Jump to content

Photo

Notatie Doseringen op de DHPediaUw mening, graag

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#21 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 26 March 2011 - 10:28 AM

In deze discussie wil ik nog wel even vermelden dat het wel héél handig kan zijn om de therapeutische range van een middel duidelijker over te brengen, visueel of in ieder geval duidelijk in tekst bij middelen met hoog risico op dit gebied. Pas dacht ik er aan om bij 2C-P maar direct 14mg te pakken, anderhalf keer de normale dosis, gelukkig (uiteraard) nog wel even gechecked om vervolgens te zien dat bij 18mg al mensen op de EHBO beland zijn...

Misschien is een grafiekje zoals die van Poelster wel handig om user reports statistisch uit te plotten, de dose tegenover de (zo objectief mogelijk gewaardeerde) kwaliteit van de ervaring.

Ik ben geen voorstander van het verwijderen van de huidige tabelletjes, maar een toevoeging is eigenlijk wel prima. En wellicht ook een indicatie voor zaken als bodyload, misselijkheid, plateaus van een middel? Mooiste zou zijn als we direct punten kunnen plotten uit een database van eigen tripreports. :laugh:
Verbing weirds language.

#22 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 26 March 2011 - 10:32 AM

Ik vind het wel een voordeel van poelsters grafiek dat je in een oogopslag kan zien of de grafiek erg stijl of vlak loopt. Stijl betekend dat je snel teveel kan nemen dus oppassen geblazen. Uit een tabelletje is dat niet meteen duidelijk.

Dit is natuurlijk alleen waar als voor alle middelen de stap grote even groot blijft.
Wat vrij lastig kan zijn als je dingen als DOI en MDMA in een grafiek gaat zetten met een zelfde stap grote.

Misschien is dat probleem deels op te lossen door alle grafieken pas bij de threshold dosis te laten beginnen en dan drie standaard stap groten de gebruiken, zoals alles wat onder de 50 mg doseert een stap grote van 1 mg aan te houden, alles wat onder de 200 mg doseert een stap grote van 5 mg aan te houden en voor plantmateriaal een stap groten van 0,5 gram.

Hiermee hebben alle grafiek, onafhankelijk van hun stapgrote, dezelfde lay-out, omdat alle grafiek direct beginnen bij de threshold en middelen die in dezelfde range doseren hebben een vergelijkbare stapgrote en zal de stijlheid van de grafiek dus iets kunnen bijdragen aan de informatie voorziening.

Dit is nu het eerste wat in me opkomt, maar zal er nog eens wat beter over gaan nadenken.
Of hoe je een dergelijk iets in het balkje kan weergeven.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#23 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 26 March 2011 - 10:37 AM

En wellicht ook een indicatie voor zaken als bodyload, misselijkheid, plateaus van een middel? Mooiste zou zijn als we direct punten kunnen plotten uit een database van eigen tripreports. :laugh:

Als je al die extra informatie ook in een grafiek wilt gaan zetten zul je iets van een spiderweb-grafiek (heet dat ding zo?) moeten gaan gebruiken.
En onze tripreports als database voor dosering gebruiken, vind ik een mooi idee, maar ik denk dat het voor dit doeleinde net te klein is om een betrouwbare weergave van de realiteit te geven en waarschijnlijk zal dat ook heel veel tijd in beslag gaan nemen, omdat effect niet echt een direct meetbaar iets is..
Maar het idee vind ik zeker interessant.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#24 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 26 March 2011 - 11:35 AM

Misschien is onze eigen database te klein, maar met anderen er bij... Als je elk reportje zou labelen op steekwoorden kun je denk ik al een aardige gemiddelde lijn zien. Maar zoiets zou eigenlijk al een project op zichzelf zijn, maar wel een goed iets om voor de toekomst misschien over na te denken. :)

Maar als je een 2D grafiek zou maken en het niet uit statistische gegevens maar uit bestaande data maakt, moet je denk ik wel rekening houden met de exponentiele curve van sommige middelen (en de, uhm, logaritmische(?) van anderen zoals LSD, waarbij de response afvlakt op bepaald niveau). :)
Verbing weirds language.

#25 Elentherelien

Elentherelien

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 825 posts

Posted 18 June 2011 - 05:11 PM

Zo'n plaatje als dit: http://www.erowid.or..._article1_1.jpg Lijkt me toch verdomt handig, natuurlijk wel de vraag of mensen die moeite willen nemen.

Trouwens, petje af voor DHP en de wiki, blijft een goede source! :D

#26 Keesoe

Keesoe

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 205 posts

Posted 09 October 2012 - 09:32 AM

Ik heb afgelopen weekend ondervonden dat doseringen wel heel erg met iemand lichaamsgewicht te maken heeft.
In mijn ogen is het eerst kijken naar iemand lichaamsgewicht belangrijker.

Bij MDMA staat dit namelijk

50 - 100 mg is een lichte dosis
100 - 150 mg is de gebruikelijke dosis
150 - 200 mg is een zeer sterke dosis (en wordt onervaren gebruikers ook afgeraden)

...

Ik gaf mijn vriendin van bijna 50kg, 60mg MDMA waarop ze zo hard ging dat ze 4uur lang niks meer kon.
Uit het hierboven aangegeven dosering zou je dat toch niet echt verwachten.
Iemand die zich minder in de materie verdiept had had haar zo bijvoorbeel 100mg gegeven want dat is toch een lichte dosis?
"We are a way for the Cosmos to know itself"
-Carl Sagan

#27 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 09 October 2012 - 09:51 AM

Ik ben in ieder geval blij dat ze dan een 'lagere' dosis heeft gehad, maar zoals ik laatst ook in een ander topic had geschreven spelen er veel meer factoren een grotere rol in hoe sterk een bepaalde dosis uitpakt.

Om te beginnen kunnen set & setting de intensiteit van een bepaalde dosis vaak behoorlijk versterken of verzwakken, daarnaast speelt hoe bij deze bewuste persoon MDMA wordt opgenomen en gemetaboliseerd ook een enorme rol, tevens als haar persoonlijke gevoeligheid. Deze laatste parameters zijn onmogelijk te meten of te voorspellen.

Want ik ken meerdere dames van rond datzelfde gewicht waarvoor een dosis van 100 prima is en persoonlijk ben ik rond de 100 kg en voor mij is 75 mg meer dan genoeg, dus een dosis notatie aanpassen naar mg/kg zie ik niet als een voordeel.

Maar wat is jouw suggestie dan voor mg/kg voor mannen en voor vrouwen?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#28 Keesoe

Keesoe

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 205 posts

Posted 14 October 2012 - 01:41 PM

ik schat dat dosis notatie van 1 tot 1,5 mg/kg voor dames geldt en 1,5 tot 2 mg/kg voor mannen.

Maar als ik het zo van jou lees met 75mg bij je 100kg lichaamsgewicht klopt wat ik hierboven beschrijf ook weer niet.
Blijft dus moeilijk. Ik ben iig blij dat ik niet de doseringen van dosis notatie van DHPedia heb gevolgd.

Misschien kan het er wel bij gezet worden bij dhpedia... Dat je twee vormen van dosis notatie hanteert?
"We are a way for the Cosmos to know itself"
-Carl Sagan

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users