Jump to content

Photo

Sterke joints voortaan als harddrugs aangemerktnrc.nl, 5 oktober 2011

• Please log in to reply
50 replies to this topic

#41 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 22 February 2012 - 01:23 PM

In dit topic hebben diverse forumleden zeer rationele, intelligente dingen geschreven over THC-percentages, andere cannabinoïdes, teelt en het coffeeshopbeleid. Waarom bevindt geen van deze forumleden zich in het kabinet?!

Omdat ze intelligent en rationeel zijn en de politiek niet.
Ik zou de vraag eigenlijk willen omdraaien. Waarom zou een volwassen rationeel en intelligent persoon lid willen zijn van het kabinet en zich bezig willen houden met de kinderachtige poppenkast die wij de politiek noemen?
De politiek is niet rationeel. Het is het domein van kinderachtige manipulatieve sofisten en control freaks.
Een rationeel en intelligent persoon heeft daar volgens mij niet zoveel te zoeken.
De macht (en het recht) van de overheid is niet gebaseerd op logica of rationeel denken maar op het argument van de stok een Argumentum ad baculum.

Intelligente rationele personen vind je niet snel terug in het kabinet of in de politiek. Net zoals een politicus die de waarheid verteld heel zeldzaam is (ik heb er nog nooit een gezien of gehoord). Ik denk dat de rationele en intelligente mensen wel wat beters te doen hebben, zoals bijvoorbeeld het leren van een vak of het uitoefenen van een beroep en dat soort nuttige dingen.

#42 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 22 February 2012 - 02:43 PM

Beeeeeetje offtopic, heren. Take it elsewhere!

Hoe kun je deze kwestie off-topic noemen?

Nou ja, ik zie een video van Osho en een discussie die weer gaat over meritocratie, terwijl dit topic in Wetgeving gaat en specifiek over een herindeling van cannabis in de Opiumwet gaat. Ik zie het verband niet direct.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#43 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1926 posts

Posted 24 February 2012 - 10:34 AM

Snaap, ik begrijp je bezorgdheid, maar het is altijd mijn streven om zoveel mogelijk bij het oorspronkelijke topic te blijven, of om daar na een uitzwaai op terug te komen.

Het is mij opgevallen dat wat het drugsbeleid betreft, of dat nu gaat om de paddo kwestie of softdrugs, de beste stuurlui (activisten, academici, psychonauten) steevast aan wal staan. En de reden daarvan is dat ze geen zin hebben om, zoals magickmumu hier aangeeft, mee te doe met deze "kinderachtige poppenkast". Om een rol te spelen in het huidige politieke systeem moet de intelligentsia zich zodanig verlagen, en met zoveel idioten in debat gaan, dat geen van hen er voor kiest.

En zoals Feroxium aangeeft moet je bereid zijn om hielen te likken en allerlei sociale functies bij te wonen ("netwerk-recepties"). Je moet een meerderheidscoalitie hebben, en je kunnen vinden in een hokje zoals paars, groen of whatever, en je willen binden aan een bepaalde politieke partij.

Ofwel: het huidige systeem garandeert dat de meest verstandige mensen buiten de deur blijven, en alleen de meest dominante, fanatieke, hypocriete, egocentrische mensen het voor het zeggen krijgen. Uiteraard omschrijf ik hier de situatie hier een beetje zwart-wit, omdat er ook wel enigszins intelligente mensen in het kabinet zitten, maar de algemene tendens is duidelijk: de huidige politiek is anti-intellectueel. Vrijdenkers moeten er niet aan denken de politiek in te gaan.

Gisteren woonde ik een lezing bij van filosoof Ad Verbrugge. Hij sprak over de historische oorzaken van de crisis, en wat er zou moeten gebeuren om het tij te keren. Na de lezing vroeg ik hem of hij bereid was zelf de politiek in te gaan. Daar reageerde hij op een zelfde manier op als Feroxium en magickmumu hierboven: alles behalve enthousiast. "Misschien later."

Als we niets doen aan deze situatie, als intellectuele activisten niet heel kritisch gaan kijken naar het politieke en economische systeem waarbinnen ze actie voeren (democratisch vrije markt kapitalisme), verdoen ze hun tijd.

Te vaak zie ik nog drugsactivisten bakkeleien over politieke partijen (Groen links gooood, Geert Wilders baaaaaaad). Alsof het allemaal wel goed komt als een bepaalde partij wat populairder wordt en meer zetels wint. Hoe kun je vertrouwen hebben in welke politieke partij dan ook als je zelf niet bereid bent om, wegens de door Feroxium en magickmumu genoemde redenen, de politiek in te gaan?

Daarom plaatste ik die video waarin Osho pleitte voor een upgrade van democratie. De huidige democratie is beter dan het communisme en de monarchie, maar is geen eindstadium. Dat zei hij nog voor de val van de Berlijnse muur, toen mensen nog volop goede vertrouwen hadden in het democratische systeem, en de vrije markt. Die goede hoop hebben veel mensen nu verloren. Het door Osho (en anderen) gesuggereerde systeem, meritocratie, heeft ten doel het politieke klimaat radicaal te verbeteren waardoor juist de meeste verstandige, intelligente, geleerde, ervaren, rationele, behulpzame, creatieve, spirituele, mededogende personen beslissingen maken over de economie, het drugsbeleid, subsidies, oorlog etc.

