude te maken, maar ik vind het juist zo moeilijk om mijn attitude te veranderen. Als ik iets niet met tegenzin doe dan kan ik mij een redelijk normale tijd er op concentreren (zeg 3 kwartier). En als ik iets echt heel interessant vind dan kan mijn concentratieboog echt onmenselijk lang zijn (enkele uren). Goed, daarna ben ik dan ook wel voor de rest van de dag uitgeteld, maar dan ben ik toch heel productief geweest en kan ik trots zijn op mijzelf.
De oplossing lijkt dus vrij simpel, zorg dat je minder negatief naar dingen als huiswerk kijkt. Het lijkt zo simpel, maar het is zo moeilijk. Ik kan wel doen alsof ik huiswerk leuk vind, maar diep van binnen blijf ik er toch een hekel aan hebben. Maar eigenlijk maak ik het alleen maar moeilijk voor mezelf.

De enige ervaringen die ik heb met ritalin en amfetamines zijn met het gebruik van deze middelen in combinatie met alcohol. Ik heb me de keren dat ik me daartoe heb laten verleiden zo ontzettend slecht gevoeld in de daarop volgende dagen dat ik een beetje huiverig ben geworden voor amfetaminen. Ik weet niet of ik ze zou gaan slikken als de psychiater het aan me zou voorstellen. Ik ben iig benieuwd naar je bevindingen :)

Met ritalin heb ik nu 4 dagen ervaring en met amfetamines nog geen ervaring. Tot nu toe ben ik zeer ontevreden over ritalin. Zolang het actief is merk ik er echt heel weinig van. Ik voel veranderingen in mijn lichaam, maar er is niets veranderd aan mijn spanningsboog en mijn onweerstaanbare drang om zelf afleiding op te zoeken als ik met tegenzin probeer te concentreren. Als het echter aan het uitwerken is dan krijg ik om de één of andere stomme reden een ontiegelijk harde rebound en voel ik mij ongeveer anderhalf uur ontiegelijk onrustig en mijn lichaam voelt oncomfortabel (handen trillen bijvoorbeeld, wat zwaar irritant is bij het typen).

Tijdens het typen van deze tekst, en nu nog steeds, zit ik dus in zo'n rebound omdat mijn laatste dosis aan het uitwerken is. Er is dus ook een lichte verleiding om gewoon nog een pilletje te nemen, maar ik weet dat dat het probleem enkel uitstelt. Ik voel me nu gewoon zwaar kut... maar goed, dat zal over een uurtje wel weer voorbij zijn. Ik zou die rebound wel kunnen accepteren als de ritalin mijn concentratie wel zou verhogen, maar dat doet het niet. :-/

#7 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 17 October 2011 - 05:57 PM

Damn als het nog maanden gaat duren... ik hoop niet dat ik er straks wekelijks heen moet dan.
Ik vind dat je de symptomen mooi weet te verwoorden. Zeer herkenbaar allemaal. Waarschijnlijk heb jij er nog iets meer last van mij als je zo sterk op zoek bent naar afleiding. Ik kan het wel goed begrijpen in ieder geval.
Ik denk ook dat het echt een kwestie van attitude is, grappig dat je dat zegt. Toevallig was ik zoiets een paar dagen terug aan het testen. Ik ging kijken naar het rode lampje van m'n digitenne en probeerde erop te concentreren. Wanneer ik mezelf er echt toe dwong om naar dat lichtje te kijken ging m'n focus alle kanten op. Terwijl als ik er relaxt onder bleef ik er makkelijk stabiel naar kon kijken. Het is de kunst om relaxt te blijven en jezelf niet te pushen, je hoeft het niet leuk te vinden, maar dat is best moeilijk.

