Jump to content

Photo

Algemene impressies over de conferentie "Mind Altering Science"Ik trap maar eens af in dit thema subforumpje...

• Please log in to reply
104 replies to this topic

#41 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2402 posts

Posted 25 October 2010 - 07:22 PM

Ik vond het een zeer geslaagde conferentie. Veel interessante verhalen, alhoewel wat mij betreft de informatiedichtheid bij alle sprekers wel zo hoog had mogen zijn als bij Andrew Sewell. Dat was een verademing. Verder vond ik de wetenschappelijkere talks het boeiendst.

Als minpuntje inderdaad de vage vragenstellers. Die Hans werd volgens mij wat impulsief van z'n dopamineagonisten, want ik heb weinig goed doordachte en/of relevante dingen uit zijn mond horen komen. Ook mensen die schijnbaar de behoefte hebben om hun persoonlijke verhaal te doen voor 400 man gaan op een gegeven moment op de zenuwen werken.

Wat betreft de gast die LSD had genomen; ik vond het eigenlijk wel grappig. Niet bijster wetenschappelijk en misschien niet goed voor het imago van het geheel, maar ik moest er wel om lachen.

Verder veel interessante mensen ontmoet, waarvan een aantal DHP'ers. Leuke gesprekken en discussies maakten het mooi af :)

#42 Crawling King Snake

Crawling King Snake

Virtuoos der spelling

• Members
  • PipPipPipPip
  • 870 posts

Posted 25 October 2010 - 08:14 PM

Gezeur trouwens over etenstent met vleesgerechten. Kijk dat sommigen het eten niet lekker vonden is een ander verhaal, maar een of twee dagen even vegetarisch eten lijkt me niet zo'n probleem?
Ik vond het eten trouwens ook iets te duur, had daarom zondag maar zelf eten meegenomen.

Ik vind het ook niet zo erg, en ik ben ergens een ontzettend goede hamburger gaan eten bij een luxe hamburgerzaak (niet van die fastfood crap).
Ik vind dat je gewoon niet alleen met een selecte groep rekening moet houden en ik word ook een beetje kriebelig van die veganisten die nog niet in de buurt durven te staan van vlees. Dat je het zelf niet eet, prima, maar je kunt het toch best serveren voor anderen. Ik zou ook niet moeilijk doen om die veganisten meuk te verkopen.

Ik wil trouwens best wel achter zo'n kraampje staan om eten te verkopen zoals CM zei. Het lijkt me wel leuk om ook mijn steentje bij te dragen.

Posted Image

#43 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1926 posts

Posted 25 October 2010 - 08:45 PM

Neh, van veganisten en vegetariërs moet je niet verwachten dat ze vlees serveren. Ze associëren in het algemeen diverse emoties, zoals walging, afkeur en verdriet, aan vlees.

Toch had ik wel het idee dat in vergelijking met bijvoorbeeld de congressen in Basel het wetenschappelijke gehalte in Amsterdam hoger was.

Ik denk dat je het MAS congres niet zozeer moet vergelijken met de congressen in Basel (georganiseerd door de Gaia Media Foundation) maar met Psychedelic Science in the 21st Century (georganiseerd door MAPS).

Ik vond ook dat er tijdens het World Psychedelic Forum relatief weinig aandacht werd besteed aan wetenschappelijk onderzoek. Veel lezingen en presentaties gingen over sjamanisme, kunst, transpersoonlijke psychologie, legalisatie en drugsvoorlichting. Ralph Metzner liet het publiek zelfs een dansje doen.

Ik denk dat het voor Stichting OPEN wel eens lastig kan zijn wat het selecteren van sprekers betreft. Zeker als, voor de MAS congressen in ieder geval, een wetenschappelijke insteek wenselijk is.
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#44 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 25 October 2010 - 08:46 PM

Waarschijnlijk zul je het dan niet alleen moeten serveren, maar ook bereiden, wat betekent dat je niet veel van de lezingen zult kunnen zien.
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#45 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9408 posts

Posted 25 October 2010 - 08:53 PM

^ over ~2 jaar moeten we met DHP gewoon het halve congres overnemen ;) (alsof we dat nu niet al sort-of gedaan hebben :P)

Een eigen standje zou ook geen gek idee zijn trouwens ...
(toen ik de Psychonaut.com visitekaartjes zag ging er wel een -doh- door m'n hoofd)

#46 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1926 posts

Posted 25 October 2010 - 09:09 PM

Voor wie nog niet bekend was met het hele verhaal:

"In augustus 2004 kreeg Hans Bogers, nadat hij terugkeerde van een reis door het Braziliaanse Amazonegebied, een zware hersenbloeding. Twee hersenoperaties waren er nodig om de levensbedreigende situatie op te heffen. Daarna duurde het nog zes lange maanden voordat hij besefte wat er met hem was gebeurd.

Na het zoveelste onderzoek werd duidelijk dat de reden van uitblijvend herstel de ziekte van Parkinson is. Hij heeft dus te maken met twee zware neurologische hersenaandoeningen."

