Jump to content

Photo

puntige kaalkopjes kweken

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 DasBeer

DasBeer

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 64 posts

Posted 27 May 2011 - 07:49 PM

Hey iedereen,
Zoals je vast wel weet kan je overal puntige kaalkopjes vinden.
Volgens "Alles over paddo's" van Arno Adelaars is dit de of een van de inheemse soorten met de meeste actieve stof en makkelijk bij te houden gedroogt.
Heeft iemand eigenlijk de moeite gedaan om ze proberen te kweken?
Als men in een aquarium/terarium de juiste temperatuur en vochtigheid heeft zou dit toch moeten lukken zodat je het hele jaar door kaalkopjes hebt.

#2 Elentherelien

Elentherelien

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 825 posts

Posted 27 May 2011 - 08:38 PM

Het zal ongetwijfeld kunnen maar het is vele malen moeilijker dan de gewone cubensis, dus als het je erom te doen is om het hele jaar door paddo's te hebben, is cubensis een logische keus.

Lijkt me trouwens wel tof om te zien ;d

#3 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 27 May 2011 - 09:47 PM

Heh, zelf kaalkopjes kweken .. yeah right :)

Ik heb nog wel ooit zitten bedenken of je niet schapen/paarden-veldjes zou kunnen 'bestuiven' met kaalkopje-sporen in een plantenspuit.

Als je buiten in NL paddo's wil kweken kun je beter het blauwwordend kaalkopje nemen (Psilocybe cyanescens).
Deze is echt super makelijk om op beukensnippers te laten groeien. Je hoeft ook totaal niet steriel te werken.

Bij kaalkopjes (Psilocybe semilanceata) hebben ze geloof ik alleen in laboratoria een paar stoeltjes weten te krijgen.
Lijkt me echt geen handige soort.

#4 DasBeer

DasBeer

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 64 posts

Posted 27 May 2011 - 10:52 PM

Merci voor de info. Had ook al zitten denken aan de Psilocybe cyanescens maar kan ik dan niet beter ineens de psilocybe azurescens proberen?
Daar zit meer werkzame stof in (psilocybine,psylocine en baeocystine) en is lang houdbaar zonder zijn sterkte te verliezen.

De baeocystine molecule is een hallucinogeen dat je vind in verschillende paddestoelen waaronder Psilocybe . Het is zeer gelijkend met psilocybine en daarmee behoort het tot de familie van tryptamines .
Er is weinig informatie over de activiteit van het molecuul bij de mens, maar het blijkt dat doses van ongeveer 10 mg een psychoactief effect hebben.
De Baeocystine werd geïsoleerd uit Psilocybe baeocystis .
Dit was ee, vrije vertaling van franse site dus als er fouten inzitten kan je dit melden

#5 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 27 May 2011 - 11:03 PM

^ er zijn al eerder projecten geweest om Ps. azerescens in nederland te verspreiden.
Deze zijn destijds nogal gefaald.
Mij is het ook niet gelukt om deze succesvol op te kweken.

Ps. cyanescens is een inheemse soort die echt super makkelijk is.

Waarom je dat vertaalde stuk tekst er bij haalt snap ik niet echt.
Over de werking van baeocystin is echt vrij weinig bekend.

Is dat ook de reden dat je kaalkopjes wil kweken? Omdat je een relatief hoge inhoud van baeocystin wil?

#6 DasBeer

DasBeer

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 64 posts

Posted 28 May 2011 - 10:23 AM

Niet echt maar dat is een van de enigste paddestoelen die Baeocystin heeft die mij bekend is.
Heb vertaling er effe bijgehaald zodat de mensen die Baeocystin niet kennen dit niet speciaal moeten opzoeken.
Er is idd vrij weinig over bekend.
Ik zal dan de Ps. cyanescens proberen te kweken voor mijn eerste keer en als ik die onder de knie heb de moeilijkere soorten.
Zou ik de Ps. cyanescens kunnen kweken in bloembakken aan men raam? heb geen tuin/terras/balkon.
Alvast bedankt voor de info

#7 Elentherelien

Elentherelien

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 825 posts

Posted 28 May 2011 - 12:12 PM

^Ik heb ze nooit gekweekt maar het is vooral een buiten soort, lijkt me dat het binnen te warm is. Zoek een goed bos op gooi daar wat houtsnippers met broed neer en dan lukt het ook wel denk ik!
Maar waaarom per se geen cubensis?

#8 DasBeer

DasBeer

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 64 posts

Posted 28 May 2011 - 01:47 PM

^Ik heb ze nooit gekweekt maar het is vooral een buiten soort, lijkt me dat het binnen te warm is. Zoek een goed bos op gooi daar wat houtsnippers met broed neer en dan lukt het ook wel denk ik!
Maar waaarom per se geen cubensis?

een cubensis is net iets teveel (steriel) werk. Ik ben van plan dit te doen op peda(studentenhome) en ik moet de keuken delen met +- 60 andere personen. Als ik al de potten moet koken en steriliseren zou ik de keuken veel te lang in bezit nemen tenzij ik dit s'nachts doe. Ik heb niets tegen de cubensis maar dit is een soort die ik van plan ben om te kweken als ik op een kleiner kot ben of als ik alleen woon.
Over een paar jaar dus.

#9 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 28 May 2011 - 01:55 PM

Ps. cyanescens in bloembakken lijkt me moeilijk, maar is niet onmogelijk.

Beter lijkt me om een greppeltje tussen wat struiken in de buurt te maken oid.

#10 DasBeer

DasBeer

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 64 posts

Posted 28 May 2011 - 02:07 PM

Ps. cyanescens in bloembakken lijkt me moeilijk, maar is niet onmogelijk.

Beter lijkt me om een greppeltje tussen wat struiken in de buurt te maken oid.

Dat is wel een goed idee. Kzal laten weten hoe ik het gedaan heb.

#11 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6420 posts

Posted 29 May 2011 - 03:00 PM

^ er zijn al eerder projecten geweest om Ps. azerescens in nederland te verspreiden.
Deze zijn destijds nogal gefaald.

Maar dat is volgens mij vooral omdat de spawn, die grotendeels van dezelfde bron afkwam, niet goed was..
En niet zozeer omdat het een moeilijke soort is.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#12 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 29 May 2011 - 03:31 PM

^ bij mij is het van 2 bronnen niet gelukt. Terwijl het spawn er in eerste instantie goed uit zag.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users