Heb je ook altijd zo'n moeite met afspraken en formulieren enzo? Ik kon altijd helemaal gestresst raken van afspraken omdat ik totaal niet kon plannen. De laatste tijd gaat het wel een stuk beter. Ik woon nu samen met m'n vriendin en die helpt me er mee (goed dat ik er aan denk, ik moest nog iets op het bord zetten :)). Ik merk altijd dat er een ontzettende druk van me afvalt als er iets is afgehandeld. Ik moet altijd m'n afspraken continu in m'n hoofd blijven herhalen om ze niet te vergeten. Sinds een paar maanden heb ik nu een agenda en lukt het me steeds regelmatiger om er dingen in te schrijven en ook erin te kijken. Ik heb al een stuk of 5 agenda's hiervoor gehad maar dat is nooit niks geworden. Ik hoop dat het nu de goede kant op gaat en ik heb er ook wel vertrouwen in.

Wel vervelend dat je zo'n coming down van die ritalin krijgt. Ik wist niet dat dat al merkbaar was na een normale dosering. Misschien toch niet je ding dan? Wil het studeren ondertussen nog een beetje lukken?

#8 Evertt

Evertt

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 193 posts

Posted 17 October 2011 - 06:24 PM

Damn als het nog maanden gaat duren... ik hoop niet dat ik er straks wekelijks heen moet dan.

Nee dat niet. Het duurt vooral lang omdat die mensen volgens mij gewoon heel langzaam werken (onder het mom van een lange wachtlijst). Je hoeft niet zo vaak af te spreken, maar de tijd tussen 2 afspraken kan echt heel lang zijn.

Heb je ook altijd zo'n moeite met afspraken en formulieren enzo?

Ja het grootste probleem dat ik met agenda's had was dat ik er nooit in keek, dus dan had opschrijven ook niet zoveel zin. Nu gebruik ik mijn mobiel en die hoef ik niet steeds blijven controleren, want die waarschuwt mij wel als er een afspraak aan komt. En als ik met iemand een afspraak aan het maken ben hoef ik ook niet te zoeken naar mijn mobiel, want die zit gewoon in mijn zak, dus dan kan ik hem er direct in zetten.

Als ik echter mijn mobiel een keer niet bij me heb wanneer ik een afspraak maak, dan onthou ik die afspraak even en heb ik de intentie om hem later in mijn mobiel te zetten, maar dat komt er nooit van. Op die manier komt het wel eens voor dat ik een dubbele afspraak heb. Een afspraak missen gebeurt mij echter zelden, want als ik een afspraak niet in mijn mobiel zet dan zit dat zo aan mij te knagen dat ik er zo vaak aan denk dat ik hem ook niet meer vergeet. XD

Wel vervelend dat je zo'n coming down van die ritalin krijgt. Ik wist niet dat dat al merkbaar was na een normale dosering. Misschien toch niet je ding dan? Wil het studeren ondertussen nog een beetje lukken?

Ja inderdaad. Ik ga morgen ook proberen een spoed afspraak te maken met de psychiater om te vragen of ik toch al iets anders mag proberen, ondanks dat ik de 2 weken niet vol heb gemaakt. Ik moet namelijk best wel snel iets hebben dat mij een steuntje in de rug kan geven, want de tentamenweken komen er al snel aan.
Morgen zou ik voor 2 vakken dingen moeten inleveren, wat best nog wel wat werk kost om af te krijgen en ik denk niet dat ik nu in staat ben om er lang genoeg aan te werken. En het stomme is, daardoor raak ik in een vicieuze cirkel. Want omdat ik daar dus bang voor ben raak ik een beetje in de stress, wat mijn concentratieboog niet ten goede komt, waardoor ik dus nog meer reden heb om in de stress te raken, en zo rond...