De tijd dringt. Voor Griekenland is het al te laat. Als we de huidige stuurlui aan het roer laten dan is het over enkele jaren voor Nederland ook te laat. We moeten proberen zoveel mogelijk intellectuelen bij elkaar te krijgen en met hen plannen maken voor een nieuw politiek systeem. Niet weer een politieke partij, maar een kabinet van onafhankelijken.

Hoewel het een onmogelijke opgave lijkt, kunnen we hier wel degelijk in slagen. Met vijftig tot honderd filosofen, wetenschappers en andere academici kunnen we al een transitieregering samen stellen, en het concept onder de aandacht brengen van het grote publiek.

Het zal ongetwijfeld een snellere manier zijn om drugs en psychedelische therapie te legaliseren dan het huidige activisme.

Ik kwam eergisteren nog wat Osho citaten tegen, dus heb nog een video gemaakt. Is zijn voorstel niet het proberen waard?

http://www.youtube.com/watch?v=IgwaMAIhd6g

Heh, gisteravond kwam Occupy ook nog even ter sprake. Ad zei tussen neus en lippen door dat hij de Occupy beweging naïef vond. Toen hij daar later naar gevraagd werd, zei hij precies wat veel andere intellectuelen ook stellen: wil een beweging daadwerkelijk verandering bewerkstelligen, dan zal men bereid moeten zijn om politiek actief te worden en aandacht te besteden aan het onderwijs, de zorg, bestuur van politiekorpsen en het leger en "het ziet er niet naar uit dat Occupy daar in geïnteresseerd is."

Hier dus een niet-naïef voorstel: baal je van irrationele wetswijzigingen als het verbod op de paddo, de invoering van het pasjessysteem en de nieuwe regels over het THC-percentage? Overweeg dan om de politiek in te gaan. Word een van de politici in de transitieregering. Genoeg geklaagd. Het is tijd voor actie.
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#44 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 24 February 2012 - 12:54 PM

Verbrugge zit op de achtergrond overigens weldegelijk 'in de politiek', maar dan in advies commissies en dergelijken.
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#45 Dendroaspis

Dendroaspis

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 208 posts

Posted 27 February 2012 - 10:44 PM

Gaat het ze sowieso niet meer om de Haze soorten? (meer angstvallen, kans op psychoses, etc)
Zit daar niet juist meer CBD in en minder THC?
Dus word weer pijnlijk duidelijk hoe weinig ze er eigenlijk vanaf weten?
Seek happiness~Have respect~Live art~Take challenges~Forge knowledge

#46 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 27 February 2012 - 10:58 PM

Gaat het ze sowieso niet meer om de Haze soorten? (meer angstvallen, kans op psychoses, etc)

Heb je daar een bron voor?
The wisest mind has something yet to learn

#47 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 28 February 2012 - 02:24 AM

Zit daar niet juist meer CBD in en minder THC?

Er zijn juist aanwijzingen dat CBD anti-psychotisch is. [1]

[1] - http://www.ncbi.nlm....pubmed/16612464

#48 Dendroaspis

Dendroaspis

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 208 posts

Posted 28 February 2012 - 12:14 PM

oeps, ik heb t omgedraait :)
Seek happiness~Have respect~Live art~Take challenges~Forge knowledge

#49 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 28 February 2012 - 12:56 PM

Het 'beste' naar mijn menig zou zijn als ze eisen voor de verhouding THC:CBD zouden stellen.
Dat zou 'hele sterke wiet' veel minder psychotische trekjes geven, waar ze nu zo bang voor zijn in Den Haag.

Sterke wiet is vrij makkelijk te doseren door de gebruiker, maar als het hun alleen maar gaat om het verlagen van de risico's omtrent de geestelijke gezondheid dan is controle op de verhouding tussen deze stoffen net zo makkelijk/moeilijk als controle op de feitelijke hoeveelheid THC.

#50 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 28 February 2012 - 04:16 PM

Voor controle moet er eerst regulering komen. Het is nu erg lastig om zeker te weten of de Northern Lights of Haze of whatever in een shop ook altijd datgene is wat er op het etiket staat. Heb bij sommige shops wel gehad dat ik 2x hetzelfde merkje haalde en het toch echt twee totaal verschillende soorten waren.

Als het gereguleerd & gecertificeerd gekweekt wordt, steekproefsgewijs batches getest worden op CBD/THC gehalte, en de verantwoordelijkheid niet bij de shops maar bij een onafhankelijke keuringsdienst komt te liggen, en de klant zelf de keuze krijgt welke sterkte & verhouding voorkeur heeft, dan ben ik voorstander :)

Zelfde werkwijze als bij levensmiddelen: bij chocolade wordt ook per merk steekproeven gedaan om te kijken of de aangegeven hoeveelheid vet/calorieën/etc afwijkt van de werkelijke waarde, en dan wordt een batch afgekeurd, of verkocht met een ander etiket. Koetjesrepen worden gemaakt van afgekeurde Verkade-cacao, omdat er teveel foute vetten in de chocolade zitten. Aan de klant de keuze of ie koetjesrepen of verkade (of totaal iets anders) koopt.

Een hoop keurmerken kunnen worden meegegeven die aangeven of het verstandig is om die soort wiet te roken (Bio, Fair trade, CBD/THC gehalte, binnen/buitenwiet, etc), maar de keuze wordt uiteindelijk aan de klant overgelaten.
Verbing weirds language.

#51 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 28 February 2012 - 08:10 PM

juist een vrije keuze. Maar wel voorlichting en advies en keurmerken enzo. Ben het helemaal met Feroxium eens.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users