Jump to content

Photo

Herbzkruiden voor van alles en nog wat

• Please log in to reply
147 replies to this topic

#21 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 30 October 2010 - 08:33 PM

Vergeet niet dat reden nummer 1 waarom alsem meestal in de vorm van absinthe genomen wordt is dat Thujone een LD50 heeft van 45mg/kg (muizen), maar in alcohol de "veiligheid" ruim verdubbelt (>100mg/kg bij 1mg/kg ethanol).

Thujone is een GABA-A antagonist, Alcohol een positieve allosterische modulator voor GABA. Alcohol vermindert het effect van Thujone op het lichaamseigen GABA door de affiniteit van GABA voor de receptor te verhogen. Prima synergie tussen die twee dus, wat veiligheid betreft. Overigens is bij een hoog gehalte aan thujone het effect van alcohol dan weer minder merkbaar, wat weer gevaarlijk kan zijn in een poging dronken te worden.

Wees in ieder geval voorzichtig met planten uit het Artemisia geslacht, er zitten wat haken en ogen aan m.b.t. toxiciteit, spiertrekkingen, hartklachten & andere nare bijwerkingen.

Bij grote problemen / levensgevaar altijd natuurlijk hulp inschakelen, maar benzo's zijn een aardig hulpmiddel om nare ervaringen tegen te gaan, om dezelfde reden als alcohol.

Edited by Feroxium, 30 October 2010 - 08:45 PM.

Verbing weirds language.

#22 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 30 October 2010 - 11:44 PM

^Thujone is inderdaad hepatotoxisch, volgens erowid extracts.

#23 Videlic

Videlic

Nederlandse pussy

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1445 posts

Posted 15 November 2010 - 03:07 PM

Thee gezet van Galangal. Spicey spul zeg! Wel lekker. Benieuwd wat het doet.

Het leven is te interessant om verveelt te zijn, maar verveling creëert dat dan weer wel...

#24 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 15 November 2010 - 05:07 PM

^ Is ook lekker als specerij.

Vandaag weer lekker Alsem thee gezet. Denk niet dat ik er ooit aan ga wennen, maar iedere keer als ik een kop heb gedronken voel ik me wel ok na een uurtje ofzo. Deze keer samen met salie en maretak een combinatie gemaakt, echter zie ik geen mogelijkheid om die absoluut ranzige smaak te verbloemen.

#25 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 15 November 2010 - 05:24 PM

Voel je verder nog effecten van de alsem? Is het ergens mee te vergelijken?
Verbing weirds language.

#26 Videlic

Videlic

Nederlandse pussy

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1445 posts

Posted 15 November 2010 - 11:52 PM

Werd lekker kalm en helder van de galangal. Aanrader!

Het leven is te interessant om verveelt te zijn, maar verveling creëert dat dan weer wel...

#27 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 16 November 2010 - 04:51 PM

Werd lekker kalm en helder van de galangal. Aanrader!

Tis ook lekker scherp. Heb het momenteel niet thuis, maar k zie wel een potentiele combinatie met Damiana.

Voel je verder nog effecten van de alsem? Is het ergens mee te vergelijken?

Het probleem is dat ik echt niet meer als 1 kop naar binnen kan werken, en dan kan het ook niet te sterk zijn. De effecten die ik meen op te merken, zijn wat me opviel na vaker gebruik; een uurtje ofzo nadat ik het naar binnen heb gewerkt, dan voel ik me lekker - maar wat het precies is en of er een direct causaal verband is tussen inname en deze gewaarwording, dat kan ik nog niet met zekerheid zeggen. Het is een heel moeilijk goedje en het kan best zijn dat een kleine hoeveelheid al werkzaam genoeg is.
Toch als je op de verhalen over deze plant moet afgaan, zou het wel voor de hand liggen dat het een sterke werking heeft. Waarschijnlijk zijn er niet echt veel mensen die er grote hoeveelheden van naar binnen hebben gewerkt (zonder alcohol tenminste).