#9 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 17 October 2011 - 07:25 PM

Weet je zeker dat het niet veel meer met een gebrek aan discipline te maken heeft dan met ADHD? Ik bedoel, als je morgen dingen voor je studie moet inleveren en zegt dat dit niet gaat lukken maar tegelijkertijd wel lappen tekst op DHP loopt te posten.. :hmz:
The wisest mind has something yet to learn

#10 Evertt

Evertt

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 193 posts

Posted 17 October 2011 - 07:42 PM

Weet je zeker dat het niet veel meer met een gebrek aan discipline te maken heeft dan met ADHD? Ik bedoel, als je morgen dingen voor je studie moet inleveren en zegt dat dit niet gaat lukken maar tegelijkertijd wel lappen tekst op DHP loopt te posten.. :hmz:

Is een gebrek aan discipline niet gewoon een onvermijdelijk gevolg van ad(h)d? (Volgens mijn diagnose heb ik de h niet)

Teksten typen op dhp kost mij geen energie, want ik typ gewoon wat ik denk, het is gewoon net als praten. Met tegenzin proberen te concentreren op iets wat mij totaal niet interesseert kost mij onmenselijk veel energie en als ik er na 10 minuten achter kom dat het mij niet lukt dan voel ik mij heel kut omdat ik mezelf dan een zwakkeling en een faalhaas vind. In mijn hoofd is nu een constant conflict aanwezig met aan de ene kant "je moet aan het werk, want je moet dit af krijgen" en aan de andere kant "als je gaat proberen te werken en het lukt niet dan ben je gewoon weer aan het bevestigen wat een faalhaas je eigenlijk bent". Kun je je voorstellen dat dit behoorlijk veel stress oplevert? Kun je ook begrijpen dat ik daardoor ontwijkingsgedrag vertoon? Kun je misschien ook begrijpen dat ik daardoor best wel een laag zelfbeeld heb en regelmatig zelfs veel zelf-haat voel?

#11 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 17 October 2011 - 09:22 PM

Dat kan ik inderdaad allemaal best begrijpen. Ik heb zelf ook vaak nogal last van concentratieproblemen en heb behoorlijk vaak de neiging gehad om dingen van mijn studie uit te stellen of te vermijden. Sinds ik echter een flinke discipline heb ontwikkeld om gewoon door te zetten (ondanks een vaak nogal korte concentratiespanne) lukt het me over het algemeen echter prima om gewoon alles te doen wat ik moet doen. Ik zeg niet dat dit bij jou ook zal werken, maar het is wel de reden waarom ik vraag of het niet afronden van opdrachten en dergelijken niet heel veel met een gebrek aan discipline te maken heeft. Ik denk namelijk dat het erg belangrijk is om daar mee aan de slag te gaan en te zorgen dat je die verbetert als je ADHD (of daar op lijkende symptomen) hebt. Ik geloof er zelf dan ook niet in dat een gebrek aan discipline een onvermijdelijk gevolg van ADHD is.

Ook denk ik dat je er veel aan kunt hebben als je de manier waarop je je eigen gedrag (of de consequenties daarvan) interpreteert weet te veranderen. Dat je jezelf als faalhaas ziet is ook geen onvermijdelijk gevolg van die slechte concentratie maar wordt veroorzaakt door de manier waarop je er mee om gaat. Al kan ik best begrijpen dat je de neiging hebt om het op zo'n manier te zien en daardoor veel stress ervaart, ontwijkingsgedrag vertoont en zelfhaat voelt, is er aan de manier waarop je er mee om gaat denk ik heel veel te veranderen en daardoor heel veel winst te boeken.

Verder weet ik niet in wat voor situatie je met je opleiding zit, maar is het niet meer mogelijk om van opleiding te wisselen en iets te gaan doen wat je wel leuk vindt?

