Jump to content

Photo

BBC reportage recreatief gebruik Ritalinop zoek naar persoon die (volledig anoniem) interview wil geven

• Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 SdaFreeze

SdaFreeze

Alberto Stegeman

• Members
  • 4 posts

Posted 11 January 2011 - 03:51 PM

Als freelance journalist/producent ben ik op dit moment opnamen aan het voorbereiden voor een reportage voor de Schotse BBC over het recreatieve gebruik van Ritalin in Nederland. Ik ben op zoek naar iemand die regelmatig Ritalin snuift en die bereid is om - wanneer gewenst, geheel anoniem (inclusief stem) - een interview te geven. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen die mogelijk willen meewerken nog vragen hebben. Zij kunnen zich geheel vrijblijvend tot mij wenden, zodat ik deze vragen kan beantwoorden. De BBC-crew komt volgende week (18 t/m 22 januari 2011) naar Nederland. Reactie a.u.b. naar mail@featurez.com, ik zal dan snel reageren en wanneer nodig trelefonisch contact opnemen. www.featurez.com is mijn internetsite. Ik ben tussenpersoon, dus contact opnemen is zeer vertrouwelijk en totaal veilig.
Alvast veel dank voor de moeite.
Sjoerd de Vries

#2 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 11 January 2011 - 05:05 PM

Ritalin snuiven... :crazy:

Wellicht dat iemand het op DHP het geprobeerd heeft, maar het lijkt me niet een typisch psychonautische hobby.
Verbing weirds language.

#3 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 11 January 2011 - 05:11 PM

Ritalin snuiven... :crazy:

haha, dat was ook het eerste wat ik dacht :P
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#4 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 11 January 2011 - 05:45 PM

Bioavailability oral is 11–52%. Snorten is ~70 % (geen link naar source, post alsjeblieft als je dit kan bevestigen/ontkrachten).
In Nederland (en België) komt het waarschijnlijk wat minder voor dan in een land als de Verenigde Staten, maar hier gebeurt het ook ongetwijfeld.
Ik vind het niet raar dat zoiets gebeurt als het massaal wordt voorgeschreven. Denk bijvoorbeeld aan lui (tieners) die niet aan dingen zoals amfetamine kunnen komen.

Vind het wel een apart dat de Schotse BBC een repo wil maken over het gebruik van Ritalin in Nederland. De laatste keer dat ik checkte kon ik niet eens de programma's van de BBC streamen (ip block van alles wat non-UK is). Waarom die focus op Nederland?
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#5 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 12 January 2011 - 10:50 AM

Om te laten zien dat Nederland nog steeds de evil drug capital of Europe is? :P

#6 Brakobama

Brakobama

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 74 posts

Posted 12 January 2011 - 12:08 PM

Ik heb er wel ervaring mee, maar ik ben niet van nederland.
Ik heb een neus voor dat soort dingen !

#7 SdaFreeze

SdaFreeze

Alberto Stegeman

• Members
  • 4 posts

Posted 13 January 2011 - 08:02 PM

Het blijkt dat een groeiend aantal mensen op een oneigenlijke wijze gebruik maakt van medicijnen, in het bijzonder van Ritalin, het medicijn voor mensen met ADHD. Sommigen slikken het voor beter concentratie bij studie, maar er zijn ook mensen die Ritalin verkruimelen en het opsnuiven. In Engeland is er vorig jaar een enorme toename te zien in de hoeveelheid uitgeschreven recepten voor Ritalin. Vandaar dat de BBC geintereseerd is om in Nederland aandacht aan dit thema te besteden, zeker omdat dit hier de laatste tijd vaker wordt behandeld in de media. In Amerika schijnt men al langer dergelijke medicijnen op een 'oneigenlijke' manier te gebruiken. Hieronder enkele links met meer informatie:
http://www.rnw.nl/en...ddicted-ritalin
http://www.guardian....gs-young-people
http://www.newyorker...7fa_fact_talbot

#8 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 13 January 2011 - 11:07 PM

Precies wat TV nodig heeft. Hype docu's. :beuk:
Volgens mij gebeurt het snuiven van speed als studiehulp al wat langer, en is ritalin enkel het goedkope makkelijker verkrijgbare broertje. Niets nieuws.

Maar goed, veel succes met het maken van de reportage, ik hoop alleen wel dat het gebaseerd wordt op een serieus gebalanceerd onderzoek.

