Jump to content

Photo

Creatief bezig zijn onder invloed van drugs

• Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 Crawling King Snake

Crawling King Snake

Virtuoos der spelling

• Members
  • PipPipPipPip
  • 870 posts

Posted 07 December 2010 - 11:34 AM

Ik blow bijna altijd als ik een beetje serieus muziek ga spelen, en dat is nog vrij normaal, maar hoe zit het met andere creatieve uitingen (schilderen/dichten/whatever) en andere drugs?

Wat voor andere drugs kun je lekker creatief op bezig zijn? En hoe maak je je omgeving ernaar om gefocust te blijven? Ik heb wel eens geprobeerd te schilderen of op mijn keyboard te spelen op acid of paddo's, maar ik werd heel snel afgeleid. Keyboard spelen ging nog wel aardig trouwens, maar niet echt lekker zoals met wiet. Lag dat aan mijn set/setting?

En wat zijn jullie ervaringen?

Zo dat zijn wel weer genoeg vraagtekens in één post.

Posted Image

#2 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1926 posts

Posted 07 December 2010 - 11:54 AM

Ik denk dat drugs zeker kunnen bijdragen aan creatieve expressie, maar tegelijkertijd geldt: "oefening baart kunst." En voor oefening kun je beter nuchter zijn. Zeker wat het bespelen van een muziekinstrument betreft, zul je regelmatig je techniek moeten oefenen, anders kun je de ideeën in je hoofd niet vertalen naar een mooi gespeeld muziekstuk. Bovendien geeft een goed begrip van muzikale componenten (zoals notenschrift, akkoorden, toonladders, enz.) je meer basismateriaal om je creativiteit op los te laten.
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#3 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 07 December 2010 - 03:10 PM

Om even verder te gaan op wat CM hier boven zegt.
Ik denk dat die afleiding waar je het over hebt te maken heeft met de technische vaardigheid van wat je doet.
Een tijd geleden ontdekte ik dat een soort van rappen (Zoals de Merry Pranksters dat volgens mij ook deden) best cool is om te doen, alleen bak ik er niks van omdat ik daar nooit iets mee heb gedaan. Daar uit volgde een soort idee van een soort globale creativiteit en afhankelijk van waar je goed in bent kan je je daar het beste mee uiten. Als je bijvoorbeeld wel goed bent in rijmen en dichten en woorden snel uitspreken, zal dat rappen waar ik het over had veel makkelijker gaan. Hetzelfde geldt met het maken van muziek en de beheersing van een instrument.
Op LSD heb ik al een aantal tekeningen gemaakt en in tegenstelling tot CKS ga ik er helemaal in op, ik deed het dan wel op de computer. Het heeft denk ik te maken met in hoeverre je kennis hebt van de dingen die je uit probeert.

Voor mezelf heb ik trouwens wel ervaren dat je creatief uiten makkelijker gaat op LSD dan met paddestoelen. Ik weet niet precies hoe dat komt, maar met paddestoelen heb ik nog niet echt het verlangen om te gaan tekenen of iets anders te gaan doen ervaren. Wiet zorgt soms ook wel voor flink wat inspiratie.

Met psychedelica laat je natuurlijk je je natuurlijk veel meer door je gevoel leiden, dus is het bijna wel essentieel dat afhankelijk van hoe je je creatief wilt uiten je een bepaalde mate van kennis hebt van waar je mee bezig hebt, zodat het denken niet in de weg zit. Het gaat er echt om om in een bepaalde flow te komen. :)

#4 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9417 posts

Posted 07 December 2010 - 05:22 PM

Op paddestoelen heb ik eens een heel weekend (ik had een gigantische pan paddochocoladesoep gemaakt) creatief geknutseld aan een kado voor een goede vriend van me.

Uiteindelijk een erg leuk resultaat gekregen en geloof dat hij nog steeds blij is met het (pruts-/)kunstwerk :D

#5 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 07 December 2010 - 05:31 PM

Amfetamine worden mensen nogal eens creatief van. Resultaat is er niet altijd maar bezig zijn "ze" wel.
Wordt ook veel gebruikt door kunstenaars/muzikanten/schrijvers voor die reden.
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#6 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 07 December 2010 - 07:36 PM

Had Kerouac 'on the road' niet in een sit op speed geschreven?
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#7 Crawling King Snake

Crawling King Snake

Virtuoos der spelling

• Members
  • PipPipPipPip
  • 870 posts

Posted 07 December 2010 - 07:39 PM

Ik denk dat drugs zeker kunnen bijdragen aan creatieve expressie, maar tegelijkertijd geldt: "oefening baart kunst."

