Jump to content

Photo

Deprenyl - oxidatieve stress tegengaan

• Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 mdma120

mdma120

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 109 posts

Posted 04 August 2004 - 05:46 PM

Alles over amines

Zeer interessante website!

Kent er iemand Deprenyl? Je kan dit bestellen op het net en zou het verouderinsproces tegengaan & oa de volgende voordelen hebben:
Deprenyl was de eerste selectieve MAO-B-inhibitor die in de literatuur beschreven werd. Maar volgens recent onderzoek blijkt dat deprenyl dus ook andere (positieve) eigenschappen vertoont die niets te maken hebben met de inhibering van MAO-B. Zo kan het optreden als een anti-oxidant en kan het bijdragen tot de verhoogde werking van anti-oxidatie-enzymen zoals superoxide dismutase (SOD) en catalase (CAT). De lijst van ziektes en aandoeningen waartegen deprenyl al dan niet terecht een gunstige uitwerking zou hebben, is quasi eindeloos. Het zou onder meer zijn nut kunnen bewijzen bij vermoeidheid, chronische pijn, seksuele disfuncties, leermoeilijkheden, hypertensie, depressie en kanker. Bij laboratoriumtests zou het de levensverwachting van ratten met 20% doen toenemen, evenals het libido en uithoudingsvermogen. Deprenyl, dat trouwens verwant is aan FEA, zou ook de cognitieve prestaties van Alzheimer-pati?nten doen toenemen. In dat kader is het nog interessant om te melden dat bij rokers het MAO-B gehalte gemiddeld 40% lager is dan bij niet-rokers. Dit zou ertoe kunnen bijdragen dat ze minder kans maken om aan Parkinson of Alzheimer ten prooi te vallen. Hen wacht echter nog een fijne en uitgebreide selectie andere ziektes en aandoeningen.

Enig idee of dit ook kan gecombineerd worden met Amphetamines? ;)
(voor dopamine depletion tegen te gaan) Ik ga in elk geval verder zoeken...

groetjes,
mdma120

#2 Quintus

Quintus

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 619 posts

Posted 04 August 2004 - 10:23 PM

een interesant stukje, alleen struikelde ik over een paar, naar mijn inziens, wat vreemde uitspraken:

Bij toenemende serotonine-concentraties wordt men nerveuzer, kan men duizelig worden en kan men zich minder makkelijk concentreren.

hier word de neurotransmitter serotonine in een wat kwaad daglicht gezet.

later in de tekst,

Hoe lager het gehalte aan ophitsende amines  hoe slechter. Liefst dus een hoog gehalte aan MAO-A

de 'ophitsende' categorie veroorzaakt epinefrine angstgevoelens, terwijl norepinefrine instaat voor ge?rriteerde of vijandige gevoelens. Bij toenemende serotonine-concentraties wordt men nerveuzer, kan men duizelig worden en kan men zich minder makkelijk concentreren.

pleiten ze dat je voor een verbeterde emotionele toestand, beter een hogere hoeveelheid MAO-A kan hebben, zodat o.a. serotonine sneller word afgebroken.
is dit zo goed dan?

Dopamine regelt of stopt de werking van de 'opwindende' amines door relaxatie en 'een klare kop' te induceren.

ik dacht altijd dat door een verhoogd aantal geactiveerde dopamine receptoren (bijv bij cocaine en amfetamines) dat je daar niet echt rustig van werd.. ?

Ook word chocolade erg de hemel in geprezen. Terwijl chocolade/suiker wel een euforische boost geven, maar daarna net als andere drugs vaak een onprettige comedown meegeven.

Dus, ik twijfel nogal aan deze tekst
minder is meer

#3 ksi

ksi

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 680 posts

Posted 05 August 2004 - 10:42 AM

lijkt me niet verstandig om te combineren met amfetamines. ivm dopamine syndroom ofzo (als dat al bestaat).
haha op pubmed is er ook wel 1 en ander over deprenyl te vinden. wel maf middeltje, maar zie er ook echt weinig echt nut in eigenlijk

#4 Quintus

Quintus

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 619 posts

Posted 07 August 2004 - 11:15 PM

ik heb nog eens het een en ander door gelezen, maar oxidative stress, is iets wat je krijgt als je een teveel aan vrije radicalen in je lichaam hebt,

Onder normale omstandigheden worden lichaamscellen beschermd tegen vrije radicalen door een aantal antioxidant-enzymen en door voedingsstoffen met een antioxidantwerking, zoals vitamine E, vitamine C en betacaroteen en andere (bioactieve) stoffen in de voeding

Als de balans tussen de vorming van vrije radicalen en de antioxidantverdediging verstoord is, kunnen vrije radicalen schadelijk worden voor het lichaam. Er is dan sprake van zogenaamde oxidatieve stress. Dit kan leiden tot celbeschadiging en functieverlies en speelt waarschijnlijk een rol bij het ontstaan van verschillende ziekten, zoals kanker en hart- en vaatziekten.

Kent er iemand Deprenyl? Je kan dit bestellen op het net en zou het verouderinsproces tegengaan & oa de volgende voordelen hebben:

Ook aandoeningen van het centrale zenuwstelsel en verouderingsverschijnselen worden wel in verband gebracht met een overmatige aanmaak of onvoldoende afbraak van vrije radicalen.

bron: www.voedingscentrum.nl

Tot begin 1996 werden pati?nten met een vermoeden van beginnende Parkinson behandeld met L-deprenyl (eldepryl, selegeline). Hiermee zou de behandeling met L-dopa - die bijwerkingen heeft - uitgesteld kunnen worden. L-deprenyl blijkt echter geen klinisch voordeel op te leveren. Er zijn zelfs aanwijzingen dat bij chronisch gebruik de sterfte toeneemt (Calne, 1995; Lees, 1995). De meeste Nederlandse neurologen behandelen daarom niet meer met L-deprenyl.

bron: http://www.rivm.nl/v...iagn_behand.htm

wat ik wil zeggen is; verwacht niet TE veel van deprenyl :unsure:
minder is meer

#5 hELiuM

hELiuM

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 66 posts

Posted 30 August 2004 - 08:10 PM

Kent er iemand Deprenyl?? Je kan dit bestellen op het net

valt onder de smartdrugs. heel interresante stof maar ik heb het nog nooit genomen. bij bestellen via internet werd een recept gevraagd. vond ik vaag, maarja.

en zou het verouderinsproces tegengaan & oa de volgende voordelen hebben:
Deprenyl was de eerste selectieve MAO-B-inhibitor die in de literatuur beschreven werd.

l-deprenyl behoudt zijn selectiviteit voor mao-b bij doseringen tot 10 mg per dag. bij doseringen daarboven gaat het ook mao-a remmen. maar voor antioxidant/ smart en levensverleging is meer niet nodig.

Enig idee of dit ook kan gecombineerd worden met Amphetamines? :)
(voor dopamine depletion tegen te gaan)? Ik ga in elk geval verder zoeken...

dopamine depletion komt niet zo makkelijk voor als serotonine depletion. veel robuuster systeem. maar zou je je dopamine productie willen boosten neem dan DLPA/ dl-phenylalanine. dit werkt beter dan l-tyrosine (ook een aminozuur en bouwstof voor dopamine).
l-deprenyl zorgt dat er minder dopamine word afgebroken door mao-b. hierdoor onstaan geen oxidatieve afbraak producten en is er meer dopamine beschikbaar.

ik heb deze thread gevonden over l-deprenyl en dextro-amphetamine. van dancesafe.org succes. als je echt meer wil weten moet je het eens op dancesafe posten of rondzoeken.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users