Mensen in silhouet die met vervormde stem klagen dat ze verslaafd zijn aan ritalin vind ik persoonlijk aanstellerig. Ik kan me voorstellen dat de rush van een upper wel enigszinds aantrekkelijk is om te herhalen, maar ritalin en verslaving? Hebben mensen dan helemaal geen ruggegraat? :glare:

(excuses als ik hiermee een gebruiker of reportagemakers beledig. En misschien wordt deze docu wel totaal anders... maar tot nu toe heb ik op dit gebied nog nooit een echt informerende docu gezien, enkel over-the-top drama/hype.)

Edited by Feroxium, 13 January 2011 - 11:08 PM.

Verbing weirds language.

#9 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 14 January 2011 - 10:14 AM

In Engeland is er vorig jaar een enorme toename te zien in de hoeveelheid uitgeschreven recepten voor Ritalin.

[citation needed]

Snap nog steeds niet waarom de BBC Nederland kiest, behalve om NL neer te zetten als druggie-land.
In dat geval: steek eerst maar eens de hand in eigen boezem, en vergelijk cijfers van heroïne gebruik van Schotland vs Nederland voordat je NL zwart maakt.
http://www.rnw.nl/en...ddicted-ritalin
^ En dit artikel is het enigste dat over Nederland gaat en citeert geen studie of cijfers, bestaat uit wel 4(!) zinnen en er zit ook nog een fout in ("Ritalin contains the same substance as speed.").

Persoonlijk lijkt mij ook dat je met een reportage over hoe "populair" ritalin snuiven wel niet is juist mensen (vooral onder de 18) op ideeën brengt. Zelfde verhaal met Giel Beelen die explosion in een uitzending nam.

Mensen in silhouet die met vervormde stem klagen dat ze verslaafd zijn aan ritalin vind ik persoonlijk aanstellerig. Ik kan me voorstellen dat de rush van een upper wel enigszinds aantrekkelijk is om te herhalen, maar ritalin en verslaving? Hebben mensen dan helemaal geen ruggegraat? :glare:

Ik denk dat je niet zo licht een verslaving kan beoordelen.

----
Televisie serie: De Dageraad
"Sjoerd de Vries is ook een journalist bij De Dageraad"

• Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#10 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 14 January 2011 - 11:58 AM

^Ah, dat zal dus wel weer een lekkere soapdocumentaire worden :(

#11 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 14 January 2011 - 12:31 PM

Laten we niet nu al zijn reportage gaan veroordelen voordat deze überhaupt af is/bestaat..

Maar laten we wel hopen dat het niet iets wordt wat jullie al denken dat het is.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#12 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 14 January 2011 - 01:53 PM

Ik denk dat je niet zo licht een verslaving kan beoordelen.

Na zelf zowel ritalin als dex oraal gebruikt te hebben en amfetamine gesnoven te hebben, kan ik me voorstellen dat sommige mensen een gewoonte ontwikkelen voor speed. Toch lijkt een ritalinverslaving mij net zoiets als een chocolade verslaving. Het middel is zelfs speciaal op de markt gebracht omdat het veel minder recreatief te gebruiken is als speed.

Nouja laten we inderdaad die docu maar afwachten dan :)
Verbing weirds language.

#13 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 14 January 2011 - 02:26 PM

hoorde laatst toen ik in de trein zat een gesprek tussen meisjes van de middelbare school die het over ritalin hadden en hoe fijn dat wel niet was voor feestjes... sommige zeiden dat ze het ook tijdens school namen bij 3 van de vijf meisjes was er sprake van dagelijk gebruik... ze hadden het er zo enthousiast over dat ik dacht dat ze wel adhd zouden hebben (dat het voor hun adhd zo goed is zeg maar), totdat ééntje vroeg (het zesde meisje wat het nog nooit had gedaan en die overduidelijk door de rest overtuigd diende te worden om het ook te proberen): maar het is toch eigenlijk voor autisten (whahahahaha)? waarop de een ander antwoorde: nee voor adhd, maar die worden er rustig van, wij gebruiken het om actiever te worden...

dit is natuurlijk geen maatstaaf voor de hele samenleving, maar ik denk dat als meisjes van de middelbare school dit soort gesprekken hebben het wel iets zegt over de schaal waarop het misbruikt wordt...
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#14 SdaFreeze

SdaFreeze

Alberto Stegeman

• Members
  • 4 posts

Posted 16 January 2011 - 09:46 PM

Er is eind vorig jaar een onderzoek naar het oneigenlijk gebruik van medicijnen voor ADHD gepubliceerd door het IVO (Instittut voor onderzoek lijfwijzen en Verslaving - www.ivo.nl) Bij deze de link: http://www.ivo.nl/?i...artf5f5negec31.

