Snaap, ik begrijp je bezorgdheid, maar het is altijd mijn streven om zoveel mogelijk bij het oorspronkelijke topic te blijven, of om daar na een uitzwaai op terug te komen.
Het is mij opgevallen dat wat het drugsbeleid betreft, of dat nu gaat om de paddo kwestie of softdrugs, de beste stuurlui (activisten, academici, psychonauten) steevast aan wal staan. En de reden daarvan is dat ze geen zin hebben om, zoals magickmumu hier aangeeft, mee te doe met deze "kinderachtige poppenkast". Om een rol te spelen in het huidige politieke systeem moet de intelligentsia zich zodanig verlagen, en met zoveel idioten in debat gaan, dat geen van hen er voor kiest.
En zoals Feroxium aangeeft moet je bereid zijn om hielen te likken en allerlei sociale functies bij te wonen ("netwerk-recepties"). Je moet een meerderheidscoalitie hebben, en je kunnen vinden in een hokje zoals paars, groen of whatever, en je willen binden aan een bepaalde politieke partij.
Ofwel: het huidige systeem garandeert dat de meest verstandige mensen buiten de deur blijven, en alleen de meest dominante, fanatieke, hypocriete, egocentrische mensen het voor het zeggen krijgen. Uiteraard omschrijf ik hier de situatie hier een beetje zwart-wit, omdat er ook wel enigszins intelligente mensen in het kabinet zitten, maar de algemene tendens is duidelijk: de huidige politiek is anti-intellectueel. Vrijdenkers moeten er niet aan denken de politiek in te gaan.
Gisteren woonde ik een lezing bij van filosoof Ad Verbrugge. Hij sprak over de historische oorzaken van de crisis, en wat er zou moeten gebeuren om het tij te keren. Na de lezing vroeg ik hem of hij bereid was zelf de politiek in te gaan. Daar reageerde hij op een zelfde manier op als Feroxium en magickmumu hierboven: alles behalve enthousiast. "Misschien later."
Als we niets doen aan deze situatie, als intellectuele activisten niet heel kritisch gaan kijken naar het politieke en economische systeem waarbinnen ze actie voeren (democratisch vrije markt kapitalisme), verdoen ze hun tijd.
Te vaak zie ik nog drugsactivisten bakkeleien over politieke partijen (Groen links
gooood, Geert Wilders
baaaaaaad). Alsof het allemaal wel goed komt als een bepaalde partij wat populairder wordt en meer zetels wint. Hoe kun je vertrouwen hebben in welke politieke partij dan ook als je zelf niet bereid bent om, wegens de door Feroxium en magickmumu genoemde redenen, de politiek in te gaan?
Daarom plaatste ik die video waarin Osho pleitte voor een upgrade van democratie. De huidige democratie is beter dan het communisme en de monarchie, maar is geen eindstadium. Dat zei hij nog voor de val van de Berlijnse muur, toen mensen nog volop goede vertrouwen hadden in het democratische systeem, en de vrije markt. Die goede hoop hebben veel mensen nu verloren. Het door Osho (en anderen) gesuggereerde systeem, meritocratie, heeft ten doel het politieke klimaat radicaal te verbeteren waardoor juist de meeste verstandige, intelligente, geleerde, ervaren, rationele, behulpzame, creatieve, spirituele, mededogende personen beslissingen maken over de economie, het drugsbeleid, subsidies, oorlog etc.
De tijd dringt. Voor Griekenland is het al te laat. Als we de huidige stuurlui aan het roer laten dan is het over enkele jaren voor Nederland ook te laat. We moeten proberen zoveel mogelijk intellectuelen bij elkaar te krijgen en met hen plannen maken voor een nieuw politiek systeem. Niet weer een politieke partij, maar een kabinet van onafhankelijken.
Hoewel het een onmogelijke opgave lijkt, kunnen we hier wel degelijk in slagen. Met vijftig tot honderd filosofen, wetenschappers en andere academici kunnen we al een transitieregering samen stellen, en het concept onder de aandacht brengen van het grote publiek.
Het zal ongetwijfeld een snellere manier zijn om drugs en psychedelische therapie te legaliseren dan het huidige activisme.
Ik kwam eergisteren nog wat Osho citaten tegen, dus heb nog een video gemaakt. Is zijn voorstel niet het proberen waard?
http://www.youtube.com/watch?v=IgwaMAIhd6g
Heh, gisteravond kwam Occupy ook nog even ter sprake. Ad zei tussen neus en lippen door dat hij de Occupy beweging naïef vond. Toen hij daar later naar gevraagd werd, zei hij precies wat veel andere intellectuelen ook stellen: wil een beweging daadwerkelijk verandering bewerkstelligen, dan zal men bereid moeten zijn om politiek actief te worden en aandacht te besteden aan het onderwijs, de zorg, bestuur van politiekorpsen en het leger en "het ziet er niet naar uit dat Occupy daar in geïnteresseerd is."
Hier dus een niet-naïef voorstel: baal je van irrationele wetswijzigingen als het verbod op de paddo, de invoering van het pasjessysteem en de nieuwe regels over het THC-percentage? Overweeg dan om de politiek in te gaan. Word een van de politici in de transitieregering. Genoeg geklaagd. Het is tijd voor actie.
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."