Jump to content

Photo

m'n eerste keer zelf paddos kwekeniemand suggesties of verbeteringen voor m'n kweekinstallatie

• Please log in to reply
99 replies to this topic

#1 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 11 June 2011 - 09:13 PM

Hey dhp'ers,
Een tijd geleden kocht ik een growkit psilocybe equaescens bij de smartshop. Die paddo's zelf zien grooien in m'n kamertje was echt geweldig. Alweer 2 weken terug was de laatste keer dat ik er met veel plezier van heb kunnen trippen.
Nu wil ik het graag wat grootser gaan aanpakken en vanuit sporen gaan werken. Ik heb van iemand een sporenprint "PES Amazonian" gekregen en heb een idee van hoe het er allemaal uit moet gaan zien. Ik wil graag dat de kids het goed naar hun zin krijgen in m'n kamer dus heb ik een plan gemaakt voor hun eigen privé ruimte. Van wat ik zo online ben tegen gekomen kreeg ik de indruk dat de PF tek wel geschikt is voor beginners dus die wil ik gaan gebruiken tenzij jullie betere suggesties hebben.
Ik had vandaag geen zin om met iets anders bezig te zijn dus heb ik een plattegrond gemaakt van hoe ik de woonruimte in gedachte had. Misschien hebben jullie ideeën voor verbetering of zie ik dingen over het hoofd waardoor het niet mogelijk is. Ik probeer een link naar het plaatje in m'n public folder van dropbox te zetten zodat jullie het kunnen zien.

Posted Image

Ik heb één grote bak van 50 liter met daarin een iets kleinere bak, ik dacht dat het handig zou zijn om met een laag water tussen de 2 bakken een een aquarium verwarming te werken om de temperatuur en de luchtvochtigheid tegelijk te regelen. Verwarming is misschien niet zo hard nodig in deze tijd maar het bouwen is al een plezier op zich en in de winter moeten ze het natuurlijk niet koud krijgen. Ik wil een kleine ventilator erin bouwen met een filter erachter zodat m'n kindjes genoeg frisse lucht krijgen. Een thermometer komt erin om de temperatuur in de gaten te kunnen houden en zit te denken om ook een hygrometer erin te hangen als ik die ergens goedkoop kan vinden. Wat denken jullie er van? Gaat dit een beetje werken?

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 11 June 2011 - 10:00 PM

Ik zou de aquarium-verwarmer onderin doen en dan wat glazen oid in de hoeken om de binnenste bak omhoog te houden.
Alleen magnetrom-folie er over (met van die gaatjes) werkte bij mij voor Ps. cubensis goed genoeg en zo'n extreme thermometer lijkt me ook overdreven haha.

Overigens vind ik PF-tek helemaal niet zo makkelijk en kreeg ik er maar weinig oogst van :P

#3 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 11 June 2011 - 10:06 PM

Haha ja die thermometer kostte 5 euro bij de blokker, zo'n kastje met sonde voor binnen en buiten temperatuur, kon ik niet laten liggen. De aquarium verwarming dacht ik dat wel handig zou zijn daar zodat ik er nog redelijk makkelijk bij kan mocht het nodig zijn. Wat denk je van de luchtstroom die zo ontstaat? Gaat die genoeg over de paddo's en is die vochtig genoeg? En welke tek zou je aanraden dan?

#4 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 12 June 2011 - 12:04 AM

Zoiets: http://mushplanet.co...bensis-rye.html

Alleen doe ik aquarium-filterwatten in een gat in de deksel van de potten en dan daar doorheen inoculeren.
Als casing-laag gebruik ik altijd vermiculiet, maar je kunt ook voor een turf/kalk mengsel gaan (moet je weer recept voor zoeken).

Ik ga deze zomer toch maar eens een uitgebreide tek met foto's maken ofzo.

