Jump to content

Photo

m'n eerste keer zelf paddos kwekeniemand suggesties of verbeteringen voor m'n kweekinstallatie

• Please log in to reply
99 replies to this topic

#21 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 25 June 2011 - 04:28 PM

Aah shit, domme fout gemaakt. Vandaag 16 kilo gerst gescoord helemaal voor gratis, ik was alleen helemaal vergeten dat er geen bestrijdingsmiddelen op mochten zitten. Het is dus geen biologische gerst, balen!! Heeft het project met deze gerst nog enige kans van slagen of kan ik het beter voor het paard van sinterklaas bewaren?

Nog een vraagje... waar halen jullie je vermiculiet? Ik heb verschillende tuincentra opgebeld met als meest belovende reactie "ik zal even bij de bestrijdingsmiddelen kijken". In Utrecht lijkt er geen tuincentrum te zijn dat het verkoopt, online bestellen de beste optie?

#22 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 25 June 2011 - 04:32 PM

^ growshop. Niet meer dan 20 euro voor 100 liter.

#23 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 25 June 2011 - 04:36 PM

Ah,ik lees dit op shroomery.org:
http://www.shroomery...grain-can-I-use
"You should use organicaly grown grain if available, but animal feed quality grain will also work OK."

Gelukkig, ik heb het van een diervoeder fabriek dus er is nog een goede kans dat het gaat werken. Vermiculiet en tijd, dat heb ik nog nodig. :thumbsup:

#24 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 25 June 2011 - 05:21 PM

Je kunt het alsnog wel proberen met die niet-bio gerst. Sowieso even flink afspoelen dan voordat je het gaat koken. Ik heb ook wel een keer best aardige resultaten bereikt met niet-bio rijst die ik nog had liggen.
Verbing weirds language.

#25 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 25 June 2011 - 06:39 PM

Wat voor potten gebruiken jullie nu eigenlijk? groot, klein? Ik had een hoop van die bonne maman jampotjes verzameld voor de PF-tek maar ik denk dat deze nu aan de kleine kant zijn als ik fatsoenlijk wat graan erin wil doen en ruimte over wil houden om te schudden. Die moet ik ook nog hebben ja, potten. :bloos:

#26 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 25 June 2011 - 07:41 PM

Ik gebruikte xenos potten van 1 liter, maar die hadden deksels waarvan de schroefdraad-rand losliet (vastgelijmd) in de snelkookpan. Niet echt aan te raden dus...
Maar wellicht heeft een andere huishoudwinkel iets vergelijkbaars.

Jampotjes kan wel hoor trouwens... klein is ook wel handig, want als er dan een paar besmet zijn houd je meer over.
Verbing weirds language.

#27 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 26 June 2011 - 02:04 AM

Ik zou potten gebruiken waar er zo veel mogelijk van in je snelkookpan passen :)

#28 Guido

Guido

Silent one

• Banned
  • 16 posts

Posted 11 August 2011 - 08:10 PM

Loop ik een keer knetterstoned over straat zie ik in de verte een vriend van me lopen die van zijn achternaam Konijn heet, dus afijn ik begin te roepen: Heee Konijn!!! Komt ie dichterbij..... was het em niet en kwaad dat ie was, hoe ik het in mn hoofd haalde om em uit te schelden voor konijn

#29 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 12 August 2011 - 06:22 AM

Pas wel op met grote potten gebruiken: het lijkt heel handig maar met de grootte daalt je oppervlakte/inhoud-verhouding zodat je langer moet koken om de hele pot te kunnen steriliseren. Ik zou jampotjes of groentepotjes aanraden, Bonne Maman is prima. Ik hou de regel aan dat 1 potje 1 casingbakje (formaat bamibakje van de Chinees) kan voorzien.
Sometimes we live
no particular way
but our own

#30 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 16 August 2011 - 05:50 PM

Loop ik een keer knetterstoned over straat zie ik in de verte een vriend van me lopen die van zijn achternaam Konijn heet, dus afijn ik begin te roepen: Heee Konijn!!! Komt ie dichterbij..... was het em niet en kwaad dat ie was, hoe ik het in mn hoofd haalde om em uit te schelden voor konijn

Haha, ik zou het zeker gewaardeerd hebben!