#28 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 30 November 2010 - 07:41 PM

Sisline thee, nog even op terug te komen. Ik heb zelf behoorlijk wat stash van dit goedje thuis liggen en gebruik het bijna dagelijks. Wat me opvalt is dat het me erg trekt om weer te gebruiken. Is het de smaak en geur? k bedoel dit spul smaakt pas echt goed! Of is het de roes die me overvalt nadat ik 3 grote sterke mokken van het spul naar binnen heb gewerkt? Voel me warm, lekker, nare gevoelens verdwijnen en het enige dat er lastig aan is, dat is veel urineren bij hoge doseringen.
Als k op internet lees, blijkt dat sommige verkooppunten het in hun assortiment opnemen. Echter heeft niemand echt iets zinnigs erover te vertellen. Ja, het komt uit Gambia en wordt door een bepaalde stam daar verzamelt. Ze gebruiken het zelf ook en het is goed voor vanalles en nog wat. Vochtuitdrijvend en ontstekingsremmend wordt gezegd. Een paar post terug heb ik de latijnse naam vermeld, weet m niet uit het hoofd. Echter heb ik toen daar geen informatieve zoekresultaten mee geboekt. Toch denk ik (geloof ik) dat dit goedje van alle kruiden uit deze thread, misschien we de meest potentiele is. Het zou fijn zijn als er meer mensen mee gaan experimenteren. :duimpje:

#29 Blowmonkey

Blowmonkey

Guess who's back?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2018 posts

Posted 30 November 2010 - 08:40 PM

Dit is voor mij nog een beetje een onduidelijk kruid. Bij de smartshop vertelden ze dat het de werking van Damiana versterkt. Of dat zo is? Heb nog geen site gevonden die deze uitspraak ondersteunt.

Werkzame bestanddelen:
Monoterpenen: a-pineen, beta pineen 17.75%, limoneen tot 19%, humuleen, a-pineen, a-terpineen, b-phellandreen, b-pineen, campheen, terpineen. Monoterpenische alcoholen: linalol 30-35%, a-terpineol 2-4%, trans-nerolidol 3-6%, geraniol 2.5%, nerol 1.5%, farnesol. Terpenische esters: linalyl-acetaat 5-7%, neryl-acetaat 3%, geranyl-acetaat 1%. Sesquiterpenische alcoholen: tans-nerolidol 3.5-6%, farnesol I en II. Aldehyden: 2,5-diméthyl-2-vinyl-hex-4énal, decanal, bazaldehyde. Ketonen: jasmon. Zwavelhoudende stoffen: methyl-methylanthranylaat 0.6%, indol 0.1%. Fenylzuur en benzoëzuur.

Zo te zien zitten er een heleboel terpenen in. Bij cannabis heeft het een soortgelijke synergie, al die terpenen dragen bij aan de high. Is zat over te vinden hoor. Niet specifiek over de versterkende werking bij damiana natuurlijk, maar 1 + 1 = 2 lijkt me.
Newman: I'm a United States postal worker. George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody? Newman: Sometimes.

#30 The_Imagizer

The_Imagizer

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 308 posts

Posted 16 December 2010 - 07:43 AM

Ik zit momenteel een tijdje in China, en ik vroeg me af of er enige interessante planten/kruiden zijn waarvan ik hier wel eens de kans zou hebben ze op de kop te kunnen tikken...

Splits gerust indien dit het topic onoverzichtelijk maakt, ik post gewoon ff snel nu ik ff internet heb :P

#31 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 16 December 2010 - 09:48 PM

Ja dat is alsem, dat is vreselijk bitter. Bijvoet daarentegen geeft een heerlijk theetje :) . En hele aparte dromen soms.
Sometimes we live
no particular way
but our own

#32 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 17 December 2010 - 01:40 AM

Bijvoet vind ik maar maf, haha.
Ik heb daar trouwens wel redelijk van liggen zweten toen ik in slaap probeerde te komen.
Wat me vooral opviel was dat het hypnagogia erg versterkt.

#33 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 17 December 2010 - 03:05 PM

Sisline thee, nog even op terug te komen. [...] Een paar post terug heb ik de latijnse naam vermeld, weet m niet uit het hoofd. Echter heb ik toen daar geen informatieve zoekresultaten mee geboekt.

Een paar papers...

Nu alleen nog toegang tot de volledige teksten, maar uit de abstracts kun je wel halen dat het plantje vrij degelijk onderzocht is (er zijn nog tientallen papers te vinden), en de werkzaamheid vooral voortkomt uit de essentiele oliën / flavonoïden.
Verbing weirds language.

#34 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 21 December 2010 - 04:03 PM

^^ Dat klopt ja, heb in eerste instantie niet goed genoeg gekeken. :laugh: Maar wat me ook opvalt is dat het nogal aan populariteit aan winnen is. Iedere keer googlen levert weer nieuwe links op.