Hij vertelt zijn verhaal op pagina 4 van dit magazine.

Hans Bogers werkte samen met vele psychonauten van de oude garde, zoals Simon Vinkenoog en Hans Plomp, was een van de redactieleden van PAN Forum magazine, en was degene die de Santo Daime religie naar Nederland bracht.

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#47 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 25 October 2010 - 09:10 PM

Het eten was toch niet zo duur? In principe mag je aan de UvA trouwens niet zelf de catering verzorgen. Ze hebben één of ander wurgcontract met de vaste cateraar. Het is extreem lastig geweest om daar vanaf te komen. Als het wel door de vaste cateraar van de UvA zou zijn geregeld zou het eten overigens niet goedkoper zijn geweest. Daar betaal je standaard meer dan 3 euro voor een broodje.

Overigens denk ik niet dat het selecteren van sprekers erg lastig zal worden Caduceus. Wereldwijd zijn er nog genoeg wetenschappers die met onderzoek naar psychedelica bezig zijn.
The wisest mind has something yet to learn

#48 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 25 October 2010 - 10:22 PM

^maar wel lastig om die personen te regelen & van te voren in te schatten hoe diegene binnen je totale programma past.
Verbing weirds language.

#49 myx0r

myx0r

ben ik in beeld?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2449 posts

Posted 25 October 2010 - 10:35 PM

wat dat betreft zou het dus dacht ik wel leuk zijn om een panel discussion te hebben (aangezien het nu geen discussie was en ook niet met het panel onderling, meer gewoon een vragenuurtje). Een echte dus. Dat je bijvoorbeeld alle wetenschappers bij elkaar zet (ipv de sprekers van die dag groepeer je dus op catagorie) en dat je wat stellingen deponeert of op zoek gaat naar de overeenkomsten en verschillen in hun onderzoeken oid. Of juist mensen van tegenovergestelde catagorieen bij elkaar doen om te kijken of die disciplines verenigbaar zijn. Ik ben namelijk veel meer geinteresseerd in de discussie tussen hen dan de 50 seconds of fame van al die verstokte triphippies.
don't look at the finger that points to the moon, or you will miss all the heavenly glory...

#50 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 25 October 2010 - 10:38 PM

Tegelijk kan het wel zinvol zijn om ook inbreng te hebben van bezoekers. Vele van hen hebben ook wezenlijk iets bij te dragen. Het probleem alleen is dat de mensen zonder schaamte al snaar naar de mic grijpen en idiote vragen blijven stellen, of hun gejeremieer willen ophangen aan alle aanwezigen.
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#51 myx0r

myx0r

ben ik in beeld?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2449 posts

Posted 25 October 2010 - 10:44 PM

ja maar de vragenkwartiertjes na de lezing zelf zou ik ook niet willen schrappen. Ik vond alleen ernst zijn vlaamse model daarin wel een stuk beter: men schrijft de vragen op briefjes ipv zelf naar de microfoon te lopen. Zo kun je 'domme' vragen filteren en dicussie voorkomen. Wanneer je toch kiest voor de opstelling zoals ie nu was had Ruud veel meer de leiding moeten nemen. Door menen het woord te geven, of af te kappen, of door een spreker terug te leiden naar het onderwerp (er werd veel afgedwaald). En misschien ook door op sommige vragen gewoon rondweg te antwoorden dat je die vraag geschikter vind om buiten de congreszaal af te handelen.
don't look at the finger that points to the moon, or you will miss all the heavenly glory...

#52 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9408 posts

Posted 25 October 2010 - 10:46 PM

@ dread: maar dat was beide keren in Basel niet anders.

Wat dat betrefd is de openlijkheid/toegankelijkheid van zulke congressen dan weer zo hoog dat je niet lauter academisch volk trekt maar ook wat van die 'triphippies'. Die daarom nog niet minder geinteresseerd zijn, maar gewoon andere motieven hebben om te komen.

#53 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2402 posts

Posted 25 October 2010 - 10:46 PM

Voor wie nog niet bekend was met het hele verhaal:

"In augustus 2004 kreeg Hans Bogers, nadat hij terugkeerde van een reis door het Braziliaanse Amazonegebied, een zware hersenbloeding. Twee hersenoperaties waren er nodig om de levensbedreigende situatie op te heffen. Daarna duurde het nog zes lange maanden voordat hij besefte wat er met hem was gebeurd.

Na het zoveelste onderzoek werd duidelijk dat de reden van uitblijvend herstel de ziekte van Parkinson is. Hij heeft dus te maken met twee zware neurologische hersenaandoeningen."

Hij vertelt zijn verhaal op pagina 4 van dit magazine.

Hans Bogers werkte samen met vele psychonauten van de oude garde, zoals Simon Vinkenoog en Hans Plomp, was een van de redactieleden van PAN Forum magazine, en was degene die de Santo Daime religie naar Nederland bracht.

