Jump to content

Photo

PotentiŽle sprekers voor een toekomstig congres

• Please log in to reply
35 replies to this topic

#1 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,926 posts

Posted 25 October 2010 - 10:04 PM

Welke auteurs, wetenschappers, komedianten, sjamanen, healers of kunstenaars zou jij op een toekomstig psychedelisch congres willen zien?

Graag in ieder geval hun naam en een korte omschrijving, en als je wilt een link en/of foto.

Bij voorkeur personen die niet alleen iets interessants te vertellen hebben, maar dit ook op een goed te volgen, boeiende en inspirerende manier doen.

Laat je niet leiden door gedachten als "is deze spreker wel academisch verantwoord?" Dat kan later nog uitgezocht worden. Dit is slechts een algemene brainstorm sessie.

Drie voorbeelden:

Dr. Neil Goldsmith, psycholoog.

http://www.nealgoldsmith.com/

Posted Image

Dr. Jean Houston, een van de grondleggers van de Human Potential Movement, co-auteur van Varieties of Psychedelic Experience.

http://www.jeanhouston.org/

Posted Image

Dennis McKenna, etnofarmacoloog.

http://en.wikipedia..../Dennis_McKenna

Posted Image

Martina Hoffmann, kunstenares.

http://www.martinahoffmann.com/

Posted Image
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#2 myx0r

myx0r

ben ik in beeld?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,449 posts

Posted 27 October 2010 - 12:37 AM

kan dit topic niet beter in het MAS subforum?
don't look at the finger that points to the moon, or you will miss all the heavenly glory...

#3 Crawling King Snake

Crawling King Snake

Virtuoos der spelling

• Members
  • PipPipPipPip
  • 870 posts

Posted 27 October 2010 - 11:53 AM

Ja het zou wel leuk zijn om een kunstenares wat over haar werkwijze te laten vertellen en wat voor een rol psychedelica daar in spelen. Niet echt wetenschappelijk, maar toch zeer interessant lijkt mij en dus een leuk tussendoortje.

Posted Image

#4 Videlic

Videlic

Nederlandse pussy

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,425 posts

Posted 27 October 2010 - 01:20 PM

^Check deze lezing van Alex Grey op het world psychedelic forum in basel over kunst en psychedelica:

http://video.google....89251138139919#

Heb ik met Caduceus gefilmd toen en hij heeft het met toestemming op google video gezet. Wel gare kwaliteit.

(tussendoortje voor crawling king snake)

Life is too interesting to be bored.

#5 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,674 posts

Posted 27 October 2010 - 01:56 PM

Roland Griffiths!

Franz X. Vollenweider

Peter Gasser

Stanislav Grof

Dennis McKenna zou inderdaad ook een goeie zijn.

Heb nog wel 100 meer sprekers in m'n hoofd, maar ben ook wel benieuwd naar wie DHP benieuwd is.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#6 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 27 October 2010 - 02:07 PM

Dennis McKenna is echt een goede spreker (en ook grappig) dus hij zal altijd een genot om naar te luisteren.

Zelf zou ik ook graag David Nichols willen horen spreken, denk alleen dat dit niet interessant (of volgbaar) is voor een grote groep mensen, wat hem dus minder geschikt zou maken.

James Kent lijkt me ook een zeer interessante spreker.

En was ook echt onder de indruk van het praatje van Thomas Roberts en Michael Winkelman in Basel, dus dit lijken me goede sprekers met een goed verhaal.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#7 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,674 posts

Posted 27 October 2010 - 02:12 PM

Dave Nichols indeed, voor mij ongetwijfeld ook niet te volgen, maar wel rete interessant.

Enne, Charles Grob.

Maar fuk, tot nu toe zijn het bijna alleen maar sprekers uit de VS. Laten we kijken of we nog meer Europeanen kunnen vinden. Bring it on!

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#8 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,009 posts

Posted 27 October 2010 - 02:23 PM

Bia Labate
Amanda Feilding
Rick Doblin

Zouden alle drie komen maar dit ging door drukte of andere verplichtingen niet door. Als Bia Labate bij het volgende congres nog steeds in Europa is, zijn dat in ieder geval al twee mensen van dichtbij.

J.C. Callaway
Christian Rštsch

Ook beide uit Europa.

Michael Mithoefer
The wisest mind has something yet to learn

#9 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,617 posts

Posted 27 October 2010 - 03:28 PM

Dale pendell! (wel amerikaan, maar echt een geniale vent over magische planten)

Dale Pendell is a contemporary author who combines science and poetry in his explications of the relationship between psychoactive compounds and human beings. A long time student of ethnobotany, Pendell discusses historical and cultural uses of "power plants" in his works. He reads and distills the literature of pharmacology and neuroscience, of ethnobotany and anthropology, of mythology and political economics as they intersect with the direct experience of human psychoactive use.
His publications include the Pharmako Trilogy: Pharmako/Poeia (1994), Pharmako/Dynamis (2002), and Pharmako/Gnosis (2005), all published by Mercury House. He covers all the major categories of psychoactives and details the use, the pharmacology, the chemistry, the political and social historical implications and effects of the use of psychoactives.
He is also well regarded as a myth critic. Certain of his works contained detailed scholarship on the origins of cultural myths.
Dale Pendell is highly regarded for his expertise on psychoactive plants and drugs and as a writer and poet; one of his works is used as a textbook for a course in the University of California, Berkeley's Molecular and Cell Biology department.
Pendell has also delved into politics, introducing the concept of "Horizon anarchism" at his Burning Man 2006 Palenque Norte lecture. [1]

Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#10 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5,413 posts

Posted 27 October 2010 - 04:01 PM

Stanislav Grof ... DUH

Hoe charmant ik Hoffmann ook vind en hoezeer ik hou van haar werk, lijkt me niets voor stichting open, neither Alex Grey.

