Jump to content

Photo

Sterke joints voortaan als harddrugs aangemerktnrc.nl, 5 oktober 2011

• Please log in to reply
50 replies to this topic

#1 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 05 October 2011 - 07:15 PM

‘Sterke joints voortaan als harddrugs aangemerkt’

Sterke joints vallen in de toekomst niet meer onder de categorie softdrugs, maar worden voortaan als harddrugs aangemerkt. Dat beslist het kabinet vrijdag, meldt RTL Nieuws op basis van bronnen in Den Haag.

Het kabinet volgt daarmee de aanbevelingen van de commissie-Garretsen op. De commissie adviseerde het kabinet eerder dit jaar om alle softdrugs die meer dan 15 procent van de werkzame stof THC bevat als harddrugs te bestempelen. Deze sterke wiet wordt ook wel ‘Nederwiet’ genoemd.

Door de nieuwe regels valt de sterke wiet in dezelfde categorie als bekende harddrugs als heroïne en cocaïne. De sterke joints die op dit moment in Nederland verkocht worden bevatten volgens RTL gemiddeld 18 procent THC. Te grote hoeveelheden THC in wiet kunnen leiden tot verslaving en psychoses.

Wat het besluit van het kabinet voor de coffeeshops in Nederland precies betekent is afwachten, maar uit de conclusies van de commissie-Garretsen zou moeten volgen dat ongeveer de helft van de softdrugs in Nederland niet meer mag worden verkocht.

Bron
The wisest mind has something yet to learn

#2 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 05 October 2011 - 07:22 PM

Gaat toch helemaal nergens over? Ik heb zelf tegenwoordig ook een voorkeur voor wat minder sterke wiet, maar om sterkere wiet als harddrugs te bestempelen?

Moeten coffeeshop-eigenaren nu alle wiet die ze kopen eerst gaan controleren op THC percentages? En wat nou als een sample per ongeluk een keer 15,01 % THC bevat in plaats van 14,99? Moet je de tent dan sluiten? Nou ja, als dit daadwerkelijk doorgevoerd gaat worden is het misschien wel weer een mooi extra argument om de teelt van cannabis ook te gaan legaliseren. Dan kunnen de telers voortaan mooi de percentages THC, CBD en dergelijken gaan controleren en kan dit in de coffeeshop als extra info aan de 'menu-lijst' worden toegevoegd :)

Wie weet dat dit overigens ook nog zou kunnen gaan leiden tot wat meer gebalanceerde wiet, met relatief minder THC en meer CBD, wat naar mijn inziens wel een bijkomend voordeel zou kunnen zijn.

#3 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 05 October 2011 - 07:29 PM

Beschouw de joint als geheel product en dan kom je moeilijk over de 15% heen, dus vanaf nu enkel nog maar voorgedraaide joints..

Maar het gaat inderdaad nergens meer over.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#4 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 05 October 2011 - 07:34 PM

Fuck, daar gaan dan die lekkere hashjointjes :(

Hoewel zulke meuk als ice-o-lator van mij echt wel mag verdwijnen zijn er echt wel veel hashsoorten die boven de 15% uit komen, maar die ik persoonlijk zeker boven enige wiet prefereer.

Hoe sterk je joint daar van wordt zou je natuurlijk gewoon zelf moeten kunnen bepalen. (wat een onzin-titel ook weer)

#5 killerfish

killerfish

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 327 posts

Posted 05 October 2011 - 07:48 PM

@dreamer: is het percentage THC in een gemiddelde hasj (dus zeg maar polm bijvoorbeeld) hoger dan 15% dan?

Wel jammer aan de ene kant, al rook ik zelf nooit sterke wiet meer maar alleen nog maar hasj. Ik hoop inderdaad niet dat de gemiddelde hasj die ze nu hebben ook zal verdwijnen maar volgens mij is tolerantie ook wel een groot punt met wiet/hasj. Als je vaak genoeg sterke wiet rookt word je er vanzelf minder stoned van, dus in die zin zou je misschien alleen hoeven te wennen aan minder sterke wiet om weer hetzelfde effect te behalen. Dat, of gewoon meer roken natuurlijk clappus

#6 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 05 October 2011 - 07:51 PM

Die titel slaat inderdaad ook helemaal nergens op. Overigens dacht ik op een of andere rare manier even dat dit alleen om (neder)wiet zou gaan, maar waarschijnlijk zouden vele soorten hasj hier dus ook door worden verboden? Echt...

Ik ga maar weer even proberen verder te leren in plaats van me hier aan te irriteren.

