Jump to content

Photo

Onderzoeksdisciplines

• Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,674 posts

Posted 26 October 2010 - 06:40 PM

Just curious...

Onderzoek vanuit welke wetenschap hoek vinden jullie het meest interessant? Waar mag wel wat minder, waar mag wel wat meer aandacht voor zijn? Et cetera ad infinitum jeweetwel enzovoorts.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#2 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,926 posts

Posted 26 October 2010 - 07:30 PM

De toepassing van psilocybine en LSD bij clusterhoofdpijn.
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#3 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,617 posts

Posted 26 October 2010 - 07:33 PM

Neuro wetenschappen en medische toepassingen zijn goed op gang aan het komen, en zijn ook zeer boeiend, en moeten er dus ook zeker zijn.

Ik mis alleen vaak de cultureel maatschappelijke kant van het verhaal, en de filosofisch ontologische kant. (ook hier op dit forum, net als op MAS)

Veel mensen die ik sprak vonden de 2 laatste rising researchers een grote verademing omdat zij als enige reflecteerde op de ervaring zelf, en de consequenties daaruit.
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#4 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3,479 posts

Posted 26 October 2010 - 10:38 PM

^Dan vond ik vooral het verhaal van de filosoof interessant.
Ook het vraagstuk: kunnen we de psychedelische ervaring onder woorden brengen? Er is weinig "vakjargon" om bepaalde gevoelens, sensaties, waarnemingen, veranderingen aan te duiden in begrijpelijke taal. De filosoof op MAS vond ik zeer boeiend omdat hij heel gestructureerd bepaalde fenomenen uitlegde, hoewel de vraag dan nog overblijft: hoe kun je de begrippen die hij uiteenzette nog verder condenseren zodat er korte beschrijvingen of zelfs enkel-woordige termen overblijven. Dat zal ook wel een kwestie zijn van stelselmatig ervaringen blijven omschrijven, tot er in de psychonautische community vanzelf termen ontstaan.

De talk van de russische wetenschapper vond ik soms wat lastig te volgen, maar een punt was wel heel mooi: zonder veel geld kun je met behulp van internet vrij aardige onderzoeken doen; misschien niet heel exacte onderzoeken maar wel een soort van "phase 0" trials. Niet zozeer onderzoek vanuit wetenschappelijke hoek, maar wellicht dat er nog web applicaties ontwikkeld kunnen worden, zeker als er in de toekomst een betere "vaktaal" ontstaat voor ervaringen in de psychonautische community. Webapplicaties voor het maken & analyseren van tripreports, dosering/duur/piek van de ervaring, etc. moet makkelijker kunnen dan het analyseren van youtube video's.

Een van de rising researchers noemde nog een onderzoek waarbij hij 7 LSD gebruikers in belgiŽ had geÔnterviewd. Dat aantal leek mij vrij summier... maar een onderzoek onder een groot (1000+) aantal recreatief gebruikers in verschillende landen zou data kunnen geven over culturele omgang met middelen; omgang met bad trips/polydrug gebruik/doseringen/setting onder bepaalde bevolkingsgroepen (landen/leeftijden/geslacht/opleidingsniveau) lijkt me fantastisch.
Dit is inderdaad een van de onderzoeksgebieden die veel eenvoudiger zou zijn als de middelen op z'n minst gedecriminaliseerd zouden zijn, zodat deelnemers minder geheimzinnig over hun gebruik hoeven te doen.

Op het meer beta-wetenschappelijke vlak zou het interessant zijn als hele lijsten aan analogen eens goed getest zouden worden op receptor affiniteit, metabolisme, neurotoxiciteit, etc. etc. Niet uit eigenbelang, maar omdat ik er van overtuigd ben dat er tussen alle analogen nog veiligere/prettigere/betere middelen zitten dan de klassieke varianten.

Exact-wetenschappelijk onderzoek vind ik persoonlijk het "leukst", maar dat is ook meteen het meest vanzelfsprekende onderzoek: farmacologisch, neurologisch, etc...
Sociologisch & filosofisch kan er nog een hoop gebeuren :)
Verbing weirds language.