Luchtflow heb ik nooit iets aan gedaan. Folie met gaatjes geeft voor Ps. cubensis in ieder geval de juiste luchtvochtigheid.
Doe wel een laagje water met waterstofperoxide in de binnenste bak.
Gaten in die bakken maken vond ik maar een hoop moeite voor niks :P

#5 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 12 June 2011 - 08:54 AM

Mooie opzet :) . Ik raad je wel aan om die PF-tek over te slaan, naar mijn idee is dat iets achterhaalds (al heb ik het nooit geprobeerd). Gewoon op hele granen, en dan casings maken geeft in elk geval meer oogst, en of dat echt gevoeliger is voor fouten is wat mij betreft zeer de vraag. Zelf kweek ik op een wat simpeler manier, gewoon in een zwarte 'curver' bak met magnetronfolie er overheen en een laagje water op de bodem, zonder verwarming of zoiets. Elke dag wat verse lucht erin wapperen voor de zuustof. Maar of het zonder verwarming gaat hangt inderdaad af van je temperatuur in huis, 's zomers gaat het bij mij perfect maar 's winters toch wel wat minder. Sowieso is denk ik voor een beginner de fruitruimte niet het kritieke onderdeel, het zal eerder fout gaan bij het maken van de sporenspuiten, of het steriliseren of inoculeren van de potten. Dat zijn in mijn ervaring de meest kritieke stappen; als je eenmaal mooi doorgroeide potten hebt dan komt het in principe wel goed.

Wanneer je werkt met een laag water in contact met de lucht, en niet ál teveel uitwisseling met de buitenlucht, zoals jouw opzet er uit ziet, dan zal je luchtvochtigheid altijd 100% zijn. Een hygrometer is dus niet echt nodig. Je kunt prima kweken met een RH van 100%, al zal de myceliumgroei soms wat uitbundig zijn (meestal wordt denk ik 80-90% aangeraden voor casings, voor PF-tek hoger). Substraat opkweken doe ik op rogge, in jampotjes met een gaatje in het deksel met aquariumwatten erin, zoals Dreamer zegt.

Posted Image
Sometimes we live
no particular way
but our own

#6 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 12 June 2011 - 11:19 AM

Hmmm dat ziet er eigenlijk een heel stuk makkelijker uit met die hele granen. Met de PF tek zou ik ongeveer 6 cakes (uit Bonne Maman potjes) kwijt kunnen in m'n binnenste bak. Zou het dan handig zijn om gewoon al het graan met mycelium in m'n binnenste bak te doen met een casing laag erover? Misschien wat meer risico op contaminatie omdat het dan gelijk overal zit maar als ik wat waterstofperoxide toevoeg is dat redelijk veilig toch?
Bedankt voor de tips!

#7 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 12 June 2011 - 11:41 AM

Wanneer je werkt met een laag water in contact met de lucht, en niet ál teveel uitwisseling met de buitenlucht, zoals jouw opzet er uit ziet, dan zal je luchtvochtigheid altijd 100% zijn. Een hygrometer is dus niet echt nodig. Je kunt prima kweken met een RH van 100%, al zal de myceliumgroei soms wat uitbundig zijn (meestal wordt denk ik 80-90% aangeraden voor casings, voor PF-tek hoger). Substraat opkweken doe ik op rogge, in jampotjes met een gaatje in het deksel met aquariumwatten erin, zoals Dreamer zegt.

Mocht ik nog een hygrometer vinden, dan kan ik die ventilator misschien bijstellen aan de hand van de luchtvochtigheid in de bak.

#8 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 12 June 2011 - 12:15 PM

Ik gebruik altijd deze methode:
DHPedia - Cultivatie: Psilocybe cubensis

Werkt prima en zeer eenvoudig..

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#9 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 12 June 2011 - 01:12 PM

^ er staat alleen niet duidelijk dat je de casinglaag ook moet steriliseren.

#10 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 12 June 2011 - 01:13 PM

Heb jij even geluk dat het een wiki is.. ;)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#11 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 12 June 2011 - 01:26 PM

^ STFU <_<

(maar idd, maar een keer uitbreiden ofzo ..)

[edit: never mind, het staat er wel in vermeld, maar bijvoorbeeld niet dat het vochtig moet zijn. Sowieso vind ik die verhouden 1:2 schimmel:casing echt heel raar.
Ik gebruik zelf dus een hele andere tek met andere verhoudingen. Lijkt me raar om dat zomaar in deze te gaan verwerken]

#12 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 12 June 2011 - 05:28 PM

Mocht ik nog een hygrometer vinden, dan kan ik die ventilator misschien bijstellen aan de hand van de luchtvochtigheid in de bak.

