Jump to content

Photo

m'n eerste keer zelf paddos kwekeniemand suggesties of verbeteringen voor m'n kweekinstallatie

• Please log in to reply
99 replies to this topic

#41 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 28 August 2011 - 12:06 PM

Hey mensen, ik zie na 4,5 dag bij ongeveer 27 graden nog steeds geen teken van schimmelvorming in m'n potjes. Misschien dat m'n sporen niet meer goed waren? Of is dit normaal?

#42 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3,479 posts

Posted 28 August 2011 - 12:35 PM

Kan wel een week duren soms hoor... soms zie je binnen een paar dagen al ronde stipjes, soms duurt het wat langer.
Verbing weirds language.

#43 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 28 August 2011 - 01:52 PM

Kan wel een week duren soms hoor... soms zie je binnen een paar dagen al ronde stipjes, soms duurt het wat langer.

Ha dat geeft hoop! Er is iig ook nog geen besmetting te zien, het is best spannend allemaal :laugh:. Moet je pas schudden als je myceliumvorming ziet trouwens of gewoon om de 3 dagen ofzo?

#44 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 02 September 2011 - 09:13 AM

Ik reken altijd een week tussen inoculatie en eerste witte plekjes. En dan nog een week tot volle kolonisatie. Schudden zou ik doen als het voor 1/3 gekoloniseerd is ofzo, doe het niet te vaak. Ik las trouwens dat je gerst gebruikt, dan kan het met dat schudden nogal tegenvallen. Gerst gaf bij mij altijd een redelijk onschudbare klomp substraat, sinds ik rogge gebruik lukt het ineens wel om te schudden.
Sometimes we live
no particular way
but our own

#45 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 13 September 2011 - 05:56 AM

Nog niks? :)
Sometimes we live
no particular way
but our own

#46 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 13 September 2011 - 08:54 AM

Nope helemaal niets te zien tot nu toe. :crybaby5fa: Ik vraag me af waar het aan ligt, de gerst ziet er redelijk vochtig uit al zijn wel veel korrels open gebarsten. Er is verder ook niets van besmetting in de potjes te zien. Zou de gerst dan toch te veel bestrijdingsmiddelen bevatten? Of zijn de sporen niet goed geweest (ik heb deze van iemand met de post gekregen en in de koelkast bewaard)? Verder zou het misschien nog kunnen dat de temperatuur te hoog is geweest toen ik m'n sporen erbij heb gespoten, ik heb de potten na het steriliseren in de koelkast laten afkoelen totdat ik het gevoel het dat de potten wel koud genoeg waren. Misschien dat ze van binnen nog warmer dan 40 graden waren? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.

Ik denk dat deze eerste poging geen succes gaat worden maar ik geef het nog een paar dagen. Als het niets wordt ga ik het opnieuw proberen met andere sporen, als dat weer niet lukt ga ik naar een ander substraat denk ik. Wel jammer want ik heb nog 16 kilo van die gerst liggen :laugh:

Hebben jullie nog andere ideeën over waar het aan kan liggen?

#47 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3,479 posts

Posted 13 September 2011 - 09:36 AM

Misschien inderdaad nog te warm bij inoculatie. Als het goed is zijn je potten van binnen helemaal steriel, dus je zou ze gewoon 24 uur op kamertemperatuur kunnen laten staan voor inoculatie.

Op m'n werk gaan alle samples eerst 2 weken in een warme klimaatcel, omdat het materiaal (plantencellen, sporen, etc) duurder is dan 2 weken opslag. In die twee weken zouden contaminants zichtbaar moeten worden, en is de voedingsbodem zeker ook op temperatuur. Thuis kan ik me voorstellen dat je geen twee weken geduld hebt, maar ik bedoel maar, het kan geen kwaad om voor de inoculatie je materiaal eerst even een dagje te op temperatuur te laten komen.

Temperatuurverschil tussen delen van de pot kan nogal groot zijn als je steriliseert en laat afkoelen in de koelkast.
Verbing weirds language.

#48 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 13 September 2011 - 04:26 PM

Goh jammer! Hebben ze geen geurtje? Bacteriebesmetting kun je vaak wel door de polyfill heen ruiken. Misschien voor de zekerheid nog een keertje inoculeren (als ze steriel waren, dan kan dat in principe gewoon opnieuw). Heb je bij het inoculeren de naald na verhitting voldoende laten afkoelen?

Nouja, dit soort probleempjes in het begin maakt het des te leuker als het uiteindelijk allemaal wel lukt :) .
Sometimes we live
no particular way
but our own

#49 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3,479 posts

Posted 13 September 2011 - 08:54 PM

Had je het water voor de sporeprint-oplossing ook wel eerst gesteriliseerd trouwens?
Verbing weirds language.

#50 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 14 September 2011 - 06:57 PM

*Ja ik had zo'n 10mL water in een leeg pesto-potje gesteriliseerd en gebruikt om m'n sporen oplossing in te maken.
*Verder heb ik de sporen met een mesje in het water gebracht, eerst mespunt in alcohol vlam, toen in steriele water geblust, en vervolgens de sporen van aluminiumfolie naar het water gebracht.
*Voor het injecteren heb ik een beetje vloeistof uit m'n naald laten komen om hem af te laten koelen en vervolgens 4 potten ge´njecteerd met anderhalve milliliter van de vloeistof en de naald weer afgedekt met kapje.
*Daarna nog 4 potten gesteriliseerd en ge´njecteerd.