Het gaat bij mij niet meer om de techniek en al die muziekale componenten heb ik ook wel onder de knie. Zowel bij schilderen als bij keyboard spelen is mijn kennis en techniek ver genoeg ontwikkeld om (nuchter en high) iets leuks te kunnen maken.

Op LSD heb ik al een aantal tekeningen gemaakt en in tegenstelling tot CKS ga ik er helemaal in op, ik deed het dan wel op de computer. Het heeft denk ik te maken met in hoeverre je kennis hebt van de dingen die je uit probeert.

...

Het gaat er echt om om in een bepaalde flow te komen. :)

Ja en hoe kom je dan in die flow? Lage/hoge dosis? Meteen al beginnen nadat je wat genomen hebt, of even wachten? Wel of geen muziek (zowel bij schilderen als bij muziek maken)?

Op paddestoelen heb ik eens een heel weekend (ik had een gigantische pan paddochocoladesoep gemaakt) creatief geknutseld aan een kado voor een goede vriend van me.

Uiteindelijk een erg leuk resultaat gekregen en geloof dat hij nog steeds blij is met het (pruts-/)kunstwerk :D

Cool! En hoe smerig is paddochocoladesoep? :P

Amfetamine worden mensen nogal eens creatief van. Resultaat is er niet altijd maar bezig zijn "ze" wel.
Wordt ook veel gebruikt door kunstenaars/muzikanten/schrijvers voor die reden.

Nog nooit gebruikt. Word je daar gewoon heel actief van? Zou het een goede combo zijn met LSD als je creatief wil bezig zijn in een trip?

Posted Image

#8 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6385 posts

Posted 07 December 2010 - 07:54 PM

Van speed wordt je niet perse meer creatief, maar gewoon heel gefocust, of het je zal helpen om tijdens acid gefocust op je creatieve taak te blijven, weet ik niet, want ik vind speed geen fijn middel en zou het daarom ook nooit met acid combineren.

Maar uit je posts klinkt het haast of je creativiteit in de middelen zoekt, maar die zit niet in de middelen maar in jouw.. (Moest dat even benadrukken)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#9 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 07 December 2010 - 08:31 PM

Ja en hoe kom je dan in die flow? Lage/hoge dosis? Meteen al beginnen nadat je wat genomen hebt, of even wachten? Wel of geen muziek (zowel bij schilderen als bij muziek maken)?

Hmm, wel terechte vragen maar ik ben bang dat ik het niet goed kan beantwoorden.
Het lijkt gewoon vanzelf te gaan, vaak is het gewoon beginnen.
En inderdaad wel muziek op.
De dosering lag bij mij tot nu toe steeds rond de 100ug en ik begon meestal niet meteen maar pas na een paar uur.

Muziek maken heb ik trouwens alleen ooit slechts een poging tot gedaan, maar aangezien ik de software waarmee ik het wilde doen niet goed beheerste werd het al heel snel niks en stopte ik er mee.

#10 Crawling King Snake

Crawling King Snake

Virtuoos der spelling

• Members
  • PipPipPipPip
  • 870 posts

Posted 07 December 2010 - 09:16 PM

^Thanks

Maar uit je posts klinkt het haast of je creativiteit in de middelen zoekt, maar die zit niet in de middelen maar in jouw.. (Moest dat even benadrukken)

Het zit ook wel in mij, maar ik zit soms nogal dicht en dan moet ik de deuren opengooien zeg maar. Daar leer ik van en achteraf als ik weer nuchter ben, heb ik er nog steeds wat aan. Zo ging dat in ieder geval met sociale vaardigheden, dansen en realiseren wat je wilt enzo.

Posted Image

#11 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9417 posts

Posted 07 December 2010 - 11:10 PM

hoe smerig is paddochocoladesoep? :P

Helemaal niet. Imho gaan paddo's en chocolade echt heel goed samen :D

Zelfgemaakte paddochocolaatjes zijn ook zeer de bomb :duimpje:

#12 Dukun

Dukun

Spiritueel wereldwonder

• Members
  • PipPipPip
  • 319 posts

Posted 08 December 2010 - 12:37 AM

Ik heb zelf enkel ervaring met muziek maken onder invloed. De middelen die mijn gehoor positief beinvloeden zijn wiet, acid, dmt, paddo's. Wiet werkt altijd wel, zolang de flow er is idd. De sleutel tot succes bij acid in mijn ervaring in ieder geval is de dosis, er is een bepaalde concentratie nodig die te bereiken is o.a. door een lage dosis,(+/-40 mic) of tegen het eind van een hogere dosis trip.

De creativiteit moet er inderdaad al zijn. In mijn ervaring doorbreekt de acid bepaalde patronen en verwachtingen waar je in kan vastlopen als creatieveling :hartje:

"Knowing the Truth Is to Experience Existence as it Is."