Ahh, niet gezien dat je een ventilator wil gebruiken :) .
Sometimes we live
no particular way
but our own

#13 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3,479 posts

Posted 12 June 2011 - 10:39 PM

Hygrosensor + Arduino I/O bordje. Beetje buiten het budget van een paddestoelen project misschien. :P
Verbing weirds language.

#14 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 13 June 2011 - 11:28 AM

Hygrosensor + Arduino I/O bordje. Beetje buiten het budget van een paddestoelen project misschien. :P

Ik ben niet zo heel erg thuis in hardware, wat doe je met zo'n bordje + sensor en hoe sluit je dat aan?

#15 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 13 June 2011 - 12:06 PM

^ 1 ding: NIET DOEN.

Zoals al eerder aangegeven is al dat fancy gebeuren niet nodig.
Ps. cubensis is echt heel erg makkelijk.

Als het nou Panaeolus cyanescens was ofzo ...

Hmmm, een growbox die je kan instellen op het type soort dat je kweekt zou misschien wel nice zijn ;)
Maar dat is dus mijlen ver voorbij "m'n eerste keer zelf kweken".

#16 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 13 June 2011 - 12:26 PM

NIET DOEN

Haha waarschijnlijk heb je gelijk en wil ik meteen te veel. Maar ik heb erg veel plezier in het verzamelen van materialen en klussen. Bovendien lijkt het met leuk om in de toekomst ook te gaan experimenteren met andere paddenstoelen. Die ventilator wil ik er iig graag in bouwen om te kijken of het werkt en die hygrometer kan in de toekomst nog altijd. :duimpje:

#17 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 13 June 2011 - 12:51 PM

Een extra nadeel van zo'n ventilator is dat je met hoge snelheid vervuilde lucht over je medium heen blaast. In ieder geval mogelijk verhoogde kans op infecties.
Voor een eerste keer zou ik vooral letten op hoe je te werk gaat met de sporen, het inspuiten en de casings maken.

Verder kun je altijd nog gaan experimenteren.

#18 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 13 June 2011 - 02:03 PM

.

Maar daar zou waterstofperoxide en een filter toch redelijk goede bescherming tegen bieden? Ik werk op m'n stage regelmatig steriel dus ik verwacht dat het gebeuren met de sporen wel goed komt eigenlijk, al heb ik helaas geen flowkast op m'n kamer :laugh:. Nou ja, ik zal het eens rustig bekijken, moet sowieso nog even goed uitzoeken hoe dat het hele gebeuren werkt met rogge. Rogge kan je bij biologische winkels kopen?

#19 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 13 June 2011 - 03:32 PM

^ bijvoorbeeld. Of een molen waar ze zakken van 5Kg verkopen ofzo.
(heel stuk goedkoper dan de natuurvoedingswinkel)

#20 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3,479 posts

Posted 13 June 2011 - 04:39 PM

Voor een eerste kweek zou ik het zeker niet te duur of uitgebreid maken. Die electronica die ik linkte was ook meer het idee van: ooit... leuk idee.
Je weet nooit, wie weet vind je er geen zak aan uiteindelijk om zelf te kweken, dan is het zonde als je met allemaal apparatuur zit.

Gerst heb ik betere ervaring mee dan rogge om eerlijk te zijn. Grotere korrels, nemen meer vocht op en het mengsel blijft luchtiger.
Wel biologisch, want bestrijdingsmiddel zorgt er voor dat je mycelium niet groeit. Ik kocht het meestal voor 10-15 euro per 5kg bij een biologische groothandel.

Als je trouwens toch fancy gaat doen met ventilatie, zou ik wel meteen ook een HEPA-filter er tussen zetten, die kun je aanschaffen voor van die luxe stofzuigers bij electronica winkels, en filteren alle ongewenste bacteriën en schimmel sporen uit de lucht.
Verbing weirds language.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users