risperdal combineren met benzos?
Posted 10 February 2011 - 11:02 AM
ik slik sins een paar weken risperdal tegen een psygose het helpt niet maar moet gewoon door blijven slikken van de spygiater.
nu word ik paranoide als er veel mensen om me heen zijn zou het enige kwaat kunnen als ik benzos erbij zou goeien xanax ofzo?
zodat ik niet meer zo paranoide ben en zou dit zin hebben?
en niet elke dag maar gewoon 1 keer in de maand ofzo dat ik weer eens normaal met vrienden kan bij praten
Posted 10 February 2011 - 11:17 AM
Risperidone is a second generation[1] or atypical antipsychotic. It is used to treat schizophrenia (including adolescent schizophrenia), schizoaffective disorder, the mixed and manic states associated with bipolar disorder, obsessive–compulsive disorder and irritability in children with autism.
ook, dus.
kan er niks over zeggen. farmacologisch lijkt t me geen probleem, maar dat zeg ik uit de losse vinger dus uit voorzorg maar gewoon niet doen.
ik zou vooral een andere arts zoeken, als jij vindt dat het niet helpt.
Kan me nog een compas herinneren waar "Risperdal - bij manische episoden" op stond....
een fucking compas!! das toch niet grappig? reclame maken voor zo'n medicijn....
sterkte iig...

- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -
Posted 10 February 2011 - 11:18 AM
Posted 10 February 2011 - 11:25 AM
Of dat Risperdal voor (korte) psychoses is?

Posted 10 February 2011 - 11:49 AM
Ik zou je verzoek om benzo's incidenteel te gebruiken wel via je psychiater laten lopen, hij kan je dan ook het beste adviseren over de dosis en gebruik.
En verplichte benzo-waarschuwing: Pas op voor verslaving. Xanax (Alprazolam) of Oxazepam kunnen wel heel goed helpen tegen angst, maar kunnen ook iets te verleidelijk zijn om steeds vaker dagelijks te slikken.
Je zou ook Propranolol kunnen bespreken met je psychiater, een middel gebruikt tegen faalangst/sociale angst (bijvoorbeeld voor examens, optreden voor publiek etc).
Dat is niet zo heftig als benzo's, dus zal je psychiater ook in kunnen zien dat dat een veiliger middel is om te proberen. Interactie met Risperdal zou ik niet weten, dus overleg eerst even!
Succes!
Edited by Feroxium, 10 February 2011 - 11:50 AM.
Posted 10 February 2011 - 12:12 PM
hallo beste mensen
ik slik sins een paar weken risperdal tegen een psygose het helpt niet maar moet gewoon door blijven slikken van de spygiater.
nu word ik paranoide als er veel mensen om me heen zijn zou het enige kwaat kunnen als ik benzos erbij zou goeien xanax ofzo?
zodat ik niet meer zo paranoide ben en zou dit zin hebben?
en niet elke dag maar gewoon 1 keer in de maand ofzo dat ik weer eens normaal met vrienden kan bij praten
risperdal werkt net als andere antipsychotica na een langere tijd, dus zeker blijven nemen!
de bijwerkingen van risperdal met andere middelen zijn eigenlijk nog niet goed bekend, het is dan ook een stof die niet super lang op de markt is....
als ik jou was zou ik het niet combineren met xanax of een andere benzo. dit zeg ik zo ff omdat risperdal de een antagonist is die de opname van serotonine en dopamine deels blokkeert en daardoor de boel stabiel houdt (ervan uit gaande dat jouw psychoses ontstaan door een te grote opname van deze stoffen), xanax zorgt ervoor dat de heropname van deze stoffen geblokkeerd wordt, waardoor er juist meer vrij komt. xanax is dan ook vooral angst remmend en dient voor zover ik weet gebruikt te worden als er niet genoeg serotonine/dopamine opgenomen wordt.
wat ik me afvraag is of het uberhaupt wel nut zal hebben om deze stoffen samen te nemen, los van dat het gevaarlijk kan zijn...
ik zou vooral een andere arts zoeken, als jij vindt dat het niet helpt.
zou ik niet doen, vanwege de lange tijd die antipsychotica nodig hebben om in te werken (beetje vaag advies, leipe....), je zou wel een second opinion kunnen vragen aan een andere psychiater/arts.
succes en sterkte!
Posted 10 February 2011 - 12:28 PM
risperdal werkt net als andere antipsychotica na een langere tijd, dus zeker blijven nemen!
de bijwerkingen van risperdal met andere middelen zijn eigenlijk nog niet goed bekend, het is dan ook een stof die niet super lang op de markt is....
als ik jou was zou ik het niet combineren met xanax of een andere benzo. dit zeg ik zo ff omdat risperdal de een antagonist is die de opname van serotonine en dopamine deels blokkeert en daardoor de boel stabiel houdt (ervan uit gaande dat jouw psychoses ontstaan door een te grote opname van deze stoffen), xanax zorgt ervoor dat de heropname van deze stoffen geblokkeerd wordt, waardoor er juist meer vrij komt. xanax is dan ook vooral angst remmend en dient voor zover ik weet gebruikt te worden als er niet genoeg serotonine/dopamine opgenomen wordt.
wat ik me afvraag is of het uberhaupt wel nut zal hebben om deze stoffen samen te nemen, los van dat het gevaarlijk kan zijn...
Whut?
Benzo's zijn SRI's/DARI's? Volgens zijn benzo's positieve allosterische modulatoren voor GABA-A, zijn het BZP receptor agonisten en hebben ze effect op adenosine receptoren, maar daar houdt het toch wel op.
En Risperidone heeft een brede werking, maar vooral op 5HT1A, 5HT1D & D1 receptors als antagonist, NIET als "opname blokkeermiddel" (antagonist is meer een "bindings-blokeermiddel"). En psychoses worden niet veroorzaakt door een "te grote opname van 5HT/DA"
Er is zeker "nut" om Risperdal samen met een benzo te nemen, en "gevaar" is er niet echt op verslaving aan benzo's na (al moet je dat dus niet onderschatten).
Toch kan niemand op een forum je helpen om een besluit te nemen, daar hebben we in de maatschappij psychiaters voor.
Edited by Feroxium, 18 February 2011 - 06:39 PM.
Posted 10 February 2011 - 12:29 PM
Posted 10 February 2011 - 12:42 PM
Echter heb ik altijd t gevoel gehad dat antipsychotica niet de manier zijn, derhalve deze reactie. Maar ik ben dan nooit in een psychose blijven hangen, dus ik zou beter een keer kunnen proberen te omschrijven wat je moet doen om er zelf weer uit te komen maar verder dan "goed eten, veel slapen, veel wandelen en goeie vrienden om je heen" kom ik dan niet denk ik.
hoedanook: succes!