There can be no political revolution, no social revolution, no economic revolution. The only revolution is that of the spirit; it is individual. And if millions of individuals change, then the society will change as a consequence, not vice versa. You cannot change the society first and hope that individuals will change later on.

#13 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 08 December 2010 - 12:26 PM

Middelen zijn al genoemd, amfetamine vooral om meer drive te krijgen om iets te gaan doen, LSD om meer in touch te komen met je creativiteit. Meestal loopt het dan wel uit op typische LSD "kunst", veel kleurtjes of raarheid; dus het maakt niet alleen je creativiteit beter bereikbaar maar verdraait het het ook. Of dat wenselijk is ligt natuurlijk helemaal aan jezelf en aan het resultaat dat je wilt bereiken. Amfetamine is trouwens meer geschikt voor het schrijven van teksten en studeren, terwijl LSD het weer beter doet bij het maken van muziek en schilderijen.
(allemaal slechts mijn ervaring uiteraard...)

Dosis: Laag. Ik neem nooit meer dan 25mg speed of 50µg LSD voor deze doeleinden. :)
Verbing weirds language.

#14 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 08 December 2010 - 05:40 PM

Heb al eens een psytrance track gebouwd op acid. Gedurende een paar weken enkele malen acid genomen en een hele nacht gewerkt. Gaf wel wazige trekjes aan de track. Acid was voor de uitwerking trouwens, de basis had ik gelegd al stoned. Te zwaar als je het mij vraagt, urenlang trippen en met een programma's kloten is toch wel een mentale aanslag.

Veel leuker vind ik om jongleertrucs (en aanverwante disciplines) te ontdekken al stoned. Oeps het gaat mis, en opeens hebben we een nieuwe truc. Meestal ben ik dan niet scherp genoeg om die nieuwe truc vast te houden, maar als ik weer nuchter ben kan ik er wel wat mee. Zo heb ik eigenlijk de meest interessante trucs ontdekt.

Stel ik ben met iets bezig, een post op dit forum schrijven. Zelden kom ik hier onder invloed. Maar soms dan ben je ergens mee bezig, zit er middenin en dan een klein pijpje hasj smoken. Dan komt meestal echt iets bijzonders tot stand. Wanneer je namelijk al een tijdje in een kader hebt gewerkt en dan kun je daar weer uit stappen (door high te worden). Zo kun je van iets veel meer maken dan je in gedachten had door op die manier je eigen idee te ontstijgen.

#15 Blowmonkey

Blowmonkey

Guess who's back?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2018 posts

Posted 08 December 2010 - 09:26 PM

Cannabis is desastreus gebleken wat betreft mijn tekenen. Je hebt toch aardig wat concentratie nodig om iets complex te tekenen en m'n fantasie is compleet pleite. Geef het dan meestal ook gewoon op als iets niet meteen lukt.

Denk dat stims daarintegen een positiever effect kunnen hebben, maar das niet mijn ding.

Psychedelica kunnen je misschien ingevingen geven, maar tijdens een trip accuraat tekenen of schilderen, imo onmogelijk. Kijk maar eens wat je gemaakt hebt als je klaar bent, "maar maar, het leek zo mooi".. Ik kom meestal niet verder dan een sketch, met nadruk op "sketch".

Gaba-ergics kunnen wel weer handig zijn, als je er niet van in slaap valt tenminste. Opiaten heb ik geen ervaring mee. Nuchter blijft het beste. Nootropics kunnen misschien wel wat helpen, maar echt een merkbaar effect hebben die dingen me niet gegeven tot nu toe. Het enige wat ik wel kan merken is dat ik er af en toe hoofdpijn van krijg. :laugh:
Newman: I'm a United States postal worker. George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody? Newman: Sometimes.

#16 azgaza

azgaza

Gotchic

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1115 posts

Posted 08 December 2010 - 09:26 PM

Ik merk van wiet een aanzienlijke toename in creativiteit, vooral bij het bedenken en maken van muziek maar ook wel in visuele kunst. LSD vind ik ook een grote boost geven maar meer voor achteraf; op het moment werk ik vaak slordiger en is mijn hand aanzienlijk minder vast en heb ik haast geen functionerend werkgeheugen waardoor dingen ook maar heel zelden afgemaakt worden onder invloed, vaak kan ik wel de essentie van iets neer zetten en zijn uitwerkingen achteraf dan wel heel waardevol.