#5 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 630 posts

Posted 27 October 2010 - 10:11 AM

Ik zou zelf graag onderzoekers willen horen spreken over de werking en mechanismes van psychoactieve neuropeptides, bijvoorbeeld over Orexin A (Darpa) en PT-141.

Als er een goed targetting/delivery protocol wordt ontwikkeld voor peptides schat ik dat 5-10 jaar later veel klassieke moleculen zullen worden vervangen door neuropeptides dus dit is uiterst intressant.
Bass! / How low can you go? / Death row, what a brother knows

#6 theseBoetz

theseBoetz

ReŽle Borrelaar

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,167 posts

Posted 27 October 2010 - 10:32 AM

Klinkt inderdaad erg vet!
Rust in vrede Toasted.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

#7 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,617 posts

Posted 27 October 2010 - 11:02 AM

Ik zou zelf graag onderzoekers willen horen spreken over de werking en mechanismes van psychoactieve neuropeptides, bijvoorbeeld over Orexin A (Darpa) en PT-141.

Als er een goed targetting/delivery protocol wordt ontwikkeld voor peptides schat ik dat 5-10 jaar later veel klassieke moleculen zullen worden vervangen door neuropeptides dus dit is uiterst intressant.

Weet je ook toevallig wetenschappers die hier mee bezig zijn?

#8 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 27 October 2010 - 11:02 AM

@ page: maar zijn er ook neuropeptide psychedelics dan? :P

#9 Crawling King Snake

Crawling King Snake

Virtuoos der spelling

• Members
  • PipPipPipPip
  • 870 posts

Posted 27 October 2010 - 11:44 AM

Hoe stofjes werken in de hersenen: biologie

Wat het betekend dat we kunnen trippen en wat je ervan kunt leren: filosofie

Dat vind ik het meest interessant, maar medische toepassingen blijven natuurlijk ook interessant. Iets met goed opgestelde onderzoeken zijn altijd leuk.

Posted Image

#10 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 27 October 2010 - 02:30 PM

Misschien moet je eens wat patenten over CarboCarriers™ gaan lezen ;)

Hier een recent onderzoek om de half-life van Enfuvirtide (peptide tegen HIV-1) te verlengen;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2798524/pdf/0827-09.pdf

De techniek is misschien nog niet optimaal, maar er wordt hard aan de weg getimmerd. :)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#11 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,850 posts

Posted 27 October 2010 - 04:42 PM

- Nieuwe compounds.
- Meer over "streetdrugs"
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#12 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,926 posts

Posted 27 October 2010 - 07:36 PM

Ik zou het leuk vinden als er eens een congres zou komen waarbij een stuk of wat Nederlandse psychedelicagebruikers een korte (of langere) voordracht zouden houden. In het Nederlands. Geen grote namen, wel strenge screening.
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#13 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,617 posts

Posted 27 October 2010 - 07:45 PM

Ik denk dat een congres daarvoor wat overdreven is. Een seminar op een avond ofzo lijkt me wel een goed idee! (count me in!)

#14 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,926 posts

Posted 27 October 2010 - 08:22 PM

Ja, zoiets bedoel ik. Al zou ik het nog steeds leuk vinden als er zoveel interessante sprekers waren dat je er een heel weekend mee kon vullen. ;)

#15 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,617 posts

Posted 27 October 2010 - 08:27 PM

Dat is wel vrij lastig, hoe weet je wie boeiend kunnen spreken, en echt wat te melden hebben, zonder dat ze al enige bekendheid hebben gekregen met wat ze doen?

#16 myx0r

myx0r

ben ik in beeld?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,449 posts

Posted 28 October 2010 - 01:57 PM

in het verlengde van het onderzoek van mdma gebruik tijdens therapie voor mensen met ptsd, zou ik het wel interessant vinden om te kijken of het ook werkt voor mensen die bang zijn voor de tandarts. Ik zou het zelf ook wel bij mezelf willen testen morgen behalve dan dat ik daar toch de ballen weer niet voor heb :P
don't look at the finger that points to the moon, or you will miss all the heavenly glory...