#15 XtodaC

XtodaC

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 558 posts

Posted 16 January 2011 - 10:02 PM

Ik ken spijtig genoeg, genoeg mensen vanuit mijn sociale kring die stelselmatig hun voorgeschreven Methylfenidaat misbruiken of doorverkopen, wat dan weer misbruikt wordt.

Dit is in principe niet echt een te onderschatten kwestie. Ik vind persoonlijk het voorschrijven van Ritalin een kwalijke zaak.... Mensen (lees vooral: jongeren) hoeven maar 1 vragenlijstje in te vullen en ze krijgen 40 mg Methylfenidaat per dag....

Maar goed dat zal wel aan mij liggen.. :-/

#16 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 21 January 2011 - 10:01 PM

:!: Nog even een waarschuwing voor het snuiven van Ritalin-pillen: :!:

Doe dit niet, je kan hiermee je longen ernstig beschadigen.
Dit komt door bindmiddelen in pillen, en de voornaamste boosdoener is talk. Door het snuiven kunnen deze deeltjes in je longen terecht komen waar het zich ophoopt en daardoor allerlei long-aandoeningen zoals longontsteking kan veroorzaken.
Dit geldt overigens niet exclusief voor Ritalin maar voor heel veel pillen.

#17 The_Imagizer

The_Imagizer

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 308 posts

Posted 22 January 2011 - 05:59 PM

Ook waarom ik ze nooit meer zal snuiven denk ik. Het werkt inderdaad wel merkbaar harder (en korter), maar dat bindmiddel snuiven laat echt een onaangenaam residu achter in je neus. Kan me wel inbeelden dat dit al te frequent doen inderdaad zo'n problemen zou veroorzaken.

#18 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 22 January 2011 - 09:11 PM

Dit komt door bindmiddelen in pillen, en de voornaamste boosdoener is talk.

Is dit niet simpel te verhelpen door oplossing in alcohol en daarna laten uitdampen? Volgens mij is methylfenidaat vrij goed oplosbaar in ethanol/IPA/ether etc en bindmiddelen alleen in water. Wel dus "pure" alcohol gebruiken. :)

Kan het mis hebben, ik heb het nog nooit uitgeprobeerd. Ik vind snuiven eigenlijk nooit een fijn idee, en voor mij voelen uppers (op mdma na dan) uberhaupt niet geschikt voor "oneigenlijk gebruik".
Verbing weirds language.

#19 Bloempje

Bloempje

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 100 posts

Posted 26 March 2011 - 12:19 AM

Oke, de termijn is al voorbij. Maar ik wil toch nog weel even reageren...

Het zal wel weer een sensatie-verhaal worden, over in dit geval Vinex-vrouwtjes die de medicatie van hun kinderen nemen om het drukke leven (carrière, kinderen, sociaal netwerk/leven) aan te kunnen....Of jongeren die het als een goedkope variant voor speed/coke vinden om lekker strak te staan.

Maar... ADD/ADHD wordt pas sinds halverwege de jaren negentig als ziekte/aandoening gediagnotiseerd. Volwassen van 30+ lopen nu in het latere leven vast in zaken die met ADD/ADHD te maken. Zij hebben in de jaren 90 wel eens een pilletje geslikt of wat gesnoven.

Ik kan het weten, want ik (vrouw, goede baan, koophuis, no kids, leuke vent) ben er zo een. Ik zit nu in een onderzoekstraject naar ADHD. Eindelijk vallen de stukjes op zijn plaats. Coke is lekker maar duur. Maar het is oh zo fijn om bepaalde zaken op orde te brengen. Voor mij niet om te feesten, maar om mijn administratie op orde te brengen. Dus ja na de coke kwam de Concerta, en de Ritalin. En ja ik snuif dus Ritalin, stuk goedkoper dan Coke en makkelijker in huis te halen. Drugs met een bijsluiter, halleluja! En door de Ritalin rust in mijn hoofd en dus concentratie om mijn to do lijst af te werken en orde in de chaos te creëren zonder in details te verzanden.

Bloempje

#20 Bloempje

Bloempje

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 100 posts

Posted 26 March 2011 - 12:20 AM

Overigens jammer dat de topic-starter en topic opent en zich vervolgens niet meer laat zien.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users