#31 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 16 August 2011 - 05:53 PM

Pas wel op met grote potten gebruiken: het lijkt heel handig maar met de grootte daalt je oppervlakte/inhoud-verhouding zodat je langer moet koken om de hele pot te kunnen steriliseren. Ik zou jampotjes of groentepotjes aanraden, Bonne Maman is prima. Ik hou de regel aan dat 1 potje 1 casingbakje (formaat bamibakje van de Chinees) kan voorzien.

Bedankt voor de tip! Ik had juist het idee dat ik zeker 3 of 4 van die bonne maman potjes nodig zou gaan hebben per bak (wilde ook al bakken bij de chinees gaan halen). Ik heb nu ook de vermiculiet in huis, in Amsterdam heb ik een growshop en wat smartshops geprobeerd maar uiteindelijk toch maar online besteld omdat ik het nergens kon vinden.
Misschien dat ik komend weekend eens aan de slag ga.

#32 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 20 August 2011 - 02:38 PM

Ik ben vandaag eindelijk eens wat gaan klussen. Ik heb een gat gemaakt in de zijkant van m'n bak waar ik een filter voor heb getaped en een oude computer fan. Helaas ben ik de verpakking van het filter kwijt dus kan ik niet precies de specs geven. Het was in ieder geval een filter voor stofzuigers (volgens mij geen HEPA) die je zelf kan knippen en er zaten 2 soorten materiaal in. Ik heb er nu van beiden maar 1 laag achter de ventilator gedaan. M'n ventilator lijkt het nogal zwaar te hebben met die dikke laag filters waardoor de hoeveelheid lucht die hij de bak in blaast erg minimaal is. Ik zou een laag filter weg kunnen halen om te bekijken of de luchtstroom dan sterker wordt.
Verder heb ik geen extra gaten in m'n bak gemaakt omdat het deksel van de bak niet luchtdicht afsluit, ik verwacht dat er genoeg lucht door kan ontsnappen.
Ik heb een laag water in m'n bak gezet een een metertje erin gehangen zodat ik kan zien waar de luchtvochtigheid ongeveer blijft steken.

Vandaag heb ik ook nog aquarium filterwatten gekocht om in de deksels van de jampotjes te verwerken. Ik ben van plan om gaten in de deksels te maken en er dan wat van die watten in te proppen. Vervolgens de gerst met water in de potjes te doen, deksels erop, en steriliseren. Dan inoculeren, schudden, in aluminium folie die ik eerst besproei met wat alcohol draaien, en dan in m'n kamer zetten.
Komt dat een beetje overeen met de methode die jullie gebruiken?
Ik heb eens gelezen dat mensen het graan eerst een dag lieten weken voor gebruik, is dat nodig?

#33 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 20 August 2011 - 03:57 PM

M'n ventilator lijkt het nogal zwaar te hebben met die dikke laag filters waardoor de hoeveelheid lucht die hij de bak in blaast erg minimaal is. Ik zou een laag filter weg kunnen halen om te bekijken of de luchtstroom dan sterker wordt. Verder heb ik geen extra gaten in m'n bak gemaakt omdat het deksel van de bak niet luchtdicht afsluit, ik verwacht dat er genoeg lucht door kan ontsnappen.

Minimale luchtstroom is juist beter. Als het geen HEPA filter is, heb je anders kans dat er een bacterie doorheen komt, en de luchtstroom is er alleen maar voor om te zorgen dat er door de kieren van het deksel niets naar binnen komt. Maar voor die kiertjes is een héél klein beetje lucht voldoende. Als je bijvoorbeeld een open bak zou hebben, dan moet je veel meer luchtstroming hebben (en parallel, zonder wervelingen). Hoe groter de opening tussen steriel/niet-steriel, hoe meer luchtstroming je nodig hebt, dus met een gesloten bak hoef je maar een heel klein beetje overdruk te hebben.