#7 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 05 October 2011 - 08:06 PM

Onzin, bij wiet roken merk je het effect zó snel dat je gewoon precies doorrookt tot het moment waarop je stoned genoeg bent.
En daarin moet je zelf je keuze kunnen maken.

Eigenlijk zouden ze niet-zo-sterke wiet moeten verbieden, want daar moet je meer joints van roken, dus rook je meer tabak in totaal, dus schadelijker voor je gezondheid. :laugh:
Verbing weirds language.

#8 azgaza

azgaza

Gotchic

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1116 posts

Posted 05 October 2011 - 08:34 PM

Wat een belachelijkheid; als je wiet sterker is dan draai je toch gewoon lichter, en indien de wiet slapper is dikker. Ik zie eigenlijk maar een verschil en dat is dat wanneer men wiet met minder THC rookt men meer plant materiaal moet roken en dus meer teer e.d. binnen krijgt en het slechter voor de longen is. Dit zijn zulke lege argumenten dat het wel echt overduidelijk is dat ze gewoon van coffeeshops af willen, helaas.
Aliens take me home.
Tune up, turn around, drop in.

#9 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 05 October 2011 - 09:52 PM

eigenlijk vind ik wiet sowieso harddrugs, maar dat vind ik ook van nicotine en alcohol. vraag me dan ook zeker af waarop het punt komt dat dranken met een te hoog percentage alcohol als harddrugs wordt bestempeld (waarschijnlijk niet aangezien er aardig wat mensen zitten in de regering met wat dure cognacjes en wiskey's in de kast....). gay dit weer gewoon...

@feroxium: aangezien ik ben gestopt met roken, rook ik 1 keer in de zoveel tijd pure wiet. vroeger koos ik de sterkste soorten, nu probeer ik toch echt wel voor de wat zwakkere soorten te gaan aangezien ik nog normaal wil kunnen doen :)
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#10 killerfish

killerfish

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 327 posts

Posted 05 October 2011 - 10:41 PM

Over THC gehalte in hasj... Lees nu dat gemiddelde nederhasj een THC gehalte heeft van 32.5% en buitenlandse hasj gemiddeld 17.3% heeft. [bron]

Maar hoe kan het dan dat nederwiet, met een gemiddeld THC gehalte van 15,1% een sterker effect geeft? En ook risicovoller schijnt te zijn als je kwetsbaar bent voor psychoses (al is dit nog niet onomostotelijk bewezen)? Wat eigenlijk het enige gevaar buiten de schade voor de longen is...

Wel een beetje offtopic misschien, nou ja splitje kan altijd gemaakt worden toch?

#11 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 06 October 2011 - 08:03 AM

Zware joints worden harddrug
GIJS HERDERSCHEÊ, KIM VAN KEKEN
DEN HAAG

Een fors deel van de nederwiet wordt een verboden harddrug. Coffeeshops mogen geen sterke softdrugs meer verkopen met meer dan 15 procent van de werkzame stof thc. Dat voorstel wordt vrijdag besproken in de ministerraad, zo bevestigen ingewijden. De overheid blijft minder sterke wiet wel gedogen.

Te hoge gehaltes aan thc zijn gevaarlijk, concludeerde de commissie-Garretsen in juni. De risico's op verslaving en psychoses zijn volgens de commissie onaanvaardbaar hoog. Daarom moet zware wiet op de lijst van harddrugs. Die aanbeveling neemt minister Schippers (VVD) van Volksgezondheid nu over.

Een groot deel van de in Nederland gekweekte wiet heeft een thc-gehalte ver boven de 15 procent. Nederwiet wordt door de maatregel dus vrijwel een verboden harddrug. Het is een nieuwe aanscherping in het softdrugsbeleid. Eerder besloot minister Opstelten van Veiligheid en Justitie buitenlanders uit de coffeeshops te weren. In 2012 wil hij de wietpas invoeren waardoor de verkooppunten besloten clubs worden. Schippers heeft onlangs de partydrug ghb op de lijst van harddrugs geplaatst.

De Maastrichtse coffeeshophouder Marc Josemans noemt de maatregel 'onbehoorlijk bestuur'. 'De overheid kan ons geen maatregelen opleggen die we niet kunnen uitvoeren. '

Josemans, bestuurslid van het Landelijk Overleg Coffeeshopbonden, is voor een verbod op cannabis met een thc-gehalte boven 15 procent. Maar alleen op voorwaarde dat de 'achterdeur' van de coffeeshops wordt gereguleerd. 'Wij juichen elke kwaliteitscontrole toe. Maar dan moeten we wel de mogelijkheid krijgen het te controleren.'