Hier een werkende link naar het google overzicht van deze onderzoeken.

Ben nu lekker ervan aan het drinken. Zwaar verslaafd inmiddels. Bijna door de stash heen. :w00t:

Maarre even op de grote lijn van deze thread terug te komen. Wat zijn jullie meningen over kruiden(thee). Doet het iets voor je indien je op regelmatige basis kruidenthee drinkt? Niet te willen beweren alle ins en outs te kennen, maar ik merk wel dat het me goed doet om dan weer dit theetje te drinken en dan weer dat.
Hierbij heb ik waargenomen dat de dagen waarop ik geen kruidenthee drink me toch lang niet zo lekker voel als met. Die dagen drink ik slechts water (af en toe commerciele suikerwaterbagger) - koffie of reguliere thee wordt ik sowieso misselijk van -.

#35 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 21 December 2010 - 04:44 PM

Ik vind zwarte thee & groene thee ook prima. :)

Dagelijks thee drinken i.p.v. frisdrank helpt wel qua gezondheid (en ook nog goedkoper); maar dat ligt meer aan het weglaten van de frisdrank dan aan het drinken van thee in mijn geval. De meeste (kruiden-)theesoorten zijn wel lekker voor de smaak, maar voegen niet enorm veel toe qua voedingsstoffen ten opzichte van een glas water lijkt mij.
Verbing weirds language.

#36 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 21 December 2010 - 05:18 PM

Wat zijn jullie meningen over kruiden(thee). Doet het iets voor je indien je op regelmatige basis kruidenthee drinkt?

mijn moeder maakte vroeger altijd kamille thee voor me als ik ziek was of moest kotsen na een nacht te veel gedronken te hebben. het werkte wel altijd rustgevend en me maag voelde er ook minder brak door... maar dat kan ook door het extra ingrediënt komen: moeder liefde *zucht*, vroegah....

weet niet hoe het is om het regelmatig te drinken...

edit:
Contra-indicaties: als je allergisch bent voor jacobskruiskruid of last hebt van hooikoorts kun je kamille beter niet gebruiken. Ook niet gebruiken tijdens de zwangersschap (het schijnt abortus opwekkende bestanddelen te bevatten), en niet gebruiken als je bloedverdunners gebruikt, want kamille bevat cumarine (wat ook een bloedverdunner is).

zijn verder trouwens genoeg sites die de werking beschrijven...
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#37 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 09 January 2011 - 06:49 PM

Kreeg van een bevriende smartshophouder laatst een absinth kit. In deze 'kit' zitten een aantal kruiden waarvan er 1 alsem is. Zit verpakt in een zakje met tigtal waarschuwingen erop. Ok, tot dusver goed. Nou zitten er 5 andere kruiden in, maar geen lijstje welke het zijn. Sommige kan ik nog wel met mn neus identificeren; anijs en koriander bijvoorbeeld. De rest wil niet echt lukken. Heeft iemand deze kerst(prul) ook gehad? Ik wil best graag weten wat de rest is, want het zijn best lekkerruikende kruiden.

#38 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 10 January 2011 - 11:03 AM

Als je foto's hebt kunnen we ze misschien identificeren? :)
Verbing weirds language.

#39 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5414 posts

Posted 10 January 2011 - 12:15 PM

Echt onverantwoord dit niet te labelen, ik denk aan allergieën etc.
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#40 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 10 January 2011 - 06:51 PM

Posted Image

Mhh denk dat meeste mensen dit bij het vuil hebben geflikkerd, maar er zit zo te ruiken wel spicy spul in. Hier een fotootje van de zakjes, mocht je er wat mee kunnen:

Posted Image

Rechtsboven is anijs. Midden-boven is koriander. Die ster weet ik niet. Van de andere zakjes is er 1 'angelica root' (vert: grote engel wortel). Denk dat dit die van rechtsonder is, maar zeker weten doe ik het niet.

Ding heeft trouwens een site, staan de kruiden ook niet genoemd. Blijkbaar zijn ze geheim! Hoe lame (en onverantwoord!). Maar daar kun je m bestellen voor een f*cking hoog bedrag ook nog, dus eigenlijk mag ik m niet linken. Wil je kijken? Zoek dan google op absinthkit.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users