Posted 10 February 2011 - 01:10 PM
Whut?
Benzo's zijn SRI's/DARI's? Volgens zijn benzo's positieve allosterische modulatoren voor GABA-A, zijn het BZP receptor agonisten en hebben ze effect op adenosine receptoren, maar daar houdt het toch wel op.
En Risperidone heeft een brede werking, maar vooral op 5HT1A, 5HT1D & D1 receptors als antagonist, NIET als "opname blokkeermiddel" (agonist is meer een "bindings-blokeermiddel"). En psychoses worden niet veroorzaakt door een "te grote opname van 5HT/DA"
Er is zeker "nut" om Risperdal samen met een benzo te nemen, en "gevaar" is er niet echt op verslaving aan benzo's na (al moet je dat dus niet onderschatten).
Toch kan niemand op een forum je helpen om een besluit te nemen, daar hebben we in de maatschappij psychiaters voor.
dikke fail voor mij xanax heeft een inhiberende functie op de prikkelgeleiding in de hersenen.... was er ff niet bij...
een agonist zet een reactie in werking, een antagonist plaatst zich op de receptoren die de werking van een agonistische (klopt dat woord?

Posted 10 February 2011 - 01:32 PM
voor zover ik me kan herinneren worden de termen afhankelijk van de context dus voor verschillende "schaalniveaus" gebruikt.

Posted 10 February 2011 - 02:09 PM
off-topic: Ik ben nog nooit een psychiater tegengekomen die meer doet dan symptoombestrijding. En verder een dikke som geld vraagt voor voor de hand liggend gezwam. Sorry voor het buiten de lijntjes kleuren