Misschien een beetje off-topic allemaal, maar ik denk dat het over het algemeen geen goed idee is om al je hoop op pillen te vestigen...
The wisest mind has something yet to learn

#12 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 18 October 2011 - 08:35 AM

ADHD/ADD medicatie gaat om dosering en goed toepassen. Ik zet elke 2uur een wekker omdat ik anders vergeet mijn dex te nemen.
De eerste 1/2 maanden ben je met je psych bezig om de dosering goed te zetten. Dit duurt gewoon ff. Ik weet niet hoe erg je er last van hebt maar bij mij werkte methylfenidaatHCL pas na een behoorlijke dosering en de bijwerkingen waren voor mij te overheersend op de werking van de medicatie zelf.
Daarom ben ik overgegaan op dex wat op zich ook best bijwerkingen heeft maar veel minder in hogere dosering. Alsnog duurde dat ook een tijdje voor de dosering goed was.

Je hebt het nu een paar dagen, ik denk dat je (zoals elke adhd/add'er ) te gehaast/onrustig bent en direct resultaat wil zien, en dat gebeurt meestal niet. Gewoon ff aankijken en het ook blijven gebruiken ook al denk dat het niet werkt. Het gaat uiteindelijk om de chemische samenstelling in je hoofd.

Vandaag is mijn Lievelingsdag!!

THE FOLLOWING ERROR(S) WERE FOUND
You have posted a message with more emoticons that this board allows. Please reduce the number of emoticons you've added to the message

#13 Evertt

Evertt

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 193 posts

Posted 18 October 2011 - 12:06 PM

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Mijn psychiater vond mijn plan om nu al over te stappen vanwege aankomende deadlines ook geen goed idee en ik denk dat ze me nu een beetje een drama-queen vindt.

Dex om de 2 uur? Dex is toch minstens 5 uur actief?

@Icelus, ik begrijp niet echt hoe je productief kan zijn als je concentratieboog op is? Hoe kan discipline daar nog effect op hebben?

#14 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 18 October 2011 - 12:44 PM

Ik vind discipline best een moeilijk begrip eigenlijk. Heeft discipline niet heel erg te maken met het kunnen controleren van aandacht? Het schijnt wel dat ADD en ADHD aangeboren zijn, dus zou daarmee een mindere discipline ook aangeboren kunnen zijn? Ik heb wel het idee dat ik door door te zetten m'n problemen kan overwinnen en steeds beter m'n aandacht bij belangrijke zaken weet te houden. Ik heb echter ook periodes meegemaakt dat dit totaal onmogelijk leek.

Ik ervaar het als kwetsend om de reactie te krijgen dat het een gesprek aan discipline of doorzettingsvermogen is wanneer ik iemand vertel dat ik moeite heb me te concentreren (die reactie krijg je van vrijwel iedereen meestal in niet zoveel woorden). Van de andere kant denk ik dat discipline en aandacht onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en is het daarom mischien wel een gebrek aan discipline. Ik ben het er dan alleen niet mee eens dat er zo'n negatieve lading rust op het hebben van weinig discipline, ik zou heel graag willen dat het allemaal minder stress zou kosten maar het is best wel moeilijk om de juiste weg te vinden. Zeker als je je gedachten niet kan structureren omdat je constant onder grote stress staat.

Ik ben het wel met Icelus eens dat het waarschijnlijk niet verstandig is om al je hoop op die pillen te vestigen. Ik denk dat je gewoon moet blijven proberen, wees niet bang om af en toe te falen, dat kan best. Zijn ze op je opleiding op de hoogte van je problemen? Het verlaagt de druk misschien wat als ze op de hoogte zijn waardoor je minder stress hebt en meer ruimte om aan je sores te werken.

Ik kan niet zeggen of je andere pillen moet hebben of deze moet blijven slikken, ik zou dat ook zeker met je psych overleggen. Ik denk wel dat je niet je geluk moet laten afhangen van die medicatie. Misschien moet je inderdaad van opleiding veranderen, al zal elke opleiding wel een gedwongen karakter hebben, wat een switch misschien niet echt een oplossing maakt.