Rštsch en Pendell zijn ongelooflijk coole sprekers, hoe ook erg veel van McKenna zijn stijl.

Wie er voor mij echt bij mag, is Oliver Sacks als panellid of als eregast ofzo. Lijkt me erg cool om die in dit soort onderzoek te betrekken.
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#11 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 27 October 2010 - 04:03 PM

Ja die gast is ook een interessante verteller en heeft die meest weirde wenkbrauwen die ik ooit gezien heb..

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#12 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,674 posts

Posted 27 October 2010 - 05:06 PM

Hahahaha, nooit eerder opgelet. Gooi er eens een plaatje tegenaan anders?

Enne, Dale Pendell is zelf niet echt heel wetenschappelijk, toch? Kan me wel een lezing van hem herinneren, maar vond het toen geloof ik tegen het zweverige aanhangen.

Thank you, the mdgt.

#13 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 27 October 2010 - 05:13 PM

Ik had het ook over Pendell

Posted Image

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#14 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,674 posts

Posted 27 October 2010 - 05:21 PM

Oh ja, die kan ik me nog levendig herinneren van Basel 2008. :D

Thank you, the mdgt.

#15 Door_of_Perception

Door_of_Perception

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 21 posts

Posted 27 October 2010 - 05:39 PM

Joan Halifax

Geen harde wetenschapster, maar wel de belichaming van veel van mijn interesses (antropologie, stervensbegeleiding, Boeddhisme, psychedelische therapie, Stanislav Grof, ecologie) EN ze is een vrouw (zeg ik als verkapte feministe;) No, seriously, de verhouding Man-Vrouw in de psychedelische wereld is zeer uit balans)

Veel mensen gaven op de evaluatie formulieren aan dat er behoefte was aan een 'bigger picture', dus de wetenschap in een filosofisch/maatschappelijk kader. Boeddhisme = oosterse filosofie en lijkt me een mooie schakel (mits niet te zweverig benaderd) tussen antropologie, filosofie en psychedelische bewustzijnsstaten. En het is een mooi bruggetje naar andere manieren van bewustzijnsverruiming (daar was ook behoefte aan, volgens de evaluatie forms.

#16 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,617 posts

Posted 27 October 2010 - 06:51 PM

Die Dale Pendell is weldegelijk wetenschappelijk, althans, hij kent de literatuur heel diep. Alleen maakt hij overal poezie van, wat dan weer heel fijn is om naar te luisteren. Hij is denk ik ook zeker te gebruik voor 'the bigger picture'.
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#17 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,926 posts

Posted 27 October 2010 - 06:56 PM

kan dit topic niet beter in het MAS subforum?

Nee, dat leek me geen goed idee. Dit is een brainstorm topic. Het gaat hier daarom bewust niet specifiek om een MAS of Stichting OPEN congres. Alle suggesties zijn hier welkom.

Leuk om te zien dat dit topic al lekker op gang is gekomen. :D
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#18 Lerez

Lerez

Morosoof

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5,699 posts

Posted 27 October 2010 - 10:43 PM

Misschien Fritjof Capra (ik zou hem in ieder geval graag spreken).

Wetenschappelijk is hij wel, maar niet zozeer op gebied van psychedelica. Wel heeft hij interessante kijk op bewustzijn en begint hij in The Tao of Physics (ik spam dit boek hier vaker, maar ´t is echt een aanrader, net als zijn The Web of Life) te vertellen dat hij op zijn pad van onderzoek gekomen is mede door ervaringen met ´power plants´. Ik denk dat hij heel goed in staat zou zijn om een bigger picture verhaal te houden.

Vanuit mijn antropologische invalshoek:

Marlene Dobkin de Rios: antropologe die onderzoek gedaan heeft naar oa ayahusca die nu werkt als therapeut en verslavingszorg.

Michael Harner: antropoloog die onderzoek gedaan heeft naar en ervaring heeft met ayahuasca, en werkt nu ook oa met trommel opgewekte ´shamanic state of conciousness´.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society." - Jiddu Krishnamurti -

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -

Als Dreadmanneke een plant zou zijn; zou hij een vetplant zijn.

Niks overleeft het leven.

#19 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,926 posts

Posted 28 October 2010 - 12:19 AM

^ Joan Halifax had ik ook al aan zitten denken.

Dale Pendell vond ik zelf niet zo'n goede spreker. Het videomateriaal dat we van hem hadden hebben we nooit online gezet.

Christian Rštsch vind ik wel een erg amusante en interessante spreker.

Schaamteloze copy/paste van het recente MAPS congres:

Charles Grob, M.D., UCLA psilocybin researcher

Posted Image

Robert Jesse, founder of Council on Spiritual Practices (CSP)

Posted Image

Andrew Weil, M.D., integrative medicine proponent

Posted Image

#20 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,926 posts

Posted 28 October 2010 - 12:36 AM

Van Nederlandse bodem (mogelijk zweverig, maar veel praktijkervaring):

Joop van der Hagen, begeleider ayahuasca-sessies in een psychotherapeutische context.

Posted Image

Lars en Tanja Faber, begeleiders van therapeutische iboga- en ayahuasca-sessies onder de noemer "De Gewijde Reis".

Posted Image

Ab Klink, amateur-mycoloog.

Posted Image

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users