Jump to content

Photo

Psilokweekschimmel vermijden in je cubensis growkit

• Please log in to reply
23 replies to this topic

#1 Tarahumara

Tarahumara

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 149 posts

Posted 10 January 2011 - 03:08 PM

Dag mensen,

Ik heb 2 growkits die extreem traag groeien, met name de Amazonian.

Waarschijnlijk te wijten aan het temperatuurverschil 's nachts door de barre winter.

Kent er iemand iets specifieks dat kan gesproeid worden om deze schimmelinfecties te vermijden?!

groeten

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 10 January 2011 - 03:15 PM

Je zegt dat de schimmel traag groeit, maar wat is de indicatie dat dit door een infectie zou komen?

Op wat voor plek staat de growkit en heb je 'm in een kweekbak of een filterzak staan?

[Moved naar kweek&groei]

#3 Dukun

Dukun

Spiritueel wereldwonder

• Members
  • PipPipPip
  • 319 posts

Posted 10 January 2011 - 05:07 PM

Weetje zeker dat het schimmel is? Anders maak je even een foto?

"Knowing the Truth Is to Experience Existence as it Is."

There can be no political revolution, no social revolution, no economic revolution. The only revolution is that of the spirit; it is individual. And if millions of individuals change, then the society will change as a consequence, not vice versa. You cannot change the society first and hope that individuals will change later on.

#4 Tarahumara

Tarahumara

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 149 posts

Posted 10 January 2011 - 05:46 PM

Je zegt dat de schimmel traag groeit, maar wat is de indicatie dat dit door een infectie zou komen?

Op wat voor plek staat de growkit en heb je 'm in een kweekbak of een filterzak staan?

[Moved naar kweek&groei]

Ik zeg nioet dat de schimmel traag groeit, ik zeg dat de psilo's traag groeien, het duurt nu al een maand en ze zijn nog altijd niet zo groot.

Ik had waarschijnlijk van begin af aan elke dag wat water moeten sproeien...

Witte pluizige haren die beginnen groeien op psilo's zijn volgens mij toch een schimmel.

Bedankt, ik zoek het wel uit! :gaap:

#5 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 10 January 2011 - 06:28 PM

Paddestoelen zijn een schimmel.

Nog steeds snap ik niet waarom je denkt dat het een infectie is. Je zegt zelf al dat ze misschien te koud staan?

Ook zou het kunnen dat ze juist in een te vochtige omgeving staan, dan kan de psilo-schimmel (die wit en pluizig is) ook op de paddestoelen gaan groeien.

Maar ik begrijp dat de paddestoelen al wel zijn begonnen maar na een maand nog niet volgroeid zijn? Dat is wel vreemd inderdaad.
Nog zou dat niet verklaard kunnen worden door een infectie.

Anders plaats je even een foto dan kunnen we er meer over zeggen.

#6 Iorek Byrnison

Iorek Byrnison

draagt een waar DHP hart!

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1075 posts

Posted 10 January 2011 - 07:32 PM

Mijn ervaring met foute schimmel op psilo's is dat 't zwart was. pluizig wit is volgens mij de bedoeling. Daar komen de psilo's uit (althans, uit wat er onder de grond die witte pluis veroorzaakt volgens mij).
Als ze op bijv. 13 celsius in de kast staan, gaan ze niet echt rap, vanaf 20 celsius begint 't komen dacht ik. ze willen slechts wat warmte (en liefde) en hier en daar 'n beetje vocht. succes!

Aan mijn appel
Bungelt een boom

Okboter

#7 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 11 January 2011 - 12:33 AM

Paddestoelen zijn een schimmel.

<nerd mode>
Het hele organisme is een schimmel, de paddestoel is het vruchtlichaam of sporocarp (voor psilo's "basidiocarp") van de thallus (voor paddestoelen heet dat "mycelium").
Voor de volledigheid: Op de steel van een psilo rust een umbonate pileus (hoed), het vliesje op de steel aan de bovenkant heet annulus of cortina afhankelijk of het dicht of netvormig is. De lamella (onderzijde hoed) van bijna alle psilo's zijn "adnate" (doorlopend), maar bij hollandse semi's "adnexed" (losser van de steel) en bij azurescens meestal "sinuate" (sinusvormig).
</nerd mode>

Eigenlijk is een paddestoel een schimmel noemen net zo onlogisch als dat je een appel een boom noemt, maar goed, ik maak de regels niet :P

Sorry, de betweterigheid moest er even uit, ontopic:
Paddestoelen in fruitingstijd genoeg warmte (liefst wel boven kamertemperatuur verwarmd) & licht geven. Als ze donker staan misschien een beetje helpen met een lamp. En de lucht goed vochtig houden!
Witte pluis op het mycelium is heel normaal, groen of zwart = direct hele bak weggooien.

Edited by Feroxium, 11 January 2011 - 12:36 AM.

Verbing weirds language.

#8 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 11 January 2011 - 01:15 AM

^ ik bedoelde natuurlijk "zijn onderdeel van" net zoals een bloem onderdeel van een plant is.

"Genoeg warmte" kan ook "teveel warmte" zijn net als een te hoge luchtvochtigheid.
Een coldshock (avondje in de koelkast) kan soms helpen om het fruiten te induceren.

En wat ik al zei: witte pluis op de paddestoelen zelf is een indicatie dat de luchtvochtigheid wat aan de hoge kant is.

Maar goed, ik wacht op foto's en argumentatie waarom het om een infectie zou gaan. Anders kunnen we je echt niet helpen Tarahumara.