Je bent in ieder geval erg goed in het verwoorden van de symptomen en de gevoelens die er bij komen kijken. Dat lukt mij niet zo goed. Met zo'n goed beeld van je klachten denk ik dat je een goede basis hebt om er verder mee aan de slag te gaan. Ik denk dat je er best wel wat van weet te maken :)

#15 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 18 October 2011 - 01:03 PM

Dex om de 2 uur? Dex is toch minstens 5 uur actief?

mijn rebound is al na 2/2.5 uur. Ik heb een metabolisme die supersnel is, plus ik heb aardig wat gewenning opgebouwd de afgelopen jaren.

You have posted a message with more emoticons that this board allows. Please reduce the number of emoticons you've added to the message

#16 Evertt

Evertt

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 193 posts

Posted 18 October 2011 - 01:10 PM

Het vakgebied vind ik best wel interessant, alleen een aantal van de theorievakken die daar bij horen niet per se.
Al moet ik heel eerlijk toegeven, zelfs dat is niet helemaal waar. Ik studeer elektrotechniek. Mijn opleiding bestaat voor 90% uit wiskunde, natuurkunde, programmeren en binaire logica. Programmeren heb ik altijd al als hobbie gehad, dus daar zit het probleem niet. Maar zelfs wiskunde en natuurkunde zijn vakken die mij over het algemeen wel interesseren. Als iemand mij iets kan leren over een vreemd natuurkundig verschijnsel dan ben ik altijd zeer geïnteresseerd. Hetzelfde geld voor een leuk wiskundig trucje. En binaire logica is niets anders dan een beetje puzzelen dus dat zie ik gewoon als een leuk spel.

Interesse is dus niet het probleem, maar ik moet wel eerlijk toegeven dat veel docenten verdomd goed zijn in hun vak zo oninteressant mogelijk te presenteren. De gedwongen sfeer die ik voel is echter waarschijnlijk een groter probleem. Ik moet een opleiding volgen, want ik moet straks mijn rekeningen betalen (en mijn studieschuld :-( ). En ik moet het binnen een bepaalde tijd halen, anders krijg ik straks boetes en dat soort dingen. Maar het zijn eigenlijk meer de korte termijn dingen die mij ergeren op een dag-tot-dag basis. Dus dan zijn het meer dingen als: ik moet dit stukje huiswerk morgen af hebben en inleveren, want anders mag ik niet mee doen met het tentamen.

De gedwongen sfeer en de druk die er op staat zijn dus de grootste externe factoren die mij hinderen. Maar de interne factoren, dat ik mijzelf zo'n zwakkeling vind als ik mij niet kan concentreren, houden mij uiteindelijk het meest tegen. En niet alleen hindert het mij bij mijn studie, wat mijn toekomst wat minder zeker maakt, het laat me vooral ook gewoon heel kut voelen.

#17 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 18 October 2011 - 02:12 PM

je MOET helemaal niks.....

#18 Evertt

Evertt

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 193 posts

Posted 18 October 2011 - 03:25 PM

Ja dat kun je wel wel leuk zo zeggen, maar er zijn toch consequenties als ik die dingen niet doe. Ik word als het ware gestraft als ik niet mee hobbel met hoe het systeem werkt.

#19 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 18 October 2011 - 05:42 PM

dat zie ik anders :) .....maar ik snap je punt.

#20 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 18 October 2011 - 08:08 PM

Er zijn toch consequenties? Of je vrede hebt met die consequenties, of de alternatieven zelfs aantrekkelijker vindt is een ander punt...

Mijn broer kon zich nooit concentreren op school, besloot dat het systeem toch alleen maar kut is en dat ie "gifpilletjes" helemaal niet nodig had, kocht een busje, pakte een rugzak en ging rondreizen, geld verdienend met broodjes en kunst verkopen op festivals enzo. Ik zie mezelf dat niet doen, ook al zal het een prima cure voor concentratiegebrek zijn, zie ik toch ook veel voordelen in "meedoen met het systeem", braafjes m'n pilletjes slikken, diploma's halen & carrière opbouwen.

Waar het geluk te vinden is, daar is geen handboek voor.
Verbing weirds language.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users