Jump to content

Photo

Onderzoeksdisciplines

• Please log in to reply
21 replies to this topic

#21 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 30 October 2010 - 10:22 AM

Ik vind alle vormen van psychedelische therapie veruit het meest interessant. Ten eerste omdat daarmee gewoon veel mensen geholpen kunnen worden die de conventionele psychologie nu niet echt kan helpen. Er ligt in mijn ogen een geweldige niche voor psychedelica om mensen van hun geestelijke moeilijkheden af te helpen, en om mensen voorbij persoonlijkheidsproblemen heen te helpen waar ze anders misschien hun hele leven in waren blijven hangen.

Maar ook omdat het volgens mij een soort paradigmaverschuiving binnen de psychiatrie zou veroorzaken. Van de huidige koele, materialistische en puur wetenschappelijke benadering van diagnosticeirng en therapie, naar een meer 'sjamanistische'. De conventionele psychiatrie is volledig materialistisch, en kan bv. met een begrip als zingeving, hoewel dit een essentieel gegeven is voor de geestelijke gezondheid van de mens, eigenlijk niks. Een mystieke ervaring is in de huidige psychiatrie zo'n beetje per definitie pathologisch. Doen nu de psychedelica hun intrede, dan gaat denk ik vanzelf de deur open naar die kant van geestelijke gezondheid waar de psychiatrie totnutoe niks mee kon: de kant waarin tot nu toe enkel spiritualiteit, religie en mystiek konden voorzien. De verandering die dat zou brengen gaat best wel diep omdat het gaat over de kern van ons 'verlichte' denken.

Verder zou met het meer ingeburgerd raken van psychedelica binnen de geestelijke gezondheidszorg, psychedelica voor een breed publiek (langzaam) een geaccepteerd verschijnsel gaan worden. De trip zou een plekje kunnen gaan krijgen in onze samenleving en ik geloof nog steeds wel in het idee dat die samenleving daarmaa fundamenteel zou kunnen veranderen. Dus samenvattend, de omarming van psychedelica in de geestelijke gezondheidszorg zou voor mij Huxley's 'Island' een stukje dichterbij brengen :) . Nouja, dromen mag...
Sometimes we live
no particular way
but our own

#22 Ex-Aspie

Ex-Aspie

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 41 posts

Posted 01 July 2012 - 05:01 PM

Mijn interesse gaat vooral uit naar de neurochemische kant van Autismespectrumstoornissen, Bi-Polaire stoornis, Borderline Persoonlijkheidsstoornis, Intellectual Disability, Scizophrenie, ADHD en aanverwante geestestoestanden of studies die links leggen tussen neurochemie, genetica en gedrag. Qua substanties gaat mijn interesse in eerste plaats uit naar empatogene middelen als MDMA en Methylone, in tweede plaats diverse varianten van psychedelica als LSD, Salvia en DMT en in derde plaats naar klassieke stimulanten als amphetamine en dextroamphetamine. Dit, omdat ik vooral daar het meest potentieel zie en omdat dit nauw aansluit bij mijn eigen situatie en die van mijn omgeving.

Posted Image

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users