#9 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 11 January 2011 - 07:18 AM

Ik heb het idee dat TS niet zo duidelijk is, en dat hij misschien helemaal niet bedoelt dat er nu al een infectie in zijn bak zit. Het is heel plausibel dat de groei vertraagt door de kou. In mijn ervaring gaat het tot een graad of 17 wel goed, zij het veel trager (maar die grens ligt misschien sterk aan de strain), en wordt het daaronder echt een probleem. Dus zoek een warmere plek in je huis of kamer, het kan al wat verschil maken als je de bak niet op de grond zet maar ergens hogerop. Verder zou ik niet aanraden om iets te sproeien, dit zal de kans op contaminatie eerder groter maken dan kleiner. Tussen de flushes door kun je bij het soaken een beetje waterstofperoxide toevoegen, iets anders kan ik niet bedenken.
Sometimes we live
no particular way
but our own

#10 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 11 January 2011 - 01:34 PM

Voor een volledige guide die (voor mij) héél goed werkt zie de wiki:

http://www.dhpforum....locybe_cubensis

Daar staat ook een en ander over het toepassen van de cold shock om ze te stimuleren te gaan groeien. In de natuur broeien ze ook onder de bladeren in de herfst, om vervolgens een opdonder te krijgen van een harde koude herfstregenbui, waarna ze "denken": laat ik nu maar sporen gaan produceren om me voort te planten. Vruchtproductie komt bij veel bomen en planten ook op gang door stress, het idee dat er weinig tijd meer over is voor ze dood gaan.
Verbing weirds language.

#11 Tarahumara

Tarahumara

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 149 posts

Posted 11 January 2011 - 02:35 PM

En wat ik al zei: witte pluis op de paddestoelen zelf is een indicatie dat de luchtvochtigheid wat aan de hoge kant is.

D<at zal het wel zijn! Ik heb de temperatuur sreieus wat hoger gezet en wat water in de zakken gegoten zodat er veel condensatie is, blijkbasar net iets teveel voor bepaalde soorten.

Eens de pluizige haartjes op de psilo's kwamen, groeiden deze niet meer, de meesten waren zelfs na drie weken

nog maar een centimeter :(

Bedankt voor de tip, Dreamer. :duimpje:

#12 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 11 January 2011 - 05:36 PM

Als het mycelium goed groeit, kan dat geen oorzaak zijn voor het stoppen van het groeien van de paddo's. Hoge luchtvochtigheid kan dat ook niet veroorzaken. Ik kweek standaard op 100% RV en dat geeft inderdaad een welige groei van mycelium, maar de stoeltjes groeien prima. Als ze echt stoppen met groeien dan is er meer aan de hand. Zijn ze echt gestopt met groeien en komen er geen nieuwe meer, dan zou ik ze verwijderen, de bak een nachtje onder water zetten, en dan nog eens kijken wat er gebeurt.
Sometimes we live
no particular way
but our own

#13 Tarahumara

Tarahumara

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 149 posts

Posted 13 January 2011 - 07:00 PM

De verwarming wat minder gezet = minder condensatie en ze zitten terug in de tweede versnelling... :thumbsup:

#14 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 21 January 2011 - 10:55 PM

Paar foto's van de eerste flush van mijn huidige kweekje, Koh Samui op rogge. Ik vind het wel een leuke soort, hij geeft stevige, relatief korte stoeltjes met een klein hoedje, die volgens mij aardig potent zijn. Zie ook de eenvoud van m'n kweekomgeving, gewoon een curver bak met magnetronfolie er overheen.

Posted Image

Posted Image
Sometimes we live
no particular way
but our own

#15 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 22 January 2011 - 05:35 PM

Zijn dat kweekkits op basis van rogge of zelf geïnoculeerde bakjes?

Ze zien er blij uit :)
Verbing weirds language.

#16 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 22 January 2011 - 05:47 PM

^ als ik JJJ een beetje ken dan zijn het zelf gemaakte kweekkits :P

(meestal bereid je van te voren de geïnoculeerde rogge voordat je er een bakje van maakt)

#17 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 22 January 2011 - 06:56 PM

Zelfgekweekt idd :) .
Sometimes we live
no particular way
but our own

#18 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 23 January 2011 - 12:24 AM

Zit er een verwarmingselement in die bak, of stook je de verwarming gewoon hoog? :)
Verbing weirds language.

#19 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 23 January 2011 - 08:48 AM

Geen verwarming in de bak, en m'n eigen verwarming heb ik alleen aan als ik tuhis ben en het zelf te koud heb. Het is in m'n kamer in deze tijd van het jaar meestal zo'n 16-21 graden en dat gaat prima. Het duurde wel een week of 3-4 vooral de potten met rogge goed gekoloniseerd waren (normaal 1 week), maar dat was ook tijdens de koude periode. De bak staat op het kastje waar m'n pc in staat, dat scheelt een deel van de dag ook wel een graadje, en natuurlijk produceren de bakjes zelf ook nog wat warmte. Bij lage temperaturen groeien de stoeltjes duidelijk wat trager en misschien produceren de bakjes ook wat minder flushes, maar ik heb wel het idee dat ze een stuk potenter kunnen worden bij lagere temperaturen.
Sometimes we live
no particular way
but our own

#20 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 04 February 2011 - 05:53 PM

2e flush :) . Ze staan nu voor de 3e, benieuwd of ze nu wat groter willen worden.

Posted Image
Sometimes we live
no particular way
but our own

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users