#17 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3,479 posts

Posted 28 October 2010 - 03:39 PM

Alleen is PTSD niet zozeer bang zijn voor een gebeurtenis die nog plaats gaat vinden, meer koppeling van een trauma uit het verleden aan dingen in het dagelijks leven waar "normale" mensen geen angst bij horen te ervaren. Dan zou het hooguit helpen als je ooit een extreem nare ervaring hebt gehad bij een tandarts, en volgende ervaringen helemaal niet naar zouden zijn maar je toch onterechte angst voelt die door die eerste gebeurtenis nog aanwezig is.
Verbing weirds language.

#18 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,009 posts

Posted 28 October 2010 - 03:43 PM

Ja dat + als je in het verlengde van het onderzoek dingen wilt gaan testen je de MDMA zou moeten nemen als je morgen in therapie gaat voor je tandarts angst en dus niet als je morgen naar de tandarts gaat :P
The wisest mind has something yet to learn

#19 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 630 posts

Posted 28 October 2010 - 06:10 PM

Misschien moet je eens wat patenten over CarboCarriersô gaan lezen ;)

Hier een recent onderzoek om de half-life van Enfuvirtide (peptide tegen HIV-1) te verlengen;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2798524/pdf/0827-09.pdf

De techniek is misschien nog niet optimaal, maar er wordt hard aan de weg getimmerd. :)

Dat is helaas nog ver van optimaal :)

@dreampje: ik ken geen psychedelic peptides (behalve dan als je de lysergamides & derivaten mee wil tellen). Via private communicaties heb ik gehoord over een noorse chemist die een peptide had gemaakt met mdma vergelijkbare entactogene eigenschappen maar deze goede man is helaas overleden aan MS dus ik ben bang dat ik daar nooit iets over kan confirmen.
Het is overigens absoluut mogelijk peptides te maken met hetzelfde binding profiel als klassieke psychedelics/entactogens.

Ik ken verder geen onderzoekers op het gebied van psychoactive neuropeptides.
Bass! / How low can you go? / Death row, what a brother knows

#20 myx0r

myx0r

ben ik in beeld?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,449 posts

Posted 29 October 2010 - 07:12 PM

Alleen is PTSD niet zozeer bang zijn voor een gebeurtenis die nog plaats gaat vinden, meer koppeling van een trauma uit het verleden aan dingen in het dagelijks leven waar "normale" mensen geen angst bij horen te ervaren. Dan zou het hooguit helpen als je ooit een extreem nare ervaring hebt gehad bij een tandarts, en volgende ervaringen helemaal niet naar zouden zijn maar je toch onterechte angst voelt die door die eerste gebeurtenis nog aanwezig is.

nou het grootste gedeelte van angst voor de tandarts is (bij mij iig) de herinnering aan hoe pijnlijk en NAAR het de vorige keer was en het herbeleven van die pijn en ellende als je op weg bent naar je volgende tandartsafspraak. En sowieso het je veel te levendig inbeelden van alle sensaties (de pijn, de geur van rubberen handschoenen, het gevoel van rubberen handschoenen tegen je tanden, het piepgeluidje dat het maakt, het gevoel van droge watten tegen je tanden, van te veel vocht in je mond en niet durven doorslikken omdat je het gevoel hebt dat je stikt, de hulpeloosheid, de geur van de boor, het geluid van de boor, het gevoel van het zuigertje.... etc.)
Betablockers zijn leuk maar helpen daar niet tegen en maken de volgende tandartservaring ook niet beter. Sterker nog, ik leerde vandaag van de tandarts dat hoe zenuwachtiger en gestressder je bent van tevoren, hoe minder goed de verdoving werkt (de lachgas iig, kon het ZO duidelijk merken ivm de vorige keer). Ik denk niet dat het per se precies hetzelfde werkt als bij ptsd maar ik denk wel dat er raakvlakken zijn. En ik heb ook al meerdere ervaringen met dingen die je naar vindt ervaren terwijl je mdma op hebt, en er vervolgens als je nuchter bent ook ineens beter me om kunnen gaan. Bijvoorbeeld iets kleins als een muziekgenre intens NAAR vinden en na de mdma ervaring ineens niet meer, maar ook over je mensen kwijtraken op een groot feest en alleen achterblijven en daar daarna ineens niet meer bang voor zijn terwijl je er daarvoor altijd panisch voor was. Dus het is niet zon hele gekke gedachte toch?
don't look at the finger that points to the moon, or you will miss all the heavenly glory...

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users