De oppositie in de Tweede Kamer is kritisch. 'Vreselijk dom en gevaarlijk', zegt Nine Kooiman (SP). 'Dit duwt een groot deel van de gebruikers de illegaliteit in. Het is voor de volksgezondheid veel beter het gebruik te reguleren en te controleren.'

Boris van der Ham (D66) is niet tegen het maximeren van het thc-gehalte, maar zegt dat er dan ook een legale manier moet komen voor wietteelt. Volgens hem zijn er laboratoria nodig om thc in cannabis te kunnen meten.

Regeringspartij CDA noemt de plannen 'een stap in de goede richting'. 'De nuloptie voor softdrugs en coffeeshops is een lang gekoesterde wens van het CDA', zegt Kamerlid Coskun Cörüz. 'Nederwiet is met het hoge thc-gehalte geen softdrug meer, maar een harddrug.'

PVV-Kamerlid André Elissen zet vraagtekens bij de praktische uitvoerbaarheid van het plan. 'Maar wij zijn voorstander van alle maatregelen die politie en justitie helpen in de strijd tegen de criminaliteit.'

---------------------------

Wat is thc?

De chemische stof thc (tetrahydrocannabinol) is het belangrijkste werkzame bestanddeel van cannabis. Het percentage thc in nederwiet is tussen 2004 en 2010 gedaald van 20 naar 16,5 procent, aldus het Trimbos-instituut voor verslavingszorg. Van de monsters die het instituut in 2010 heeft genomen in coffeeshops, is 80 procent boven de kabinetsnorm van 15 procent. Coffeeshopbezoekers in Nederland kopen voor 70 procent nederwiet, voor 25 procent hasj (vooral uit Marokko) en voor 5 procent overige cannabisproducten (zoals buitenlandse wiet en nederhasj, hasj gemaakt uit nederwiet).

Volkskrant
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#12 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 06 October 2011 - 08:06 AM

hier word vrijdag pas over gestemd.....

Vandaag is mijn Lievelingsdag!!

THE FOLLOWING ERROR(S) WERE FOUND
You have posted a message with more emoticons that this board allows. Please reduce the number of emoticons you've added to the message

#13 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 06 October 2011 - 09:01 AM

Klopt, maar grote kans dat ze dit wel gaan overnemen. Stelletje prutsers. Er is al jaren groeiend bewijs dat het juist de onderlinge verhoudingen tussen de verschillende cannabinoïden (met CBD voorop) zijn die belangrijk zijn voor de effecten, en alsnog focust men bijna alleen nog op THC. Ook in dat rapport van Garretsen (waar het advies op gebaseerd is) gaat het bijna alleen over THC. Bizar toch.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#14 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 06 October 2011 - 10:04 AM

Sorry, correctie, er stond wel een stukje in over CBD:

De eenzijdige aandacht in de discussie over het thc-gehalte van cannabis
gaat voorbij aan het feit dat uit wetenschappelijke bevindingen blijkt
dat de werking van thc mogelijk wordt beïnvloed door een andere
cannabinoide, de cannabidiol (cbd). Zo zijn er aanwijzingen dat cbd
sommige effecten van thc, zoals acute psychotische symptomen, angst
en verslechtering van het geheugen, dempt. 29 Het lijkt erop dat
de verhouding tussen thc en cbd een rol speelt bij de mate van
gezondheidsrisico’s van cannabis. De werking van cbd in combinatie
met thc treedt bij het cannabisgebruik in Nederland nauwelijks op,
doordat de nederwiet zeer weinig cbd bevat, in 2010 gemiddeld 0,2%.
Buitenlandse hasjiesj bevat meer cbd, te weten gemiddeld 7,5%.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#15 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 06 October 2011 - 03:51 PM

Hoe bepaal je nou precies het percentage THC? En waarvan is het een percentage dan?

Wiet droogt en verliest 80% ofzo van het vochtgehalte, wat erover blijft is de wiet die je in de shop koopt. Maarrr, de vochtgehaltes verschillen van shop tot shop, van soort tot soort en van oogst tot oogst.

Als je wiet volledig dehydrateert dan zou je in principe een percentage in verhouding tot de droge stof kunnen vaststellen. Maar in de wiet die je gebruikt zit altijd nog een goede 10% aan vocht in, sommige shops verkopen het zelfs zo nat mogelijk vanwege de winst die je daarmee kunt boeken.