[pics verwijders]

Dat zal best en hij werd volgens mij door een aantal mensen ook als een heilige gezien, maar daar heb ik niet zoveel boodschap aan. Voor een heilige vond ik zijn bijdrage vrij vervelend en over het algemeen ook vrij irrelevant.

#54 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 25 October 2010 - 10:51 PM

^ Ik eigenlijk ook als ik eerlijk ben. Zal verder vast een aardige man zijn met veel invloed, maar wat hij zei had ook best tijdens de pauzes of na het congres gezegd kunnen worden.

#55 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1926 posts

Posted 25 October 2010 - 11:08 PM

Ik heb me zelf ook aan hem geërgerd, ook vorig jaar al.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat de hersenen van deze man flink beschadigd zijn. Dat hij nu misschien wat vreemd overkomt, maar in zijn leven een aantal zeer belangrijke bijdragen heeft geleverd. Dit enkel ter informatie voor degenen die hier niet van op de hoogte waren.

#56 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 57 posts

Posted 25 October 2010 - 11:10 PM

Erg leuk congres. Lekker divers qua benadering. Voor iemand die gewend is aan kwantitatief onderzoek raar om twee presentaties te zien met maar 3 respondenten (die daadwerkelijk binnen de onderzoeksgroep vallen, maar pioniersonderzoek is uiteraard beter dan helemaal geen onderzoek.

Ik ben ook een voorstander van 'panel discussies' aan de hand van vragen op briefjes, het is een mooi idee om iedereen die dat wil aan het woord te laten, maar zoals ook nu weer bleek, levert dat in de praktijk nogal wat mensen op die zichzelf te graag horen praten en daardoor vergeten om een concrete vraag te stellen, danwel vragen stellen over zaken die uitgebreid aan bod zijn gekomen tijdens de presentatie zelf.

De enige (lichte) ergernissen waren de mensen die op een luidruchtige manier de zaal voortijdig verlaten, en de krappe collegebankjes, maar daar valt uiteraard niet zo veel aan te doen bij dit soort congressen.

Respect voor de mensen die de moeite hebben genomen om dit congres te organiseren, ik hoop dat er meer van dit soort congressen georganiseerd zullen worden in de toekomst!

#57 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 25 October 2010 - 11:32 PM

Volgende keer echt allemaal een DHP logo dragen ofzo... Ik dacht dat ik iedereen nu wel ontmoet had maar het blijkt toch dat ik er weer een heleboel niet heb gesproken.
Verbing weirds language.

#58 theseBoetz

theseBoetz

Reële Borrelaar

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2167 posts

Posted 26 October 2010 - 08:51 AM

Ik vond de bijdrage van Hans Bogers wel degelijk waardevol, niet alle vragen waren relevant, maar sommige waren wel degelijk interessant en hadden een bijdrage. Het zout bijvoorbeeld ook vrij interessant vinden om een onderzoek te zien naar de schadelijke effecten (of verstoring van neurotransmitterwaardes) van MDMA, of een psychiater te horen spreken die mensen heeft behandeld die 'geflipt' zijn na gebruik van psychedelica. Het zou dan nog leuker zijn als blijkt dat het onderzoek slecht is uitgevoerd natuurlijk.
Rust in vrede Toasted.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

#59 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 26 October 2010 - 12:41 PM

En om je echt te ergeren aan iemand, chill out.
Ik vond die kerel die niet geloofde in addiction best funny (air is an addiction), en toen werd die nog totaal verbaal afgemaakt door Sewell hehe.

Maarjah net zoiets als zeuren dat ze geen vlees hadden op locatie..
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#60 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 26 October 2010 - 12:45 PM

Bij een check-up bezoek aan mijn behandelend psychiater heb ik het congres met hem besproken, en kreeg het "verwijt" dat ik hem wel even had mogen informeren over Stichting Open en de activiteiten van het weekend. :thumbsup:

Uiteindelijk heb ik iets langer met hem zitten praten dan strikt in de agenda stond; ook over de lezingen, ontwikkeling van medicatie en de geschiedenis van psychoactieve middelen, houding van psychiaters tegenover het geven van antipsychotica/benzo's/stimulanten/antidepressiva, etc. Hij gaf ook aan dat er veel psychiaters zijn die "bang" zijn voor middelen die direct het bewustzijn beïnvloeden, maar tegelijk klagen over de trage inwerkperiode en vele bijwerkingen van middelen die indirect werken, zoals SSRI's.

Maar misschien is het een idee om volgende keer instellingen als de GGZ en psychiatrische afdelingen binnen ziekenhuizen nog even extra op de hoogte te stellen, en binnen te lokken met korting of zo? Of zelfs via het management van zulke instellingen een groepsregeling af te spreken?
Volgens mij zijn deze mensen een uitstekend professioneel publiek, waar tegelijk nog aardig wat voorlichting nodig is. Velen zijn open minded, maar simpel weg niet echt op de hoogte van lopende onderzoeken of de aanvang van een mogelijke "psychedelic renaissance".
Verbing weirds language.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users