Vandaag heb ik ook nog aquarium filterwatten gekocht om in de deksels van de jampotjes te verwerken. Ik ben van plan om gaten in de deksels te maken en er dan wat van die watten in te proppen.

Zorg dat de filterwatten echt stevig er in zitten. Gebruik een priem of breinaald om te zorgen dat ze het gat echt goed afdichten. De potten waar ik daar niet nauwkeurig in was, mislukten vaker. Beter kun je nog van dat speciale (voor inoculatie bestemde) tape gebruiken, dat je over het gat heen plakt en wat zichzelf direct weer afsluit nadat je de naald er uit trekt.

Oh en laat na sterilisatie de potten wel eerst goed afkoelen, anders heb je kans dat je lieve paddestoelenschimmeltjes meteen dood gaan.

Ik heb eens gelezen dat mensen het graan eerst een dag lieten weken voor gebruik, is dat nodig?

Niet nodig, maar ik kookte (gerst) meestal wel een tijdje voor het steriliseren. Het mag niet papperig worden, maar als het eventjes gekookt heeft dan verspreidt het mycelium zich wel sneller.
Verbing weirds language.

#34 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 24 August 2011 - 07:54 PM

Gisteren dan eindelijk m'n potjes met gerst geïnoculeerd met 'PES Amazonian'(?) sporen die ik van iemand had gekregen. Fucking spannend of ik het niet verneukt heb. Alles ging volgens mij vrij goed alleen heb ik m'n twijfels bij het maken van de sporen oplossing, en eigenlijk ook een beetje bij de sporen zelf. We zullen zien.
Werken jullie altijd met een glovebox eigenlijk? Ik heb het nu niet gedaan, maar mocht ik veel besmetting hebben dan zal ik dat in de toekomst toch maar eens gaan doen. Iedereen bedankt voor de tips in ieder geval!! Heb er erg veel aan gehad. Nu nog hopen dat er ook wat paddestoelen uitkomen. :rolleyes:

#35 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 24 August 2011 - 08:57 PM

sporen oplossing [...] geen glovebox [...]

:blink:

Als je geen glovebox gebruikt, hoe heb je dan sporen oplossing gemaakt?
Toch hopelijk niet op het aanrecht tussen vieze afwas en natte broodkruimels? :P

"Obsessief" steriel werken geeft wel echt veel betere resultaten. Bij een ongeventileerde glovebox (wel "gesteriliseerd", in schone "steriele" badkamer) had ik toch vaak nog 25-50% besmettingen.
Op m'n werk: HEPA filter in gesteriliseerde glaskast, propanol voor handen/armen, ethanol voor latex handschoenen, haarkapje, mondkapje, schone labjas en het pas open maken van bestraalde petri-schaaltjes-zakken in de gefilterde kast, valt er nog maar 2 á 3 op de duizend uit.

Dan heb ik het wel over agar schaaltjes, maar dat vind ik eigenlijk ook prettiger dan sporenoplossingen. Met agar/malt (en eventueel gentamycin en vitaminen/mineralen mixjes zoals murashige-skoog) kun je de sporen gewoon op het steriele medium gooien, zonder op te lossen. Dan kun je gemakkelijk later stukjes uit het medium snijden en verspreiden over nieuwe schaaltjes (niet eindeloos, maar wel een paar keer).

Volgende paddestoelenexperiment wil ik gaan kijken naar significante hoeveelheden samples van verschillende agar recepten, vooral dan welke nutriënten/hormonen goed werken als toevoeging voor cubensis mycelium... maar eerst maar eens een echt goed lab met filterkast bouwen.

Paddestoelen zelf ben ik eigenlijk niet eens zo geïnteresseerd meer in, maar het kweekproces proberen te beheersen is echt een uitdagende bezigheid :laugh:
Verbing weirds language.

