Jump to content

Photo

Proeven van nieuwe drugsGelderlander, zat 19 maart 2011

• Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 21 March 2011 - 03:30 PM

In de rubriek 'spectrum' van de Gelderlander vond ik het volgende artikel:

Proeven van nieuwe drugs

Een kleine groep ‘psychonauten’ experimenteert volop met zogenaamde designer drugs.

Over de werking van deze chemische verbindingen is nog heel weinig bekend. „Het is Russische roulette.”

door Dewi Gigengack

illustratie Jos Diender
Ze zijn vrijwillig proefkonijn en gebruiken het internet als doorlopend studiepro­ject dat wordt aangevuld met ervaringen, waarschu­wingen en tips. Mensen die experimenteren met designer drugs, of ‘research chemicals’ zoals ze de stofjes zelf liever noemen, vormen een aparte subcul­tuur onder drugsgebruikers.

Designer drugs zijn chemische verbindin­gen die als doel hebben de werking van xtc, cocaïne, amfetamine (speed) of mesca­line na te bootsen. Toen xtc een populaire uitgaansdrug werd, begin jaren negentig, kwam ook het fenomeen ‘designer drug’ in opkomst. Dé pionier op dit gebied is de Amerikaanse chemicus Alexander Shulgin. Hij bedacht honderden designer drugs, testte ze op zichzelf en schreef er twee boe­ken over. Tegenwoordig worden deze drugs voornamelijk in Engeland en de Ver­enigde Staten uitgevonden (‘ontworpen’) om onder de opiumwet uit te komen.

Nieuwe stoffen staan nog niet op de lijst met verboden middelen en zijn in die lan­den daarmee legaal.

In Nederland ligt dat anders, weet drugson­derzoeker Peter van Dijk van het Trim­bos- instituut. „Hier vallen middelen die een psychoactieve werking hebben onder de geneesmiddelenwet. Ze worden be­schouwd als niet-geregistreerde middelen en zijn daarmee illegaal. Designer drugs zijn in Nederland dan ook stukken minder populair dan in bijvoorbeeld Engeland.”

Toch is het niet moeilijk om eraan te ko­men. „Als je weet waar je moet zoeken, zijn tientallen soorten research chemicals makkelijk te krijgen via internet”, zegt de 38-jarige Gonzo uit Den Haag. „Ze worden veelvuldig verkocht als bonzaivoeding, cd-cleaner of aroma voor een oliebrander.

Er staat ook vaak op dat het niet bedoeld is voor menselijke consumptie.”

Het Trimbos-instituut heeft een lijst van zo’n 150 stoffen waarmee in Nederland wordt geëxperimenteerd. Maar een veel­voorkomend fenomeen zijn designer drugs hier niet. Volgens drugsdeskundige Roel Kerssemakers van voorlichtingsorga­nisatie Unity Drugs en Jellinek verslavings­zorg gaat het gros van de gebruikers in Ne­derland voor de bekende middelen als xtc, cocaïne en cannabis. „Als die voorhanden zijn, is de behoefte aan andere middelen klein. Zodra de xtc-markt slecht is en grondstoffen moeilijk te krijgen zijn, zie je dat andere stoffen worden verkocht onder de naam xtc. Vorige week is er nog een 19-jarige jongen uit Heerlen overleden aan nep-xtc. Er zat PMMA in die pil, een stof met een vergelijkbare werking. Maar het geniepige is dat PMMA langzamer begint.

Je neemt dus snel nóg een pil. En het ver­schil tussen een recreatieve dosis en een dodelijke dosis is klein.”

Tot ongenoegen van het Trimbos-instituut is er toch een groepje mensen dat met de relatief onbekende chemicaliën aan de slag gaat. „Ze zijn gewoon dom bezig”, zegt Van Dijk. „Het is Russische roulette. Je weet niet wat de risico’s zijn, want het zijn allemaal nieuwe stoffen waar nog niet veel over bekend is.”

De ‘psychonauten’, mensen die extreem geïnteresseerd zijn in drugs, zien dat an­ders. „Ik doe eerst research, neem de tijd”, zegt de 19-jarige student Sublimo. Hij expe­rimenteert minstens één keer per week, naast de ‘standaard drugs’, zoals speed.

„Over het algemeen gaat het goed, zeker als je weet welke websites fatsoenlijk spul leveren. Al heb je soms ook wel iets minde­re ervaringen.”