Ik heb eigenlijk vanaf het moment dat ik met die gerst aan de slag ging alleen maar de geur van gerst geroken. Diezelfde geur ruik ik nu nog en ik zie verder ook niets vreemds wat op besmetting wijst. Ik heb nu geen sporen meer trouwens... mogen jullie me vertellen waar ik die het beste kan halen of niet? :glare: Ik ga binnenkort verhuizen en zo gauw ik gesetteld ben ga ik weer aan de slag met nieuwe gerst, dan ga ik die potten netjes een dag laten afkoelen. Die dag heb je gauw terug verdient als je dan geen 3 weken naar een pot gerst hoeft te kijken!
Ik vind het inderdaad niet zo erg dat het niet is gelukt, hoop echt dat het de volgende keer gaat goedkomen! spanneeuuuuuuuuuuuuund! :thumbsup:

#51 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 14 September 2011 - 07:30 PM

Hmm, hoe je met de sporen en het inspuiten bent omgegaan is echt perfect.

Vreemd dat het niet gelukt is, maar het zou kunnen dat de sporenprint al zeer oud was en niet goed is bewaard, hoewel er dan toch echt nog wel enkele witte stippen zouden moeten ontstaan.
Paddestoelensporen kunnen best wat hebben namelijk :duimpje: .

Alvast succes voor de volgende keer. Check fsre.nl voor allerlei variaties van printjes.

#52 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 14 September 2011 - 08:25 PM

Haha thanks, ik vind die site nu al vet.

Hmm maar heel makkelijk is het nog niet om aan die gratis sporen te komen of wel?

#53 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3,479 posts

Posted 14 September 2011 - 09:13 PM

Het hele idee van Spore Ring clubjes is dat je zelf dingen instuurt, en vervolgens weer andere exemplaren terug krijgt.

Verder verkoopt de gemiddelde grote (online) smartshop ook kant en klare syringes met sporen, al betaal je daar uiteraard dan ook wel weer wat meer voor.
Verbing weirds language.

#54 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 14 September 2011 - 10:25 PM

Ah ik snap nu hoe het werkt! Ik heb net een brief op de post gedaan met een euro en de vraag om Golden Teacher sporen. Ik was bang dat ik eerst iets om te ruilen nodig had om mee te kunnen doen, dat is dus niet het geval!

#55 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 07 October 2011 - 10:24 AM

Ok ok, ik ben afgelopen week verhuisd! Wat brengt dat nog een hoop werk met zich mee zeg.
Maar nu ik op m'n nieuwe stekkie zit heb ik weer tijd voor belangrijke zaken. Ik heb dit keer geprobeerd het beter aan te pakken waar mogelijk; ik heb de sporenspuiten gemaakt in een flowkast in een lab, en ik heb de potten met gerst na het steriliseren 2 dagen met rust gelaten voor het inoculeren. Ik heb de potten nu in m'n incubator staan zoals ik schematisch had getekend, en heb de binnenste bak volledig ingepakt met aluminiumfolie, zodat het daarin donker is. De binnenste bak rust nu in een laag water die door de aquariumverwarming op 28C wordt gehouden.
Ik bedenk me wel net dat ik na het inoculeren niet goed heb geschud met de potten, maar dat zou eigenlijk geen problemen moeten geven toch, behalve dat het misschien wat langer duurt voor ik mycelium aan de buitenkant zie?
Nog een paar vragen... ik zie dat er wat klonters sporen vormen in m'n spuit en heb eens ergens gelezen dat je een detergent kan gebruiken om dit te voorkomen. Weet iemand in wat voor hoeveelheid je dat moet toevoegen en welke geschikt zijn?
En waar kopen jullie waterstofperoxide? Ik zou het graag gebruiken in het water dat ik gebruik voor het verwarmen en het regelen van de luchtvochtigheid. En gebruiken jullie het ook in de casing?
Ik denk dat ik een nieuwe hobby gevonden heb :laugh: ben benieuwd of het deze keer goed gaat. Ik ben in ieder geval klaar om ze te ontvangen.

#56 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 07 October 2011 - 01:20 PM

^ waterstofperoxide koop je bij de kruidvat (of tig andere zelfde soort winkeltjes).

Waarom heb je de binnenste bak ingepakt eigenlijk? Je kunt ook gewoon de potten inwikkelen zolang de deksel en pluk filterwatter maar vrij zijn.

Overigens heb ik mijn potten nooit in een kweekkamer laten volgroeien. Ging altijd prima in een donkere kast ofzo.
Pas later kun je de casings in de kweekkamer, afgedekt met wat alu-folie, zetten totdat de bovenkant helemaal wit is.

#57 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 07 October 2011 - 02:02 PM

^ Ik dacht dat die waterstofperoxide van de kruidvat niet zo sterk is en relatief duur is.

Ik heb die binnenste bak ingepakt omdat het me zo handiger lijkt om te kijken of er al mycelium groei te zien is. Ik vond het vorige keer nogal een gedoe om steeds die aluminiumfolie van de potjes te halen en weer terug te doen.

Waarvoor dient die laag aluminiumfolie op de casings eigenlijk? Zou ik in plaats daarvan ook gewoon de met alumiumfolie bedekte deksel op m'n binnenste bak kunnen laten zitten?

#58 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 07 October 2011 - 03:15 PM

Waarvoor dient die laag aluminiumfolie op de casings eigenlijk?

Precies hetzelfde: paddestoelgroei voorkomen.

Ik deed mijn potten dus altijd in een donkere kast tussen wat handdoeken ter isolatie.
De hele kweekbak inpakken lijkt me toch een stuk meer moeite.

Oh, en die flesjes H2O2 van de kruidvat zijn echt prima. Je kunt ook een overmaat zout in het water doen om bacterie/algen-groei te voorkomen.

#59 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 07 October 2011 - 05:48 PM

Succes! :)
Sometimes we live
no particular way
but our own

#60 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 10 October 2011 - 07:06 PM

:thumbsup: myceliumgroei te zien in 5 van de 10 potjes!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users