#36 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 24 August 2011 - 11:02 PM

haha mooi dat je er op die manier mee bezig bent! Ik moet zeggen dat ik er ook erg veel plezier in heb eraan te werken. Ik ben wel een beetje bang dat ik flinke besmetting ga krijgen nu, maar dat zal ik spoedig zien zien. Ik vond het nogal duur om nog zo'n grote bak te gaan kopen om een glovebox van te maken dus heb ik de kleine bak gebruikt die ik al had. Deze goed schoongemaakt en een dikke laag keukenrol nat van de ethanol op m'n bureau gelegd. Die bak heb ik op de kop erop gezet en potje met steriel water +spuit en sporen schoongemaakt en er ook onder gezet. Ramen en duren van m'n kamer dichtgemaakt en met schoongemaakte handschoenen die bak aan één kant opgetild om er met m'n handen onder te gaan. M'n 'glove-box' was dus een plastic bak met lucht verzadigd met ethanol (waarschijnlijk niet heel nuttig voor stofdeeltjes) die aan de voorkant en aan de zijkanten gedeeltelijk open was omdat ik hem iets moest optillen. Verre van ideaal eigenlijk als ik bedenk dat het op m'n kamer redelijk stoffig is maar ach, het is in ieder geval goed om wat ervaring op te doen en wie weet valt het mee.

Ahum.. ik had natuurlijk ook m'n incubator wat kunnen aanpassen om er een glovebox incubator multi-apparaat van te maken. Volgende keer :beuk:

#37 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 25 August 2011 - 06:37 AM

Ik heb nog nooit met een glovebox gewerkt, maar wat imho een goede methode is om steriel te werken:

• Maak je werkblad schoon met dettol, spuit eventueel wat in de lucht rondom het blad (geeft vooral een goed gevoel :P).
  • Zorg dat alle tocht uit de kamer is (ramen en deuren goed dicht).
  • Zet midden op je werkblad een gasbrander (ik deed altijd een klein camping-gasstelletje), dit creëert een steriele 'wolk'(/paddestoel ;)) over het werkvlak waarbinnen je de belangrijkste handelingen kunt verrichten.
Met deze maatregelen heb ik nog nooit een besmetting gehad in mijn potjes.

#38 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 25 August 2011 - 07:21 AM

Dat klinkt zeker handig ja. Ik had al wat gelezen over zo'n soort methode met 3 gasbranders om een thermische bel te creëren. Toevallig heb ik gisteren iemand op het lab gevraagd hoe dat zou moeten werken omdat ik me niet kon voorstellen dat de temperatuur op werkblad niveau hoog genoeg wordt om bacteriën e.d. te doden. Hij dacht dat het te maken had met dat je een opwaartse luchtstroom creëert waardoor er geen vieze stofdeeltjes op je werkblad neerkomen. Bedankt voor de tip iig, ik wil toch nog graag een keer zo'n campinggasstel :)

Werk je verder met ongeveer dezelfde methode trouwens? Graan, jampotjes, aquariumfilterwatten? Enneuh, na 3 dagen kan ik schudden met m'n potjes toch?

#39 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 25 August 2011 - 07:48 AM

Wat ik meestal deed voordat ik de ramen ging sluiten en alles 'steriel' ging maken, was minimaal 2 uur de plek goed ventileren met buiten lucht, want buiten lucht is minder verontreinigd dan lucht vanuit binnenshuis.

En ik heb ooit is ergens gelezen dat een ethanol vlam het beste is, maar heb nooit kunnen bedenken waarom dit zo was, want volgens mij is elke vlam steriel. ;)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#40 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 25 August 2011 - 08:52 AM

Volgens mij is een ethanol vlam het beste voor het steriliseren van je gereedschap, omdat hij niet roet.
Voor het steriel maken van een werkplek heb je denk ik meer aan een gasbrander/gasfornuis, omdat deze in verhouding veel meer warmte produceert.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users