Posted 11 February 2011 - 12:04 AM
^kan, ik de meeste gevallen worden de termen volgensmij om het netto resultaat gebruikt. dus een agonist is een stof die bindt aan een receptor of zorgt (netto) dat andere stoffen meer vrijkomen en/of langer beschikbaar blijven en dus aan de receptor binden...
voor zover ik me kan herinneren worden de termen afhankelijk van de context dus voor verschillende "schaalniveaus" gebruikt.
Een agonist is een stof die zich aan een receptor bind en een response triggert. Dat kan een endogene (lichaamseigen) stof zijn zoals GABA, dopamine of serotonine, of een drug. Sommige receptoren hebben meerdere agonisten nodig om geactiveerd te worden, NMDA receptors hebben bijvoorbeeld glutamaat en glycine nodig als "co-agonisten".
Een antagonist blokkeert agonisten. Ketamine bijvoorbeeld, blokeert de binding van glutamaat & glycine op de NMDA receptor, en heet daarom een NMDA-antagonist.
Een allosterische modulator verandert hoe gemakkelijk een stof zich bindt met de receptor: Alcohol en Benzo's bijvoorbeeld zijn positieve allosterische modulatoren voor de GABA-A receptor: ze zorgen dat het lichaamseigen GABA makkelijker bindt, dus lijkt het net alsof Alcohol en Benzo's zelf agonisten zijn, terwijl ze alleen een handje helpen.
Los daarvan heb je ook nog Releasing Agents, stoffen die in verschillende verhoudingen dopamine (DA), serotonine (5HT) en noradrenaline (NA) vanaf de pre-synaptische neuron de synaps in laten lopen. Er ontstaat dus niet zomaar meer van die stoffen, het verplaatst zich alleen vanuit de zenuwcel naar de plek tussen de zenuwcellen. De affiniteit van RA's kan uitgedrukt worden in equilibrium dissociation constants: de waarden die aangeven hoe graag een stof NE, DA of 5HT wil releasen.
Voor MDMA bijvoorbeeld (NA:110; DA:278; 5HT:72), voor Amfetamine (NA:7.07; DA:24.8; 5HT:1765). Lagere waarde is meer released, dus kan je zien dat MDMA vooral serotonine releaser is, en amfetamine vooral noradrenaline en dopamine releaser.
off-topic: Ik ben nog nooit een psychiater tegengekomen die meer doet dan symptoombestrijding. En verder een dikke som geld vraagt voor voor de hand liggend gezwam. Sorry voor het buiten de lijntjes kleuren
Dat is toch ook zo ongeveer de taak van de psychiater, symptoombestrijding? Bij Psychiatrische ziekten valt er ook weinig anders te doen dan het beste medicijn bij de ziekte te vinden. Daadwerkelijke behandeling is aan de psycholoog of (bij somatische oorzaak) neuroloog.
Posted 11 February 2011 - 12:20 AM

Posted 11 February 2011 - 01:27 AM
volgens mij is dit ook wat ik zei....Een agonist is een stof die zich aan een receptor bind en een response triggert. Dat kan een endogene (lichaamseigen) stof zijn zoals GABA, dopamine of serotonine, of een drug. Sommige receptoren hebben meerdere agonisten nodig om geactiveerd te worden, NMDA receptors hebben bijvoorbeeld glutamaat en glycine nodig als "co-agonisten".
Een antagonist blokkeert agonisten. Ketamine bijvoorbeeld, blokeert de binding van glutamaat & glycine op de NMDA receptor, en heet daarom een NMDA-antagonist.
nope... dat is de rol die psychiaters aannemen, maar het is niet wat ze horen te doen, ik heb iig geleerd dat symptoon bestrijding niet de oplossing is en dat er juist gekeken moet worden naar de onderliggende oorzaak...Dat is toch ook zo ongeveer de taak van de psychiater, symptoombestrijding? Bij Psychiatrische ziekten valt er ook weinig anders te doen dan het beste medicijn bij de ziekte te vinden. Daadwerkelijke behandeling is aan de psycholoog of (bij somatische oorzaak) neuroloog.
Posted 11 February 2011 - 02:04 PM
Een psychiater heeft juist de taak om symptomen in te delen onder het noemertje waar het het best onder past, en vervolgens te bestrijden met medicatie. Ook al is dat niet het einddoel, het kan wel de weg náár het einddoel faciliteren. Zonder medicatie zou ik zelf de dag erg slecht doorkomen, en als je ineengedoken in de hoek van de kamer zit kan de psycholoog ook niet echt ontdekken wat nu precies de onderliggende oorzaak is.
Posted 18 February 2011 - 06:28 PM
Posted 18 February 2011 - 06:38 PM
</spellings-nazi>
>> Regels DHP << (klikbaar)
- Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
- Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.
Posted 18 February 2011 - 06:41 PM
Benzo's zijn om je te kalmeren als je last hebt van overwelmende angst of in slaap te laten vallen als dat niet lukt.
Een psychose zou absoluut niet erger moeten worden van deze middelen, maar vooral Risperdal kan nog wel eens onvoorspelbaar werken. Als het na de "inwerkperiode" (1-2 weken) nog geen verbetering geeft: overleg met psychiater of er misschien een ander middel is dat je zou kunnen proberen.
Posted 18 February 2011 - 11:14 PM
als ik aan de psygiater zou vragen zou hij het dan aan me moeten geven ?
ik ben nu onduidelijk om dat ik super dronke ben en als ik niet mag vragen of iemand me benzos kan regelen voor me en me een bericht zou kunnen sturen
maar mijn vraagt blijft zou de spigater mij benzos moeten kunnen geven als ik dat vraag
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users