Geluk is sowieso een beetje een derivaat van "hoe goed het gaat". Het is niet zozeer dat je je gelukkig voelt als je dagelijks met iemand praat, maar wel doordat je band sterker wordt met diegene en je steeds nieuwe dingen over elkaar ontdekt. Je wordt meestal ook niet gelukkig van welvaart of kennis, maar wel van toename daarin, de stijgende lijn. Je hele leven dolgelukkig zijn is moeilijk vol te houden. Je kunt wel zoveel mogelijk gelukkig zijn door je te blijven ontwikkelen, door te zorgen dat je steeds "verder" komt (niet per sé financieel, het kan ook sociaal/intellectueel/emotioneel/spiritueel/creatief zijn, aan een relatie werken, beter worden in snowboarden, etc)
Het is denk ik ook een beetje een illusie dat je gelukkig kan worden van een stof, maar een middel kan wel gewoontes doorbreken. Zorgen dat je even anders nadenkt, negatieve patronen doorbreken. Dus misschien kan je met MDMA wel je brein herstructureren, zorgen dat je minder gedachten hebt die je afremmen in je leven (onzekerheid/inactiviteit/etc), maar uiteindelijk zal je echte blijvende positieve gevoel van iets echts moeten komen, van een persoonlijke vooruitgang op een bepaald gebied.
MDMA lijkt me dan niet echt een veilig middel om dagelijks te nemen. Gewone Amfetamine zou nog beter kunnen, het houdt je actief en zorgt dat je makkelijker over sociale drempels heen stapt. Maar ook speed is verslavend en zodra het uitwerkt ('s avonds, maar zeker ook als je meerdere dagen weer stopt) heb je het "
What goes up must come down" effect waar mind het ook over had.
The equation keeps balancing itself out... Je kunt alleen even de status quo verstoren om te zien waar je naar toe kunt werken, wat voor jou een wenselijk pad is. Voor dat verstoren van je automatische dagelijkse sleur gedachten zijn veel middelen geschikt. Persoonlijk vind ik psychedelica het beste voor dit doel, maar dat is echt
persoonlijk.
Edited by Feroxium, 07 February 2011 - 03:38 PM.
Verbing weirds language.