Heeft iemand een vliegtuig met een spandoek? Zet erop 'Jullie zijn hopeloos' en ga rondjes cirkelen boven het Binnenhof. :woej:

#16 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 06 October 2011 - 04:06 PM

Goed punt. Koop je straks wiet met 14 % THC, neem je het mee naar huis en is je wiet door het verdampen van een beetje vocht twee dagen later opeens van softdrugs naar harddrugs veranderd. Misschien kunnen ze dan straks ook alle sterkere soorten gewoon als verse droog-het-zelf-wiet verkopen :D

#17 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 06 October 2011 - 06:29 PM

Zie het ook nog wel gebeuren dat de productie aminoalkylindolen omhoog schiet en dat wiet daarmee gelaced gaat worden. Hele sterke wiet, met maar 10% THC!
Verbing weirds language.

#18 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 07 October 2011 - 11:11 AM

Afaik veranderen de cannabinoïden zelf ook als wiet droogt, volgens mij is het voornamelijk THC dat omgezet wordt in andere cannabinoids (ik weet niet meer precies welke). Dus natte wiet heeft dan een hoger percentage THC.

Overigens zou ik geen verschil willen tussen natte en droge wiet, dan is cannabis straks hetzelfde lot beschoren als de paddo's een paar jaar geleden. Het gaat nu al langzaam die kant op...

Zie ook deze publicatie: THC-concentraties in wiet, nederwiet en hasj in Nederlandse coffeeshops, pagina 20.

Met ingang van 2010 worden de chemische analyses van de cannabismonsters uitge-voerd door DSM-Resolve in Geleen. De cannabis- en hasjmonsters zijn geanalyseerd met
behulp van een gaschromatograaf gekoppeld aan een vlamionisatie detector (GC-FID).
Voor de analyse van de cannabismonsters werden eerst de grove delen zoals takjes ver-wijderd6 waarna de monsters werden vermalen met behulp van een mortier en vijzel.
Voor analyse werd 50 - 100 milligram vers gemalen materiaal ingewogen en ultrasoon
geëxtraheerd met een organische interne standaardoplossing. Na extractie werden de
extracten gecentrifugeerd; de bovenstaande heldere vloeistof werd overgebracht in een
schone buis. Het residu werd vervolgens nogmaals geëxtraheerd. Na centrifugeren wer-den de twee heldere extracten samengevoegd en geanalyseerd met behulp van GC-FID.

De gehaltes 9-THC, CBD en CBN in de monsters werden bepaald met behulp van een
zogenaamde interne standaard methode. Controle van de interne kalibratiefactoren vond
plaats met behulp van drietal kalibratiestandaarden die in drievoud werden geanalyseerd
vóór en ná het meten van elke monsterset. Elk tiende monster werd in duplo geanaly-seerd, de overige monsters in enkelvoud. De variatie coëfficiënt (CV %) van de resulta-ten van de duplo metingen is circa 4%.

Thank you, the mdgt.

#19 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 07 October 2011 - 07:29 PM

Kabinet wil strenge handhaving verbod op sterke wiet

Het verbod op de verkoop van sterke wiet zal streng worden gehandhaafd. Dat zei vicepremier Maxime Verhagen (CDA) tijdens de wekelijkse persconferentie na de ministerraad, waarbij hij premier Mark Rutte (VVD) verving, meldt persbureau Novum. De NOS meldt dat de politie steekproeven zal doen bij coffeeshops om te controleren of ze wiet verkopen met een THC-gehalte van boven de vijftien procent.,

Eergisteren werd bekend dat het kabinet heeft besloten tot een verbod op sterke wiet. Daarmee volgt het kabinet de aanbevelingen van de commissie-Garretsen op. De commissie adviseerde het kabinet eerder dit jaar om alle softdrugs die meer dan 15 procent van de werkzame stof THC bevat als harddrugs te bestempelen. Deze sterke wiet wordt ook wel ‘Nederwiet’ genoemd. Het gebruik van de drugs zou door de toename van de werkzame stof THC steeds slechter voor de gezondheid zijn.

Opstelten: Handhaving geen probleem
Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) zegt geen problemen te voorzien met de handhaving van het verbod. Nu werken al veel coffeeshops met een “menukaart” met daarop de verschillende soorten wiet die worden verkocht. Zij kunnen de nieuwe maatregel dus gemakkelijk invoeren.

De verantwoordelijkheid ligt volledig bij de coffeeshops, zei Opstelten verder. Zij zullen van tijd tot tijd worden gecontroleerd. Als uit monsters blijkt dat de verkochte wiet te veel THC bevat, dan is er een “groot risico” dat de coffeeshop wordt gesloten en de eigenaar vervolgd, aldus de minister.

Bron

#20 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 07 October 2011 - 10:02 PM

Wat een anusgaten zeg die politici. Hoezo geen probleem voor de coffeeshop? Hoe de fuck moeten zij in de hand houden hoe sterk hun shit is? Belachelijk.
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users