De meest sterke visuele inspiratie krijg ik van LSD, close gevolgd door paddo's, maar vaak dan wel nadien uitgewerkt en niet onder invloed geheel voltooid, onder invloed vaak eerder ruwe schetsen van een concept dat dan spontaan verschijnt. Zou ik wel vaker mee moeten werken, echt alles levert ineens inspiratie op omdat op LSD bijna alles significant lijkt en alle sfeer indrukken heel sterk zijn, combineer dat met schitterende visuele effecten en geen wonder dat inspiratie spontaan in hoog tempo ontstaat.

Wiet vind ik toch ook wel zéker inspiratie versterkend, en echt op alle fronten; muzikaal, woordelijk, beeldend en ook alle overigen en tussenvormen. Vaak blijf ik daar over ook achteraf van mening en andere mensen delen het ook vaak. Helaas maakt wiet ook heel makkelijk en ben ik net zo tevreden als ik níet iets maak ondanks dat de resultaten vaak erg positief zijn, net alsof ik stoned echt abnormaal diep op ga in wat ik doe en ook helemaal in die sfeer raak en het dan gewoon 'dieper' wordt, het resultaat.

Hele mooie plekken en omgevingen zijn trouwens haast nog iets minder willekeurige inspiratie opwekkend dan wiet is; in noorwegen had m'n creativiteit een grotere boost dan van bijna wat voor drugs dan ook, met als enige uitzondering mét LSD op op boom (waar het dus ook abnormaal mooi was).

Verder die kleine discussie/gesprek over skills nodig hebben voor men een creatieve activiteit onder invloed uitoefent vind ik wel van zelf sprekend; tuurlijk krijg je de mooiste resultaten als je al vaardigheid hebt opgebouwd door dingen als oefening, techniek en talent maar bovengenoemde stoffen geven vooral meer inspiratie en een vermogen abnormaal op te gaan in de bezigheid, en bootsen haast de mate van inspiratie na van op een hele mooie bijzondere plek geweest zijn, en dat kan dus ook gewoon in 'de huiskamer' en dat is toch wel heel nuttig.
Aliens take me home.
Tune up, turn around, drop in.

#17 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 13 December 2010 - 04:31 PM

Een beetje tekenen tijdens een trip heb ik wel een paar keer gedaan. Maar het is me nooit gelukt echt een mooie tekening te maken tijdens een trip. Vooral met paddenstoelen lukte het me niet om iets goeds op papier te zetten. Daarom denk ik dat het beter is je te laten inspireren door je trip en na je trip een tekening te maken. Er was een kunstenaar in een aflevering van spuiten en slikken die dit ook zo deed. Hij nam eerst paddestoelen en ging naar buiten een beetje rondkijken om inspiratie op te doen. Na zijn trip begon hij pas aan het kunstwerk.

Met muziek is het wat mij betreft een ander verhaal. Muziek maken tijdens een trip kan echt te gek zijn. Je kan heel makkelijk in de flow komen, vooral als het ego niet de kans krijgt zich ermee te bemoeien.

#18 Stupide

Stupide

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 389 posts

Posted 26 January 2011 - 11:09 PM

Muziekmaken als je stoned bent doet het af en toe wel. Dan kom je toch in een bepaalde gemoedstoestand die heel lekker kan werken. Meestal is dat bij mij trouwens niet direct na het roken van een joint, maar een uur of wat later. Het prikkelt op de een of andere manier je creativiteit, hoewel het soms ook de andere kant op kan gaan: Dan wordt ik alleen maar lamlendig en kan ik me, hoe graag ik het ook wil, er niet toe zetten achter de pc te gaan zitten om te klooien aan een nummer.

Muziekmaken op psychedelica heb ik nog nooit geprobeerd. Het associatief denken tijdens een trip gaat véél sneller dan ik in musicerend bij zou kunnen houden, dus waarschijnlijk zou ik alleen maar afgeleid raken door futiele bijzaken. Er is naast creativiteit gewoon ook discipline en inspanning nodig, en daaraan ontbreekt het tijdens een trip nogal eens. Daarnaast trip ik nooit alleen en is het waarschijnlijk voor mijn tripmaat niet zo lang boeiend om mij te zien rommelen met muziekjes.

#19 Forkbender

Forkbender

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1753 posts

Posted 26 January 2011 - 11:34 PM

Ik herinner mij het hemelse gitaarspel van twee gitaristen in de Santo Daime kerk. Zij dronken ayahuasca mee en speelden vrijwel de gehele sessie. Erg cool.
The mind is a jungle.

#20 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 26 January 2011 - 11:59 PM

hash + speed + muziekstudio = gouden combi voor mij :D

Vandaag is mijn Lievelingsdag!!

THE FOLLOWING ERROR(S) WERE FOUND
You have posted a message with more emoticons that this board allows. Please reduce the number of emoticons you've added to the message

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users