Gonzo bereidt zich voor door ‘tripversla­gen’ van anderen te lezen, waarin ze be­schrijven hoe duur het middel is, wat het effect is, hoe lang het werkt en wat de juis­te dosis is. „Ik doe het op een verantwoor­de manier en laat het middel eerst testen door een drugstestcentrum. Er is ook altijd een ‘tripsitter’ bij, iemand die nuchter blijft en de boel in de gaten houdt. We doen het ook niet op feesten, maar bij ie­mand thuis of in de duinen.”

De fascinatie voor nieuwe soorten drugs is volgens Kerssemakers deels te verklaren door het feit dat het effect van tripmidde­len onderling sterk kan verschillen. „Bij energiegevende en kalmerende stoffen is er weinig variëteit. Maar een trip kan bij­voorbeeld heel hallucinerend zijn, of dat je in diep contact komt met jezelf of het ge­voel hebt dat je boven je lichaam uit stijgt.

Mensen die experimenteren, zoeken voor­al naar die verschillen.”

Bij al het geëxperimenteer gaat er wel eens iets mis. Zoals bij Solipsis, die op een inter­netforum beschrijft hoe hij in het zieken­huis belandde na een cocktail van designer drugs en medicijnen. „Een tijdje terug had ik 4-AcO-DMT gecombineerd met methy­lone. Diezelfde dag had ik ook al wat GHB genomen. Toen de methylone en 4-AcO-DMT redelijk uitgewerkt waren, kreeg ik een paniekaanval.”

Hij dacht dat hij nauwelijks nog ademhaal­de en werd bang. „Niet lang daarvoor had ik een halve pijnstiller genomen met co­deïne erin, omdat ik last had van mijn rug. Ik dacht dat ik iets verkeerds had gecombi­neerd en dat dit gevaarlijk was.”

De jongen ging naar de Eerste hulp, waar hij de hele nacht werd vastgehouden. „Er werd bloed afgenomen en mijn hart werd gemonitord. Het bleek dat ik helemaal niet te weinig ademde, maar juist hyperventi­leerde.” Hij dacht dat hij dood zou gaan.

„Een nogal bloedstollend gevoel kan ik je zeggen.”

Ernst, een 44-jarige ICT’er uit het noorden van het land, neemt liever tripmiddelen die goed te doseren en voorspelbaar zijn.

„Ook omdat ik een verantwoordelijk leven heb: getrouwd, twee kinderen, drukke baan. Zo’n een keer per maand hebben mijn vrouw en ik een vrij weekend en ne­men we een tripmiddel. Lekker thuis extra van elkaar genieten.”

Van Dijk denkt dat designer drugs altijd zullen blijven bestaan, ook al is slechts een beperkte groep mensen erin geïnteres­seerd. „De middelen komen en gaan. Men­sen hopen dat er een stofje komt dat het­zelfde effect heeft als xtc, maar dan zonder de kater én legaal. Dat is een utopie.”

De namen van de gebruikers zijn om privacy­redenen gefingeerd.

Posted Image

#2 Iorek Byrnison

Iorek Byrnison

draagt een waar DHP hart!

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1075 posts

Posted 21 March 2011 - 03:57 PM

Leuk stukje. vooral informatief, hier en daar wat ruw en minder genuanceerd, maar das beetje bijzaak. Ik vind het vooral leuk, omdat bijna niemand die ik spreek (buiten dhpersuiteraard) weet wat de term 'designer drug' of 'psychonaut' betekent. Als je het daar dan over hebt, staan ze al snel raar te kijken: "drugs gebruiken en er serieus mee bezig zijn kan toch helemaal niet?!" is dan de standaard reactie. Zou leuk zijn als er wat meer over in gangbare bladen/kranten terecht komt.

Aan mijn appel
Bungelt een boom

Okboter

#3 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 21 March 2011 - 06:52 PM

Hier vallen middelen die een psychoactieve werking hebben onder de geneesmiddelenwet. Ze worden be­schouwd als niet-geregistreerde middelen en zijn daarmee illegaal.

Oh?? okay... :baby:

Verder aardig stuk, bij de intro over "psychonauten/russisch roulette/RC's" gingen mijn haren even overeind staan, maar gelukkig is de rest een stuk genuanceerder.
Verbing weirds language.

#4 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 21 March 2011 - 10:58 PM

Mensen die minstens 1x per week experimenten, naast andere drugs, zijn volgens mij niet echt goede reclame. Verder een vrij aardig artikeltje. Alhoewel, als russische roulette zo veilig is, moet ik daar misschien ook mee beginnen.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users